Jump to content

Ønsker tips til kjøp av ny batterilader.


Tilde

Recommended Posts

Jeg trenger ny batterilader til all-roundbruk.

I båten har jeg allerede 2 ladere tilknyttet landstrømsanlegget,

så mitt behov er ikke nødvendigvis en marinelader,

men en som kan brukes på hytta, bil, til batteriet i skjærgårdjeepen, osv.

Skal ikke fastmonteres, men flyttes rundt der hvor ladebehovet befinner seg.

 

Hvilke krav bør jeg stille til den?

Her er listen jeg selv ser for meg, noe jeg har glemt?

1) Ladeprogrammer for bly/ syre og agm-batterier (er det flere typer typer batterier?)

2) Elektronisk styring av ladeforløpet (i hvor mange trinn?)

3) Pulse- eller vedlikeholdslading når batteriet er fulladet - skal kunne stå tilkoblet over ubegrenset tid.

4) Gjerne indikatorer for ladeforløp, panel for volt/ ampere hvis mulig?

5) Mest mulig ampere for penga.... 10-15-20A ...

 

Med utgangspunkt i ca kr. 1500,- , hva får jeg for dette og hva bør jeg velge i jungelen av ladere?

Jeg vet omtrent hva jeg vil ha av spec, men er veldig usikker på hva som er bra og dårlig selv om spec`en på esken ser aldri så bra ut.

Er det noen som vet om gode tilbud eller har tips til en kvalitetslader som oppfyller mine behov?

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

(Har nettopp vært i samme ærend som deg)

 

Vanntett er jo greit når den skal være med overalt..

(Heia Norge og gode ingeniører i Fredrikstad: Mascot.)

Mascot / Sleipner Har "Compact 1" - 10A i prisklassen din, den har brakettkanter bak som er litt skarpe.

Polvendingssikker og kortslutningssikker er kjekt å ha når den fraktes omkring.

 

Portabel uC (mikroC) tar batterier opp til 200 A, men det tar jo litt tid når hvis batteriet er flatt og den leverer 4 A)

Mascot / Sleipner batteriladere

 

Til tross for all "smart" lading trengs jo gode/tunge/store trafoer som kan levere noen Ampere og ikke ødelegges etter kort tid.

 

Black and Decker har ladere med håndtak og rom ti lå putte kabler og klemmer oppi. Praktisk. De har vifte, så vanntette er de ikke.

BDV1084 og BDV1085. De får / fikk du kjøpt på Jernia. Black&Decker ladere med diagnostikk og vindu med koder

 

Defa / Ladac har lett lader som ikke tar mye plass uten vifte 7 A på tilbud for tiden for ca 1.000 Kr.Defa

 

Lading i 3 faser med innebygget tidsstyring (f.eks Mascot Sleipner Compact 1) er jo greit hvis trenger å la den stå i lengre tid.

 

I praksis trenger du ikke så svært mange ampere hvis du har tid nok. Batteriet bør du ikke tappe lenger ned enn 50% hvis du skal ha det lenge. Mange av dagens ladere avgjør selv lade-program slik at du kan koble til både AGM og bly-syre-batterier.

 

Hvis du av og til skal lade små-batterier for moped/motorsykkel eller alarmer kan de være greit å velge begrensing til f.eks 2 A.

 

Spec og kvalitet: Det er sammenheng mellom pris og kvalitet her som ellers. Hadde heller kjøpt en god 10A lader fremfor en 20A til samme pris.

 

Å lure inn den siste "topp-strømmen" i et batteri er et stort fagfelt og ingen av laderne i denne prisklassen klarer det og litt sulfatering (batterislitasje) må du regne med.

 

En del av de nye 7A-laderne ser mistenkelig like ut.

Noen er litt smart utstyrt med som denne fra Exide med praktiske klemmer som er isolert hele veien rundt samt valg mellom klemmer og ringsko via en kontakt. (Forstørr bildet).

Exiide 7A

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker så mye så langt.

