Jump to content

Lekkasjesensor / vannsensor


GeirKS

Recommended Posts

Eller en slik fra Clas Ohlson:

 

 

 

Vannalarm. Alarmen plasseres f.eks. under oppvaskbenk, oppvaskmaskin, varmtvannsbereder etc. Gir et 85 dB signal ved lekkasje. Lydindikering ved lav batterispenning. Leveres uten batteri (1 stk 9V). Størr. 90x30 mm.

 

 

32-3380

 

159,00

stk.

 

Rimelig er den i alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kanskje du kan bruke noen av eksemplene her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16138

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du vil ha en alarm som forteller deg at det er FUKTIG i kjølsvinet? Litt vel optimistisk å tro at den ikke vil stå og ule konstant! Bare luftfuktigheten på de breddegrader du skal til er vel nok til å sette den av. Men hva er galt med en standard vippeføler eller en annen innretning som forteller deg at det har kommet 1 cm vann i kjølsvinet? En slik bør du vel ha uansett for å koble til lensepumpa.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

føleren var tiltenkt bruk inne på gulvet på serverrommet her -

OK, da skjønner jeg hvorfor du gjerne ville ha SNMP trap meldinger fra vannsensoren. (Regner med du ikke har eget server-rom i båten da ...)

 

Finner du en egnet føler med type ON/OFF utgang (rele) kan du jo kombinere den med denne boksen:

 

http://www.omnitronix.com/products/sl12.asp#

 

eller denne:

 

http://www.akcpinc.com/company/sensorProbe2.htm

Redigert av pat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet desverre ikke noe om prisen på boksen.

 

Grunnen til at jeg kikker på vannsensorer nå er at jeg har en flottør-bryter ombord av fabrikat "TMC" som har vist seg å være svært så upålitelig. Denne styrer både alarm og lense-pumpe så dette er ikke godt nok.

Noen som vet om en litt mer bombesikker modell?

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt en sak fra Johnson pump, model 34-72303 såkalt high water alarm.

Dette er en liten brikke som festes i kjølen og ett ferdig bryter panel. Med TEST-OFF- og ON. DVS den varsler med lys selv om den er slått av på hyler. Liten grei sak.

Kanskje noe for deg?

 

Smaapala.

 

Ps fant den på nettet http://www.johnson-pump.com/JPMarine/METS-...bilgealert.html

 

Pris husker jeg ikke men ikke over 500.00 kr. Tror ca 400.00 kr.

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne så jo ut for å være midt i blinken. Hvor kjøpte du den?

(Ser ut for at den baserer seg på endring i magnetfelt når den omsluttes av vann).

Denne så jo ut til å være midt i blinken, den skal settes på "må ha" lista.

 

pat : Hvis du trykker på linken, tar bort alt etter .com og refresher, får du hjemmeside frem, trykk deretter på norgesflagget nederst, og vips, da har du adressen :smiley:

 

Bestilling går herfra en av de første dager :smiley: Takk skal du ha smaapaala

Link to post
Share on other sites

I min gamle Hero med gjennomgående mast brukte jeg en brann/røykvarsler (rundt kr 50,-) som lensealarm. Lodd to ledninger på følerpunkten og før disse til kjølsvinet, avisolere endene og montere dem i ønsket høyde.

Jeg tror ikke det kan gjøres billigere - og ikke særlig enklere heller.

Skift batteri hver sesong.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei!

 

I fjor en gang puslet jeg sammen kretsen nedenfor. Den er koblet til nivåbryteren på ei av de eksisterende lensepumpene ombord.

Kretsen gir alarm ("hyler"/buzzer pluss lysdiode) dersom flottørbryteren aktiveres. Alarmen fortsetter så lenge pumpebryteren er aktiv (pumpa går). Når pumpa forhåpentligvis har klart å lense ut så mye at flottørbryteren deaktiveres og pumpa stanser, vil også "hyleren" stoppe. Lysdioden vil imidlertid fortsatt lyse som varsel om at noe har vært på gang, og må kvitteres ut manuelt ved å trykke innn "RESET"-knappen.

lensepumpealarm.gif

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vippebryter er greit i kjølen , men jeg kunne tenkt meg en vannføler på plasser der det ikke skal være vann i det heletatt. Jeg har en oppvaskmaskin med vannføler baser på en bryter som løser ut dersom en svamp blir våt. Dette er ikke en vanlig svamp, men en som er veldig hard når den er tørr.

Er det noen som har forslag til noe som endrer egenskaper når det blir vått og som kan påvirke en mikrobryter. Her er bryter fra CO til kr 29

 

mikrobryter.jpg

Link to post
Share on other sites

Slik sensor med microswitch og svamp har vi også i oppvaskmaskinen. Og det skal ikke mye fuktighet til før svampen (på størrelse med en sukkerbit) blir myk og switchen slår til. Og selve svampen er ikke noe kokus-pokus. Det er samme type som de "gode" gamle tavlesvampene på skolen som alltid var stein harde! En slik sak er enkel og billig å mekke til selv.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Brukes det ikke svarte/grønne tavler og kritt på skolene lenger? Og en eller annen lømmel kjenner du vel som kan rive av en bit av svampen på skolen når læreren ser en annen vei. Ellers så selger binders.no tavlesvamper som de beskriver som "Natur cellulosesvamp" til kr.35,- Det høres for meg ut til å være rette sorten.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...