Jump to content

Lensing av kjølsvin

Petter-B

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en smart måte å få kontrollert en lensepumpe helt akterut i kjølen ved hylsegjennomgangen. Der er det trangt som bare det og jeg lurer på om det er noen som har ideer til en automatikk som kan passe. Har funnet en liten lensepumpe som passer ideelt men trenger nå som sagt en styring.

Bilde

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Hei,

Etter bildet å dømme kunne du kanskje bruke en helt ordinær nivåbryter - tilgjengelig i de fleste båtutstyrsforretninger?

Selve lensepumpen trenger vel ikke nødvendigvis å stå helt inne i "tranga".  Plassér nivåbryteren der og pumpen der du får plass til den - med bare sugeslangen inn i "tranga" -

forslagsvis......

mvh

Fred T.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Volvo Penta QL har noen små lensepumper med påsatt nivåbryter som muligens kunne fått plass nede i bunnen din , som forøvrig ser ut som om du har et lekasje problem. Hva med å sjekke hylsa også.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Den nivå bryteren som passer best der er nok den som reagerer på lufttrykk!

Selve elekronikken kan du plassere et annet sted da det brukes slange mellom elektronikken og en kopp som plasseres i kjølsvinet!

Husker desverre ikke hva den heter!

Men du har jo elektronsike nivåvaket som er til og stole på også!

Kvikksølvbryter og de med kule er bare søppel ihvertfall!

Det vanlige problemet er å få plass til pumpa dypt nok nede i kjølen.

Så har du fått til det er jeg enig med FredT at det også bør la seg gjøre å finne plass til en vanlig vippe-bryter?

Husk at vippe-bryteren må sitte høyere enn pumpe-inntaket slik at den bryter strømmen til pumpa før den går tørr.....

Det finnes også andre bryter-varianter, elektroniske og av "vaskemaskin-typen".

Hei.

Clas Ohlson har en liten nivåbryter.

Bilde  Bilde

I koblingen til høyre er det automatisk lensing med alarmlampe når lensepumpen går når venderen er i øverste stilling.

Alt av i midtre stilling

Tvungen lensing i nedre stilling.

Tillegg

Med to nivåbrytere pluss et vanlig relé, får en en pumpe som først starter når nivået er kommet opp til den øverste bryteren, og som først stopper når nivået er nede ved den nederste giveren. Se den litt lurvete tegningen under.

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Volvo Penta QL har noen små lensepumper med påsatt nivåbryter som muligens kunne fått plass nede i bunnen din , som forøvrig ser ut som om du har et lekasje problem. Hva med å sjekke hylsa også.

Watski har en genial liten lensepumpe som får plass HELT nede i kjølsvinet, den er formet slik at den får plass og er ganske liten (ca. 3-4 cm diameter, V-formet nederst).  Jeg har en slik i min Viksund 27 Columbi og det funker (uten nivåbryter).  Hadde det ikke vært for at Quindebestet har bortskaffet min Watski katalog, skulle jeg ha funnet artikkel nummeret.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

[Hadde det ikke vært for at Quindebestet har bortskaffet min Watski katalog, skulle jeg ha funnet artikkel nummeret.

Ja Qbeistene har en stygg uvane med og kaste god toalett lektyre.... her går jeg på det aller helligste og gleder meg til og lese litt i mine godt innleste kataloger, hva finner jeg.. ikke en dritt! Alt er borte!!!! skal ikke være der sier mitt Qb....  :boxing:   :nonod:  

jeje

:cheers:

Dilla tenkte: Aha! Her kan jeg tipse om en bra løsning! Men jeg så raskt at Lars H. hadde kommet meg i forkjøpet. Kjøpte et par følere lignende det Lars tipser om for bruk som nivåkontroll/varsling på tank for pakkboks smøring. 1 liter tank med rød diode på dashbordet som varsler når det er under 1/4 tank igjen. Funker gull. Mener å huske at jeg kjøpte mine hos Elfa. De er ikke store av størrelse og hendige ved at man kan bestemme åpne/lukkefunksjon ut fra hvordan man monterer dem. Få tak i et rør av passende størrelse. Monter føleren i enden av røret. Dra ledningen igjennom rører ut til andre enden. Tett gjerne med Sika eller lignende for å slippe masse grums inne i røret. Fest så røret med egnete festemidler. Da er det enkelt å justere løsningen (Heve/Senke rør) og du kommer til uansett hvor trangt det er. Så står du fritt til valg og plassering av pumpe. :smiley:

hva finner jeg.. ikke en dritt!

