Jump to content

Lensepumpe


Suzuki

Recommended Posts

Jokeren trenger en ny manuell pumpe.

Jeg har i dag en manuell WHALE 10 pumpe, som primært brukes til å lense dassen. Denne setter jeg på en 3-veis ( plombert ) ventil, slik at den kan brukes til lensing ved krise..

I Tillegg skal jeg ha en ute, som monteres der en gammel logg var montert, i aktre cockpitbenk.

Hadde sett meg ut WHALE TITAN, eller WHALE URICHIN. Ser imidlertid at bla.a MARITIM har en skikkelig bra pris på PLASTIMO pumpa. Denne "skrytes" det av at leveres til mange båtfabrikanter. Har noen erfaring med denne ?

 

MHV

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Manuell lensepumpe i din 30 fot båt? Hva er egentlig vitsen? Skal du bruke den til litt smålensing av noen liter vann som har kommet inn fra her og der, er den sikkert god nok. I alle andre tilfeller er den en katastrofe og stiller i samme klasse som ingen pumpe over hodet.

 

Min Whale manuelle pumpe var det første som forsvant. Inn kom 2 elektriske lensepumper med kapasitet 9000 liter/time. På din 30 foter bør du ha enda bedre kapasitet.

 

Å stå og lense med en pumpe som pumper ut en halv til en liter i hvert drag holder ikke lenge når nøden er som størst. For det første klarer selv ikke en voksen sterk mann å pumpe sammenhengende i mer enn ca 15 minutter. Da har han kanskje fått ut 300-500 liter. Det er et vanvittig lite antall liter. Noen som vet hvor mye vann man får inn av et hull på størrelse med en 20-krone? Hint: Du synker kjapt hvis du har manuell pumpe. Dessuten kan du foreta andre livsnødvendige midlertidige hurtigreparasjoner mens dine elektriske pumper redder situsasjonen.

 

Kjøp deg elektriske lensepumper. Maritim har tilbud på de også. TMC lensepumpe 9000 liter/min koster under 300 kroner på tilbud. Monteres de slik at de normalt ikke er i kontakt/nedsenket i vann, har du en sikker løsning når uhellet en dag VIL være ute.

 

Å betale 600 kroner for å få en pumpeløsning som pumper ut 300 liter i minuttet kan være forskjellen mellom katastrofe og suksess. Og med 2 pumper kan man holde hodet over vannet selv med en pumpe ute av drift.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

ser poenget ditt LOTUS.

Problemet litt er litt mer sammensatt. Jokeren har et lite kjølsvin, der lekkasjevann fra isboks, vått regntøy, åpne luker osv. samler seg. Kjøpte en rule 1000  Bilde i sommer, men denne finnes det ikke plass til i kjølsvinet, innerlineren ( heter det det; ivertfall er plassen mellom kjølsvin og dørk der vannet samler seg ikke mer enn ca 5-6-7 cm. Jeg får ikke plass til pumpe av denne   typen plass.

 

Jeg ønsker derfor å montere en manuell lensepumpe, som kan ta seg av spillvann etc. Da kan jeg bare trekke fram en 38 mm slange med en slik Bilde

 

Alternativet er en slik membranpumpe Bilde Hvordan er kvaliteten på disse  mon tro ?

Prisen er det ikkeno`å si på i alle fall

 

Til ekstremlensing har vel alle hørt hvor effektiv en redd mann med en bøtte kan være. Forutsettningen er at noen kan styre da, og at man har bøtte tilgjengelig. For min del ligger det alltid en bøtte øverst i ene luka. - bare i tilfelle liksom... Min Rule pumpe blir nok montert på baksiden av noe, ute av syne. Så kan den settes i drift ved behov for "katastrofelensing" som du sier. Jeg har den jo, så da bør den jo benyttes.Den vil imidlertid ikke kunne monteres så skuta kan lenses tørr, personlig mener jeg man bør ha minst 2 pumper. Det er også krav om 2 separate manuelle pumper ved f.eks Hovdan-Skagen tror jeg

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Til Lotus:

 

Sikkert ikke dumt med el. lensepumper, men i en seilbåt er en kraftig og solid lensepumpe et must. Så får man heller suplere med el. pumper hvis man vil.

