Timeout Skjeberg Startet 11.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2005 Når jeg var ute å luftet bikkja i kveld fikk jeg se en gammel passbåt ligge i en hage. Den var akkurat maken til en båt jeg kan huske fra barndommen på slutten av 60 og begynnelsen av70 tallet. Merke på båten husker jeg ikke, men jeg kan huske at "min barndoms båt" hadde en, etter datidens norm, en kjempestor Carniti påhengsmotor (for det var det det het den gangen). Etter at jeg kom hjem fikk jeg ikke dette motormerket ut av hodet så jeg begynnte å søke på nettet, men der var det ikke mye å finne. Det jeg fannt var at de gikk konkurs midt på 70 tallet og hvis jeg ikke tok helt feil av Italiensken har de laget en diesel "påhengsmotor". Er det noen her på forumet som sitter inne med kunnskap om disse motorene, hadde det vært gøy å fått vite litt om dem. Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 12.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2005 Søk etter "Carniti" på Google så finner du endel - hvis du er god på italiensk! Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Kikket litt, og har lagd et lite sammendrag (etter fattig evne): Carniti ble av Italienerne regnet som deres beste utenbordsmerke, og det eneste som kunne konkurrere seriøst med amerikanske merker. Det hadde stor fremgang innen racing. Oljekrisen -73 knekte firmaet og det gikk endelig konkurs i 1980. Tegninger maler og utstyr ble kjøpt av to "fans" i Rescaldina som også har et delelager og hjelper folk på hobbybasis. epost er: info@clubgabbiano.it Carniti var den første motoren som kunne gå på 1% oljeblanding. De produserte også diesel utenbordsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
carniti Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Heisann! Første melding her på forumet - selv om jeg har snoka rundt en stund. Jeg har ikke særlig mange opplysninger om Carniti, har gjort mine søk på både Google og Altavista - og har nok funnet de samme italienske sidene som torbit, og sydd sammen omtrent samme oppsummering som R.L.B. Men! På båten min henger utrolig nok(?) en... Carniti 55HP. :) Båten ble kjøpt med den motoren sist august, og ifølge forrige eier skulle den starte og gå som en drøm. Vel - jeg hadde faktisk dævvblod i håndflaten før jeg klarte å få primadonnaen til å fyre første gang. Og da måtte det startgass til før hun var villig. Fruen makter ikke å dra motoren rundt for å starte den i det hele tatt, så kompresjonen er det ingenting å si på! :) Men duverden for et deilig drønn det er fra motoren, den lager lyd som en god motorsykkel - og selv på full spiker hører man godt at dette er en motor med mye potens (okei, da! med store baller! :D). Ikke akkurat å regne som hvin eller hyl, nei. :) Helt pålitelig var hun desverre heller ikke i høst - svikta av og til på en sylinder (kunne komme og gå litt), og var som nevnt veldig lunefull ved start. Men man kan jo nesten tilgi slikt med den lyden og det gode frasparket. Det hjelper imidlertid lite at motoren er både morsom, tøff og har masse nostalgi i, med og rundt seg. Til sommeren kommer det nok etter alle solemerker til å være en annen motor på båten. En som starter uten at man trenger være Rambo, en som går uten plutselig å velge å hvile en sylinder midtfjords, en som bruker litt mindre bensin... Men desverre ikke en som er like fin. Hvis noen skulle ha lyst til å legge hendene på primadonnaen er jeg klar for prisforslag som lette den økonomiske belastninga ved overgangen. Kristian Sitér dette innlegget Link to post
Action Man Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Jeg hadde en 35 Carniti midt på 80-tallet. Det var en 76-78 modell. Det var en modellserie som omfattet 35, 45 og 55 hk som var samme motoren i utgangspunktet, med forskjellige forgassere. Muligens var det også noe forskjell på borring av sylindre. En kamerat hadde en slik 55 hester også, på en 13 fots Sunspeed, og denne gikk vanvittig og med et umiskjennelig brøl:) Startproblemer var et kjennetegn, og jeg brukte noen timer på startsnora i tenårene . En måtte opparbeide en voldsom energi før en nappet igang monsteret. En 35 hester på 90 kg var ikke noen småkar! Jeg fikk ganske greit start på motoren når den var kald, men om den stoppet utilsiktet når den var varm, da var turen over . Han som kjøpte båten av meg, brukte motoren 2 ganger, og begge gangene var det jeg som startet den for han. Så det var ikke noe moro! Kunne vært moro å prøvd seg på en slik motor igjen, men siden innlegget jeg svarer på er 6 år gammelt, er vel motoren over alle hauger nå? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.