Jump to content

Vakre båter II


Jawik

Recommended Posts

Hva er det som gjør en båt vakker i dine øyner ?

 

Er det med båter som med jenter/damer ?

Er det med båter som med gutter/menn ?

 

Er det båtens - egenskaper, utseende, detaljer, innhold, utstyr, alder, glamor, historie, mannskap - som gjør båten vakker i dine øyner ?

 

De fleste velger vel båt ut fra disse kriterier og synes sikkert at de har den vakreste skute i landet :flag:.

 

OBS. Ikke la dette bli en debatt om bavaria o.l. Og det bør gjelde fritidsbåter innenfor rimelighetens/økonomiske grenser. OBS

 

 

Vakre båter som er noe utenfor kriteriene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hva som gjør en båt vakker? Dette tror jeg: At den er min. At jeg har hatt en rekke gode sjøopplevelser i den. At jeg har arbeidet med den og hegnet om den etter beste evne. At jeg har polert, lakkert, bunnstoffet, skrudd og skiftet olje. At jeg har hatt kvalitetstid med den båten.

Hva som gjør en båt vakker? Ikke utseendet, men mine opplevelser med den.

Link to post
Share on other sites

Det er nok forventningene og minner som vi lever lengst på vi båtfolk.

 

Men båten vil også eieren assosiere seg med. En seilbåt eller en åpen cabincruiser ville vært utenkelig å ferdes i, for egen del.

Ei snekke, en røffere cabincruiser lik min 23-år gamle Nord West er mere meg. Men også en velstelt Grand Banks eller en annen trawler-type.

 

Å bestige en flybridge villle nok først vært en tilvenningssak i mitt eget hode. Men man skal aldri si aldri ... :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er mange vakre båter, men jeg har desverre aldri hatt noen av dem :cryin:

 

Når jeg kjøper båt er det først og fremst de praktiske ting som teller. At båten er i teknisk god stand betyr også svært mye. Har også inntrykk av at skal man noe vakkert er det ofte ikke så veldig praktisk i bruk. De finnes selvfølgelig utallige unntak, men i størrelsen båt som jeg har eid så mener jeg det ofte er slik. Prisen betyr jo selvfølgelig mye, i hvertfall for meg. Spørsmålet blir da om jeg vil betale mye mer for en vakker båt hvis alternativet er å kjøpe en større ikke fult så vakker til samme pris.

 

:crazy:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OLPI. Hva med den båten du allerede har i dag ?

 

Hva med brukte båter av gammel årgang ? Finnes jo mange av dem på markedet.

 

Har selv hatt tilgang til plast, betong, stål og nå tre. Hva som har vært vakkrest av disse er ikke lett å si. Noen av dem har hadd detaljer som en kunne glede seg over. Plastbåt blir for meg litt sterilt, selv om en kan si at mange er pene, så er de ikke vakre. Noen av båtene har hadd skjel på en slik måte at en føler seg ett med båten. En kan til og med snakke til båten og en får svar på tiltale. Båten tar vare på en, og sørger for at en kommer trygt fram over havet. Om nåværende trebåt er vakker er ikke jeg selv enig i. Men noe må det ha vært siden vi kjøpte den. Linjene i skrogget falt jeg for. Muligens siden hun er en "gammel" dame og trengte tilsyn. Vi trives sammen og admiralen(fruen) må stille i kø når tid utmåles :smiley:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

For meg er rå kraft "vakkert". Jo tyngre båten er, jo større motor trenger du (planende). Dette krysser etter hvert et punkt hvor jeg får gåsehud når 400-500 HK eller enda mer jobber i full sving og det ordentelig buldrer når hun løfter seg opp fra vannet og skyter fart.

 

Blir nesten som å sitte i et jetfly. Du vet flyet er tungt, det er fullastet og likevell blir du presset godt bakover under takeoff. Tusenvis av krefter i sving, ubeskrivelig.

 

Deretter skal hun ha vakre linjer med forsegjorte detaljer og skinne. Ikke plast "only" i interiøret. Gjennomtenkte løsninger og sjel med historie.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OLPI. Hva med den båten du allerede har i dag ?