 

Til Suzuki:

 

I HR 312 sitter det whale Gusher. Tror det er en Gusher 10 Se http://www.whale.ltd.uk

 

Denne brukes til akkurat det du er ute etter, og det skal ikke så mange omganger til på pumpa før kjølsvinet er tomt. Har hatt den oppe et par ganger i det siste pga dritt som har satt seg i pumpa og blokkert, og synes konstruksjonen virker utrolig robust og enkel å holde vedlike. Ikke noe plastikkdritt som kan sprekke osv. Pumpehuset er av aluminium, og man plukker den fra hverandre på et par minutter.

 

Det var ikke noe problem å få tak i repsett heller, og den de selger idag ser helt lik ut som den jeg har.

 

Tror pumpa mi er original fra båten var ny, og den ser like fin ut idag. Så den utstilt hos Sørfonden på padda for en stund siden, men husker ikke prisen. Prisen var ikke avskrekkende

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Manuell lensepumpe i din 30 fot båt? Hva er egentlig vitsen? Skal du bruke den til litt smålensing av noen liter vann som har kommet inn fra her og der, er den sikkert god nok. I alle andre tilfeller er den en katastrofe og stiller i samme klasse som ingen pumpe over hodet.

 

Sjelden er jeg så UENIG som av dette svaret. Suzuki har jo en seilbåt, med dertil begrenset batterikapasitet. Det ville være direkte uansvarlig å seile lengre havseilaser hvis en bare skulle utstyre en seilbåt med elektriske lensepumper. Et viktig moment er jo at en kan få en sjø inn i i cabinen enten via cockpit eller via knuste ruter/luker som kan kortslutte det elektriske, hva gjør en da ?

PÅ min 31 fots seilbåt har jeg en elektrisk lensepumpe med nivåvakt, i tillegg har jeg montert en whale gusher 10 nede i cabinen bak en av frontene på stikkkøyen. Har sagd ut en åpning som handtaket til pumpen passer inni. På denne  måten kan jeg sitte inne i båten å lense hvis været blir for tøft. Dette synes jeg burde være minimum på en seilbåt !

Husker ikke kapasiteten på whale gusher 10, men den er meget effelktiv.

Link to post
Share on other sites

Lasse: har en slik, bruker den til lensing av dasstanken. Solid, enkel sak. Koster ca 2500,- de andre jeg nevner koster ca 1/3 del av dette.

Tenkte jeg skulle sette på en 3-veis ventil på slangen fra dassen, slik at den pumpa også kan brukes til lensing.- just in case liksom

WHALE kan man skaffe deler til i lenge etter at modellen har gått ut. Men delene koster de også da, regn med ca 400-600 for rep sett. Det koster nesten det samme som en komplett pumpe av en annen fabrikat.

 

Har sendt mail til MARITIM vedr. den PLASTIMO pumpa. Regner med de svarer ærlig på dette med reklamasjonsstatistikk, delelager etc. Så kan jeg velge ut ifra det.

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ikke noe plastikkdritt som kan sprekke osv. Pumpehuset er av aluminium, og man plukker den fra hverandre på et par minutter.

min påstand er at en pumpes verste fiende er frost. Står det vann i pumpa hjelper det ikke at pumpa er av stål, da sprekker den. Har grei nok tiltro til komposittsaker, men mine pumper inneholder glycol om vinteren. Så får jeg heller slite litt med reingjøring til våren. Ferskvannspumpa mi frøys i vinter, resultat: totalvrak. Blir vel en ny trykkvannspumpe tenker jeg.

Det var ikke noe problem å få tak i repsett heller, og den de selger idag ser helt lik ut som den jeg har.

Dette er etter min mening det som skiller "skikkelig" båtutstyr, fra YALLA utstyr. Tilgang på reservedeler er viktig. Det meste virker bra når det er nytt, men før eller siden trengs deler. Da kommer forskjellene frem: Italiensk utstyr har jeg lite til overs for, generelt sett. Som  regel bra saker, men service / deler er håpløst. Og da blir kanskje det billige dyrt .. ?

 

MVH

Espen

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Manuell lensepumpe i din 30 fot båt? Hva er egentlig vitsen? Skal du bruke den til litt smålensing av noen liter vann som har kommet inn fra her og der, er den sikkert god nok. I alle andre tilfeller er den en katastrofe og stiller i samme klasse som ingen pumpe over hodet.

