Strannagutt Startet 1.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2010 Se på dette bildet/link her. Er jeg ikke helt med eller vil dette prinsippet aldri fungere. Jeg skjønner at enten kan det pumpes til sjø eller tank. Men hvis dette er en 3 veis ventil. Hvordan skal du da klare å få tømt tanken til sjø. Trodde det var 1 felles og 2 variable? Altså wc-sjø, wc-tank. Trodde ikke du kunne få tank-sjø i den funksjonen. Er jeg treig, eller vil dette fungere. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Hvis "løpet" i kuleventilen er formet som en "T" tror jeg det vil virke. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Sitter og tenker men. Jeg måtte sette på et y stykke mellom ja hvor var det det y stykket ble satt, husker ikke nå. Men det jeg husker var at et y stykke ble montert. Tenker videre Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 (redigert) "En treveis syrefast kuleventil kobler tanken til toalettet i stilling 1. I midtstilling tømmes tanken i sjøen, og i stilling 3 går toalettet rett i sjøen. Slike treveis ventiler er å finne i katalogene til båtbutikkene." Mulig du har lest dette før ett eller annet sted Mulig jeg har forstått det feil, da jeg ikke har noe greie på dritt, men ventilen har altså 2 stillinger, enten 1(wc->tank) eller 3(wc->sjø), eller man kan sette den midt i mellom, hvor ventilen vil åpne mellom tank->sjø. Jon Erik Saugen som har tegnet tegningen skriver på sine hjemmesider at han har brukt systemet i tre sesonger feilfritt, så da får vi regne med at det enten fungerer, eller at Saugen's båt lukter så vondt etter tre sesonger at Saugen ikke lenger skjemmes av lukten Redigert 1.Oktober.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magnefik Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Jeg har opplegg som ligner din tegning.Men hos meg går slangen fra 3 veis ventilen inn på toppen av tanken.Fra bunnen av tank går det egen slange med kuleventil ut i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Ja, inn på toppen av tanken er et must ellers kommer alt i retur når du har sluttet å pumpe fra dassen.(Særdeles ubehagelig) Du må da ha en egen slange fra bunn av tanken og ut. Kan sikkert føres inn i den andre utløpsslangen med et "Y" stykke. Må da ha en egen kuleventil mellom tank og "Y"stykket. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Jonette Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 (redigert) Slange fra toalett til tank må gå inn på toppen av tanken ellers vil innholdet i tanken slå tilbake når ventilen står åpen mellom do og tank. Som Jeanneau 40.3 sier må det være en egen tømme slange fra bunnen av tanken. Red: jandrea kom meg i forkjøpet Redigert 1.Oktober.2010 av Jonette (see edit history) Sitér dette innlegget /MS Link to post
Roger jo Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 (redigert) Er jeg treig, eller vil dette fungere. Tegningen er rett , stilling 1 med håndtaket til høyre går alt til tanken stilling 2 med håndtaket ned går toalettet rett til sjøs stilling 3 med håndtaket opp tømmes tanken til sjøs stilling 4 med håndtaket til venstre tømmes toalettet til sjøs og tanken er alltid tom. Hvis det tredje løpet er mot håndtaket. Fordelen er at en holder opp/nedløpets rør åpent. OG EN MÅ SETTE TREVEIVSVENTILEN I POS 2 når en har brukt toalettet med løp til tanken, før eller siden svikter tilbakeslagsventilen i pumpa og da. Med toppfylling hindrer en tilbakefylling, men en må ha en egen tømmeslange, bakdelen her er at det vil før eller siden blir dannet en kake som tetter for nedløpet. Redigert 1.Oktober.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Magnefik Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Hvis opplegget som vises på tegning til Strannagutt fungerer, så har vi nok to forskjellige "treveis" ventiler.Eller kanskje han har 4 veis, eller jeg har 2 veis.Min ventil har kun to innstillinger:Ut i sjø, eller inn i tank. Men hvis Strannagutt sitt opplegg fungerer , og tank henger høyere enn doen, ja da ville jeg byttet tilbakeslagsventilen ofte. så spm til roger-jo som skriver: bakdelen her er at det vil før eller siden blir dannet en kake som tetter for nedløpet. Hvor mener du det vil danne seg en kake i nedløpet? Er det i slagnen før skrogventilen ? Hadde vært kjekt å vite slik at jeg evnt kunne forebygge at dette skulle skje. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Hulda har tilløpet til toppen av tanken. Når tanken er full, får vi tilbakeslag i dassen. Vi tømmer gjennom egen utløpsslange. Når vi legger fra oss båten, fyller vi den tomme tanken med en skvett (150 liter) ferskvann gjennom utsugsventilen og lar det drønne ut. Da lar vi utløpsventilen stå åpen. Sjøen vil gjøre at luften vil pumpe ut og inn av tanken. Greit for korrosjon og avliving at anerobe bakterier. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 (redigert) Hvis opplegget som vises på tegning til Strannagutt fungerer, så har vi nok to forskjellige "treveis" ventiler.Eller kanskje han har 4 veis, eller jeg har 2 veis så spm til roger-jo som skriver: bakdelen her er at det vil før eller siden blir dannet en kake som tetter for nedløpet. Hvor mener du det vil danne seg en kake i nedløpet? Jeg hadde også litt problemer med å forstå dette med ventilen, og kaken, men etter å ha studert tegningen litt nærmere tror jeg har forstått, og jeg har kommet frem til en løsning jeg tror vil være svært tilfredstillende for alle parter, også rederinnen og de små matrosene. Dette er gjenvinning på sitt beste. Redigert 1.Oktober.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 (redigert) så har vi nok to forskjellige "treveis" ventiler.Eller kanskje han har 4 veis, eller jeg har 2 veis.Min ventil har kun to innstillinger:Ut i sjø, eller inn i tank. Men hvis Strannagutt sitt opplegg fungerer , og tank henger høyere enn doen, ja da ville jeg byttet tilbakeslagsventilen ofte. så spm til roger-jo som skriver: bakdelen her er at det vil før eller siden blir dannet en kake som tetter for nedløpet. Hvor mener du det vil danne seg en kake i nedløpet? /quote] JA KAKE ER SÅ MANGT Høres ut som du har en 2 veis med 3 utløp Ut i fra tegningen må kjegla (kula ) ha 3 løp et rett i gjennom kjegla og et 90 grader T løp. I stilling 4 kan en i teorien tømme toaletter over bord og til tanken samtidig. Trenger ikke bytte tilbakeslagsventilen ofte er bare og stenge fra tanken stilling 2 etter bruk. Hvis en 1/4 tank får stå en stund og godgjøre seg kan det fort bli en hard kake på toppen, denne kaken kan da legge seg som et lokk og hindres tømming. Og med egen tømmeslange med stengeventilen ved skutesiden vil slangen alltid stå full av dritt og da gror den fort og lukt trekker igjennom. Fordelen med Jon Erik Saugen sin tegning er at en skyller ledningen hver gang en bruker toalettet. Redigert 1.Oktober.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kaldfisk Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 http://standard.jetsgroup.com/no/Sanitary-systems/Cabins-and-leisure.aspx Hvorfor ikke satse på arator på 12 v. Pumpe og tank kan plasseres der det måtte være ledig plass. Tanken kan tømmes via samme pumpe. Maler avfallet til suppe. (Som alltid står klar, en slipper styre med kakebaking). Erfaringsmessig er verken sjø- eller såpevann optimale for bakteriefloraen, en av grunnene til at det ”kaker” seg. Grundig tømming oftere enn nødvendig bruker hjelpe noe. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Jawik Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Fordelen med Jon Erik Saugen sin tegning er at en skyller ledningen hver gang en bruker toalettet. Lurer på om ikke denne fordelen blir kortvarig dersom tanken fylles opp etter en tids bruk og ikke kan tømmes ofte nok. Skal jo noe til å pumpe fra toalettet og opp i tanken og samtidig presse innhold i tanken oppover. Tyngdekraften vil vel overvinne innhold i toalettet. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Magnefik Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Prøver en gang til. roger-jo skriver: Høres ut som du har en 2 veis med 3 utløp... Jeg vet ikke hva min ventil heter, men den har IKKE 3 utløp: En slange går inn.(fra do) Og to slanger går ut.(endten til sjø eller tank) Håndtak (på det jeg tror er en treveisventil) har to-2-stillinger,venstre til sjø, høyre til tank. Altså har jeg IKKE en 2 veis med 3 utløp. Og, som det jawik skriver er jeg helt enig i: Lurer på om ikke denne fordelen blir kortvarig dersom tanken fylles opp etter en tids bruk og ikke kan tømmes ofte nok. Skal jo noe til å pumpe fra toalettet og opp i tanken og samtidig presse innhold i tanken oppover. Tyngdekraften vil vel overvinne innhold i toalettet. Hva skjer hvis man glemmer å sette ventilen tilbake i det som roger-jo kaller pos 2. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Prøver en gang til. roger-jo skriver: Høres ut som du har en 2 veis med 3 utløp... Jeg vet ikke hva min ventil heter, men den har IKKE 3 utløp: En slange går inn.(fra do) Og to slanger går ut.(endten til sjø eller tank) Håndtak (på det jeg tror er en treveisventil) har to-2-stillinger,venstre til sjø, høyre til tank. Altså har jeg IKKE en 2 veis med 3 utløp. Hva skjer hvis man glemmer å sette ventilen tilbake i det som roger-jo kaller pos 2. ?? Da retter jeg det til ventil med et innløp og to utløp.... Antar en av disse. http://stroem.no/product/466 http://stroem.no/product/465 Den dagen som tilbakeslagsventilen ikke virker FÅR DU EN DRITTJOBB, hvis du glemmer å stenge ventilen. I følge denne http://www.ballad.no/septiktank.htm så er det ikke nevnt noe om tilbakesøl.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Magnefik Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 roger-jo: Product/466 er veldig lik den jeg har. Og etter å ha lest : http://www.ballad.no/septiktank.htm linken din tror jeg vi er enig. Hvis du IKKE får tilbakesøl, så er jo alt bare bra. Men hvis du får tilbakeslag hva da ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Men skal tanken monteres over toalettet? Dette kan bli ett h****** hvis noe svikter og at tanken blir tømt gjennom toalettet. Sitér dette innlegget Link to post
