Enes 44 Startet 12.Februar.2009 Del på Facebook Startet 12.Februar.2009 Jeg har kjøpt meg et kjøleaggregat til 120L. fra Nettbåt, da jeg vil lage meg en kjøleboks i ene benken i båten. (Kjøleskapet er for lite) Jeg fikk anbefalt av en fyr å isolere med Blå styropor, da denne ikke tok til seg fukt og var lett å holde ren. Er det noen som kan fortelle meg hvor jeg får kjøpt noe slikt i Bergensområdet? Evt. andre gode forslag til isolasjon? (Vil ikke begynne med plasting) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 12.Februar.2009 Del på Facebook Svart 12.Februar.2009 Seatronic har polyurethan plater kledd med hvit plastplate, som er for å bygge kjøleboks. Står vel om det på Termomarin sine hjemmesider også. Brukte disse som isolasjon selv(2 lag), da jeg bygget boks, men jeg valgte å få sveiset innerboks i syrefast, med drenering. Platene er beregnet på å bruke som ferdig kjøleboks, og skal kunne monteres kjøleren på. Personlig, syntes jeg det virket puslete. Mener polyurethan platene hadde bedre isolasjonsevne en både styropor og isopor også. Isoler så godt og tykt det er mulig. Det får du igjenn for i strømforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 12.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2009 Oki. Takker. Skal sjekke med seatronic. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 12.Februar.2009 Del på Facebook Svart 12.Februar.2009 Hvorfor ikke bruke Litexplater for våtrom.Er i mange tykkelser og skjæres enkelt med kniv.Litt usikker på isoleringsegenskapene,men de kan jo brukes under varmekabler og det skulle jo tyde på at de isolerer bra.For å få en glatt overflate kan du smøre på smøremembran eller noe som er egnet innvendig i en kjøleboks.Bare et forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 En kompis av meg har ca 5cm isopor, og inni boksen er det kledt med vanlig baderomsplater, sånne respatex eller kva det heiter. Trud de er skrudd med senkhodeskruer igjennom isoporen og ut i teaekfinèr som ytterkonstruksjon. Får mykje fine slike plater i dag med flisemønster el Fuge innv hjørner med Tec7. Glatte og lett for Laila å holde reint Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Enes 44 Svart 13.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Har bestilt Isoterm plater fra Seatronic. Sitér dette innlegget Link to post
Djupevågen Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Kostet isoterm mye ? Sitér dette innlegget Link to post
sy-kos Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Markisoleringsplater - blå styrofoamplater eller ecoprim rosa - er det samme men annen produsent. Disse har veldig bra isoleringsegenskaper. Disse får du kjøpt på byggvarehus. Innvendig kan du lime pvc plater (Forex) får kjøpt disse hos glassmestre. Isolerte kjøleboksen min på nytt og fryseboksen ble tilleggsisolert nå i vinter. Ellers er det en fin artikkel i Praktisk Båtägande fra i fjor høst. Arthur sy-kos Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Så vidt jeg ser på disse to linkene, så skal ecoprim ligge på 0,034, mens polyurethan ligger rundt 0,025 i varmeledningsevne, og skal da ha en vesentlig bedre isolasjonsevne. http://www.engineeringtoolbox.com/polyuret...ues-d_1174.html http://www.paroc.se/channels/se/building+i..._id=Ecoprim+400 I tillegg er det jo viktig å få nøye tilpassede og tette skjøter. Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 13.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Kostet isoterm mye ? koster litt ja. 3200,- for 6 plater inkl. frakt. Platene er ca. 1m. x o,5m. x 50mm. Men de er plastbelagt på begge sider, omtrent som sandwich plast. Hadde nok blitt billigere med blå styropor. Men, men... nå er de bestilt. Håper jeg får de neste uke, da jeg har en del jobb nå. Grunnen til at jeg skal lage kjøleboks, er at jeg skal erstatte kokeplatene med komfyr. Og da trenger jeg mer plass. Og ikke minst at kjøleskapet var i minste laget. Har også kjøpt div. belysning, marinehøytalere til flybridge, vinduspyler opplegg ++++ Så får vi se hva vi får tid til før sommeren. Første som må gjøres er kjøleboksen. tørr ikke begynne å rive/ bygge om, før jeg er sikker på at kjøleboksen er ¨på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 (redigert) Hvis du ikke har kjøpt komfyr alt, og ikke på liv og død skal ha BÅTkomfyr, kan du spare endel på denne: http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=5357 Har slik selv og er strålende fornøyd. Redigert 13.Februar.2009 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Djupevågen Svart 14.Februar.2009 Del på Facebook Svart 14.Februar.2009 Hadde vært spennende Enes 44 om du holdt oss oppdatert på fremdriften i arbeidet med kjøleboksen. Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 15.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2009 Har kjøpt komfyr også ja. Skal prøve å komme med litt oppdatering/ bilder når jeg kommer i gang. Håper kanskje jeg får begynt litt til helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Charente Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Suverent tips Gullfisk. Er på jakt etter en ny stekeovn/komfyr Takk for tips. Fru Charente Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Finnes forøvrig i versjon med og uten grill element i toppen av ovnen. Jeg har den med, og synes det er å foretrekke, så jeg kan få litt brunfarge oppe på maten til slutt. Bruker undervarme å steke med, og noen minutter med grill til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 22.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Da har jeg begynt litt med kjøleboksen. Skjært sund toppen av benken, og montert kjøleaggregatet, og trekt kabler til dette. Har ikke fått isolasjonen enda. Så da får dette prosjektet stå litt på hold. Siden jeg ikke kom lenger med kjøleboksen, startet jeg med komfyr prosjektet. Glemte å ta et bilde før jeg startet. Men som dere kan se på første bildet her (Bilde fra tidligere), så var der kjøleskap, skap og koketopp i denne kroken. Blir vel 14dg. opphold nå, da det blir hyttetur på fjellet neste helg. Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 27.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Jaja.. det er jo egentlig fint å sitte her på hytta med et glass vin. Men det er ikke fritt for at jeg tenker en del på alt jeg skulle ha gjort i båten. men men det er heldigvis en stund til sommeren enda. Og har fått pressa gjennom at vi ikke skal på hytta i påsken. Da skal båten på land for vask og bunnsmøring. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Synes det ser litt trangt og tett ut ved kompressoren din. Husk at aggregatet ikke lager kulde, men transporterer bort varme fra kjøleboksen. Den varmen skal den kvitte seg med ved kompressoren, så vidt jeg har forstått, og er avhengig av god luftgjennomstrømning, og gjerne tilførsel av kaldest mulig luft feks fra bunn av båten. Mange kjøleskap/bokser bruker unødvendig mye strøm pga dårlig utlufting. Sitér dette innlegget Link to post
Djupevågen Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Komfyren og monteringen av den ser veldig bra ut ! Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 1.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Synes det ser litt trangt og tett ut ved kompressoren din. Husk at aggregatet ikke lager kulde, men transporterer bort varme fra kjøleboksen. Den varmen skal den kvitte seg med ved kompressoren, så vidt jeg har forstått, og er avhengig av god luftgjennomstrømning, og gjerne tilførsel av kaldest mulig luft feks fra bunn av båten. Mange kjøleskap/bokser bruker unødvendig mye strøm pga dårlig utlufting. Tror nok det skal gå bra. Det er åpent ut i skuteside, og hele veien opp gjennom ryggen i benken. Aggregatet skal også fungere utmerket i temperatur opp til 45 grader. Dette har nok noe bedre kjøling/ tilgang på luft enn du noen gang vil få på et kjøleskap eller fryseboks. Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 I helgen som var hadde jeg store planer om å få gjort mye i båten, men slik ble det ikke. Måtte reise bort på jobb. Men fikk alikevel gjort litt før jeg reiste. Har nå isolert boksen. Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Dette ser fint ut. Men bestilte ikke du ferdige plater. Skal du ha lokk over hele ? Hva blir de innvendige målene på kjøleboksen ? MVH Morten Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Ser flott ut dette. Du blir nok glad i den boksen der. Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Dette ser fint ut. Men bestilte ikke du ferdige plater. Skal du ha lokk over hele ? Hva blir de innvendige målene på kjøleboksen ? MVH Morten Platene var plasbelagt på begge sider, men måtte skjære til. For så å lime de inn, og fuge alle skjøter. Boksen blir ca. 100L. (L=1000 x B=400 x H=250mm) Litt usikker på lokket, men tror nok det blir over hele. Sitér dette innlegget Link to post
scania Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 må huske dreneringshull i bunnen da så blir det helt topp.med en propp i hulllet når du ikke bruker det til og vaske eller drenere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.