Ctek ser jo vettuge ut og jeg følger resonnementet ved å kjøpe en god 10A-lader i forhold til en dårlig 20A.

Jeg er ikke avhengig av at den er vanntett, og utseende spiller mindre rolle.

Den kan derfor like gjerne være kantete og for fastmontering som bærbar utførelse.

Likeledes spiller vekt ingen rolle.

Det eneste jeg vil prioritere er kvalitet, ytelse og nyttige funksjoner.

Prisklassen er cirka, finner jeg noe som jeg virkelig liker,

kjøper jeg det som regel uansett pris... dessverre ...:sweat:

Men jeg har enda ikke angret på noe jeg har vært fornøyd med,

mens motsatt derimot ... :headbang::cryin:

 

Edit:

Er det lov å spørre hva du endte opp med, Småbåtentusiasten, siden du nettopp har vært i samme ærend?

Den Exide-laderen ligner mistenkelig på Ladix sin lille "håndlader uten at jeg har fingransket denne... samme sak?

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nordic Power gir stort sett mest Ampere pr krone men jeg holder nok en knapp på Ctek for litt mer mobilt bruk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja, du vet det kan være forskjell på å gi råd og hva man velger selv.

Ctek har en høyteknologisk profil som virker fristende, men her snakker vi båt og da gjelder pålitelighet fremfor alt for meg.

For mye avansert styringselektronikk i rimelige ladere stoler jeg ikke på, selv om prisene på slik styring har falt drastisk.

Det er høyst sannsynlig de som vil svikte over tid.

Derfor valgte jeg konservativt for mitt behov.: Mascot/Sleipner Compact 1.

OBS! Profilen på braketten bak trenger en gummilist eller sliping ved bruk/transport. Den lager fæle striper i lakk...

Det er kjekt at den også kan brukes som strømforsyning!

 

Svenske "Nordic Power" er Manson (kanskje med noen nordiske ekstra-spesifikasjoner) som har et enormt produktspekter innen strømprodukter. Nordic Power har flere agenturer i Sverige, deriblant Mascot.

 

Mascot lager mye på oppdrag med særlige krav, slik er det å være liten leverandør i et stort marked.

Morsomt for meg å støtte norsk industri i maritimt miljø. Her inne finner du nok mange Biltema-entusiaster. Dem om det...

Mange oppfinnsomme karer i Fredrikstad/Sarpsborg og så har de så artig humor... Jeg er Oslo-gutt, da.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke enkelt å gi råd. En 10A Sleipner/Mascot lader har ødelagt noen av mine batteri men, selv om jeg har litt blandede erfaringer, kjøpte jeg nettopp min andre Nordic Power/Manson 50A lader, til hytta denne gang.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

For meg er det ikke båten det gjelder,

der er står det allerede fastmontert 2 stk Ladix-ladere i kjeller`n som gjør jobben bra nok.

Er litt fasinert av elektronikken jeg da....,

og tenker at med 5 års reklamasjonsrett spiller det ingen rolle.

Innen den tid har jeg sikkert behov for en annen type lader uansett?

Jeg er pro-Biltema når det gjelder fastnøkler og piper,

men kan styre meg for alt derfra som har en eller annen påmontert ledning.

 

PS:

Hva er meningen med timer-funksjon på Compact 1?

Hvis laderen går over på vedlikehold/ puls etter endt ladeforløp,

er det unødvendig med timer?

Likeså hvis batteriene ikke er ferdig ladet etter timetiden?

Eller er det noe jeg har misforstått?

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva skjedde med 10A og batteriene dine, SveinHa?
Batteriene ble kokt. Av en eller annen grunn giret ikke laderen seg ned og ble dermed kassert... Den hadde virket helt fint i mange år før dette.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den sender knapt noen strøm inn etter fullendt lading.

Den kan stå på i lang tid. Den laget for båt der det gjerne blir stående på landstrøm i lange tider.

