Jump to content

Spleising for dummies

Lakecaptain

Recommended Posts

Jeg trenger fire tau til å ha på båtplassen min til fortøying. Det fineste og beste hadde vært å fått de spleiset i riktig lengde, selvfølgelig. Men nå kan ikke jeg spleise, og ingen jeg kjenner kan det heller, uten at jeg må resie veldig langt for å få gjort det.

Nå ser jeg i båthavna at det er mange som bare slår tauet dobbelt og gjør noen (mange) runder med en eller annen slags tape rundt, og får dermed en slags "spleising for dummies".

Noen som har noen erfaringer med dette? Holder det? Hva slags tape er eventuelt best til denne bruken?

Her blir prinsippet godt forklart for endespleis (kattkuk som jeg kaller det).

http://snutt.no/Movie.aspx?MovieRef=1a5317...65-9cb48aca45dd

Et tips når man skal lære seg å spleise er å ikke starte med for glatt og frynsete tau, manilla og hamp er ypperlig i 16-20 mm tykkelse, bruk tape ( elektriker tape ) på kordelene som legges på samme vei tauet er slått og max tre tørn rundt kordelene.

Capella.

Eg meiner å ha lest, for lenge siden, at når tau av naturfiber vert spleist, trengs der 3 innstikk for at spleisen skal bli like sterk som tauet. Kunstfiber er glattare, so der er 4 - 5 innstikk på sin plass.

Når alle (som regel 3) kordelane i eit tau er stokken inn ein gong, er dette eit innstikk.

Magne

Jeg har da sett mange rare løsninger. F.eks. en løkke med enkel knute og krympestrømpe tredd innpå og krympet.

Ja i båtlivet finnes det mange rare påfunn og varianter. Men de fleste av dem er enkeltpåfunn.

Men denne "amatørspleisingen" med tape er det ganske mange i min båthavn som bruker, derfor måtte jeg spørre de garvede sjøulker her på forumet.

At jeg skulle få høre at det ikke er like godt som spleis, var nesten gitt på forhånd, her perfeksjonismen råder. Men det kan jo kanskje være at noe annet enn den perfekte løsningen, også kan være godt nok i noen sammenhenger?

Hvis du skal bruke tape, kan du vel like godt sløyfe hele tauverket og tape båten fast i båsen! :lol: Tapede fortøyninger uten annen sikring høres ut som en veldig dårlig ide....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette handler ikke om perfeksjonisme. Du spurte om det holdt. Det har du fått svar på. Det holder ikke nok til forsvarlig fortøyning av en båt.

Du trenger ikke å spleise tauene dine for å få en god fortøyning. Enkle knuter holder vel så godt som øyespleiser. Men en tauløkke surret med tape holder ikke. Jeg har nok en følelse av du ønsker et annet svar, men det får du hvertfall ikke fra meg. :smiley:

Enten lærer du deg å spleise, da spleiser du inn en kaus i bryggeenden, og fester tau til brygga evt. med en lengde kjetting inderst, og øyespleis i andre enden til å hekte på båtes pullert. Fordelen med kjetting er at den tynger ned tauens slakk, og båten ligge bedre.

Eller du kan bruke bøyestikk mot brygga og pålestikk på båtens pullert, det blir jo litt mindre permanent men sikkert.

Mellom tau og kjetting, og kjetting og brygge bruker du selvfølgelig sjakkel.

Det har vel mer med sunn fornuft og gjøre enn med ekspertise og erfaring.. Sikker på at du har sett riktig? at mange i havna di har tapet fortøyningene høres merkelig ut, må da i det minste være en knute eller to inne i tapen her? Men om du ikke kan spleise - hvorfor absolutt ha faste fortøyninger?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Mellom tau og kjetting, og kjetting og brygge bruker du selvfølgelig sjakkel.

Jeg kan love at dette er lite populært hos bryggeeierne! Sliter på bryggene, og støyer! Knyt heller fast fortøyningene, alternativt lag en øyespleis og tre tauet gjennom denne!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Så lenge alle kordelene kommer ut i samme høyde vet man at det blir rett.

Mulig, men jeg synes det er enklere å merke..

En liten historie i sakens anledning. Satt en gang og spleiset på en brygge i Risør. Kom en innfødt forbi og kommenterte 'Visste ikke at Oslofolk kunne spleise'. Hadde tydeligvis ikke sett merkingen... :blush:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...