I min seilbåt er det uaktuellt å basere seg på stømdrevne pumper alleine. Et 75A batteri vil vare ca 30-40 min hvis det er toppladet. Så er det slutt...Ved en lekkasje er det elektriske anlegget det første som klikker. Vil heller kunne få ut 1500l / time enn 0. En greit trenet person bør klare å pumpe kontinuerlig hvis det kniper, ihvertfall en time.

At el. drevne kan monteres i tillegg er jeg enig i, men det var ikke temaet her...

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Okei. Nå er diskusjonen i gang. Så nå gjentar jeg påstandene mine:

Men en Whale membranpumpe er du godt dekket for litt smålensing.

En manuell pumpe gjør deg utslitt i loøpet av 15 minutter, og da har du bare pumpet ut noen hundre liter.

Når vannet står så høyt at batteriene kortslutter, har både motoren og batteriene tatt kvelden og snart vil du ta kvelden.

 

Selbåter har vel en batteribank? I alle fall et par hundre amperetimer siden man bruker motoren bare unntaksvis? Strøm er da desto mer viktig.

Å bruke 5A til en pumpe som pumper ut 100 liter i minuttet ser for meg ut til å være et røverkjøp der du flyter rundt med en brottsjø som akkurat har helt 500 liter vann ned i båten. Du vet med deg selv at det i løpet av kort tid vil komme en bølge som er like stor eller større enn den forrige. Du vet at du ikke har råd til å starte med et halvt tonn uønsket ballast når den bølgen kommer, for da går det enda verre enn forrige gang. Kommer man på etterskudd, taper man. Ingen tvil om det.

 

I denne situasjonen skulle jeg like å se den dust som sverger til sin manuelle lensepumpe med 0,75 liter pr slag og der hvert slag tar 2 sekunder. Er ikke folk riktig navla eller? Det er skremmende å se hvor lite man verdsetter skikkelig nødlenseutstyr. Har fortsatt en Whale gusher om bord. Den tømmer septiken. En kraftig sak med et slag pr liter, men det tar tid å tømme hundre liter.

 

Med en seilbåt med sin utsatte kjøl, er det fort gjort å dunke borti noe. I 5 knop blir det fort skader.

 

En elektrisk lensepumpe er bra, men 2 lensepumper er bedre enn ingen lensepumper i følge Pompel & Pilt. Poenget er at du ikke kan legge livet ditt i hendene på en eneste pumpe. Spesielt ikke en manuell pumpe som har en svært dårlig kapasitet og er avhengig av at en person bruker all sin tid og all sin oppmerksomhet på å betjene den.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Dersom nødlensing er poenget finnes der kraftig utstyr som kan drives av hovedmaskineriet.

Det kan være seg en kraftig impeller eller tannhjulspumpe. En slik pumpe er dessuten grei å bruke som spylepumpe.

Hei TMe. Med hovedmaskineriet mener du den greia som stort sett er avslått i seilbåter med litt respekt for seilingen?   :blush:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Roy.

Den elektriske lensepumpa er vanntett. Tilførselsledningen er vanntett. Batteriet står på et tørt og egnet sted. Dette systemet stopper ikke før båten synker. Uansett kan man selvføelgelig ha en manuell pumpe også. Bare ikke forvent at den gjør den store forskjellen fra eller til. Har man så lite vann, gjør noen runder med skurebøtta samme nytten.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Suzuki.

Et 75Ah batteri varer nok lenger en 30-40 minutter. Med et slikt batteri vil en 10A pumpe kverne rundt i nesten 7 timer. Hvor lenge klarer musklene i kroppen din å kverne rundt. Ikke engang 30-40 minutter for en normalt voksen person  :blush:

 

Lotus

mente gammel skolelærdom sa at man kunne tappe ca 50% av et batteri før spenninga sa stopp til det meste. Da har man 37.5 A tilgjengelig av et 75A batteri...

Her må noen med bedre rede på strøm / batterier på banen...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

men når det er sagt Lotus, blir det som du sier, ikke en men 2 elektriske lensepumper. Den jeg har, RULE 1000 er litt liten, kjøper en til med den doble kapasiteten. Dessuten har jeg kabel med klemmer på, som gjør at jeg kan ta strøm fra begge kretsene ombord, utenom panelet.

