Jump to content

Lage kjøleboks i båten

Enes 44

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg et kjøleaggregat til 120L. fra Nettbåt, da jeg vil lage meg en kjøleboks i ene benken i båten. (Kjøleskapet er for lite)

Jeg fikk anbefalt av en fyr å isolere med Blå styropor, da denne ikke tok til seg fukt og var lett å holde ren.

Er det noen som kan fortelle meg hvor jeg får kjøpt noe slikt i Bergensområdet? Evt. andre gode forslag til isolasjon? (Vil ikke begynne med plasting)

Seatronic har polyurethan plater kledd med hvit plastplate, som er for å bygge kjøleboks. Står vel om det på Termomarin sine hjemmesider også. Brukte disse som isolasjon selv(2 lag), da jeg bygget boks, men jeg valgte å få sveiset innerboks i syrefast, med drenering. Platene er beregnet på å bruke som ferdig kjøleboks, og skal kunne monteres kjøleren på. Personlig, syntes jeg det virket puslete. Mener polyurethan platene hadde bedre isolasjonsevne en både styropor og isopor også. Isoler så godt og tykt det er mulig. Det får du igjenn for i strømforbruk.

Hvorfor ikke bruke Litexplater for våtrom.Er i mange tykkelser og skjæres enkelt med kniv.Litt usikker på isoleringsegenskapene,men de kan jo brukes under varmekabler og det skulle jo tyde på at de isolerer bra.For å få en glatt overflate kan du smøre på smøremembran eller noe som er egnet innvendig i en kjøleboks.Bare et forslag.

En kompis av meg har ca 5cm isopor, og inni boksen er det kledt med vanlig baderomsplater, sånne respatex eller kva det heiter. Trud de er skrudd med senkhodeskruer igjennom isoporen og ut i teaekfinèr som ytterkonstruksjon. Får mykje fine slike plater i dag med flisemønster el :smiley:

Fuge innv hjørner med Tec7. Glatte og lett for Laila å holde reint :cheers:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Markisoleringsplater - blå styrofoamplater eller ecoprim rosa - er det samme men annen produsent. Disse har veldig bra isoleringsegenskaper.

Disse får du kjøpt på byggvarehus. Innvendig kan du lime pvc plater (Forex) får kjøpt disse hos glassmestre.

Isolerte kjøleboksen min på nytt og fryseboksen ble tilleggsisolert nå i vinter.

Ellers er det en fin artikkel i Praktisk Båtägande fra i fjor høst.

Arthur

sy-kos

Kostet isoterm mye ?

koster litt ja. 3200,- for 6 plater inkl. frakt. Platene er ca. 1m. x o,5m. x 50mm. Men de er plastbelagt på begge sider, omtrent som sandwich plast.

Hadde nok blitt billigere med blå styropor. Men, men... nå er de bestilt.

tnlist_1707140751_1_1.jpeg

Håper jeg får de neste uke, da jeg har en del jobb nå.

Grunnen til at jeg skal lage kjøleboks, er at jeg skal erstatte kokeplatene med komfyr. Og da trenger jeg mer plass.

Og ikke minst at kjøleskapet var i minste laget.

Har også kjøpt div. belysning, marinehøytalere til flybridge, vinduspyler opplegg ++++

Så får vi se hva vi får tid til før sommeren. Første som må gjøres er kjøleboksen. tørr ikke begynne å rive/ bygge om, før jeg er sikker på at kjøleboksen er ¨på plass.

Da har jeg begynt litt med kjøleboksen.

Skjært sund toppen av benken, og montert kjøleaggregatet, og trekt kabler til dette.

Har ikke fått isolasjonen enda. Så da får dette prosjektet stå litt på hold.

p2210230.jpg

p2210231.jpg

p2210232.jpg

p2210234.jpg

p2220235.jpg

Siden jeg ikke kom lenger med kjøleboksen, startet jeg med komfyr prosjektet.

Glemte å ta et bilde før jeg startet. Men som dere kan se på første bildet her (Bilde fra tidligere), så var der kjøleskap, skap og koketopp i denne kroken.

pb080033.jpg

p2220237.jpg

p2220238.jpg

p2220240.jpg

p2220241.jpg

p2220243.jpg

p2220246.jpg

Blir vel 14dg. opphold nå, da det blir hyttetur på fjellet neste helg.

Jaja.. det er jo egentlig fint å sitte her på hytta med et glass vin. Men det er ikke fritt for at jeg tenker en del på alt jeg skulle ha gjort i båten. men men det er heldigvis en stund til sommeren enda. Og har fått pressa gjennom at vi ikke skal på hytta i påsken. Da skal båten på land for vask og bunnsmøring.

Synes det ser litt trangt og tett ut ved kompressoren din. Husk at aggregatet ikke lager kulde, men transporterer bort varme fra kjøleboksen. Den varmen skal den kvitte seg med ved kompressoren, så vidt jeg har forstått, og er avhengig av god luftgjennomstrømning, og gjerne tilførsel av kaldest mulig luft feks fra bunn av båten. Mange kjøleskap/bokser bruker unødvendig mye strøm pga dårlig utlufting. :smiley:

Synes det ser litt trangt og tett ut ved kompressoren din. Husk at aggregatet ikke lager kulde, men transporterer bort varme fra kjøleboksen. Den varmen skal den kvitte seg med ved kompressoren, så vidt jeg har forstått, og er avhengig av god luftgjennomstrømning, og gjerne tilførsel av kaldest mulig luft feks fra bunn av båten. Mange kjøleskap/bokser bruker unødvendig mye strøm pga dårlig utlufting. :smiley:

Tror nok det skal gå bra. Det er åpent ut i skuteside, og hele veien opp gjennom ryggen i benken. Aggregatet skal også fungere utmerket i temperatur opp til 45 grader. Dette har nok noe bedre kjøling/ tilgang på luft enn du noen gang vil få på et kjøleskap eller fryseboks.

• 2 uker senere...
Dette ser fint ut. Men bestilte ikke du ferdige plater. Skal du ha lokk over hele ? Hva blir de innvendige målene på kjøleboksen ?

MVH

Morten

Platene var plasbelagt på begge sider, men måtte skjære til. For så å lime de inn, og fuge alle skjøter.

Boksen blir ca. 100L. (L=1000 x B=400 x H=250mm)

Litt usikker på lokket, men tror nok det blir over hele.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...