 

Jeg er meget fornøyd med den. Synes den ser bra ut også, men vakker ... nei. Hadde en NB 740 med veldih høy pulpit. Var ikke mye pen, men praktisk til tusen. Scand Nordic var også en ok båt å se på. Synes den faktisk ser bedre ut en gamle Baltic`er. Vakker var den nok ikke.

Synes selv at Riviera er en ganske pen båt. jeg synes imidlertdi at det er for lite uteplass på den. Broder``n har kjøpt seg Saga 315. Pen båt innvendig, men synes ikke den er vakker utvendig.

 

Vakre båter da tenker jeg på Riva, noen av Windy modellene. Alle de store som f.eks Fairline. Princess og Sunseeker har en del vakre båter (ikke alle) etter min smak). Turbo`n til Worse synes jeg ikke er særlig pen, men den er helt sikkert veldig praktisk i bruk med mye plass. Sealine synes jeg har mislykkes når det gjelder utseeende på mange av båtene.

Slik kan man fortsette, men som førts nevnt så er ikke det vakre et kriterie som jeg legger veldig stor vekt på. Jeg prøver imidlertid å skygge unna de styggeste objektene når jeg skal kjøpe båt, bil m.m. :wink:

Link to post
Share on other sites

Har en følelse av at konstruktørene la mer vekt på estetikk og harmoniske linjer i tidligere tider da kravet til volum og komfort ikke var så påtrengende. Mange moderne båter eser ut i høyde og bredde som i "gamle dager" ville krevd et helt en helt annen skroglengde.

 

Med krav om ståhøyde og tre sovekabiner i en 30 foter, må man naturlig nok kompromisse på innpakningen. Men på båter over en viss størrelse er det atskillige av dagens modeller som holder mål og vel så det.

 

Det blir litt "nye tider, nye skikker", og hva som er linjevakkert endrer seg med tiden. Selv om jeg har til gode å møte noen som ikke ser det vakre i de gamle meterbåtene til f.eks Johan Anker, eller en godt vedlikeholdt Furuholmen.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ikke ser det vakre i de gamle meterbåtene til f.eks Johan Anker

 

Det var/er vakre båter. Levandes båt fra baug til hekk. Du kan kjenne neven til Anker der hvor linjene ble tegnet med omtenksomhet. På Killingen/Bygdøy ligger det en som kan ha vært en av Anker sine første konstruksjoner. Vakker båt som stelles med en kjerlig hand av en stolt eier.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hvis du er opptatt av vakre båter, er Wooden Boat Magazine rette lektyren. Til tider tregt og tungt tekstmessig, men du verden så mye skjønnhet og eleganse ... Å plukke opp og bla gjennom selv et gammelt eksemplar er massasje for sjelen. Anbefales. Hvis du leser WB i noen år, er du garantert å få en god forståelse av de helt sentrale og universelt gjeldende kjerneverdiene i båtlivet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har noen årganger ligende. Sån ca 15 årganger og er enig i at disse kan anbefales. Også Classic Boat følges opp. Mitt utgangspunkt med dette innlegget var å få høre hva nordmenn/kvinner mener er vakkert med sin båt. Noen meninger må man vel ha og ikke bare se til Amerikanske og Engelske båter. Jeg synes f.eks. at Skamfer sine båter var pene om enn ikke vakre, men detaljer hadde de, og der var det vakkerheten kom fram.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Da Pelle Pettersson tegnet sine Maxi-suksesser gjorde han, etter hva jeg har forstått, noe helt nytt, han tegnet båtene innenfra og ut. De fikk en komfort og en volum så var helt unike for sin størrelse. Estetisk sett var de den gang høyst diskutable. I dag har han satset på større modeller, der volumet kommer av seg selv, og vekten kan legges mer på linjer.

Men konstruktørene av dagens friitidsbåter synes å ha tatt etter Pettersson. Først fylles båtene med alt det innhold kundene ønsker seg, så tilpasset skrog og dekk.

Bokomforten og innvendig volum blir enormt, hvilket linjene utvilsomt bærer preg av.

