Jump to content

Vinterkonservering kjølesystemet.


Lotus

Recommended Posts

Mange kjører saltvannskretsen full av frostvæske og vann og er såre fornøyd med det. Jeg har tilhørt disse. I år lurer jeg på å gjøre det betydelig enklere. Jeg har 6 tappeskruer i kjølevannskretsene, hvorav 3 i saltvannskretsen. De er lette å komme til og plassert slik at alt tømmes mer eller mindre fullstendig for vann. Mulig jeg må tømme oljekjøleren til giret manuelt. Ingen stor sak i såfall.

 

Fordelen med tapping er jo åpenbar. Impellersen står der uten å måtte bade 7 måneder i glykol. Sinkanodene i saltvannskretsen får intet stygt belegg og slipper å blir myke og rare. De kan derfor brukes til de er tæret halvveis og vel så det. Jeg sparer tid og jeg sparer penger til 9 liter glykol. I tillegg er jeg miljøvennlig.

 

Hva er ulempene? Ingen? Ruster det mer? Mindre? Ingen merkbar forskjell?

Vannet i bunnen av eksolyddemperen vil åpenbart fryse, men det er i bunnen av en rund gummibelg og spiller antagelig ingen rolle.

 

Noen som har anbefalinger å komme med? Erfaringer? Av den dårlige sorten?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Tja...tanken er jo interresant den...

 

Men hvordan går det evt. med pakninger og impeller som blir stående tørt?

 

Er litt skeptisk til akkurat den delen der...gummi og slikt som blir stående tørt har jo desverre en stygg tendens til å sprekke opp og bli ødelagt.

 

På den andre siden...impelleren på en utenbordsmotor står jo tørt hele vinteren hvert år og den har i hvert fall ikke jeg byttet siden motoren var ny i -95...

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Det er stort sett dette som er gjordt på min motor gjennom årene. Ingen gjennomkjøring med hverken ferskvann eller glykol. Er nøye på å få ut alt saltvannet mellom sjøvannspumpe og eksosbend, tømmer også slanger som det kan bli stående vann i.

 

Har ikke tappet eller åpnet  sjøvannspumpe. Eneste mulige problem som kan tilbakeføres til dette er at tetnigen i sjøvannspumpa ikke holder mer enn 5 år, men er ikke sikker på det.

 

Varmeveksler og oljekjøler er i messing, eksos lyddemper i gummi.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus

 

Erfaringer spør du.  Ja, jeg tappet vannet av ladeluftskjøleren på en VP TAMD40B for noen år siden.  Her fikke jeg ikke ut alt vannet slik jeg trodde, selv om pluggen ble fjernet, så på vårparten var "ende-lokket" i bunnen av kjøleren sprukket.  Klarte aldri å få dette helt OK igjen, så nytt måtte kjøpes.

 

Har siden holdt meg til løsningen med glycolblanding i hele kretsen.  Ser også for meg at når man slipper oksygen til fra lufta når systemet dreneres vil korrosjonen øke.  

 

mvh

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en MD2B for mange år siden.  Iht instruksjonsboken skulle man der kjøre igjennom kjølesystemet med en blanding av noe spesialolje og vann.  Siden skulle allt tappes ned, og oljen skulle beskytte kjølekanalene mot rust.  Dette var en gammel motor, og etter at skaden var skjedd, ja, motoren frøys i stykker, kunne vi se at gjennom årenes løp hadde det samlet seg endel rustrester i bunnen av kjølekappen.  Denne rusten hindret kjølevannet å renne ut, slik at det ble en spregning nederst på kjølekappen.  Kostbart.

 

Etter denne hendelsen har jeg alltid kjørt igjennom med ferskvann og latt sjøvannsdelen stå med frostvæske gjennom vinteren.  Da er det rustbeskyttet, frostfritt, og jeg har ikke merket at pakninger og impeller har tatt skade av dette.  Egentlig er det lettere enn metoden Volvop beskrev for MD2B´en også.  Metoden med frostvæske er jo egentlig ganske enkel da.  Etter at jeg har kjørt igjennom systemet med ferskvann, tapper jeg av dette.  (Jeg antar du også må gjøre det)  Inntakskranene er allerede stengt i forbindelse med kjørin med ferskvann.  Jeg har 8 liter ferdigblandet frostvæske som jeg heller i vannfilteret mens motoren går på tomgang.  Når syv liter har forsvunnet inn i motoren (en liter igjen i fiteret),  vet jeg at systemet er fullt, og en liten skvett frostvæske har kommet ut av eksosrøret.  Det forsvinner riktignok 8 liter konsentret frostvæske i havet hver vår, men det tåler jeg.  Det blir for fumlete og for mye arbeide å spare på væsken fra år til år.

