Jump to content

Styrke kjetting vs. tau, kjetting er "svakere"?


eXpence

Recommended Posts

Pussig...?

 

Må oppgradere dregg+tilbehør i skuta (3,5t seiler), og har derfor handlet 10 Kg dregg, og 40meter à 16mm tau, tenkte å ha på 10 meter 8 mm kjetting for å få rett drag på dreggen. (Dette er "nattdreggen", har en lettere "kaffedregg" for "småstopp")

 

Sjekket opp litt og 8mm galvanisert kjetting har en maks last på ca. kun 800 kg? Dregg tauet skal tross allt skal klare ca. 3000 kg, ved ca. 25-30% strekk.  Har jeg funnet skikkelig dårlig kjetting, eller er det virkelig slik at 8mm kjetting er 3 ganger svakere enn 16mm polyester tau?

Link to post
Share on other sites

Enig, har nok funnet en særdeles svak kjetting... ikke rart den er rimelig... ( http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=12886 )

 

Mulig Feiltema (unnkyld: BILTema  :nonod: ) får laget denne av dårlig stål?

 

EDIT: Men ville det ikke være naturlig at:  ENTEN følger Biltema DIN 766 standarden, eller så gjør de det ikke?? Pussig ...

Link to post
Share on other sites

Ligg unna kjettingen til Biltema ,det er bare dritten. Flere har mistet dregger da den ikke tåler noe .Stålet er sprøtt :headbang:

Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

DIN 766 sier nok ikke noe om materialkvaliteten til kjettingen, kun dimensjonen på lenkene og hvilken produsksjons toleranse som skal brukes ved produskjonen. Du finner helt sikkert DIN 766 kjetting i rustfritt, syrefast, smidd svartstål osv. Finnes nok sikkert i plast også for alt jeg vet.

 

Styrken i kjettingen bestemmes utelukket av styrken i det materialet som den er laget i... i likhet med det meste her i verden (under forutsetning at man sammenligner med tilsvarende produkter da)

 

Man kan ikke bruke DIN standarder som man selv ønsker  :lol:, man må først sjekke hva som står å lese i standarden. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sjekket saken hos AS Maritim i Arendal, og fikk dette svaret:

 

Hei

 

Bruddstyrken på 8mm galv. kjetting er 3900 kg.

 

Med vennlig hilsen

AS Maritim

 

Geir Hellstrøm

geir@maritim.no <mailto:geir@maritim.no>

Tlf :   370 00 370

Fax : 370 24 365

 

 

Altså relativt stor forskjell i fra Biltema sin kjetting som i samme dimensjon har bruddstyrke på 800 kg ... Maritim sin er altså nesten 5 ganger sterkere!!

 

/Ulmo

Link to post
Share on other sites

Rett skal være rett...

 

Kontaktet Biltema og spurte dem hvorfor deres kjetting var så "svak" (ref jory). Fikk dette svaret. (Må nok bite i meg litt av kritikken mot Biltema nå.... :headbang:)

 

Hej

 

I vår katalog anger vi rekommenderad maxlast(arbetsvikt) för lång ock säker användning. Brottsgränserna är 4-6 ggr maxlasten. För 8mm är brottsgränsen 3285kg. Allt enligt DIN 766.

 

Med vänlig hälsning

Fredrik Oden

Biltema Kundservice

kundservice@biltema.se

www.biltema.com

Link to post
Share on other sites

Rett skal være rett...

 

Kontaktet Biltema og spurte dem hvorfor deres kjetting var så "svak" (ref jory). Fikk dette svaret. (Må nok bite i meg litt av kritikken mot Biltema nå.... :headbang:)

 

Hej

 

I vår katalog anger vi rekommenderad maxlast(arbetsvikt) för lång ock säker användning. Brottsgränserna är 4-6 ggr maxlasten. För 8mm är brottsgränsen 3285kg. Allt enligt DIN 766.

 

Med vänlig hälsning

Fredrik Oden

Biltema Kundservice

kundservice@biltema.se

www.biltema.com

Og dermed døde kanskje diskusjonen om "Biltemas dårlige kvalitet" ? Legg spesielt merke til siste setning, Allt enligt DIN 766.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tja... man får det man "betaler for"...   Mye er sikkert bra kvalitet på Biltema, mens annet er mer uvisst...

 

Hvorfor de setter bruddstyrke på kjettingen sin til 800 kg, når det egentlig er maks arbeidslast de mener forstår jeg ikke... Konkurentene oppgir i alle fall bruddstyrke...

 

Jeg kjøpe min på Jernia "proffshop" - da vet jeg hva jeg får...

Link to post
Share on other sites

Og dermed døde kanskje diskusjonen om "Biltemas dårlige kvalitet" ? Legg spesielt merke til siste setning, Allt enligt DIN 766.

 

Suzuki

Her er en link som gir et lite innblikk i den DIN-standarden: http://www.bechtel-wuppertal.de/572.html

 

Som man ser omfatter den både fysiske mål og belastninger.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 16 år senere...

Hei! Jeg har en 17-fots båt på ca. 700 kg inkl. motor. Jeg skal kjøpe anker til denne, og har kommet fram til at 5 kg bruce-kopi duger. Kjettingstørrelse derimot, synes jeg er vanskelig å forstå meg på. Hva er bruddstyrke vs. arbeidslast? Er min arbeidslast vekten på båten? Og hvilken taustørrelse og -type bør jeg velge? Jeg har forsøkt å finne svar på internett uten hell. Håper noen av dere kan hjelpe meg! Vennlig hilsen Marte!

Redigert av ShetlandMarte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5kg bruce er nok helt greit.  
Jeg gikk opp til 10mm kjetting på min 19 foter på ca 1000 kg, mest for å få litt ekstra vekt og dermed fjæring på ankertauet.  Er vel 5 meter kjetting jeg har. 
Arbeidslast blir det du kan belaste kjettingen med over tid uten at den forringes. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

På en så liten båt er det egentlig samme det hva man velger. Viktigste er at du får litt vekt før ankeret, om det er blytau, en tilfeldig kjettingstump du finner eller en daumann. Bruddstyrke og slik har 0 å si. Viktigere er at tauet er tykt nok til at man kan komfortabelt dra det. Kjetting kan være litt styr å dra ombord uten å ødelegge gelcoat osv. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

er nok litt forskjell på disse bruce-kopiene... mitt 7,5kg gjør som det skal hver gang.  Tenker den ekstra kjettingvekten hjelper på der.

 

Men lurt å teste festet på de bunnforholdene man ankrer opp på

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...