Jump to content

Mulig med kommersielt ratet motor i ny fritidsbåt, ref CE merking?


Bitteliten

Recommended Posts

Uten å unnskylde produsentene så tror jeg uttalelsene de har i slike spørsmål blir litt ufullstendige. Jeg vil tro at det fort kan bli noen overraskelser under veis når en "ukjent" motor blir installert. Jeg tenker da på et tilfelle hvor det etter kundens ønske ble installert en Yanmar motor.

 

Ved første service hvor oljefilteret skulle byttes så viste dette seg å være umulig i denne båten uten å lage en ekstra luke og så måtte hele filterbraketten skrues ut, så kunne man bytte filteret og skru hele stasen tilbake.

Jeg tror derfor de fleste båtbyggere i utgangspunktet ikke vil gi en fast pris på en endring som dette med mindre bestiller er tydelig på at alle kostnader med installasjonen vil bli dekket fra A til Å.

Link to post
Share on other sites

Ved første service hvor oljefilteret skulle byttes så viste dette seg å være umulig i denne båten uten å lage en ekstra luke og så måtte hele filterbraketten skrues ut, så kunne man bytte filteret og skru hele stasen tilbake.

 

Er dette tilfelle, så kan man ikke mistenke verftet for å sjekke nøye før de installerer en annen motor.... For denne HR som jeg skjønner har en prislapp på 8 mill, så finner jeg det merkelig at ikke verftet kan montere en motor etter kundens ønske, som har samme effekt og tilnærmet vekt..

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig.

Jeg prøvde bare å si for å få forespørselen gjennom så er det en fordel om man er tydelige på hvor kostnaden med utredninger og installasjon skal belastes. Båtbyggerne kan nok erfare at en del forespørsler kommer som kjekt å vite, og da kan man jo som kunde også være tydelig på at her er man som kunde villig til å også forplikte seg.

Link to post
Share on other sites

Plassen tror jeg går greit

HR48engineroomSzamer.jpg

Min tanke er å fylle på med et godt agregat (vil bare ha en drivstofftype ombord - derfor el ovn) og watermaker.

 

Yaghan som er en HR 62 har jeg oppfattet har en kraftigere motor enn standard. De har en TAMD 63 om jeg husker rett. Standard på denne båten i dag er en Perkins M225Ti

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er rart med det,ett eller annet sted på veien skiftes fokus fra kundeservice til profitt..

Men det er jo en del kostnader forbundet med enkelte ting, og om man fører ting på den generelle servicekontoen eller tar betalt for tjenesten er uansett noe man må ta stilling til.

Å være flink til noe innebærer også å være flink til å melde fra om forhold hvor svarene ikke kan trekkes ut av hatten.

Link to post
Share on other sites

HR kan meget vel ha sine fornuftige grunner til å ikke gjøre det jeg har spurt om. Jeg tenker at jeg skal undersøke litt mer om dette. Og det kan jo være at HR har svar på mine usikkerheter til D3 også. Om den kan legges opp en løsning der den kan kjøre uten elektronisk styring er jeg happy jeg. Jeg vil bare ikke basere meg på at all elektronikk må fungere for at motoren skal starte. Det er en for viktig del til å basere seg på slikt tenker jeg.

 

Jeg har også spurt NordWest om de kan levere en 420 med Yanmar og PODS, og de sa at de ikke leverer den installasjonen. Men jeg vet at de har levert Yanmar motoroer og Mercruiser drev på en 390.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan se tilsynelatende enkelt ut å velge motor, men HR har en total layout for sine båter som gir noen greie alternativ for utstyrsvalg. Det er også lagt opp til at det finnes noen tidsfrister hvor man må gi produsenten endelig beskjed for hvilket utstyr man har bestemt seg for, og dette selvfølgelig fordi både logistikk og produksjonrutiner må være i orden.

 

Generator og watermaker har sine faste plasser i 48 foteren, men man har også standardløsninger på generator ferdig installert på motor. Dette er løsninger som allerede er utviklet og som dokumentert virker.

 

Dette betyr at hvis man velger en annen motor så må man designe nye braketter og reilmhjul til den nye motoren for dette henger jo også sammen med båtens forespeilte enegibalanse osv. Hvis jeg ikke husker feil så har 48 fot modellen både 12 og 24 volt anlegg og båtens instrumentering er lagt opp deretter.

 

Dette er forhold som HR velvillig forklarer kunder men denne diskusjonen ville jeg tatt på verftet over en kaffe.

Link to post
Share on other sites

Holder med deg i valg av "steinalderteknologi" på motor i en langturbåt.Tror jeg ville trukket det enda lenger, og funnet en uten turbo også.D3 ville vært det siste jeg ville hatt ombord. Eneste elektronisk styrte motor jeg kjenner til som har elektronik-uavhengig backupløsning er Steyr. Blir nok vanskelig å få til på elektroniske dyser. Synes det er dårlig om HR ikke kan imøtekomme et annet motorønske fra en potensiell kunde, men det finnes vel andre båter.