[OT]

Det minner meg om en gang i en fjern fortid hvor jeg hadde min yngste søster med på badetur i det store utland.  Vi var i en elv, et sted vi hadde vært mange ganger før, og akkurat denne dagen var den ganske grumsete, mye sand etc.  Så etter et kort dykk hvor jeg fryktløst hadde holdt øinene vidåpne, kom jeg opp til overflaten og proklamerte:  Jeg ser ikke en dritt!!  Til hvilket den unge dame begeistret svarte:  Det var jammen bra!

Forstå det den som kan.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hei.

I koblingen til høyre er det automatisk lensing med alarmlampe når lensepumpen går når venderen er i øverste stilling.

Alt av i midtre stilling

Tvungen lensing i nedre stilling.

Lars H.

Denne kobling har jeg i båten og har fungert utmerket. Et lite lys på dashbord viser meg når pumpa går.

Takk til Lars H. for hjelpen med koblingsskjema.

Jeg har i dag et opplegg som Lars H. har tegnet opp. Men kanskje en litt FOR lur nivåbryter. Den starter pumpa når væskenivået dekker to kontakter på undersiden av nivåvakten, og så lar den pumpa gå i 15 sekunder. Det er selvfølgelig alt for lite, men jeg har ikke mulighet til å justere det. Jeg har heller ikke behov for at pumpen skal begynne å gå bare det er bitte lite vann i kjølsvinet, så det er ikke noen løsning å montere føleren lenger ned.

Det jeg ønsker meg er et system med TO nivåfølere montert over hverandre. Pumpa starter når nivået rekker opp til den øverste, og stopper ikke før nivået står lavere enn den underste. Er det noen som har vårt borte i noe sånt? Nordsjøen er jo full av slike systemer, men det blir kanskje litt overkill for den lillle båten min å gå for offshoresystemer. Hvis det ikke finnes til en overkommelig pris, er det vanskelig å lage elektronikken selv?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg har et ganske greit system som jeg kjøpte i en lokal båtsjappe.

Det består av en sånn vanlig 3 veis bryterpanel med off - manual - auto og rød + grønn lysdiode. I tillegg er det en akustisk alarm.

Det fungerer slik at dette panelet er koblet til pumpen samt to nivåbrytere montert på ulikt nivå. Dersom vannet når opp til den laveste brytere vil pumpen starte og gå til bryteren slår ut, men bare hvis panelet står på auto. Dersom vannet når opp til den øverste bryteren går alarmen + at pumpen starter uansett.

Dette fungerer bra bortsett fra at den laveste nivåbryteren ikke fungerer skikkelig og skal byttes på sikt. Panelet kostet under 200 kr og da er det ikke allverden å spare på å mekke sammen noe tilsvarende selv (men det er jo lett).

Har ikke problemer med lekkasje men etter en episode der en lekkasje i kjølevannet fyllte halve båten med vann før det ble oppdaget har jeg fått stor tro på akustiske alarmer.....

Pumpen er en vanlig Rule 500. Har også en Rule 360. Et problem med de automatiske pumpene som starter/stopper for å "føle" om det er vann er at elektronikken gjerne tar kvelden etter noen år.

Panelet kostet under 200 kr og da er det ikke allverden å spare på å mekke sammen noe tilsvarende selv (men det er jo lett).

Og for de som absolutt vil mekke selv, - se mitt endrede innlegg lenger oppe i tråden.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og for de som absolutt vil mekke selv, - se mitt endrede innlegg lenger oppe i tråden.

Lars H.

Jeg vil ikke ABSOLUTT mekke noe selv, men jeg har ikke funnet noe brukelig til salgs. Du har tegnet inn to nye releer i instrumentpanelet, hvordan funker de?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Akkurat som jeg satt og lurte på om jeg skulle lage en skisse av. Et spørsmål kan være hvordan en slik sak vil fungere under seilas. Ved stilleligge når båten er noenlunde i ro bør det ikke være problem med at båten beveger seg slik at det skvalper unna føleren for nederste nivå, men ute på sjøen kan det kanskje bli en årsak til nedsatt funksjon i løsningen. En alternativ løsning kunne vært og brukt en føler og et utkoblingsforsinket tidsrele istedenfor to følere, når man først må inn med et rele. Ikke dermed sagt løsningen man ender opp med blir bedre, men da har man ihvertfall en føler mindre å ta hensyn til. Tiden releet må være trukket blir tiden det tar fra pumpen starter til alt er lenset ut.

