Pelle Parafin Startet 25.September.2008 Link til dette innlegget Startet 25.September.2008 (redigert) Har til nå tatt livet 2stk. laptopp ombord.Hva er årsaken?Kan det være spenningsfall under start-bruk av truster-etc.som (trekker mye strøm)som er åsaken?Hvis det er noen andre som har hatt samme problemet,vil jeg gjerne høre om det. (Har nå kjøpt kartplotter) Redigert 25.September.2008 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiba Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Kan vel ha noe med fukt og gjøre, kanskje? Tror ikke jeg ville hatt med Lap-top'en over natta i min kalesjebåt... Chiba Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Vibrasjoner, funktig miljø, svingninger i temperatur, helt sikkert mye som påvirker dette. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Kanskje det bør komme en laptop for marinebruk snart? Selv har jeg hatt med min på ferier og det har gått bra så langt. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Poseidon Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Har til nå tatt livet 2stk. laptopp ombord.Hva er årsaken?.... Det er trist når denslags skjer og årsakene kan selvfølgelig være forskjellig. Men det hadde vært interessant å vite hvordan du gir den spenning. Går den rett fra batteriene, med et eller annet lavvolt powersupply? Bruker du inverter til 220V; i verste fall en billig "firkantinverter"? Det med fuktighet kan nok være et problem i enkelte båter. Selv hadde jeg i sin tid en gammel laptop som uehldigvis ble stående slik at kondens fra styrehusvinduene rant inn i den. Den måtte jeg tømme for vann, bokstavelig talt. Deretter ristet jeg den godt - og startet igjen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Pelle Parafin Svart 25.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Det er trist når denslags skjer og årsakene kan selvfølgelig være forskjellig.Men det hadde vært interessant å vite hvordan du gir den spenning. Går den rett fra batteriene, med et eller annet lavvolt powersupply? Den første jeg hadde gikk direkte på 12v. Den neste gikk via omformer,husker ikke hvor mange volt det var,omformeren var plugget i lighter uttak. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Det er vanskelig å diagnostisere en laptop når man bare vet at den er død. Hvordan død ? helt svart uansett hvaslags power supply du kobler til ? 220 V power helt død da også ? Skjer det ikke noe når du slår på strømmen på bryteren ? Lyser lampe som viser at batteriet inni lades ? Virker den med et fulladet internbatteri ? Gi så mye info som mulig så kanskje vi kan hjelpe deg å finne både om den kan reddes og forhindre fremtidige havarier. På den annen side koster en eee laptop 2.5 k så man tåler en og annen død laptop. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Pelle Parafin Svart 25.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Det er vanskelig å diagnostisere en laptop når man bare vet at den er død. Hvordan død ? helt svart uansett hvaslags power supply du kobler til ? 220 V power helt død da også ? Skjer det ikke noe når du slår på strømmen på bryteren ? Den sviver, men skjermen er svart Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Da tipper jeg det kan være vibrasjon som har ristet løs en eller annen kabel innvendig... Prøvd å koble på en ekstern skjerm...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Frøken Fryd Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Man bør uansett laptop ha en omformer, selv om laptopen skulle gå på 12v er 12v ombord så varierene at man bør sikre seg. En annen sak er at man skal være forsiktig om man skal koble til annet utstyr. Da risikerer man å hente minus/jord via denne tilkoblingen. Det sikreste er å ha en isolert omformer, dette kan vere en dc/dc omformer eller den medfølgende ac/dc omformeren hvis man har 220 ombord. Er båten åpen og pcen ligger der over tid vil nok saltholdig luft også bidra med mindre levetid. Det finnes gode lufttette oppbevaringsbokser til elektronikk man drar med seg (ala pelikan koffert), jeg har en slik til digitalkameraet mitt, det er en billig forsikring til ett ellers dyrt kamera... Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Har hatt flere forskjellige laptoper i båten som har vært forsynt fra Mascot (modifisert sinus) inverter uten et eneste problem! Har tett båt, men vet egentlig ikke hvor mye det har å si. Bor på Vestlandet så fuktighet har de i alle fall fått nok av. Jeg har sjelden PC`en påslått når båten startes eller baugpropell kjøres. Hvis det skjer drar jeg ut stikkontakten. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Har hat diverse bærbare PCer i båt i en årekke uten noen form for problemer. Men jeg her altid brukt såkalt mobiladapter til strømforskyning. 12V ret in fra batteri er nokk ikke noen god løsning om du driver og kjører truster og anner utstyr som trekker mye strøm. 230V inverter med tvilsom spenningsform er heller ikke sv det beste. Et universalt billader til børbar PC koster jo kun et par hundrelapper og er en siker løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Har hatt samme laptop ombord siden 2005. Kjøres på egen omformer. Har ikke hatt noen som helst problem med hverken pc eller omformer så langt. Den bærbare pc står i båten kun sommerstid. Ellers medbringes den når båten skal brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) Det finnes laptoper for maritimt bruk ! NEC har det ! EET er en distributør, men se linken på et eksempel her: http://no.eetnordic.com/product.aspx?id=FC-N21S%2fBY0E1 Redigert 25.September.