Link to post
Share on other sites

Det kan se tilsynelatende enkelt ut å velge motor

Det er ikke tilsynelatende. Det er enkelt å velge motor slik disse båtene bygges. Det betyr ikke det bøss for han som monterer så sant installasjonstegningen er korrekt.

 

 

kan du forklare

Vel.

-Slangeklemme til cockpitdrenering er ikke trukket til. Den henger løst rundt slangen.

-Batterikabler ligger løse under maskininstallasjon. De skal klamres.

-Kabel i akterkant av maskinrommet henger uavlastet og løs. Skal klamres.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig synet ditt bedrar deg Mulligan.

Slangeklemmen er slik jeg ser det ikke løs, men enden på slangeklemmen som stikker ut når klemmen er tiltrukket er bøyd litt ned.

 

Det er heller ikke en ledning du ser i bakkant av motoren og som du har ringet inn, men en teleskopwire som går til en fjernstyringsanretning.

 

Det siste punktet som er kabelføring til motor er også inn under noen bestemmelser angitt i flere punkt for hvordan en slik installasjon kan oppfylle kravene.

 

Kabelen skal klamres for strekkavlastning slik at kabelen tilfredsstiller krav for fleksibel overgang, og videre så må kabelen være i kategori B for igjen oppfylle krav til fleksibel overgang. Videre skal kabelen være beskyttet mot minst to feil, som i grove trekk kan bestemmes av kabeltverrsnitt og type isolasjon og forlegning.

Med mindre du kan påvise at kabelen som er benyttet ikke er Klasse B og eller har feil temperaturklasse, og eller ikke er dobbelisolert så synes jeg påstanden din er noe feil til det motsatte er bevist.

 

Hvis man hadde kapslet inn alle disse tre kablene (pluss og minus samt multikabelen til panelet) så hadde man neppe stilt noen spørsmål, men det er faktisk en fordel å kunne inspisere fleksible overganger mellom strekkavlastningene.

 

Hvis du ønsker å se hvordan en slik installasjon ikke skal utføres så kan du heller ta deg en tur i en Bavaria hvor alle regler er brutt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har pratet med en hyggelig kar på HR idag. Følgende forklaringer fikk jeg

1. komerseilt ratet motor fra VP er ikke CE godkjent og klarer ikke utslippskravene

2. Motorbed må bygges om, det er ikke altfor omfattende - men montering av ukjent motor kan være det

3. de vet ikke hvordan motoren vil fungere ombord - den er aldri testet på båten. Erfaringene deres er at man må teste for å vite

 

Fair enough tenker jeg - men jeg liker ikke elektronifiserte motorer på en seilbåt som skal langt.

 

el systemet ombord er som Ole Petter skrev over en kobinasjon av 12V og 24V - hvorfor det er slik vet jeg ikke.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:smiley: takk - de er sett mange ganger allerede :smiley:

 

Men vi må være klar over at de seiler jorda rundt på 1ste klasse. En helt annen klasse enn vi og de aller fleste har mulighet til.

 

Vi skal se på HR43 i Düssedorf. To årsaker: den er et par mill billigere og den har D2 motor som er betydelig mindre elektronifisert. Men den er mindre da - og kanskje for liten for kona som er litt sær på sikkerhetsfølelsen. 43'n er også litt liten kanskje med tanke på besøk fra ungene som nok kommer drassende med en kjæreste eller to også. 48'n leveres med en flott supercabin foran som gir 3 gode sovekabiner ombord.

 

Det deilige med dette prosjektet er all tiden vi har. Minst 3 år til bestilling - og kanskje blir det ikke noe av i det hele tatt. Koser meg med å drømme :sailing:

 

HR48Sailing11Szamer.jpg

 

HR43MkIISailing8283Szamer.jpg

Forskjellen er 42 cm på bredden, 140 cm lengde og et par mill i pris. En vesentlig forskjell er størrelsen på dieseltanken. 395 liter på 43 og 800 liter på 48 . Det kan også monteres inn ekstra tank på 48'en (med da ryker de fine lenestolene i salongen). Vet ikke om det er mulig på 43. Med Gori med overdrive drar 43'n 0,9l/nm i , dvs en range på ca 350 nm (20% margin) mens 48'n drar 1,1 og da har en range på ca 600nm. For meg er det et vesentlig kriterie å vurdere. I tillegg til at agregat og varmere kommer til å dra diesel. Jeg vil ha elektrisk ovn ombord for å unngå styret med gassflasker (HR har det som option i sine lister).

 

Jeg ser da for meg to 220V muligheter til ovnen - enten direkte fra agregat eller inverter der vi kan kjøre motoren for å lade batteriene om agregatet svikter. En mulighet er også å sette på en 220V generator på motoren. Noen som har erfaring med det?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ett sitat jeg fant på nettet:

 

There are never two identical Malö 46s, as each owner is encouraged to personalise his/her boat in terms of the interior layout and fittings. Bearing in mind the basic shape and design of the hull, we can customise interiors or modify any of our standard layouts. This level of individual boat building is only possible with a small, dedicated team of flexible craftsmen such as we have at Malö Yachts. To find out how we can make your dream a reality please do not hesitate to contact us!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...