Jump to content

Data i båt - utvendig antenne


SRA

Recommended Posts

Jeg kjøpte en usb wlan adapter fra ebay med kontakt for ekstern antenne. Denne kom på ca 180 kr med porto. Antenne kjøpte jeg fra komplett. Må finne ut om du vil ha retningsantenne eller rundtstrålende. Jeg har en retningsantenne men lurer på om rundstråle hadde værte bedre pga at den andre kan være vanskelig å stille inn. Uansett blir vel opplegget mitt brukt lite fremover pga netcom sitt tilbud om fri bruk av internett via mobilen for kr 99 på kveldstid pr mnd.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte et slikt: Utvendig USB Wlan kort

Kort avstand for rf signalet (som er sårbart for tap). Overføring til PC er med USB, som ikke er sårbart for tap. Dog med makslengde på 10m uten repeater.

Funker flott i båten vår..

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Denne fra Komplett ser jo bra ut den, men det er nok dårlig butikk å kjøpe den på avbetaling..

 

kr 450,- kontantpris

Finansieringspris: kr 16,-/md. (36 md.)

I tillegg kommer kr 45 i termingebyr og kr 295 i etableringsgebyr pr kunde. Kredittkjøpspris: kr 2.501. Fullstendige kjøpsbetingelser og effektiv rente. Ved kjøp av flere produkter vil kredittkjøpsprisen bli lavere

 

Synes denne var knakende god...

 

Kr. 16 pr. mnd i 36 mnd + 45,- kr i termingebyr (36 ganger) og 295 i etableringsgebyr... Er vel neppe mange som kjøper denne på avbetaling vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nei, det kan den sikkert ikke. Pssssst: Ikke si det til noen, min står på targaen :-) Og iår har det regnet noe ille, funker fint allikevel. Så når den går til hel*** om 2 år, kjøper jeg en ny..

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte et slikt: Utvendig USB Wlan kort . . . funker flott i båten vår..Joda310
Interessant, bare det å få selve WLAN USB enheten opp på taket av båten hjelper jo godt fremfor å ha den plugget rett i PC'n. Har du sammenlignet med bare en dongle oppå taket av båten? Tror nok jeg faller for fristelsen til å kjøpe denne enheten selv om jeg har ICE med 5,15dbi antenne i båten. Kan jo være greit å ha med andre steder enn når en er i båten også. Noen som har sett om Elkjøp eller Lefdal eller Clas Ohlson har den samme saken?
hjar titta litt på denne, men den kan vel ikke stå ute i et maritimt miljø??
Dersom du ikke skal ha den permanent montert utendørs, er det bare å tre en plastpose over den når det regner. Det har jeg gjort men en WLAN USB-dongle på taket av båten. Det holder godt og funker selv om det sprutregner.

 

PS. Dermed var en enhet bestilt!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

He, he Roald,

jeg kjøpte den siste de hadde på lager! Men går du inn igjen på komplett.no, har de allerede fått inn 100stk!

Dette er jo noe en utstyrsfreek som deg må ha! :wink:

 

Du trenger ikke noe ekstra (bortsett fra at USB kabelen som medfølger kun er 1,5m(?)). SW følger med for USB-enheten, og den innebyggede enheten lar du vær å bruke.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er da bestilt. Der hvor jeg ligger fortøyet får jeg vel inn ca 10 nettverk hvor omlag 4 -5 er åpne. Blir jo spennende å se hva som skjer nå med ny antenne. Vi har på BP diskutert tidligere bruken av andres nettverk. Når nettverk ligger åpne har jeg stort sett ikke betenkeligheter med å bruke dem i begrenset grad. Jeg laster ikke ned filmer, men skriver stort sett enkle ting, bl.a. her på BP. Det er jo sørgelig å være uten BP kontakt over en viss periode.

Link to post
Share on other sites

Imponerende med at du får inn så mange nettverk. Der jeg ligger, noen hundre meter lenger inn i kroken som du vet, får jeg kun inn 4 - 5, og ingen av disse er åpne. Og det er selv med min hjemmelagede "potetkokerrist" parabol! Kanskje det dukker opp noen nye etter at folk flytter inn i de fæle nybyggene på andre siden av elven? Men for all del, i hjemmehavnen er jeg stort sett kort tid før avreise eller avgang for tur. Og er jeg der for å jobbe med båten, har jeg ikke tid til å surfe på nettet.

