kirkes Startet 20.Mai.2008 Del på Facebook Startet 20.Mai.2008 Hei. "Baltic" Har kjøpt 90 mod. Baltic. Den har eget batteri til baugpropellen Men batteriet er ikke koblet til lading??? Dette bør jo absolutt gjøres. Altså bør jeg koble til startbatteriet eller forbruksbatteriene? Hvor tykk bør ladekablene være? Er disse dyre og hvor kan jeg få kjøpt de til en grei pris? Håper på varm og fin sommer Hilsen Kirkes Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Det høres litt påfallende ut at batteriet i baugen er uten kontakt med ladesystemet i båten. Er det utelukkende kobling mellom batteri og baugpropell uten noen som helst kabler som går akterover (bortsett fra styrekablene til releet på baugpropellen)? Dersom du ikke finner slike kabler kan du bl.a. fra Seatronic i Moss kjøpe 35 kvmm rød og sort kabel som du monterer parallelt mellom startbatteri og baugpropellbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
kirkes Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Hei igjen. Nei det er bare kabler til baugpropellen, ikke kabler videre til noen batterier. Skal måle opp og kjøpe kabler, ganske dyre ca. kr. 100 pr. meter. Kirkes Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Synes dette virker merkeligt! Er baugthruster nylig montert? Hva gjorde forrige eier? Ladet med transportabel lader og landstrøm, eller strekte startkabler etter behov? mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
kirkes Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Hei. Han brukte båten svært lite ca. 60 timer i året. Ladet opp batteriet på våren og det holdt vist resten av sesongen!! Kirkes Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 jeg har det på den måten du beskriver at du vil ha det. Har 10mm2 ledning tror jeg det er for det er kun til å lade batteriet ditt med. Fungerer helt greit. Jeg har en ankervinsj foran i baugen. Kjøpte ledning hos CO Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 10mm2, blir ikke det i minste laget? For hva skjer når du opererer baughruster med motor og og ladning igang? Baugthrusteren vil trekke kanksje 150 Amp og dynamo vil forsøke å fylle på batteriet med 70amp. Kan vel risikere å smelte ladekablene??? mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Allan E Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Det er over svært kort tid at en baugtrøster kjøres. Så det totale strømforbruket er lite. Kabel rekker vel ikke å få en lunk en gang før det hele er over. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Jeg har 24 v baugpropell som ikke er tilknyttet lading fra motoren. Jeg bruker bare lader som kobles til landstrøm når dette er tilgjengelig, dette holder i bøtter og spann så lenge man ikke bruker baugpropellen som ror. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Det største problemet ved for lavt tversnitt på kabelen er tapet du har i ledningene, men det må jo være noe "dritt" den dagen du har bruk for baugpropell at den er tom for strømm.. :headbang: Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Ledningene er ikke beregnet for å kjøre en baupropell men kun for å få ladet opp batteriet etter bruk. Du har et batteri i umiddelbar nærhet til forbrukeren. Der har du selvfølgelig kabler med stort kvadrat. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 16 mm2 holder mellom start- og baugpropell-batteri. Men hvis batteriene er av forskjellig type, kan det være lurt å styre forbindelsen med et rele slik at de ikke er sammenkoblet når de ikke mottar lading. Dette kan f.eks. styres med D+ fra generatoren. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 (redigert) ...Har kjøpt 90 mod. Baltic. Den har eget batteri til baugpropellen Men batteriet er ikke koblet til lading??? Dette bør jo absolutt gjøres. Altså bør jeg koble til startbatteriet eller forbruksbatteriene? Hvor tykk bør ladekablene være? Hvor langt er det fra startbatteriet til baugthruster-batteriet? "Lade"-kabelen behøver ikke å være så tykk egentlig; Hvis vi tenker at spenningen over baugthruster-batteriet "daler til" 10 volt under kjøring av thrusteren, er det kun 2 - 3 volt spenningsforskjell denne kabelen skal utligne mot f.eks. startbatteriet. SÅåhh, la oss anta at begge batteriene (start og thruster) er like store, at det går f.eks. 50 amp i denne kabelen (HVIS spenningen på startbatteriet er "STIV" og kabelen ikke har noe tap). Hvis vi videre antar at avstand mellom batteriene er 7 meter og vi bruker en 10 kvadrats kabel (10 kvadratmillimeter), blir spenningsfallet i denne kabelen ((I X L X 2) / 57) / 10)= 1,2 volt..... Cirka! Hvis jeg ikke tuller med Gamle Ohm, vil dette si at det avsettes 5-6 watt i den kabelen MEN: Så er det slik at batteriene gir IKKE stiv spenning! Spenningen ut av batteriene synker ved belastning. Hvor MYE, avhenger av størrelsen på batteriet, ladingen det har osv. Hvis vi antar at spenninge på startbatteriet synker til 11,5 volt under thrusterkjøring, er det bare 1,5 volt (ca.) som skal utlignes over kabelen... Selv om mine regne-eksempler er mye "offline", trenger du ikke tykk kabel mellom batteriene. Kabelen skal kun overføre ladestrøm til fremste batteri. Hvis batteriene (start (selvsagt!) og thruster) er sammenkoblet konstant, vil thrusterbatteriet også avgi strøm under start av hovedmotor.... Et moment som IKKE er nevnt her, er andre tap, i koblinger, polsko osv. osv. Redigert: Værstefall-scenario: Thrusterbatteriet er helt utladet og du har en generator som gir 15 volt ved 80 amp.... (HMmm... Finnes DET???) En liten tanke til mitt eget yogurtbeger (20 fot med en bråte elektronikk): Har 2 batterier (start og forbruk). I tillegg stappet jeg inn 3 stk 90Ah batterier rundt omkring der det var plass + for vektfordeling; Tok i litt med dimensjonene (50 kvadrat)... Under start er alle batteriene innkoblet (!!) og alle er standard billige blybatterier (untatt startbatteriet som er har STOOR CCA); Spenningen ramler svart lite under start av eTec-en! ALLE batteriene gir sitt tilskudd til startstrømmen. Redigert 20.Mai.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.