Jump to content

Valg og montering av ny autopilot og kartplotter


L4ngley

Recommended Posts

Ser etter en nyre brukt båt, en het kandidat er en Bavaria 30.

Bruktmakedet er jo relativt hett i Oslo-området. Har sett noen kjekke båter der, flere uten autopilot kartplotter. Dette er jo noe jeg bare MÅ ha.

Så er dette noe en lett monterer selv? Skal jo se bra ut også.(braketer som passer, ledninger osv.)

Og hvor er det greieste plass å kjøre noe slikt?

 

Tanken er å dra til til Oslo en helg, kjøpe båt autopiolot og kartplotter, montere dette selv (eller få kyndig hjelp hos en båtforhandler, må vel i så fall bli ukedag?), for å seile den hjem til Stavanger.

Siden jeg alikevell skal ha dette så er det kipt å seile så pass langt uten, bare for å montere det når jeg er tilbake i Stavanger.

Andre instrument ar av typen Raymarin(vind og tirdata). Er det da kansje lurest med Ray autopilot og kartplotter også?

Rekner med noen her har en formening om installasjon, kalibrering og valg av utstyr. Eventuelt noen som kan anbefale forhander/montør i Oslo.

Link to post
Share on other sites

Malfix i Oslo selger Raymarine til en grei pris, om det finnes på lager vet jeg ikke.. ellers så tar det tre dager (og 10000 kr mindre) fra USA, så kan du ta den med deg over fjellet... Monteringen tar en dag vil jeg tro.. du kan jo koble den opp midlertidig på en grei måte relativt raskt.. Braketter til rorstammen kjøpes av Lundebåt, dett er laget av LP yacht i Danmark som også har bra med bilder av dette på nettsiden...

 

Det som er vanskelig på 30 foteren er at det er jævlig trangt der inne... bak køya. De som jeg har sett har montert rorgiverer på en finerplate festet til gummimansjetten på rorstammen... dette er en grei løsning..

 

Det jeg har skrevet er basert på innvendig mekanisk lineær drivenhet og ikke rattpilot.... Kartplotter er jo rimelig grei skuring, trenger litt størm og that's it.. Det blir godt nok i først omgang...

 

Dette er beslag til en 30 foter

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Seatronic har det meste, men beslagene kjøper også de fra Lundebåt som igjen kjøper dette fra LP Yacht.. Jeg spurte om dette når jeg skulle ha mine beslag til båten... de hadde rundt 2-3 uker leveringtid, Lundebåt hadde 24 timer fra telefonen ble tatt og til pakken ble levert hos meg..

 

Forøvrig så ettermonterer Lundebåt også dette om en ikke vil gjøre det selv, kan innhente tilbud på komplett pilot.. ferdig montert... forenkler jo garantien på dette da... kjøp båten seil den til Leangbukta, hent den etter noen dager fiks ferdig med garanti som holder vann..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ser at du får råd om eventuelt å sette monteringen av utstyret til godkjente montører. Dersom du har penger og økonomi til det er det greit. Men jeg har tre argumenter for å gjøre det selv:

1) Man får god innsikt i systemene når man monterer det selv.

2) Man er ofte mer nøyaktig med montering når man gjør det selv i forhold til montører som går fra båt til båt og ettermonterer (har hatt anledning til å observere dette selv gjennom endel år)

3) Kostnaden til montering hos profesjonelle firma er gjerne tilsvarende prisen på selve utstyret, dvs at man kan spare 50% ved å montere selv.

Link to post
Share on other sites

Har sett litt på sidene til Seatronic (http://www.seatronic.no/). Bra utvalg. :crazy: litt for mye for mye kanskje......

Blir vel en eller annen bavaria 30 på meg.

Så kan noen komme med en konkret anbefaling på hvilken kartplotter og autopilot jeg bør velge.

 

 

Autopilot:

Er det f.eks S1 Rattpilot, eller er det "ST6002 Pakke S1 for hydraulisk styring" jeg skal ha?

Forskjell på ST8002 og ST6002?

Trenger vel og "Monteringssett Bavaria 30' - 33' - 37' fra 2005 mod. Kr. 3 200.- "

 

Kartplotter:

Er det bare å velge og vrake?.. dvs passer de fleste, kan noen bli "for store og klumpete" - er jo en liten båt.

Ser også at at noen er uten GPS.. For meg er kartplotter og GPS omtrent synonymt, så hvis noen har et forslag så ta med GPS i det, med mindre den har innebygget.

 

 

Varmer er vel valget enketl? En eller annen Webasto? 5 kw har samme fysisk størrelse som 3,5kw og koster ikke noe særlig mer, så jeg anter det blir den.

 

 

Kommentarer motas med takk

Link to post
Share on other sites

De fleste B30 leveres vel med ST6002, S1(G) og mekanisk drivenhet vil jeg tro eller rattpilot... Rattpilot er billigst... Det er riktig at du må ha monteringssett, men det koster 200 kroner mindre hos Lundebåt enn hos Seatronic..

