Veradogutt Startet 21.September.2010 Link til dette innlegget Startet 21.September.2010 Hei, alle Verado-venner (og andre venner) Det nærmer seg min første vinter med Mercury Verado på hekken. Jeg er sikker på det finnes mye "know-how" der ute ang service og vedlikehold av utenbordsmotorer, men kanskje noen har noen tips ang Verado spesielt? Jeg er ingen mekaniker, men er interessert i å prøve å holde utstyret best mulig, og synes det er gøy og interessant å gjøre litt service selv. Oljeskift, filter, plugger, anoder osv... Nå forstår jeg at Verado er en avansert maskin og kanskje krever litt ekstra omtanke? skrytebilde etter en hyggelig båtsesong -johannes- Sitér dette innlegget ~det jamna se' i skynå!~ Link to post
Veradogutt Svart 21.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Konkret for min motor: 150hk, 2008 modell "revisjon 2" 135-200hk er vel ganske like 200+ rekke sekserene er vel noe mer avansert, feks med servostyring. Sitér dette innlegget ~det jamna se' i skynå!~ Link to post
Skjær i sjøen Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Hei Jacobi, du som har erfaring med Verado. Er du fornøyd? Ser litt på Verado 150 til Skibsplast 665. Hva synes du om forbruket? Det er jo en litt spesiell 150 hk med vesentlig mindre slagvolum enn konkurrentene, men den er vel fortsatt minst like tung som konkurrentene. Hva synes du om ytelsen? Er det en 655 du har den på? Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Veradogutt Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Hei du! 1. Erfaring/fornøyd? -Jeg har erfaring fra 1 sesong/ 65 timer med min 2008 modell Verado 150 på Skibsplast 655xl. -Jeg er veldig fornøyd! -Jeg leste endel og forhørte meg mye før jeg kjøpte denne "pakken". (De fleste 655 har vel en Suzuki 115 eller "standard" Mercury 4t 115.) Og alle mine forhåpninger ble innfridd. -Ok støynivå. Men enda viktigere enn "matematisk" lydtrykk er "karakteren" på lyden. Den blir omtalt som behagelig sammenlignet med konkurrentene. Så langt jeg har sammenlignet er jeg helt enig, og vil legge til "rå" ;-) -Ytelsen er passelig til min båt. Kommer lett opp i plan med full båt (6 voksne). -Toppfart med full båt er ca 35-36 knop. Toppfart alene/ lett båt har jeg målt til 39knop. -Men det viktigste for meg er at jeg kan kose meg på tur med "bare" 4000rpm/ lite støy. -Kreftene er også hurtig tilgjengelig. Grenser til morsomt å gi full gass;-) Og mye raskere respons enn jeg har erfart fra andre 4t motorer. 2. Forbruk? -Ingen overraskelser her. Har desverre ikke sammenlignet med samme båt med annen motor. -Har lest ut forbruk ved ulike betingelser fra motorstyre-enheten. Denne oppfatter jeg som veldig nøyaktig. (Bruker denne for å "måle" hvor mye jeg har på tanken. Ved en typisk fylling på 120-130 liter så stemmer forbrukt ifra styre-enheten med telleverket på pumpa innenfor 2-3 liter) Last: 3 voksne -18knop : ca 0,9 l/nm (3500rpm) -25knop : ca 1,0 l/nm (4100rpm) -30knop : ca 1,1 l/nm (4700rpm) -39knop : ca 1,5 l/nm (5900rpm) -Har ikke hatt noe problem med motoren. -Har kjøpt inn anoder, olje, plugger og filtre for å gjøre service selv nå. Håper også det blir en god erfaring :-) -j- Sitér dette innlegget ~det jamna se' i skynå!~ Link to post
Veradogutt Svart 19.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 Har no skiftet 6 liter motorolje og oljefilter Gikk veldig greit. Lett å komme til både tappeplugg og filter. ...Men neste gang skal jeg ha ei stor bøtte for hånden for spill-olja ;-) Oljefilteret ble bytta uten søl. Stappet litt papir rundt filter-festet som fanget opp det som rant ut. Sitér dette innlegget ~det jamna se' i skynå!~ Link to post
Kiekhaefer Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 Her har du en meget god Verado side. http://www.veradoclub.com/smf/ Sitér dette innlegget Link to post
Veradogutt Svart 20.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Takk for tipset! Her kan man finne mye nyttig og morro ser jeg ;-) ...Idag er det snø på Verado-en... på tide å komme seg i hus for vinteren :-) Sitér dette innlegget ~det jamna se' i skynå!~ Link to post
Bergen dørk Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Og det ble og er fortsatt en god erfaring? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Veradogutt Svart 19.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Hei. Ja nå har jeg kjørt ca 150t over 4 sesonger. Ingen problemer i det hele tatt! Fortsatt gøy å gi full gass Fortsatt deilig å kunne cruise på 4000rpm :D Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget ~det jamna se' i skynå!~ Link to post
Bergen dørk Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Og det er ingen heksekunst å utføre service selv? Hva består en vanlig service av? Og når må den på et verksted for å bytte mer "vitale" deler? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Veradogutt Svart 19.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Jeg har tatt "vanlig" service hvert år. Oj jeg er ingen mekaniker å skryte av. Syns det er interessant og viktig å kjenne sin egen motor. -ny girolje -nytt propellaksel fett -tennplugger sjekk (bytt hver 100t om du er litt ivrig) -bensinfilter sjekk og evt bytt -ny motorolje -nytt oljefilter -luftfilter sjekk -ferskvannskjøring -smørenippler -ny zink ved behov (bare byttet på motorfestet til nå) -Tror det er anbefalt med ny vannpumpe på 300t (krever vel at man tar ned girhuset) Alt dette kan fint gjøres selv. Men kanskje jeg setter motoren inn til verksted på 300t service. De kan jo lese feilkoder også. Men smartcraft instrumentet vil uansett gi alarm på alt som er nødvendig å bry seg om tror jeg. J. Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget ~det jamna se' i skynå!~ Link to post
Gabi Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Hvert 3. År skal det byttes tennplugger, impeller (eller aller helst vannpumpe) og reim til dynamo/kompressor. Når jeg hadde Verado så tenkte jeg slik at jeg gjør mellomservicene selv og setter den på verksted på "stor-servicen" hvert 3. År. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.