Link to post
Share on other sites

Poenget med det, wave, er vel at båtene konstrueres på basis av et gitt formål eller for å oppfylle gitte kriterier mht plass, antall wc etc. Men jeg er enig i at det til tider kunne vært ønskelig med litt mer edruelighet mht ha som puttes inn i skrogene. Jeg har aldri forstått det saliggjøredne med 2 fulle bad på 36 fot eller mindre. Skjønner ikke pointet helt og ser mange bedre måter å utnytte plass på...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at nordmenn etter hvert fåt øynene opp for båter produsert i Asia og som brukes endel i Australia og USA. Ligger nå inne i Vestre Bådehavn, Aalborg, ved siden av en 55 foter ca 5 meter bred med all bokomfort man kan tenke seg. Jeg tror at denne båttypen vil bli et alternativ for flere nordmenn som bl.a. ikke ønsker hytte ved sjøen men hytte på sjøen og som eksempelvis vil reise fra golfbane til golfbane, eller fra kultursted til kultursted. Både Danmark, Tyskland, Belgia og Frankrike er godt tilgjengelig med store trawlere som gir livet et meningsrikt opphold i de nevnte landene. Til forskjell fra de som seiler opp og ned vestkysten av Sverige - noe av det minst kulturrike delen av Europa.

Link to post
Share on other sites

Men jeg er enig i at det til tider kunne vært ønskelig med litt mer edruelighet mht ha som puttes inn i skrogene. Jeg har aldri forstått det saliggjøredne med 2 fulle bad på 36 fot eller mindre.

 

Og værre blir det jo med disse nymotens skroggene. En hel bolig skal jo puttes inn og hva blir resultatet. Det blir som "wave" nevner, men bare med det untaket at nu starter de med motoren(e) og bygger skrogget rundt disse. Og så finner de ut underveis at det hadde vært praktisk med noen (3) lugarer (hvor en må være akrobat av tredje generasjon for å kunne bruke disse), 2 dass/badekar og ikke pentry, men kjøkken ala hjemme hos kjøper. Og i tilleg kommer garasje for jolla. Nei takke meg til litt edruelighet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hva er det som gjør en båt vakker i dine øyner ?

 

Er det med båter som med jenter/damer ?

Er det med båter som med gutter/menn ?

 

Er det båtens - egenskaper, utseende, detaljer, innhold, utstyr, alder, glamor, historie, mannskap - som gjør båten vakker i dine øyner ?

 

De fleste velger vel båt ut fra disse kriterier og synes sikkert at de har den vakreste skute i landet :flag:.

 

OBS. Ikke la dette bli en debatt om bavaria o.l. Og det bør gjelde fritidsbåter innenfor rimelighetens/økonomiske grenser. OBS

Vakre båter som er noe utenfor kriteriene.

 

Jeg synes linjene i skroget, balansert med et linjerent overbygg gjør båten vakker.

Og jo, jeg synes at jeg har en av de vakreste skutene i landet... :rolleyes:

(beskjedenhet til sides) (men det er jo ikke jeg som har tegnet og bygd den heller)

http://www.cmbweb.no/index.php?page=shop.p...t&Itemid=59

Med innføringen av plastbåter med plasttekniske krav og snarveier gikk båtdesignet dessverre nedoverbakke.

Sjøegenskapene er forøvrig på topp også...

Link to post
Share on other sites

Der var det mange pene båter. Holder en knapp på denne

. Vanskelig å se helheten da den skjemmes av masten i bakgrunnen og pin-up på taket. En litt lengre baug med samme vannlinje hadde gjort litt, slik at skalaen vakker hadde kommet til sin gyldighet.

 

NB. Personlig mening.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Innlegg 20 Bastard mangler jo noe vesentlig å det er linjene. Se på din egen båt (bilde i avartern) den har jo linjer i hvertfall fra siden. OLPI's bilde viser også pene linjer. Men er disse vakre og i så tilfelle hva i huleste er det som gjør dem vakre ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

men jeg gjenkjenner det når jeg ser det...

Ja ikke sant. Det blir som med pene damer. Busssjåføren, som ble så distrahert her iuken, at han ba jenta flytte seg ut av syne slik at han kunne kjøre trygt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...