Jump to content

Lading av batteri til baugpropell.

kirkes

Recommended Posts

Hei. :flag: "Baltic"

Har kjøpt 90 mod. Baltic. Den har eget batteri til baugpropellen Men batteriet er ikke koblet til lading??? Dette bør jo absolutt gjøres. Altså bør jeg koble til startbatteriet eller forbruksbatteriene? Hvor tykk bør ladekablene være? Er disse dyre og hvor kan jeg få kjøpt de til en grei pris?

Håper på varm og fin sommer

Hilsen Kirkes

Det høres litt påfallende ut at batteriet i baugen er uten kontakt med ladesystemet i båten. Er det utelukkende kobling mellom batteri og baugpropell uten noen som helst kabler som går akterover (bortsett fra styrekablene til releet på baugpropellen)? Dersom du ikke finner slike kabler kan du bl.a. fra Seatronic i Moss kjøpe 35 kvmm rød og sort kabel som du monterer parallelt mellom startbatteri og baugpropellbatteri.

10mm2, blir ikke det i minste laget?

For hva skjer når du opererer baughruster med motor og og ladning igang?

Baugthrusteren vil trekke kanksje 150 Amp og dynamo vil forsøke å fylle på batteriet med 70amp.

Kan vel risikere å smelte ladekablene???

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

...Har kjøpt 90 mod. Baltic. Den har eget batteri til baugpropellen Men batteriet er ikke koblet til lading??? Dette bør jo absolutt gjøres. Altså bør jeg koble til startbatteriet eller forbruksbatteriene? Hvor tykk bør ladekablene være?

Hvor langt er det fra startbatteriet til baugthruster-batteriet?

"Lade"-kabelen behøver ikke å være så tykk egentlig; Hvis vi tenker at spenningen over baugthruster-batteriet "daler til" 10 volt under kjøring av thrusteren, er det kun 2 - 3 volt spenningsforskjell denne kabelen skal utligne mot f.eks. startbatteriet.

SÅåhh, la oss anta at begge batteriene (start og thruster) er like store, at det går f.eks. 50 amp i denne kabelen (HVIS spenningen på startbatteriet er "STIV" og kabelen ikke har noe tap). Hvis vi videre antar at avstand mellom batteriene er 7 meter og vi bruker en 10 kvadrats kabel (10 kvadratmillimeter), blir spenningsfallet i denne kabelen ((I X L X 2) / 57) / 10)= 1,2 volt..... Cirka! Hvis jeg ikke tuller med Gamle Ohm, vil dette si at det avsettes 5-6 watt i den kabelen :sweat:

MEN: Så er det slik at batteriene gir IKKE stiv spenning! Spenningen ut av batteriene synker ved belastning. Hvor MYE, avhenger av størrelsen på batteriet, ladingen det har osv. Hvis vi antar at spenninge på startbatteriet synker til 11,5 volt under thrusterkjøring, er det bare 1,5 volt (ca.) som skal utlignes over kabelen... :flag:

Selv om mine regne-eksempler er mye "offline", trenger du ikke tykk kabel mellom batteriene. Kabelen skal kun overføre ladestrøm til fremste batteri. Hvis batteriene (start (selvsagt!) og thruster) er sammenkoblet konstant, vil thrusterbatteriet også avgi strøm under start av hovedmotor.... :rolleyes:

Et moment som IKKE er nevnt her, er andre tap, i koblinger, polsko osv. osv.

Redigert:

Værstefall-scenario: Thrusterbatteriet er helt utladet og du har en generator som gir 15 volt ved 80 amp....

(HMmm... Finnes DET???) :confused:

En liten tanke til mitt eget yogurtbeger (20 fot med en bråte elektronikk): Har 2 batterier (start og forbruk). I tillegg stappet jeg inn 3 stk 90Ah batterier rundt omkring der det var plass + for vektfordeling; Tok i litt med dimensjonene (50 kvadrat)... Under start er alle batteriene innkoblet (!!) og alle er standard billige blybatterier (untatt startbatteriet som er har STOOR CCA); Spenningen ramler svart lite under start av eTec-en! ALLE batteriene gir sitt tilskudd til startstrømmen.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...