 

Å ha frostvæske i sjøvannssystemet er den aller sikreste måten å beskytte motoren din mot frost og rustskader etter mitt skjønn, og jeg har liten tro på at f eks impelleren tar skade av det.  Tenk så bittert å komme i båten til våren og finne at noe er frostsprengt.......

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort akkurat det samme som deg Pirius og etter litt tankevirksomhet, tror jeg at jeg fortsetter på samme måte. Alt i alt er det sikrest og lett nok. På sjøvannsfilteret kobler jeg av sjøvannsslangen og putter på en 5 meter lang slange. Den rekker ned i et kar som står under støvelen til eksosutløpet.

 

Tapper karet fullt av vann. Starter motoren og lar det hele sirkulere. Det blir ganske fort varmt i den indre kjølekretsen og motoren forøvrig, da ferskvannet i karet blir varmere og varmere. Når det er blitt gjennomvarmt, flytter jeg slangen og suger opp 19 liter ferdigblandet glykol 1:2. I det siste rest forlater karet/slangen, slår jeg av motoren.  Da er det kommet en liten skvett ut av eksosen. Så skiftes olja. Ikke med en gang. Det er på tide med en pause, så mest mulig renner ned i bunnpanna. Så sprayes motoren med lagringsolje. I år er den innkjøpt på Biltema. Og motorlakken på Yanmarene produsert i USA? Like dårlig kvalitet som Volvo sin grønne.

 

Eneste problemet er at sinkanodene må byttes til våren. Yanmar Norge tar ufattelige 1000 kroner for dette settet. Svenskene tar litt over halvparten målt i norske kroner. OLjefilteret koster 440 kroner, i Sverige koster det også halvparten.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Tror nok det er tryggest å ha froskvæske i systemet, en ting er frostspreng, en annen ting er som nevnt, rust.

 

Til dette kan sies: hvis man f.eks oppdager at oljen i et drev er grå, og så tapper denne ut, uten å fylle på ny umiddelbart, skal det ikke mer enn et par døgn til uten olje før drevet er ødelagt av rustangrep. Noen vil til å med hevde at et døgn er nok. Årsaken til dette er som kjent tilførsel av oksygen.

 

Nå er riktignok et drev mer utsatt enn en motor, men tilførselen av øksygen er tydeligvis en megabooster for rusten. Noe å tenke på  :sailing:

 

mvh

 

M

Marna

Link to post
Share on other sites

"Det blir ganske fort varmt i den indre kjølekretsen og motoren forøvrig, da ferskvannet i karet blir varmere og varmere. Når det er blitt gjennomvarmt, flytter jeg slangen og suger opp 19 liter ferdigblandet glykol 1:2. "

 

Jeg har ikke termostat i min VP diesel maskin (tatt ut). Må jeg allikevel la det sirkulere en stund før jeg tar oppi frostvæske da ? Er ikke hele sullamitten i sirkulasjon (ytre-og indre krets) så lenge termosaten er fjernet ?

Link to post
Share on other sites

Mange som gjør konserverer motoren sin selv har mere flaks enn de fortjener. Kobler man ikke ut termostaten og fyller på med friskt vann kontinuerlig (f.eks med en muffe på kjølevannsinntaket) er det random om du får frostvæske gjennom hele systemet eller ikke. Skulle termostaten bestemme seg for å lukke når du suger inn frostvæsken går denne bare gjennom ytre krets med fare for frostsprengning og det hele!

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Nu tror jag att vi blandar ihop äpplen o päron!

 

Lotus, har ett sötvattenkylt system efter vad jag kan förstå!

 

og LEJ skriver att man måste plocka ut termostaten för att vara säker !!!!