Magnefik Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Tror mitt forrige svar ble borte.Derfor nytt nå. til:Kæpt'n Fredrik sitt spørsmål: Men skal tanken monteres over toalettet? Dette kan bli ett h****** hvis noe svikter og at tanken blir tømt gjennom toalettet. Nettopp. En sak i denne tråden er 2-3 eller 4 veis ventiler. En annen ting er det som Kæpt`nFredrik skriver. Hvordan er tank plasert ifht do potten. Mine to toaletter fungert helt topp etter 8 år med "min" kobling,hvor septiktank er montert høyere enn dopotte, og slange fra potte til tank er montert på toppen av tanken. Jeg ville alldig koblet do/septik som tegningene til trådstarter viser. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 (redigert) ... så er det ikke nevnt noe om tilbakesøl.. Kunne nok virke ok i et system som tømmes etter "kort tid" med lite innhold. Blir ikke mange kiloene i mottrykk mot toalettpumpa. Men da mister en vel hensikten med septiktank. Skissen viser til en tank på 25 liter eller mere og da er jo spørsmålet naturlig. 25 liter dritt (eller mere) veier tross alt mere enn 25 kg og da skal du ha en pokker så sterk toalettpumpe som kan stå imot dette trykket. Og den dagen denne ikke klarer dette så får du bokstavelig en drittjobb å utføre. Og skissen viser til en 3-veis ventil med to inn og en ut. Eller med to ut og en inn. Fritt valg i alle hyller. Redigert 2.Oktober.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mix Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Jeg ville alldig koblet do/septik som tegningene til trådstarter viser. Nei, det skal du få meg til å tro. Dette må vel være det en kaller en drittkonstruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Etter å ha tenkt meg om en gang til så blir det jo ikke 25+ kilo det er snakk om, men det som trykker ned i slangen til en hver tid. Muligens dette prinsippet likevel har noe for seg... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 (redigert) Posisjon septik og ut til det fri kan jo kun anvendes ved tømming av tanken. Og med en 3-veisventil må denne alltid stå i posisjon toalett til septik når toalettet skal brukes. Og da kan det hende at pumpehåndtaket trykkes opp i åpen stilling og slipper ned innhold fra septik. Ingen gunstig virkning dersom dette skjer med noen liter veske i tanken. Og selvfølgelig i tillegg - toalett og ut i det fri. Skissen viser til en ny måte å bruke 3-veis ventilen på, men det trekker også et annet moment inn i bildet og det er at noen kan glemme å sette 3-veis ventilen i den siste posisjonen. Redigert 2.Oktober.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
volfro Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 (redigert) Ja som du selv fant ut jawik så er det høyden fra pumpe til væskeoverflaten som bestemmer trykket, og ikke mengden i tanken. Eg laga meg en falltank i vår og var skeptisk både med tanke på trykkhøyden og i tillegg for blokkering under tømming. (har 1 1/4" bunnventil) Laga ett rør innvendig i tanken med ett 90 gr. bend i toppen på tanken. Her har eg muligheter til å montere en tilbakeslagsklaff også visst det skulle bli behov. Så langt har det ikke vært noe problem hverken med å pumpe opp eller å tømme. Eg brukte også 3/4" lufting (muffen er større)for å få rask tømming. Volum er ca. 80-90 lit. og det går på ca.40-45 sek. Toalettpumpen overhalte eg i fjor høst og så langt er det ikke tilbakeslag, men det kommer nok snart. Det var jo derfor eg førte røret helt opp i septiktanken. Ser for meg 80 liter med kammar i båten før eller senere visst man gjør som nevnt først i tråden. Eg har også forsterka tanken innvendig og satt på stengekran på luftingen. Da kan man blåse opp både lufting og utløp. Ligg en tegning her litt langt ned på siden. (viser ikke røret innvendig på tegning) https://baatplassen.no/i/index.php/topic/52562-bilder-i-fra-haabys-baatpuss-og-soervis-paa-eber-x2/page__st__1020 Lufting og seglass/insp.luke. Skråer i bunn så ikke sjøvann ligg igjenn og lager tæring. Også viktig å få utløpet helt i bunn. Skulle gjerne hatt en kon og men det var ikke plass uten å ofre tankvolum. Og med dekselet på plass. (kjøpt fra Beneteau i fjor via Normar så formene eksisterte fortsatt) Polering gjenstår. Redigert 2.Oktober.2010 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Den tegningen ville ikke jeg brukt, hvorfor gjøre det unødvendig avansert. Fra toalett må det gå til topp av tank over vannlinje. Ut fra tank i bunn via bunnventil. Bunnventil åpen, da går det rett overbord via tank, bunnventil lukket, driten blir i tanken til man åpner bunnventilen. Enkelt system uten pumpe, kun en ventil å betjene. God lufting er også en selvfølge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.