Jump to content

Våtdrakt, kjøpsråd?


NilsPils

Recommended Posts

Junior og jeg har lyst til å forlenge badesesongen med våtdrakt. Vi tenker oss drakter som passer til bading og snorkling utover senhøsten/forvinteren. Jeg har fått med meg at det finnes drakter i prisklasser fra ca 2-300 kroner (Europris*) og opp til over 3000 med varierende tykkelser fra 2-3 mm opp til 7mm. Vi er nybegynnere her og skulle gjerne hatt noen råd og tips om hva som er bra nok til en brukbar pris og hvor vi eventuelt bør kjøpe. Vi ønsker ikke å kjøpe noe som er billig og uegnet (liker ikke å fryse), men ser heller ikke behov for å bruke mer penger enn nødvendig.

 

Eller burde vi "hoppe i det" og anskaffe tørrdrakt i stedet? Foreløpig tenker vi ikke på å ta skrittet fullt ut og ta dykkerkurs.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

tørrdrakt er ikke bra til slikt, vertfall viss dere vil fridykke litt også og ikke bare ligge i overflaten, selv har eg tørrdrakt til kajakken ikke slik dykkerene bruker men slik padletørdrakt opplegg, men kan brukes til og lige i overflata og snorkle om man vil det men man komme seg ikke under vann med den pgr av det blir lufftlommer osv, man kan få det meste ut men blir ubehagligt under vann..

Har hatt våtdrakt også som eg brukte til fridykking/snorkling det var 7mm, men veldi varmt og stå på land og ta på seg osv men det kunne man fint bruke om vinter også, den typen eg hadde hadde eit slags gummilag på innsiden som gjorde at huden holdt seg tørr men var veldig slit og få den på:p hellte beibiolje blanda i vann i drakta først så eg skulle få den på meg, den drakta kostet vel rundt 2000kr. tror ville klart meg med 5mm også.

3mm sikkert helt greit til sene høster.. med 7mm drakt måtte eg vertfall ha 10-12kg med blylodd rundt livet for og dykke under overflata sia det er endel oppdrift i den.

 

Selv handlet eg på http://shop.frivannsliv.no/ veldig god service og ingen problem og få bytta drakta om den ikke passer. dem har veldig god peiling dem som driver butikken også da dem driver aktivt med fridykking og vet det meste om vilken drakt du bør velge til det den skal brukast til.

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er en frysepinne. Jeg bader helst ikke før gradestokken har passert 25 grader. De vanlig tynne 2-3mm våtdraktene (2mm på armer/bein og 3mm på kroppen som regel)

er ikke egnet for annet enn vannsport som tube og wakeboard her i nord, etter mitt syn. Eneste gangen jeg bruker såpass tynn våtdrakt er når jeg er i "syden"

og snorkler eller dykker der. Og da blir det også kaldt etterhvert, så da kan du tenke deg selv hvordan det fungere i Norge utover høsten.

 

Går du opp i 7mm tykkelse må dere nok ha litt bly om dere har tenkt til å fridykke litt nedover. Ellers kommer dere nok til å slite dere halvt ihjel.

 

Såpass interessert som dere høres ut til å være så bør dere jo bare hoppe på et dykkerkurs. Her i byen koster det 3490,-.

Det gir en helt annen komfort å dykke med tørrdrakt og kan ikke sammenlignes med våtdrakt. Jeg dykker hele året og det kaldeste jeg har opplevd er 2 grader

ved Hvaler. Holdt ut 40 minutter før det ble for ille. Når det ellers er 5-10 grader er det ikke noe stress i det hele tatt. Man kler på seg superundertøy

og koser seg så lenge man har luft.

Link to post
Share on other sites

Har fridykket på vinteren og våren ved iskanten (de gangene hele Skagerrak frøs over) med 7mm neopren drakt og vanntemp runt 5 grader. Det er mulig og være uti en halvtime uten å fryse helt i hjel, men selv med sokker og vanter ble føtter og hender helt følelseløse etter 20min. Men har vi isfrie vintre med temp. rundt 10 grader går det helt fint.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei har selv hatt disse utfordringene. Startet med en god sommervåtdrakt på 3mm. Brukte denne hele høsten til oktober, da var det ca 13 grader i vannet og det var ISKALDT og være uti i fra første minutt!

 

Kjøpte et startpakke fra frivannsliv og WOW for en forskjell. En 7mm drakt våtdrakt og ditto sokker og hansker. Disse draktene har hel hette og dekker panne og nakke skikkelig. Det er ofte et problem med løshette, der

ikke dekker skikkelg.

Nå er vintersnorkling intet problem. Samtidig har du en skikkelig markør i overflaten som viser hvor du er. Har mange skrekk opplevelser av skjærgårdsjeeper som kjører i blinde langs land....

 

Vær obs på at det er stor forskjell på opplevd kulde fra person til person. Jeg er 189 og veier 125kg. Har vekta heldigvis for det meste rundt på armer og bein(og litt på magen) Tror nok derfor at jeg ikke kjenner kulden så fort som andre.

 

Skal du ned og hente ting har du med en slik drakt en enorm oppdrift og du vil bli nødt til og bruke blybelte og gjerne og ankellodd.

 

Kjekk hobby!

 

Besøk www.frivannsliv.no

Redigert av LTKH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bruker en 3/2 på vanlige ting som vannsport, scooter osv, når jeg kjørte jetski ned i 10 grader i vannet i høst slet jeg ikke med kulde, og brukte da en bare 5/7 semi dry, har også en ekstra 7mm utenpådrakt til denne, men var ikke nødvendig.