 

termostaten i sötvattenkyllda motorer går ju redan i glykol/vann blandning!!!

Den behöver man ju inte göra något med!

 

Lotus fråga är ju vad man gör med sjövattenkretsen!

 

Jag tömmer den bara, plockar ut impeller, öppnar kranar o backslag så att

inget vatten står kvar! möjligt att jag borde 'konservera' sjövattensidan

med någon olje/vannblandning för att förhindra korrosion, men det

har jag inte gjort än! kansje jag borde.........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har en ferskvannskjølt motor. Den indre kretsen med termostat er allerede fyllt med frostvæske hele året slik som Gunga Din sier.  Det er 2 grunner til at jeg lar det sirkulere litt i den ytre kretsen. Med litt varme i vannet får jeg skylt ut alt salt og eventuell litt drit mye greiere. Samtidig får jeg motoroljen litt varm. Det er et helvete å suge motoroljen opp gjennom peilepinnerøret hvis den bare holder 5-10 grader.  I vinter skrur jeg antagelig på en nippel og en kuleventil til erstatning for bunnluggen og spanderer 1000 kroner på ei skikkelig oljepumpe. Selv om jeg bare bruker den en gang pr. år, betaler jeg gladelig 50 ekstra kroner i 25 år for å slippe oljeskiftgriseriet.

 

Lotus

 

PS: Hadde en gang en 3GM30 saltvannskjølt motor. Her måtte motoren kjøres skikkelig varm eller termostaten tas ut under konserveringen. Jeg gadd aldri å ta ut termostaten, men lurte alltid på om jeg hadde fått inn frostvæske over alt eller om termostaten hadde lukket seg. Bekymringen falt i takt med hver vellykket konservering.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med tapping er jo åpenbar. Impellersen står der uten å måtte bade 7 måneder i glykol. Sinkanodene i saltvannskretsen får intet stygt belegg og slipper å blir myke og rare. De kan derfor brukes til de er tæret halvveis og vel så det. Jeg sparer tid og jeg sparer penger til 9 liter glykol. I tillegg er jeg miljøvennlig.

 

Hva er ulempene? Ingen? Ruster det mer? Mindre? Ingen merkbar forskjell?

Vannet i bunnen av eksolyddemperen vil åpenbart fryse, men det er i bunnen av en rund gummibelg og spiller antagelig ingen rolle...

For ordens skyld - jeg forstår at det er kretsen på sjø-vannsiden i kjølesystemet ditt du snakker om.

 

Jeg har ikke noen praktisk erfaring fra å gjøre akkurat det du ser som ønskelig. Men jeg har en analog situasjon å legge til grunn, prosedyren var anbefalt av Volvo for 100% saltvanns-kjølte motorer til seilbåter på 80-tallet. Ved motorkonserveringen skulle man først kjøre gjennom ferskvann en god stund til motoren ble rimelig varm. Volvo solgte en slags "konserveringsolje", den emulgerte delvis i ferskvannet - denne skulle kjøres gjennom kjølesystemet til sist. Poenget skulle være at olje emulsjonen dekket innvendige flater i kjølesystemet og slik skulle forhindre korrosjon. Etterhvert anbefalte Volvo å kjøre gjennom glykol/vann til slutt i stedet som en fullgod løsning. Som du ganske riktig påpeker, ble vann/glykol-blandingen også stående i impellerhuset. Jeg brukte vann/glykolblandingen en 10 års tid før jeg byttet båt. Hva skjedde med impelleren? Vel, jeg byttet impeller annenhvert år. Den ble jo noe stivere etterhvert.

 

Andre erfaringer med gummi og glykol? Hos Swang ute på Lysaker ble jeg anbefalt å ha Isopropanol i toalettet for å hindre frostskader i stedet for glykol som ville skade gummipakningene.

 

En annen erfaring i sommer: Gummislange på ferskvannskretsen i kjølesystemet morknet og sprang lekk. Glykolblandingen gikk i kjølsvinet. OK -pumper dette ut med en Whale Gusher Mark III lensepumpe. Så gikk det en god stund til jeg brukte lensepumpen igjen. Da virket ikke pumpen. Ikke så rart kanskje - den hadde gjort tjenesten en del år, jeg kjøpte rep sett og demonterte. Det som slo meg var at gummiklaffene var stive, - OK delvis naturlig elde, men det satt rester av glykol på klaffene. Summa summarum, jeg mener glykol skalder gummipakninger/klaffer og impellere.