 

MEN  - diskusjonen startet med spm. om en MANUELL pumpe, fordi det i min båt ikke er mulig å montere lensepumper av "liten klump / liten kopp" typen slik at de lenser båten helt tørr.

 

Dessuten VIL jeg ha en manuell løsning, der jeg kan ta ut 5-10-15 liter uten å bruke strøm. Og hvis humor er tillatt, er du ferdig etter 15 min med en liten manuell lensepumpe, bør du vurdere en tur på helsestudio. Noe særlig mer enn en time derimot...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er man i nød gidder man ikke bry seg om å spare 50% av batterikapasiteten. Da tapper man batteriet tomt.

 

Lotus

 

PS:  Det er skuffende dårlig at jeg ikke klarer å hisse noen litt mer opp enn at det høflig kommer med noen forsiktige kommentarter. Enten smører jeg ikke kjukt nok på eller så begynner jeg å miste grepet. Fra spøk til alvor. Gode elektriske lensepumper kan redde livet ditt hvis du i løpet av din maritime karriære skulle være en av de som trenger å pumpe ut masse vann veldig fort. Om man har seilbåt eller motorbåt spiller mindre rolle.

Link to post
Share on other sites

PS:  Det er skuffende dårlig at jeg ikke klarer å hisse noen litt mer opp enn at det høflig kommer med noen forsiktige kommentarter. Enten smører jeg ikke kjukt nok på eller så begynner jeg å miste grepet. Fra spøk til alvor. Gode elektriske lensepumper kan redde livet ditt hvis du i løpet av din maritime karriære skulle være en av de som trenger å pumpe ut masse vann veldig fort. Om man har seilbåt eller motorbåt spiller mindre rolle.

For å si det sånn, selv om jeg er fra Hedmarken, nærmere bestemt Brumunddal, er jeg tross alt oppvokst i et møblert hjem....

Ytterligere kommentarer tas pr. IM

 

MVH

Suzuki - som ikke har for vane å la seg vippe av pinnen...

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Joda lotus, du er i fint driv. :puke:

 

Saken er vel heller den at vi diskuterer to forsjellige ting. Du snakker om el. pumper med stor kapasitet for å redde båt og mannskap etter en kjempesmell. Det er greit nok, det og helt sikkert fornuftig.

 

Suzuki skal ha en pumpe som gjør det enkelt å få ut vannet som samler seg i kjølsvinet på en hvilken som helst seilbåt under normal bruk.

 

:blush:

Link to post
Share on other sites

Joda lotus, du er i fint driv. :puke:

 

Saken er vel heller den at vi diskuterer to forsjellige ting. Du snakker om el. pumper med stor kapasitet for å redde båt og mannskap etter en kjempesmell. Det er greit nok, det og helt sikkert fornuftig.

 

Suzuki skal ha en pumpe som gjør det enkelt å få ut vannet som samler seg i kjølsvinet på en hvilken som helst seilbåt under normal bruk.

 

:blush:

jeg nekter å tro at det kun er Lasse som har forstått dette. Da er det kun kveruleringsaspektet som blir igjen. I og for seg greit med en diskusjon, men hvis den ene snakker om epler og den andre pærer, blir det hele litt dumt...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus

 

Er ikke overbevist i det hele tatt, tror at du kan lage deg et sikkert system med elektriske lensepumper. Men å anbefale at alle burde gjøre det syns jeg er feil. Alle bør ha skikkelige manuelle lensepumper ombord - samt en 10 liters pøs !

Nå går jeg til køys - kjøpte en 8 fots Walker bay rid seiljolle forleden, var ute og seilte med barna i dag, var så moro at vi må ut i morgen også.

Link to post
Share on other sites

I gamle dager sto det i Seilas at verdens mest effektive lensepumpe var en redd mann med en skikkelig pøs... men det var i gamle dager, eller? :puke:

 

Det er ytterst sjelden at båter i dag går ned fordi de har sprunget lekk. Som Lasse har jeg en Whale pumpe ombord, fikk litt problemer med klaffene som jeg byttet i år. Tror ikke glykol (frostvæske) i kjølsvinet er særlig bra, med mindre man ikke skyller ut godt med vann gjennom pumpa.

 

PS. Ikke det at jeg sier nei til de som foretrekker en elektrisk løsning, men jeg tror ikke jeg trenger akkurat det. For meg er dette smak og behag. :blush:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...