Du har tegnet inn to nye releer i instrumentpanelet, hvordan funker de?

Hei.

Det er nok bare et relé som skal til, og det består av spole (merket relé) og kontakter (merket relé kont).

Men jeg kan godt forklare hvordan hele sulamitten virker.

Bilde

1. Når det er tørt nede i kjølen, er begge nivåbryterne pluss relekontaktene åpne, og motoren starter ikke da plusspenningen ikke finner veien til pumpen.

2. Vannet når over den nedre giveren. Da lukker den/gir kontakt, men den øvre giveren og relékontaktene er fremdeles åpne, så pumpen starter ennå ikke.

3. Vannet kommer opp til den øvre giveren. Dermed lukker den/gir kontakt. Da får pumpen strøm og begynner å pumpe ut vann, pluss at reléet også får strøm og slutter sine kontakter.

4. Vannet synker under nivået for den øvre giveren, og den åpner. Men pumpen stopper ikke for det. Den får fremdeles strøm via relékontakten!

5. Vannet er kommet under nedre giver. Da bryter den, reléet mister strømmen og pumpen får heller ikke strøm lenger.

Håper ikke noen føler seg truffet av denne forklaringen. Hadde det vært en forklaring på hvordan bake boller, ville jeg for egen del hatt en minst like detaljert oppskrift!

Lars H.

Et spørsmål kan være hvordan en slik sak vil fungere under seilas. Ved stilleligge når båten er noenlunde i ro bør det ikke være problem med at båten beveger seg slik at det skvalper unna føleren for nederste nivå, men ute på sjøen kan det kanskje bli en årsak til nedsatt funksjon i løsningen.

Kan ikke se noe problem med det? Om nedre giver åpner/lukker, åpner/lukker osv. hele veien Oslo - Skagen, betyr vel ikke det noe så lenge det ikke plasker helt opp til øvre giver? Og giveren skissert ovenfor er et Reed element som tåler maaaange operasjoner.

Lars H.

Hei Dilla.

Jo, jo - du sier noe der. Har ikke tenkt gjennom alle senarier som kan oppstå, trebåt som ligger i havn hvor det pipler inn litt vann hele tiden, en seilbåt med vann opp mot øvre giver som kommer ut i urolig sjø, båt som går på et skjær og vannet fosser inn osv. Og tåler den nedre giveren å stå helt under vann i lang tid inntil den øvre giveren slår til og tømmer båten?

Jeg forsøkte bare å svare på det opprinnelige innlegget. Og lager en systemet mer sofistikert med flere reléer, mer kabling og kanskje noe elektronikk, blir det fler feilkilder å ta hensyn til. Mitt forslag er vel mest beregnet på en båt som tar inn litt vann fra hylsegjennomføringen når den putrer avgårde eller en "smålekk" trebåt i havnen.

Lars H.  :smiley: :smiley:

Viktig det Dilla sier.

På en båt hvor jeg jobba for en del år siden, heiv eieren ut alle de halvautomatiske vaskemaskinene, og erstattet dem med nye helautomatiske.

Klesvask ble fra nå klasset som V75.

Når båten slingra til den ene siden, startet pumpen, mens når den slingret til den andre siden slapp den på (kaldt) vann.

Resultat. Klesvask på flatt hav tok 45 minutter, mens det i stiv kuling tok 5 timer.

Store Norske Kullseilingskompani.

[Hadde det ikke vært for at Quindebestet har bortskaffet min Watski katalog, skulle jeg ha funnet artikkel nummeret.

Ja Qbeistene har en stygg uvane med og kaste god toalett lektyre.... her går jeg på det aller helligste og gleder meg til og lese litt i mine godt innleste kataloger, hva finner jeg.. ikke en dritt! Alt er borte!!!! skal ikke være der sier mitt Qb....  :boxing:   :nonod:  

jeje

:cheers:

Her er artikkelnummret:  Whale lensepumpe-12V. 63010-360

De har også en "smart" nivå vakt: Water Witch 12V. 63011-127-12   (66x40x37)mm

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...