OnkelDonald Startet 2.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2006 Jeg skal lakke/male båten og tenkte å bruke 2-komponent produktene til Hempel. Båten er imidlertid malt en gang før, og jeg vet ikke hvilken malingstype som er brukt her. Er det noen måte jeg kan kontrollere det på? Om det er 1 eller 2 komp? Kan jeg matte dette ned og prime, eller må jeg pusse vekk ALL gammel maling (h***** jobb). Hvis jeg må pusse det dønn ned, hva er i såfall beste løsning for grovslipingen? Båndsliper av den litt brede typen? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
index Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Jeg sjekket dette opp med Jotun i fjor, og de mente at det burde gå bra hvis 1 komponentlakken var noen år gammel (dvs skikkelig gjennomherdet). De anbefalte grunning med Antipest først, og 2K lakk oppå denne. Kommer nok til å gjøre dette selv snart, og regner med at det vil fungere bra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OnkelDonald Svart 2.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 (redigert) Takk for svar :) Jeg sparer MANGE timer hvis jeg slipper å fjerne all den gamle malingen, for det tror jeg er en heftig jobb... Flere som har erfaring eller synspunkter på dette? Redigert 2.Oktober.2006 av kofalk (see edit history) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Sinten Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Så lenge den nye malinga ikkje løyser opp den gamle skal det ikkje vere noko problem. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
OnkelDonald Svart 2.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Kanskje teste på et lite område først da, hvordan ser jeg at det evt IKKE går? gamle lakken er gul og den nye blir hvit.. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Ingar Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 kofalk skrev: Er det noen måte jeg kan kontrollere det på? Om det er 1 eller 2 komp? Er det 1-komponent vil det løse seg opp med malingsfjerner. Går også an å gnikke med en fille fuktet med aceton, men denne metoden er ikke så enkel å tolke da 2-komp. også kan farge av. Skal du få et bra resultat er jeg redd for at evnt. 1-komp. lakk må fjernes... På den annen side vil det da være mulig å bruke malingsfjerner til jobben. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Hvis lakken koker opp eller løsner, så kan du vel konstatere at det ikke går så bra! Men hvis det ikke blir noen reaksjon så tror jeg trygt du kan konstatere at dette går helt greit! Forarbeidet som bør gjøres er som følger: Først av alt, vask den gamle lakken grundig med silikonfjerner. Skift filler ofte! Denne vasken er viktig, da du ellers kan få silikonsår (ser ut som krater) i den nye lakken. Deretter sparkles og pusses alle ujevnheter bort, før det hele mattslipes og vaskes rent med f.eks silikonfjerneren igjen. Da er det bare å gi den et godt strøk med antipest, mellomslipe, og gi den et par-tre strøk i ny farge. Blir bare lekkert, skal du se! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Men hvis det ikke blir noen reaksjon så tror jeg trygt du kan konstatere at dette går helt greit!Problemet er at slike prosesser kan ta lang tid. Jeg fikk gjennomslag i en lakk først 3 år etter at den var påført.Korrekt grunning er avgjørende. Sitér dette innlegget Link to post
r-edholm Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Hvis lakken er noen år trenger den ikke å fjernes! Prøv å vask med litt herder på en fille så ser du om den koker. Gjør den det bør du ikke lakke direkte med to-komp. Å pusse bort den gamle er unødvendig arbeid. Bruk heller lakkfjerner. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Hei Kofalk. Du skriver i en annen tråd at du driver med folie/dekor til daglig, det gjør jeg også. Hva med å kle båten din med folie? Det har blitt ganske vanlig etterhvert og kan være en brukbar løsning om underlaget er greit. Du slipper iallefall problemet med "koking" av lakken. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
power Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 (redigert) Hvis du har tenkt og beholde båten noen år ville jeg brukt 2 komp lakk noe som du får igjen for med tanke på resultat og salgverdi Samme prosjekt som ditt Redigert 2.Oktober.2006 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 2.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Shore: huff nei, det hadde nok blitt det rimeligste (gratis tilgang på folie), men huff nei.. jeg må lakke tror jeg.. har aldri hørt om en helfoliert båt heller :) Hva er definitivt beste middel å bruke for å fjerne lakken da? Har lest litt her på forumet om diverse midler (soda/tapetlim og diverse andre produkter), men spør igjen. Hva er mest effektivt å bruke? Og hvilken fremgangsmetode? Jeg må samtidig fjerne ørten lag med gammelt bunnstoff, blir det samme fremgangsmetode her som på lakkfjerningen? Huff dennne jobben gleder jeg meg ikke til :( Hvor langt ned skal jeg fjerne lakk? Kan jo være malt x-antall ganger oppigjennom. Hvordan ser jeg når jeg har kommet langt nok ned? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
power Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Prøv ett lite felt først (50*50cm) med Duxola malingsfjerner evt slipe ned alt med 50 korning . Jeg brukte begge deler på denne Gh10 jolla Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 3.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2006 Ja Duxolaen var ikke heftig nok til å ta alt? Hva slags slipemaskin? Eksentersliper? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
index Svart 3.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2006 Hva slags slipemaskin? Eksentersliper? Eksentersliper er nok det som er mest egnet ja. Ville ikke ha brukt så grovt som 40 papir, med 60 eller 80 får du mer enn god nok avvirkning. Avsalutt med 120 eller finere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OnkelDonald Svart 3.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2006 Hvorfor ikke så grovt som 40 hvis det dreier seg om fjerning av maling? Lager ikke så kraftige riper at det ikke lar seg fjerne greit med finere korning senere vel? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
index Svart 3.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2006 Du har ikek så mye gelcoat å slipe på for å få vekk ripene, så om det blir for grovt må du til med å sparkle opp igjen etterpå. Og 40 papir lager betydelige riper!!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OnkelDonald Svart 3.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2006 Får vel bare prøve meg litt fram her.. Duxola og Eksentersliper med 60 papir blir det da :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
OnkelDonald Svart 3.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2006 Hva blir siste korning før primer? og siste korning før lakkering? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Sinten Svart 3.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2006 Veit ikkje korleis det er med den malingen du skal bruke men biltema sin top coat dekka i allefall fint over 80-riper. Men viss du skal sprøyte vert vel malingen litt tynnare. Men uansett så bør det gå fint med 180. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
index Svart 3.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2006 Jeg ville ha avsluttet med 240 før primer, og vannslipt lett over med 360 eller 400 etter primer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sinten Svart 3.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2006 Synst det høyres ut som mykje arbeid for min del, men det kjem vel an på kor perfeksjonist ein er Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
power Svart 3.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2006 Hva blir siste korning før primer? og siste korning før lakkering? Jeg brukte 120 korning før jeg primet med antipest fra Jotun som ble tynnet 40% i 2 strøk. Planlegger du dette godt så lakkere du båten 4 timer senere på dagen . Nå huske ikke jeg alle tall i hode men du har en max tid her før du MÅ matte primer . Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 3.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2006 Tilbake til lakkfjerning igjen. fant en tråd der ingar anbefalte malingsfjerneren til biltema, denne var ikke så dyr heller, men det står at den ikke skal brukes på plast? kanskje ikke noe særlig bruke de¨nne på glassfibersgroget da? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Jon-Kåre Svart 4.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 (redigert) Jeg ville ha avsluttet med 240 før primer, og vannslipt lett over med 360 eller 400 etter primer. er det ikke slik at det er ugunstig med for fint papir til nedslipingen med tanke på addesjon, lakken dekker nok sikkert striper etter korning 220. Tror ikke jeg ville brukt noe finere en dette før første strøk Redigert 4.Oktober.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.