 

I denne PDF-filen ser du hvordan timeren virker i grafen: Sleipner-ladere brosjyre

 

Teknisk data-blad m.m, gå ned til "9740" Mascot spesifikasjoner

Selv om det står LEAD-ACID har jeg fått vite av Mascots kundeinfo om at den fint kan brukes til Gel/AGM-batterier.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den hadde virket helt fint i mange år før dette.

Skulle tro at Mascot ville reparert den for deg, eller sendt deg en modul til å skifte, mon tro?

Det er jo litt avstand fra Karmøy til Fræksta', men det finnes jo postgang..

Det er det som er fint med en liten bedrift i Norge. Du må ikke nødvendigvis kaste et kurant produkt.

Link to post
Share on other sites

Det er det som er fint med en liten bedrift i Norge. Du må ikke nødvendigvis kaste et kurant produkt.

Nei, man skulle jo ikke tro det hvis man kjøpte noe som går an å åpne,

men med dagens priser er det kanskje lite lønnsomt?

Min gamle lader som er gått føyken er en Ladac 7015-12. en kraftig og robust sak på 15 A.

Den skal først lade batteriet og så gå over på vedlikeholdslading.

Det som nå skjer er at den ved påkobling kjører ladespenningen opp i ca. 14,7 volt et minutt eller to, for så å koble over på vedlikeholdslading.

Dette gjør den uansett om batteriene trenger et mye lengre ladeforløp (godt nedtappet).

Fra Ladac får jeg beskjed om å sende den til rep i Nesbyen (den har en skikkelig trafo og veier nok et par kilo) og der venter antagelig en faktura på jobben + porto for retur.

Det er derfor neppe økonimisk lønnsomt å reparere,

selv om det antagelig også lar seg gjøre på min gamle lader.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var 7015 et produkt for proff-markedet?

Den står på "ISO Group, SPARE PARTS LOGISTICS for the DEFENSE INDUSTRY".

Vil det si at den er mil-spek'et?

 

Mange Ladac enheter var vel litt preget av (for) tidlig-produksjon?

Hørte rykter om mange tidlige Ladac'er som tok kvelden tidlig.

Garanti er en sak, kulanse, good-will og rykte en annen.

Defa, nå også Ladac, er vel brukbare på det feltet?

 

Du sender den inn, de sender tilbake, ingen rep-kost eller omkring 100 kr?

 

Edit: Dette gjelder flere batterier? Eller kan batteriet ha en (delvis) kortsluttet celle?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje skulle jeg forsøke en telefon til :confused:

Har du erfaring med servicenivået hos Defa-Ladac?

 

Laderen er muligens en halv-proff sak og var en dyr sak i sin tid,

blant annet skal den kunne kjøres direkte på "råstrøm" fra ustabiliserte strømaggregater.

Hos meg har den kun fått den fineste silkestrøm og godt stell,

men like fullt har den sluttet å fungere som den skal.

Fant dette bildet av den på nettet:

 

ladac_7015.jpg

 

Edit:

jeg har forsøkt laderen på flere batterier,

både toppladede og batterier som jeg vet er friske, men som trenger strøm.

Laderen oppfører seg likt uansett batteri eller ladetilstand:

Ca. 2 minutter med 14,7 volt og så rett over på vedlikehold.

Den virker altså, men ladestyringen ser ut til å ha funnet på noen nye ideer.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det gjaldt flere batterier, et ble kokt og andre batterier stoppet jeg ladingen på når jeg så hvordan det utviklet seg. Tenkte ikke tanken på å sende den inn da den var en del år.

 

Har tidligere hatt litt blandet erfaring med Nordic Power men i år har den oppført seg eksemplarisk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Service-nivå Defa: Har ringt mange ganger. Bare ikke ring i rush-tidene rett før og etter lunsj eller sent på dagen.

"Kan du hjelpe meg" og ikke-klagende holdning setter alle i vennligste modus.

Har imidlertid aldri ringt om Ladac fordi jeg aldri har hatt med Ladac å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Takker, takker :smiley:

Da forsøker jeg en telefon i morgen før jeg kjøper en ny.

Jeg får i verste fall henvise til "god-kundestatus" da jeg også har

Ladix-landstrømsanlegg + Ladix-ladere i båten for et tyvetalls båtpenger allerede.

