Magne A. Startet 25.September.2010 Link til dette innlegget Startet 25.September.2010 Fikk lyst til å finne ut hva som er vanlig, om de fleste godtar og lar det være en del vann i kjølsvinet på båten eller om (som meg) prøver å holde det så tørt som mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Hvorfor skulle det være vann der? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Polarn Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Hender noe vann finner veien inn via noen utettheter i targabøylen. Det vannet som ikke lensepumpa greier å ta opp blir der til båten skal opp. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
tom-ass Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Hes meg er det vann, ikke mye, men litt. Har automatisk lensepumpe, så nivået er der den stopper. Hvorfor det kommer vann dit? Jo, jeg har 2 skroggjennomføringer over vannlinja, som havner under vannlinja når det er mange ombord, eller når det kommer store sidebølger. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
egilwh Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Har trebåt, da... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
harry92 Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 jeg har også alltid vann i bunn av trebåten min, det får jeg ut hver høst nårjeg for båten på land. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 alltid tørt og rent. er det vann der er det noe feil. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Har altid vann der..trives med det. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Retox_93 Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 har veldig mye vann i kjølen, pågrunn av at pakboksen lakk som ein sil Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 I fremre del av kjølesvinet hender det at det er litt vann. Drein fra kjøleboks og vann søl fra fremre toalett/bad går ned dit. Har lensepumpe, men noen liter ligger igjen. tørker det opp med gjamne mellomrom. I kjølensvinet i motorrom (som er avstengt fra resten av båten), 0 vann. Eventuelt søl etter motoromsvask etc, blir tørket opp umiddelbart. I kjølen under aktercabin, har jeg ikke sett noe vann. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
spilli Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Hvorfor skulle det være vann der? Må jo være der for at ikke "svinet" skal tørste i hjel Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Hehe, skjønner at det kommer inn litt på trebåter kanskje, men må fa være håpløst å holde det rent i maskinrommet om det flyter vann rundt nedi der? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Alltid litt vann under motor og ac. En tur i skikkelig ruskevær så kommer det litt vann inn luftkanalene til motor-rommet. Gidder ikkje tørke det opp med fille uten at båten skal ligge over vinteren feks. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Cruiseliner Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Hvorfor skulle det være vann der? Det var dagens gullkorn. Hvorfor i all verden skulle det trenge vann inn i en båt liksom? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 alltid tørt og rent. er det vann der er det noe feil. Da er det nok mange båter med "feil" der ute. En liten skvett med vann over tid er helt normalt. Man kan selvsagt bruke tid og krefter på å få den helt tett, men er det snakk om små mengder er det neppe verdt å ta bryet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Hylse drypper på nokon båter, kondensvann fra tanker og skrog vil alltid oppstå ved tempereturforskjeller. Motorvask gir alltid litt vannrester. Pumpa suger ikkje allt ut, og slangen tømmer seg inn når pumpa slås av. Og som eg nevnte lenger oppe-det kommer inn luftespjeld til motor i sida på skroget, sjølv om det er vannlås(slangen går opp i bue fra kasetten på innsida) Eg meiner bare at det ikkje er feil ved båten selv om det ligger litt vann i bunn Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Det var dagens gullkorn. Hvorfor i all verden skulle det trenge vann inn i en båt liksom? Ja hvorfor det? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Cruiseliner Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Tviler ikke på at du mener alvor med spørsmålet. Kommentarene i tråden hittil burde være svar godt nok. Resultatet i spørreundersøkelsen sålangt gir også en indikasjon på at noe vann i kjølen er helt normalt. Comprende? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Mine forrige pakkboksen skulle lekke litt under gange. Om de ikke lakk var de for stramme - og varmgang som konsekvens. Men de nye lekker ikke. Dog kommer det litt inn via lufte-kanalene, og det drypper en og annen dråpe fra motor-systemet som jeg irriterer meg over. I tillegg havner noe regnvann ned i kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Comprende? Hehe nei, hvorfor er det normalt at det skal trenge inn vann? at det ligger vann etter vasking etc. skjønner jeg men hvorfor er det som du skriver vanlig med vanninntrenging. Hos meg er det tørt Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 tørrpinne - det er det du er fattern mente også at det var helt normalt at det var litt vann i kjølsvinet - helt til han fant ut hva som var feil Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 (redigert) Hos meg er det tørt Og dermed er dette selvsagt normalt på alle båter? At det trenger noe vann inn gjennom drevåpninger, akselgjennomganger, fester til sjøvannsledninger etc. er dessverre helt normalt på mange båter, men ikke dermed sagt at det er noe problem å snakke om. Man kan selvsagt bruke tid på å tette 100% i den grad man finner problemet stort nok. Redigert 25.September.2010 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Ok Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Oteren Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Jeg vil ha det helt tørt i kjølen. Er det noe fukt der må jeg finne årsaken. Viktig å oppdage farlige lekkasjer tidlig, feks eksosbend....som har altfor kort levetid på min motor. Eneste naturlige vannkilde er vel fra varmtvannstanken....eller er det mulig å få bort denne kilden også? Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 På min båt går dreneringen fra dreggkassa akter (original) rett ned i kjølsvinet, så ved regn blir det vann i kjølsvinet, men begrenset mengder. Har automatisk lensepumpe, og det er en fin sikkerhet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.