Ingar Startet 12.September.2010 Link til dette innlegget Startet 12.September.2010 Svarte på en quiz på nettet der det ble spurt om hva det vil si å seile på slør, med valgmulighet fra siden og akterifra. Jeg svarte akter, min forståelse av slør er at man har vinden på skrått med seg, mens kryss er på skrått imot. Fikk feil, at riktig svar er fra siden. Hva er egentlig forskjellen på slør og lens? Jeg oppfatter lens som at vinden bare 'dytter' på seilet, at det ikke trekker lenger. Hva heter det når man har vinden rett fra siden? (I praksis vil man jo alltid enten krysse eller sløre) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Å sløre vil si at vinden kommer inn aktenfor tvers. Lens betyr at vinden kommer inn akter, platt lens betyr at vinden kommer inn dønn akter. Bidevind, vinden kommer inn fra siden. Kryss, vinden kommer inn forenom tvers. Dette er gamle uttrykk fra den gangen kompasset hadde streker, før radiofyr, GPS og alt det er. Det var mer romslig det hele. Den gangen kunne man også seile for 'rom vind'. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Kortversjon er vel at kryss er vind forfra 45 grader, slør vind fra siden 90 grader og lens er vind bakfra 180 grader. Litt mere utfyllende f.eks her Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
wave Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Selv opererer jeg med kryss, skarp slør, slør, rom slør, lens og platt lens. Det finnes sikkert mer nøyaktige beskrivelser og definisjoner av ulike vindvinkler. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Hmm, forskjellige meninger her ser jeg. Den artikkelen var heller ikke spes. entydig. Finnes det ikke entydige definisjoner av disse begrepene...? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Kryss er max mot vinden. Så høyt mot vinden båten kan gå. Når man faller litt av fra dette, så er det slør. Skarp slør, slør, rom slør sånn som wave skriver. Jeg vil kalle det lens når man har falt av så mye at forseilet ikke lengre vil stå, dvs at man må spri eller sette spinnaker. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Det ser ut som vi er enige i at når man seiler "max høyde" mot vinden så er det kryss. Hos meg blir det etterhvert slik: Jeg faller litt av fra kryss og da seiler jeg romt (rommere og rommere) og så slører jeg, men jeg har fortsatt vinden forrenom tvers. Så blir sløren romere og rommere inntil jeg lenser. Da blir det lens inntil ca1650 relativ vind, (som da er sånn ca. det samme som sann). Da jibber jeg. (seiler ikke frivillig platt). Upresis forklaring - ja. Overgangen mellom rom kryss og slør, og mellom rom slør og lens - er det bare jeg som vet - men det blir aldri noe bråk av det. Sjølivets første og andre bud gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Finnes det ikke entydige definisjoner av disse begrepene...? Nei Sjølivets første og andre bud gjelder. Det er nok det nærmeste man kommer en fast regel. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Det kan alltids diskuteres hvor det ene begrepet slutter og det neste tar over. Båtene er forskjellige og der en hot regattabåt klarer å seile 30° på vinden, klarer den noe mer sedate nabobåten kanskje bare å seile 60° på vinden. Derfor kan en ikke sette klare skiller på når kryssen blir slør og sløren blir lens. Rekkefølgen er dog den samme: Kryss, skarp slør, slør, rom slør, lens og plattlens. Noen bruker også "kryss med et stikk i skjøte" før det går over til skarp slør. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.