Dette er første gang et Ladac-produkt har gått føyken for meg,

så jeg har ingen erfaring med service og kundebehandling.

Link to post
Share on other sites

Monterte en NordicPower/Manson 50 a tidligere i år. Mitt inntrykk er at den går over på vedlikeholdslading og lavere spenning altfor tidlig. Men når jeg skal fort opp fra en batteribank langt nede så gir den jo mye strøm de første timene. Har en Ctek på den andre batteribanken, men ikke så mye erfaring med den ennå

Link to post
Share on other sites

Jeg er ute i samme ærend. Min gamle lader har tatt kvelden.

 

Mitt behov er en lader som kan rekondisjonere batteriet, og som tar godt vare på det. Mye ampere er ikke så interessant for meg, blybatterier lades vel ikke på mindre enn over natten uansett. Trenger å lade fra små batterier (scooter 10Ah / sealed 10Ah), til batteri i båten, bilen.

 

Har alltid hatt inntrykk av at CTEK har bra ladere, uten at jeg er kjenner på ladere. Mitt valg har foreløpig landet på CTEK Multi XS 4003, 750kr hos bilekstra.

 

http://www.ctek.com/DA/consumer/mxs-4003.aspx

 

Denne har desulfatering, og et bra vedlikeholdsprogram som kan brukes på båten og scooter større deler av vinteren. Stort spenn i batteristørrelser som den lader fra 1,2-140Ah. Kun 4A ladestrøm. De større laderne til CTEK er ikke anbefalt for så små batterier som MC/Scooter etter det jeg forstår.

 

Å kunne bruke som strømforsyning er et plus, men ikke et must. Jeg har mindre batteri tilgjengelig (ca 10Ah) som kan settes inn som "buffer" når jeg trenger strømforsyning.

 

Per Magne

Link to post
Share on other sites

Kanskje skulle jeg forsøke en telefon til :confused:

Har du erfaring med servicenivået hos Defa-Ladac?

ladac_7015.jpg

 

En relativ kostbar lader som nok kan lønne seg å reparere, men den der er vel ikke så gammel, så det må vel være mulig å få på garanti. Men dersom lade-algoritmen har gått i spinn i elektronikken, så er vel den sikkert modulbasert og en slik modul kan jo koste flesk i løsvekt. Men ville hvertfall få en sjekk for å se om rep. lønner seg.

 

Ellers så er det jo nok av flotte alternativer. F. eks. Mastervolt sin 15A som Staubo selger. Eller en Ctek M200/300 som jo er for marinebruk.

Link to post
Share on other sites

De dyre komponentene i prof/semi-proffe ladere er tunge/store komponenter som trafo og kondensatorer.

I de ladere som er produsert innom-hus (Mascon/Ladac) trenger ikke styringselektronikken være særlig kostbar i deler (men utviklingen av programmet).

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg akkurat hatt en telefon til Ladac/ Defa i Nesbyen,

hvor jeg snakket en hyggelig, servicemindet og meget imøtekommende medarbeider.

I tillegg til at han over telefon stilte en 99% sikker diagnose på problemet,

- "dårlig kontakt i shunten på kretskortet" -

har jeg fått en masse nyttig tilleggsinformasjon om både 7015-laderen og batteriene mine.

Videre har jeg fått klare anbefalinger om å reparere laderen istedet for å kjøpe ny av en billigere type,

da den visstnok er avansert nok og up-to-date teknologisk bare denne shunten blir fikset.

Tilsvarende lader koster visstnok et sted mellom 2-3000 kr i dag (husker den var dyr ja...)

så da kan det jo være at en rep til noen hundrelapper kontra nykjøp likevel er lønnsomt!

Men uansett;

Førsteklasses kundeservice, hyggelige medarbeidere fra sentralbord til fagekspertise som jeg nå er på fornavn med :smiley:

Nå sender jeg den i alle fall inn og tester i neste omgang fakturaprinteren til Defa.

Fortsettelse følger!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...