Jump to content

Årets (første) guttetur i MYE vind og bølger


NOR_Gandsfjord

Recommended Posts

Vi gikk til Kvitsøy fredag etter jobb. Det ble nokså mørkt før vi kom avgårde.

Båtene vi seilte med var en Bavaria 42 og en Gib'Sea 37.

 

Her er Bavariaen på vei ut byfjorden i Stavanger i nattanes mulm:

tur_003.jpg

Vel framme på Kvitsøy la vi oss inne bak gjestebrygga.

Neste morgen stod vinden rett inn på brygga.

tur_012.jpg

Etter mye fundering og mange gode forslag (et klart overtall av skippere i forhold til mannskap), kom vi oss avgårde i 2-3 tiden.

 

Opp langs østsiden av Kvitsøy var det rolige sjøforhold, men så snart vi kom nord for øyene ble det en annen dans. Toppen av riggen til Gib'Sea'en sees under armen til rormannen her:

tur_014.jpg

Bølgene dro seg virkelig til. Antar at det var oppe i en 8 meter eller så.

Vi passerte rett bak et containerskip som prøvde å komme seg ut Boknafjorden. Propellen var stadig over vann, så det ble lite fremdrift. Da vi passerte bak kunne vi se hele propellen over vann på bølgetoppene.

Rett etter at vi hadde passert ga de opp, og stakk upp Karmsundet isteden.

 

Selv om bilder ikke gir noe godt inntrykk prøver jeg meg med ett her:

tur_030.jpg

 

Fikk nesten 'Perfect Storm' følelesen. Det gikk oppover og oppover og oppover før vi endelig tippet over kammen.

 

På vei inn til Skudesneshavn dro det seg skikkelig til. Det blåste forbløffende hardt. En komplikasjon oppstod da gummijolla slet surringene på fordekk og havnet i sjøen ved siden av baugen. Tenderlina satt fortsatt på fremre babord kryssholt.

Vi var to mann på fordekk som greide å få jolla opp på dekk igjen - vi sleit lenge med jolla (som jo var full av vann) inntil en heldig kombinasjon av vind, bølge og dypping av baugen sendte jolla flaksende opp på dekk igjen.

Vi var da kun en nautisk mil eller så fra innseilingen til Skudesneshavn, så vi ble bare sittende på fordekk og holde jolla fast til vi kom i smult farvann.

Hadde en fantastisk utsikt til vannvittige brott på begge sider i innseilingen.

Litt av en naturopplevelse å få så mye vind og vann tredd inn i hue på så 'nært hold' også. Antar at det blåste full storm da. Jeg kan som regel estimere vindstyrke ganske godt opp til sterk kuling, men dette var noe helt annet!

 

Etter en bedre middag på Bestastua (?) i Skudesneshavn (anbefales!), og en rolig natt i den beskyttede havnen våknet vi til tilnærmet vindstille på søndag.

tur_036.jpg

 

Ut fra skudesneshavn. Det er Gib'Sea'en vi ser komme ut her;

tur_052.jpg

På veien hjem var det kunn gammal dønning igjen. Knapt nok vind til å seile i

tur_074.jpg

Vi fikk også noen snøbyger på veien. Her et bilde hvor også undertegnede ble foreviget:

tur_086.jpg

 

Så - alt i alt en veldig vellykket tur - noe å snakke om i mange år framover. Du skal se bølgene blir ennå høyere med årene som kommer :-)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder, dette så kaldt ut. Reell kulde i den blåsten må ha føltes kalt ut. Fungerte alt bra, tregheter i systemet osv.

PS Hvordan likte du Bavarian?

Var ikke så kaldt egentlig. 3-4 grader i lufta, ca 6 i vannet. Godt kledd, så funket der greit.

På fordekk uten hansker (eller med klissvåte hansker) er utrolig kaldt på hendene, men det kan man jo se bort fra så lenge det varer. Litt adrenalin hjelper :-)

 

Bavven er flott den (har en 34' selv). Tre mann i en 42' gav all den plass man trenger.....

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde Bitteliten var med, ser nemlig Pepsi Maxen. :lol:

 

Ellers må jeg si att, dette må ha vært kult. Surprise, er det varmedress du bruker? Jeg ser de andre har 2delt,

men du har hel. Eller tar jeg feil.

 

Seilte Skagen første helg i juni ifjor. Med 2 delt dress, superundertøy+ flere lag med ull. Ikke spes varmt.

Var ca 9`, men her ser vi antydninger til snø i cockpit. Det var derfor jeg tenkte att dette må ha verdt kalt.

 

HVordan var det å jobbe på dekk, under redning av jolla.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

På fordekk uten hansker (eller med klissvåte hansker) er utrolig kaldt på hendene,

Trikset er forete kjemikaliehansker. De med løst for er best, for det vil bli klamt oppi de etterhvert. Da kan det være greit å ta ut foret for å tørke det.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Surprise, er det varmedress du bruker? Jeg ser de andre har 2delt,

men du har hel. Eller tar jeg feil.

 

.....

HVordan var det å jobbe på dekk, under redning av jolla.

 

Har varmedress på dette bildet. 'Brukte opp' den todelte Jeantex dressen under redningsaksjonen for jolla :smiley:

Når tøy har blitt gjennomspylt av saltvann er det ikke så lett å få det tørt igjen i båten.

 

Da vi var ute og spiste om kvelden tok jeg en 'spansk en' og hang den klissvåte seilejakka i garderoben på restauranten for å få litt tørk....

Jakka ble ikke så værst, men siden buksa fortsatt var kliss-klass gikk jeg over til hel dress....

Mye tyngre å jobbe i hel dress, så foretrekker det kun når jeg skal sitte mye stille.

 

Redning av jolla var ekstremt det. Føltes ikke hasardiøst, men man er jo bevisst på at 'nå er det ikke tiden for å gjøre en tabbe' :wink:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Trekker frem denne tråden. Det er dette vi vil. Være på sjøen, nyte livet sammen med venner/familie. Jeg synes

det var "helt konge" å dra på tur nå. Dette var i overkant vær for den gjennomsnittlige. Men du leser gleden ut

av historien.

 

Det fikk meg til å tenke, 2 md fra nå er preseningen av, påsken er her, noen turer, vedlikeholdet for båten er

igang, prosjektene som jeg tenker på er underveis eller ferdig.

 

Dette er eksemplet på: Det finnes ikke dålig vær, men kun dårlige klær.

 

Og ikke minst turen er gjordt med båten over alle båter,(i mine øyne :yesnod: ). Dette er ikke Knut Frostad,

men en kameratgjeng som hadde det gøy. Leser gjennom linjene, grensesprengende.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har selv erfaring med at det er vanskelig å ta bilder av bølger uten referanser, men ser av det ene bildet med seilbåten akter at det er skikkelig sjø. Rart det der at det skal være så vanskelig å feste gode bilder av bølger til film på en ordentlig måte..

Link to post
Share on other sites

Ja slikt blir vanligvis langt mer udramatisk på bilder. Det har nok bl.a. å gjøre med at bildene ikke er tredimensjonale (ingen dybdevirkning). Fotografer bruker ofte en bevisst teknikk for å skape den dramatikk som man ellers taper fordi bildet er todimensjonalt. Men i tillegg er jo det visuelle inntrykket (som man kun får ved å se på et bilde) bare en del av totalopplevelsen man får ved å VÆRE tilstede.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...