 

Kan isopropanol (spylevæske) vannblanding være et alternativ også her?

Link to post
Share on other sites

ville nok tro at det beste er å kjøre hele saltvannsdelen med en halvblanding av frostvæske,da tapping vil føre til at det kommer luft til,og det vil igjen fremskynde rustdannelser,er ganske enkelt og lettvint og,bruker bare ei lita balje med vann,setter den bak båten etter drevet er tatt av(har hekkagregat)skjøter på sugeslangen med en slange,kjører så motoren mens motoren suger til seg reint ferskvann fra ei balje med hageslangen oppi,til motoren er varm..bytter så ut vannet med ei havlblanding frostvæske og vann..kjører motoren til det kommer grønt/blått ut igjen..mener da selv at motoren er konservert :smiley:..lite luft kommer til

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at en impeller er laget av en gummiblanding som tåler glycol. En lensepumpe er vel ikke normalt beregnet for å suge glycol, ei heller et toilet..

Jeg vet ikke annet enn at Swang, som jeg ellers anser for å være meget kompetente, frarådet glykol av hensyn til pakningene i toalettet, men anbefalte å bruke isopropanol (i toalettskålen *for overvintring* for å forhindre at innholdet ble til is). Det er ikke snakk om å ha noe i toalettet i andre sammenhenger, mao ikke i forbindelse med pumping.
Link to post
Share on other sites

Det blir påpekt mulige ulemper med å la impelleren bli stående i glycol over vinteren. Dette fordi gummien kan bli påført skade, og impellerens levetid reduseres. Som et eksempel på glycolens skaldevirkninger, nevnes lensepumper og toiletter hvor glycolen enten har bedrevet herjing med gummideler, eller muligens vil komme til å gjøre det.

 

Mitt argument er at sannsynligheten for at noen hos impellerprodusenten har tatt hensyn til mulige skadevirkninger, og tatt grep, som det heter i dag, og puttet et eller annet i impellergummiblandingen for å motvirke skader, er meget sannsynlig.

 

Det er ikke fullt så sansynlig at de samme "grep, er tatt hos lensepumpeprodusenten, eller toiletprodusenten.

 

M.a.o, glycol er etter all sannsynlighet uskadelig for en impeller, men ikke for en lensepumpe eller et toilet's gummierte bestanddeler.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Låner denne tråden - passer nokså bra.

 

Vi i Xanadu-rederiet skal for første gang vinterkonservere en ferskvannskjølt 3GM med Yanmar seildrev. Jeg har ingen tidligere erfaringer med å konservere dieselmotorer. Båten er i opplag på land i en uke nå.

 

Jeg som selvoppnevnt teknisk sjef har også bestemt at vi skal skifte kjølevannet siden vi ikke vet når dette ble gjort sist og for å være sikker på å ha rød kjølevæske og ikke blå i maskinen (som forøvrig er fra 1997 eller deromkring).

 

Har satt opp følgende plan:

 

  1. tømme ut og ta vare på den gamle kjølevæsken
  2. skylle med ferskvann
  3. sjekke og evt erstatte anoder
  4. fylle på ny rød kjølevæske/vann 40%/60%
  5. varmkjøre motoren (og fordele den nye kjølevæsken) mens den gamle kjølevæsken brukes i saltvannskretsen
  6. avslutte varmkjøringen ved å fete opp kjølevannet med mer konsentrert kjølevæske
  7. tømme oljen sålenge den fortsatt er varm
  8. ta ut impelleren og oppbevare den i en plastpose
  9. ta ut startmotoren for overhaling (har jo ingenting med vinterkonserveringen å gjøre, men må gjøres; antagelig slitte børster o l)

 

Virker dette greit? Å ta ut impelleren har jeg nylig lest, er egentlig ikke lurt siden den ikke blir bedre av det, men mine med-rederne har gjort dette alltid slik før.

 

Har denne motoren med seildrev egentlig ingen sjøvannsfilter? Har ennå ikke funnet noe!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...