 

ST6002 og ST8002 er kontrollenheten.. og 6003 passer rett inn i båten mellom tridata og vindintrumentet.. 8002 er større og passer ikke rett inn da..

 

Kartplotter, velg så stor skjerm som du får plass til

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du må nok finne deg en "Sail" pakke som ST6002 Sailpilot S1. Det koster litt for Ray sine drivenheter. Der finnes andre som muligens er en del rimeligere rimeligere. Rattpiloter ville jeg styrt unna. Selv om de er billige er de også billige på alle måter...

Forskjell på ST8002 og ST6002?
8002 har større betjeningsenhet/display og roterende kursvelger, ellers like. Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Frem med teskjeen folkens. :blush:

 

Rattpilot, noen speseill grunn til at de er "billige" og bør styres unna?

Høres ut som som ST6002 er tingen da?

 

ST6002 Sailpilot S1

selges som en komplett pakke, satt sammen for seilbåt. Pakkeløsningen inneholder en ST6002+ betjeningsenhet, kurscomputer, kompass, rorgiver og elektrisk lineær drivenhet. Passer for seilbåter på inntill 9 tonn. Kun 12V.

Kr. 26 750.-

E12108

 

Med innebygget rategyro

Kr. 32 350.-

E12124

 

+Monteringssett. Har jeg alt jeg trenger for å montere denne da?

Er ratgyro verdt pengene?

 

 

Så var det kartplotter:

Raymarine A65

6.5" Dagslysfarge kartplotter

Inkludert utvendig

GPS-antenne kr: 9 990.-

 

 

Er dette bare skvip? Desuten er det den eneste jeg finner pris inkludert GPS på.

Ser ikke noen "GPS givere" på siden heller, bortsett fra en til PC.

Betaler gjerne mer, men vil gjerne vite hva det koster når alt er innkludert.

 

Beklager all masinga, men som dere kan se så er ikke dette noe jeg har greie på i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan gi en liten kommentar til rategyro dersom du velger Raymarine. Belamarin som importerer utstyret til Norge sier selv at de anbefaler å montere rategyroenheten før systemet monteres ombord. Jeg har rategyro og båten går (forutsatt at det ikke for kraftige bølgeeffekter) rett som en strek i hele Oslofjorden. Dette er det svært vanskelig å få til uten rategyro i utstyret til Raymarine idet de magnetiske feltene ikke er så sterke på våre breddegrader, sammenlignet med i engineering facility in Fort Lauderdale, Florida, hvor endel av utstyret designes.

 

Jeg vet ikke hvordan man bruker autopilot i seilbåter, men i motorbåt er det ikke uvanlig å lage ruter med veipunkter hjemme og senere aktivere disse under seilas.

Link to post
Share on other sites

ST6002 Sailpilot S1

Kr. 26 750.-

E12108

 

Med innebygget rategyro

Kr. 32 350.-

E12124

 

+Monteringssett. Har jeg alt jeg trenger for å montere denne da?

Er ratgyro verdt pengene?

Så var det kartplotter:

Raymarine A65

6.5" Dagslysfarge kartplotter

S1 eller S1G, vet ikke jeg har kun brukt S1G og kan således ikke uttale med om denne uten gyro. Jeg har kun hørt hva andre har fortalt.. Men de som har S1 viker å være fornøyd de også... kan vel tenkes de "ikke vet bedre" og dermed er man fornøyd med det man har.. Gyro er vistnok viktigere dess lenegre nord på kloden man befinner seg ettersigende.

 

Men en slik pakke S1 eller S1G og monteringssettet så mangler du kun noe meter kabler, jeg gikk for 10mm2 men det rekker etter sigende med 6mm2 om ikke avstanden er for lang.

 

Når det gjelder plotter så var ikke jeg fornøyd med A65, den jeg hadde leverte jeg tilbake til selgeren og seiler nå med pc og paiprkart i påvente av jeg får fingern ut og bestiller Garmin 4008 som passer rett inn i pidestallen, dog blir det trangt men det går(håper jeg). Jeg synes A65 plotteren var alt for treg på zoomingen, og man må zooome med en såpass liten skjerm som 6,5 tommer.. Fant meg heller ikke tilrette med kartene siden jeg var vant til Bulechart... hadde også noen mindre uheldige opplevelser med staker som viste at jeg gikk nordom på kartet men jeg vitterlig gikk sørom.

 

Men det er andre som er godt fonøyd med A65 så det kan vel være en bra plotter det, dog snakker den ikke Seatalk og må dermed kommunisere via nmea til autopiloten.... det er kun en nmea port og det blir fort tangt om plassen om VHF med DSC også skal innom og annet nema utstyr... kan løses med en ekstra duppeditt til noen tusen lapper.