 

PS. Neste gang jeg passerer deg i havnen, får du ha kameraet klar. Jeg har nesten ikke bilder av Trudelutt underveis.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...Når nettverk ligger åpne har jeg stort sett ikke betenkeligheter med å bruke dem i begrenset grad...

Om vi lar det moralske og lovmessige aspektet med dette ligge i denne tråden, så vær i alle fall klar over at ikke alle åpne trådløse nett nødvendigvis er helt harmløse. Les mer her (VG) Skal ikke se bort fra at dette er en problemstilling som kan øke i omfang også her til lands.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neste gang jeg passerer deg i havnen, får du ha kameraet klar. Jeg har nesten ikke bilder av Trudelutt underveis

Det er flere muligheter for forhåndsbestilling av dette:

- selektivt oppkall med MMSI nummer

- dersom du har AIS-klasse B sender registrerer jeg deg på alarmen min

- du man sende e-mail

- du kan sende SMS

- du kan ringe mobiltelefon

- du kan ringe fasttelefon

- du kan hente meg hjemme

 

Det er sikkert flere muligheter Lars - men fantasien min er begrenset.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Nå har jeg fått USB WLAN adapteret med antenne som ble nevnt tidligere i denne tråden i posten fra komplett.no. Og det funker helt utmerket! Enn så lenge har jeg ikke fått testet det i båten, men her hjemme funker det utmerket. Tidligere har jeg med en Netgear USB-adapter liggende i vinduskarmen fått inn 5 nettverk fra husene i nærheten. Med denne CNet CUA-854L enheten fikk jeg umiddelbart inn 11 nettverk. Og de 5 jeg hadde på Netgear enheten kom inn med mye bedre signalstyrke. Enheten virker robust og rimelig bra til å kunne brukes utendørs. Men jeg tror jeg skal tape overgangen fra antennen til selve mottakeren litt slik at den kan stå ute selv i regnvær. Eneste minuset var at kabelen (fast koblet i enheten) kun er 1,5m slik at jeg må ha en forlengelseskabel for å nå ned i båten.

 

Jeg vil også berømme Komplett i Sandefjord for rask levering. De fikk inn enheten i helgen, pakket den søndag kveld og leverte den inn i Oslo(!) mandag morgen. Igår tirsdag lå hentelappen i posten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Enheten virker robust og rimelig bra til å kunne brukes utendørs. Men jeg tror jeg skal tape overgangen fra antennen til selve mottakeren litt slik at den kan stå ute selv i regnvær. Eneste minuset var at kabelen (fast koblet i enheten) kun er 1,5m slik at jeg må ha en forlengelseskabel for å nå ned i båten.

Lars H.

Kortet i seg selv er et elendig RaLink kort :-) Men pga kort antennekabel funker det greit.

Tenk hva en annen produsent av wlan kort kunne fått til? Hvis du åpner basen, ser du at kortet kan byttes ut.

 

Joda310

Eier av samme dingsen

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

At kortet kan byttes ut, er jo interssant. Men hva skulle det finnes som en kunne putte inn der i stedet? Nå har jeg ikke tenkt å åpne enheten, for å se, men et annet og kanskje bedre kort måtte jo passe fysisk og med grei mulighet til antenne og USB-tilkoblingene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Inne i den basen ligger et sjarmerende lite USB wlan kort med chipsett fra Ralink (www.ralinktech.com). Skrotprodusent, men det er billig og det eneste som jeg har sett hvor det er en base som er relativt vanntett (jeg tettet mitt med sika elns etter å ha borret for å feste det til targaen).

 

Den aller største fordelen er at antennekabelen er kort og signalet etter wlankortet går pr USB som tåler lengder bedre enn RF signaler.

 

3Com har en søt liten usb wlan sak. Kunne vært moro å tylle i seg 5-7 kopper Baileys og kaffe, finne frem kniven og åpne det for så å sette det inn i Cnet basen.. Nuvell, det for kåmme til våren hvis jeg får ledig tid til det :-)

 

Joda310

heltidsnerd

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...