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Jeg tror ikke at problemet er variasjon i spenning ombord. Når du kjører en laptop på nettet så får den spennig fra det "løse" power supply mellom (12 og 24 v). Om du trekker stikkontakten ut av veggen eller trekker ut pluggen i PCen (det er spenningsfall det) så fortsetter den å svive og gå like herlig på batteriet. Det kan være spenningsspiker, men de må være store. Jeg misstenker vibrasjoner/slag fra båten. Laptopper tåler det utrolige, men å skyve dem bortover en bordplate, slik at den hopper på gummiknottene, var drepen på en harddisk den gang jeg visste noe om harddisker. Ta laptoppen på land. Plugg en vanlig monitor inn i VGA pluggen. Trykk på den "F" knappen som styrer Display/VGA utg. og se om du får "Bilde" Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) Tipper du har fått slag i skjermen. Kommer skjermen ut av posisjon kan den gå i svart og må byttes. Arbeids PC fra Compaq(HP) og IBM/Lenovo tror jeg er mer solide enn "billigere" typer. Redigert 25.September.2008 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Har en Compaq Armada 7400 1999 modell brukt den i båten siden, båten på vannet hele året. byttet til en større H-disk den gikk en halv sesong, siden har originalen hvert der. Har fått strøm fra en billig 220V 100 W omformer. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Capitaine Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Disse kan kanskje være et alternativ til tradisjonell bærbar PC i lystbåt? PC som tåler mye juling. Aaeon Technologys nye mini-PC’er er to tøffinger som tåler det meste av fukt, temperaturvariasjoner og vibrasjoner. Selv om utsalgsprisen ikke er skremmende, kommer det en del utstyr i tillegg, som blant annet lagringsmedium. Ønskes DVD-spiller, må prisen påplusses. Summasummarum synes jeg ikke en slik PC blir så attraktiv prismessig da med tanke på hvor billig en ordinær bærbar PC eller mini-PC er. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 (redigert) Jeg har ikke så lang egen erfaring med laptop i båt, da jeg har vært seilbåteier bare noen få uker. Men fersk som jeg er, og med en grunnstøting forrige sesong friskt i minne, er det en god støtte med et skikkelig kartplotterprogram og stor skjerm. En kamerat har hatt sin IBM Thinkpad T41 ombord i en 40-foter i flere år, helt uten problemer. Thinkpad'ene er erfaringsmessig svært robuste, og en gammel maskin får man kastet etter seg for nesten ingenting. Acer Travelmate skal også være solide saker, men jeg har ingen egen erfaring med denne. Basert på egne erfaringer, blant annet som ansvarlig for IT-drift i mange år, er det 2 ting som normalt tar knekken på en laptop: Fukt og varme (dvs. dårlig kjøling). Er det relativt tørt, og fri åpning for luft inn/ut, tåler de det utroligste. Enkelte laptop-modeller som er kjent for dårlig driftssikkerhet, har rett og slett for dårlig kjøleløsning. Dette gjelder for eksempel noen eldre modeller av HP Pavilion. Selv harddiskene i bærbare PC'er tåler ganske kraftige støt før de ryker, men et godt tips kan være å sette en lav verdi for "slå av harddisker" - da vil harddisken oftere være i "parkert" tilstand, og derfor tåle mer. Min konklusjon: Til bruk som kartplotter er det langt bedre med en gammel, robust laptop enn en nyere "billigmaskin". Eldre mobile-prosessorer bruker dessuten svært lite strøm. Selv har jeg nå installert en Thinkpad T20 (som jeg reddet fra å bli skrotet av arbeidsgiver), og investert i Tiki Pro. Thinkpad'en har Pentium III-prosessor og bare 256MB minne, men holder fint for kartplotting. Jeg har satt Windows til "Tilpass for best ytelse" (Kontrollpanel, System, Avansert), og har kun Windows, antivirus og Tiki installert. Jeg har også satt inn en nyere harddisk, men det hadde strengt tatt ikke vært nødvendig - det holder fint med noen få GB til kartplotting (avhengig av mengde kart). For å holde maskinen unna sjøsprøyt, har jeg plassert den nede i kabinen - tjoret fast til mastestøtten. Fordi jeg har en liten båt (22 fot), blir 14" skjerm mer enn stor nok. Skal jeg planlegge rute, kan jeg overlate roret til noen andre og sitte i trappen. Jeg var litt nervøs for strømforbruk, men har nå testet å kjøre laptop'en på et fulladet 38Ah batteri (takk til Fjord24 for batterier, forresten...) over natten. Etter nesten 15 timer leverte batteriet fortsatt 11,8V, noe som antakelig betyr at det hadde rukket for 1 døgn. Redigert 26.September.2008 av HCO (see edit history) Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
ivar Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Selv har jeg nå installert en Thinkpad T20 (som jeg reddet fra å bli skrotet av arbeidsgiver), og investert i Tiki Pro. Thinkpad'en har Pentium III-prosessor og bare 256MB minne, men holder fint for kartplotting. Jeg har satt Windows til "Tilpass for best ytelse" (Kontrollpanel, System, Avansert), og har kun Windows, antivirus og Tiki installert. Jeg har også satt inn en nyere harddisk, men det hadde strengt tatt ikke vært nødvendig - det holder fint med noen få GB til kartplotting (avhengig av mengde kart). Dersom maskina aldri er på nett, så kan du kutte ut antivirusen også. Antar du kjører XP? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HCO Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Dersom maskina aldri er på nett, så kan du kutte ut antivirusen også. Antar du kjører XP? Kjører XP, ja. Så langt jeg kan bedømme, er den raskere enn Win2K på en PIII-maskin - selv med lite minne. Og Vista er naturligvis uaktuelt med slik spec. Har vært inne på tanken å droppe antivirus også, men har med et WLAN-kort på tur, i tilfelle jeg er i nærheten av et gjestenett (eller en Telenor WLAN-sone). Kjekt å kunne sjekke værmelding, baatplassen.no, epost etc. Senil som jeg er, glemmer jeg sikkert å aktivere antivirus akkurat den dagen det kommer et hissig epost-virus... Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.