 

Dette med plotter er jo min subjektive oppfatning av A65(brukt fra august 06 til juni 07) og dermed ikke noe annet (u)kvalifiseert synsing

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg skal kjøpe fra WMj Marine i USA, den koster der rundt 1700$ pluss litt frakt og litt moms

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er ratgyro verdt pengene?

 

Rategyro/ kompass er verdt hvert eneste øre i forhold til fluxgate.

 

Har tidligere hatt rene fluxgatekompass av flere fabrikat, derav gamle Raytheon, nå Raymarin.

Rategyro er ikke annet enn et rate-stabilisert fluxgate, men ytelsen er betydelig bedret på alle områder.

Det er raskere, er mye mer stabilt (f.eks. i høy sjø og med mye slingring) og mindre påvirket av magnetisk "forurensing" ombord.

I tillegg til at ratekompasset er merkbart mye raskere og mer stabilt som retningsgiver for autopilot,

vil det også være mye bedre egnet til stabilisering av radar.

Tenker du på å supplere med radar senere, bør du derfor allerede nå velge rategyro.

Jeg benytter Simrad RC-36 rategyro til autopilot og radar, og denne gjør en god jobb hos meg.

 

Når det gjelder valg av utstyr, vil jeg nevne at Simrad nå antagelig skal rendyrke sin nye Glass Bridge-serie.

Det går derfor an å forhandle om betydelige rabatter på f.eks. CX-44-serien. En bekjent har nylig kjøpt komplett pakke med "alt" til "gi-bort-pris", så det er tydelig at Simrad gir ved dørene denne høsten.

Link to post
Share on other sites

Simrad CX-serie har meget gode skjermer og har det meste av tenkelige nav-funksjoner.

Den er imidlertid ikke klargjort for AIS, noe de retter opp med sin nye serie.

 

Simrad har blitt kritisert for, og kanskje med rette, at dette utstyret ikke er mest brukervennlig.

Jeg liker å kunne kontrollere utstyret til fingerspissene og ha muligheter for"tune-up" og optimalisere.

Dette koster nok noen timer med brukerhåndboka samt enda flere timer på fjorden,

men til gjengjeld har jeg et oppsett som jeg kjenner ut og inn og kan tilpasse alle mulige forhold.

 

Min bekjente nevnte et tilbud med 40% rabatt for CX-44 m/ dobbelstasjon, ekkoloddmodul, rategyro, AP-25 autopilot / m dobbelstasjon, radar, ++.

Hva med å ringe Simrad i Oslo og få henvist til en forhandler? Jeg vet Simrad blant annet har annonsert noen av disse rabattene.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du sjekket med Garmin om de har verdensomspennende garantiordning? Noen av kartplotterne kan oppgraderes softwaremessig.

De har en slik garanti, men den er neppe verdt mere enn Raymarine sin.. Bellanor er nok ikke det spor bedre enn Belamarin her.. men det er som du sier, ny software er alltid tilgjengelig på nettsiden og oppdateringen er så enkel at selv jeg skjønner dette... alt av brukerhåndbøker kan også lastes ned på de fleste språk, inkludert Norsk..

 

Så her blir man nok "selvassurandør", men når dingsen kun koster 60% av norsk pris er det vel anvendt etter mitt syn, fakstisk kan jeg få en 4kW radar med på kjøpet før jeg er på Norsk pris og da er frakt om momsen inkludert..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Rategyro har ingen ting med gyro å gjøre.

Gyroer er svære, tunge og svindyre å eie.

Rategyro er ingenting annet enn et aksellerometer som gir ut et signal så lenge en kursendring er til stede.

Jeg har seilt mye med autopilot. Båten vil ta litt høyde i kast, og falle litt av ved dabbing.

Denne såkalte "rategyroen" vil motvirke dette og føre til høyere strømforbruk og lavere fart.

De eneste produsentene som er i nærheten av gyroteknologi er såvidt meg bekjent NKE og KVH.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rategyro har ingen ting med gyro å gjøre.

Siden det kun er meg som har vært sleivete i min uttrykksmåte og forenket skrivemåten på Raymarine sin rategyo med gyro, så beklager jeg dette. Jeg skal heretter bruke hele ordet rategyro.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt mye med autopilot. Båten vil ta litt høyde i kast, og falle litt av ved dabbing. Denne såkalte "rategyroen" vil motvirke dette og føre til høyere strømforbruk og lavere fart.

Dette var interessant for oss som i beste fall bare har litt rede på autopiloter i motorbåter. I motorbåter er det som regel strøm nok til å drive autopiloten, og jeg har aldri forsøkt å beregne fartstapet når jeg seiler med autopilot i bølger. Jeg vet bare at jeg ike har mulighet til å holde så rett kurs manuelt som det autopiloten gjør. Hvor stort fartstap snakker man om i seilbåter som seiler med autopilot?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...