 

raskt regna bør du nok opp på 5-7mm når du da konstant skal være i vannet, og som nevnt er endel oppdrift, nå som det er 20 grader i vannet er disse dog for varme, men virker jo :)

Link to post
Share on other sites

fra ca 2-300 kroner (Europris*) og opp til over 3000 med varierende tykkelser fra 2-3 mm opp til 7mm.

I tillegg til tykkelsen er det også en annen vesentlig forskjell på de billige 'kinadraktene' og ordentlig drakter. På kinadraktene er sømmene gjennomgående, slik at det lekker vann i hvert eneste nålehull. Det er helt avgjørende at en våtdrakt lekker minst mulig vann samt at den sitter helt etter kroppen slik at det ikke oppstår lommer med vann som kroppen må varme opp.

Forskjellen mellom våt og tørrdrakt til vannsport (ikke dykking) er bare at tørrdrakten har vanntett glidelås. Dog har dette svært mye å si for isoleringsevnen.

Link to post
Share on other sites

Til svømming kan 7 mm drakt være litt tung å bevege seg i. Tørrdrakt ser jeg på som nesten ubrukelig dersom du ikke skal dykke. Det du må sjekke er hvordan mansjettene er, og det aller viktigste med våtdrakt er passformen. Har du en 5 mm drakt som passer helt, d.v.s. at den virker som om den er et nummer for liten, tror jeg det er det beste valget.

 

Et alternativ kan være en semi-dry, som egentlig er en våtdrakt men med tettere mansjetter og tett glidelås. Da får du liten sirkulasjon av vannet og blir ikke så fort nedkjølt. Kombiner gjerne den med en tynn shorty (drakt som kun dekker torsoen) i den kaldeste perioden så kan du bade i de fleste temperaturer i Norge.

 

Under dykking er det kaldt med både våt og semi-dry, men det er mye p.g.a. at neopren blir komprimert under vann.

Link to post
Share on other sites

Tørrdrakt ser jeg på som nesten ubrukelig dersom du ikke skal dykke.

Som nevnt er tørrdakt for vannsport bare en våtdrakt med vanntett glidelås. Har aldri brukt noe annet enn tørrdrakt til brettseiling.

Semidry har ikke vanntett glidelås, dette har svært mye å si for isoleringsevnen.

Link to post
Share on other sites

Vi har kjøpt våtdrakter fra Europris, til en billig penge. Var litt spent på om de holdt, men er nå på 3 sesongen, riktignok med svært lite bruk.

 

Tror jeg har en 3mm drakt, og den er dessverre litt for stor. Det medfører mye vannutskiftning i drakten ved bruk, og er veldig k-k-k-k-aldt.

 

Jeg greide meg likevel godt i mai i fjor, da jeg måtte hekte en ankerkjetting av en propell, og det var da ca. 10 grader i vannet. 5-10 minutter jobb. Bruker den som en nødløsning om jeg må uti, men greier nok ikke mange minutter med kaldt vann om jeg skulle snorklet.

 

Kjøp heller en bedre våtdrakt, som nevnt over, gjerne 5 mm. og heller trang enn pløsete.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Mine semidry har vanntette glidelåser.

ok, det er nytt for meg. Hvilket merke/modell er dette?

Neilpryde har i mange år vært en av markedslederne på vannsport-drakter. Her en semidry og her dry. Ingen av semidry draktene har vanntett glidelås. I tillegg har semidry drakter en vertikal glidelås som går opp i nakken, noe som gjør det umulig å få det helt tett her. Dry drakter har horisontal glidelås på ryggen, noe som muliggjør en helt tett halsmansjett. Dette har også mye å si for å hindre vann i å trenge inn.

Link to post
Share on other sites

Ok, dette er en dykkerdrakt, det blir noe annet. Som jeg skrev, "Forskjellen mellom våt og tørrdrakt til vannsport (ikke dykking) er bare at tørrdrakten har vanntett glidelås. "

Når det gjelder dykkerdrakter er vel forskjellen at semidry ikke har lufttilførsel. Ikke lett dette for 'vanlige' folk å finne ut av.

 

Dykkerdrakter er uegnet for vannsport pga redusert bevegelighet.

Link to post
Share on other sites

Aha, da ser jeg hvor vi var uenige. Mine semidry, tørrdrakter og våtdrakter er innkjøpt for dykking, både privat og kommersielt.

 

De semidry jeg har og har brukt ser jeg ingen problem med å benytte til vannsport, snarere tvert om. Har bl.a. benyttet de til lengre svømmeturer og til vannski. En 5 mm drakt som er hel er helt kurant å bruke.

 

EDIT; derfor jeg også skrev at tørrdrakter er ubrukelige, d.v.s. tørrdrakter som er beregnet til dykking.

Redigert av dhjerp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for mange opplysende innlegg. I dag var vi hos Dykkersport AS på Lysaker og kjøpte 7 mm Bare våtdrakter m. div. utstyr. Kjempegod service og vi fikk prøvet draktene i butikken, i motsetning til mange som bare selger på nettet.

 

Vi måtte prøve med en gang og hoppet i vannet i båthavna. Dette er bra saker! Kuldesjokket som en skulle fått med en gang uteble helt. Junior kunne dykke ganske bra. Men jeg som har en del ekstra naturlig flytestoff rundt magen fløt som en dupp. Beina sparket i lufta da jeg skulle dykke. Så nå blir det en ny tur på mandag for å handle blybelter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...