Guest Princess Ess Startet 5.Mai.2008 Del på Facebook Startet 5.Mai.2008 Sjøsatte min nye sundancer på lørdag. Har satt inn en ny yanmar 290 med bravo 2 drev, men det tar evigheter for å få den til å plane... Turtallet når den planer er ca 200 rpm over max... det virker som flapsene ikke har noen funksjon. Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Hei, Har du virkelig 200 rpm over max når den planer???? Hvilket turtall har du på max og hvilken fart oppnår du. Du må også oppgi utveksling på drev og propell størrelse. Dersom du er over max turtall når den går i plan så må du ha for liten propell. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Akult Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 (redigert) 290 Yanmar skal raskt dra en slik båt på plan uansett hvordan flapsene dine er justert. Den spenner godt i fra starten av. Har du 200 rpm for mye på max, skulle det tilsi at den akselererer enda raskere. Så her var det noe mystisk. Topp turtall på denne motoren skal være 3800 rpm. Redigert 5.Mai.2008 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Er du sikker på at turboen er OK? Det er jo ikke så mye annen elektronikk som kan gå i stykker på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Her må du nok ha større propell så du får utnyttet dreiemomentet. Sydvesten kan sikkert kalkulere en til deg om du oppgir alle mål... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Turtallet når den planer er ca 200 rpm over max... Er du sikker på at turboen er OK? Dersom han oppnår 200rpm over max er nok ikke turbo rette plassen og begynne å feilsøke Her er det nok snakk om for liten propell evt feil utveksling på drev. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Er du sikker på at turboen er OK? Det er jo ikke så mye annen elektronikk som kan gå i stykker på denne motoren. Turbo = elektronikk ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Hvilken fart fikk du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Turbo = elektronikk ? Nei - den er nok mekanisk styrt. Ikke noe krav om at den skal styres elektronikk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Princess Ess Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Takker for raske tilbakemeldinger! Jeg får den til å plane kun når jeg har full gass og drevet helt nede så det dirrer i båten. Når den planer så kan jeg dra av gassen til ca 3500 rpm da gjør den 20-21 knop. Macx turtall (rett under 4000 rpm) så gjør den 25 knop. Under 3500 rpm så faller den raskt ut av plan. båten veiede ved sjøsetting 5 tonn med fulle tanker. Motor, transom og drev er helt nytt. Bravo 2 X drev. skal sjekke utvekslingen, men jeg tror det er 1.81... skal sjekke dim på propellen, men den var bestilt av yanmar som foretok utregningene på hele pakken. Fikk beskjed at denne motoren skulle holde... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 290 Hk er nok ikke mer enn du bør ha i denne båten, men at du oppnår 200rpm over rated turtall alt ved 25 knop høres feil ut. Sjekk utveksling og propell størrelse, det er flere her på forumet som kan beregne propell for deg. Her er en Sea Ray 300 med samme motor, den oppgis sin til 29 knop som vell er i samme gate som du burde klare. Det går jo ann å ringe å høre hvilken utveksling og propell han har. Sea ray 300 sundancer, Yanmar 290 Sea Ray 290 Sundancer, Mercruiser 4,2 300HK Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Det høres ut til at den ikke får nok diesel og en forlett propell den kreve mye diesel for å få på plan. hvis du ikke har tatt ut silen i tanken så kan du begynne med det. Hvi du tar med deg en som kan se på håndpumpen oppå filteret mens du ligger båten i plan hvis motoren suger ned pumpen så er det ikke nok kapasitet gjennom silen i tanken Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Jeg prøvekjørte en gang en Sea Ray 290 med KAD300 motor. Den har riktignok duoprop men til gjengjeld mindre dreiemoment enn Yanmar 290. Siden KAD300 ikke var mer enn du måtte ha i den båten så brukte den tid på å plane men ikke slik som du beskriver. Den toppet på ca 4000 rpm (hadde C3 propell størrelse tror jeg) og hadde da 28-29 knop. Marsjet i 25 på 3600 rpm. Planet ved ca 3000 rpm og da var farten ca 19-20 knop. Jeg tror du har for liten propell. Den båten bør, med Yanmar 290 og Bravo-2 drev, gjøre ca 28-29 knop på topp. Og da skal ikke turtall være 200 rpm over det som motoren normalt har som maks. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gunped Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 For tre båter siden hadde jeg en 290 Sundancer 1994 modell.Den var utrustet med Mercruiser 4,2L 220 hk diesel og bravo2.Denne gikk lett i plan og toppet 27 knop.Skiftet så til Volvo kad 44 , toppfart ble 32 knop. Du bør nok få deg en større propell slik at du utnytter kreftene i motoren.At den går rett opp i for høyt turtall kan umulig skyldes dårlig drivstofftilførsel.Selv tar jeg aldri båten opp i plan med full regulator,aldri over 3000 o/min,men så har jeg heller aldri hatt drevhavari. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Princess Ess Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Takk for alle gode råd! Jeg fikk beskjed av yanmar om at jeg ikke kunne bruke bravo 3 på båt over 4.5 tonn og kjøpte derfor b2 pga dreimomenten i 290 motoren. Skal sjekke propellen og prøve en som er større. Hadde ifjor en 270 Sundancer med en ny steyr 256 som kun kom opp i 3800. Skiftet proppeller og fikk riktig turtall og større fart... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 (redigert) Hei I min Sea Ray 290 har jeg montert inn en 6.5L Hammerhead som har høyest dreimoment ved 1700 rpm. Jeg har eksperimentert mye med forskjellige drev og propeller. og har kommet fram til en kombinasjon som passer fint i min båt og det er Bravo 3X 1,65:1 med 20 kuppet stålpropeller (28-29 knop). Men tror jeg skal opp til 22 vanlig eller kuppet når motor er ferdig innkjørt (ved 70-80 timer). Jeg ligger på rundt 22 knop ved 3100 rpm og maks er 3600 rpm. Testet først diverse propeller på Bravo 2 med 2:1 men det ble det ikke noe greie på. Stikk innom biltema og kjøp deg en turtallsmåler slik at du vet at du har rett turtall. Ps. Alle Sea Ray 290 med fulle tanker er veldig tunge og tar lang tid å få opp i plan. Mener jeg tok tiden på min og at den tar ca 20-30 sekunder å dra opp fra ca 6-7 knop til den er i plan -Xlnt Redigert 5.Mai.2008 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 (redigert) Hvis den veier 5 tonn så er det nok litt snaut. Min båt er lettdrevet og veier ca 4tonn og gjør 32-33 knop. Sjekk at motoren får nok luft og husk at Yanmar ikke har kompressor for å hjelpe båten i plan. Redigert 5.Mai.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Er det noe nytt i saken? Hva sier forhandler/Yanmar? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Princess Ess Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Takk for interessen. Har jobbet så mye og ikke hatt mulighet til å ringe Yanmar. Xlnt skriver at det tar lang tid før hans 290 planer og det kan jeg leve med, men å bytte til større propell tilsier kansje at det tar lengre tid til å plane og går raskere? Skal få ringt Yanmar imorgen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 men å bytte til større propell tilsier kansje at det tar lengre tid til å plane og går raskere? FEIL.... For liten diameter på propell gir dårlig skyv når du skal i plan, men øker farten "betraktelig" når du planer. Du må opp i diameter på propellen ! 4 blads propell anbefales, men testing kan bli dyrt hvis du ikke har tilgang på lånepropeller. Regner med Yanmar hjelper deg for de har bommet totalt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Princess Ess Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Takk for det svaret Trophy! Det var sette jeg hadde håpet på! Har dette noe med dreimoment å gjøre? Ringer Yanmar idag... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Princess Ess Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Takk for svaret trophy! Det var dette jeg håpet på! Har dette noe med dreimoment å gjøre? Ringer yanmar idag... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Hvilket dreimoment har motoren på max? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Denne motoren har i overkant av 700Nm som maks dreiemoment ved ca 2000 o/min. Jeg hadde en båt som veide 6 tonn med samme motorpakke. Den gikk lett i plan og gjorde 25 kn på topp og 22 i marsj. Da hadde jeg en 4 bladet Powertech kuppet propell 18 1/2 x 17. Topp 3850 o/min. Båten hadde 21 grader v bunn helt bak. Med mercruiser propell med samme mål gikk båten knapt 21 på topp og plante dårlig. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Kanskje du har for lite hk i forhold til båten. Jeg har en Chris Craft 30 fot veier ca 4 t, som opprinnelig har to V8 5.7L 260hk bensin motorer. Samme skrog som SeaRay 300, men litt mindre treverk i innredningen. Den planer ved ca 16 knop, og trenger ikke gi full gass på motorene. Toppfarten er ca 40 knop. Når du har kun en motor så vil du kanskje ha litt for lite hk, siden du må ha fullt pådrag for å få den i plan. Diesel hk blir kanskje 100 hk mindre enn det var med en 7.4 L V8 som antagelig satt der. Jeg tenkte å bytte ut med en diesel motor, men etter å ha lest div innlegg har jeg funnet at de fleste båter rundt 30 fot med en motor har "underpower" og kjører motorene så fillene, topp pakninger, dyser og drev fyker. Siden båten jeg har er laget for to motorer, holder jeg på å bytte de ut med to Mercruiser diesel 4.2L 220 hk. Da har jeg samme eller litt mer diesel hk i forhold til bensin motorene. Og forhåpentlig vis kunne kjøre de på cruise fart 20-25 knop uten å være i nærheten av maks turtall. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.