Jump to content

liten tilleggsvarmer på gass, noen med erfaring


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei har litt lite varme ombord, en gammel ardic oljebrenner. gir litt lite varme. vurderer å skaffe en liten gassovn da jeg har et ekstra uttak på gasskoblingen. noen som vet om en liten grei sak som ikke koster like mye som det ville kostet med en stor dieselbrenner. For å få fruen til å være med utpå må jeg garantere at det er varmt og behagelig ombord

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det var sånn en jeg mente. Den på Finn er ganske billig - koster vel ca 800 for bare ovnen, tror jeg. Flasker...25,- for 4 stk(?)

 

Redigert: Da er kanskje 690 + frakt ikke så billig likevel.

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jammen halo.

 

Mener dere å fylle båten med fire bomber? I en slik boks er det nok kraft til å ødelegge ett helt hus. Er slike ovner lovlig å bruke i båt?

Er litt krass her, men mener at viss gass skal brukes i båt bør det være installert etter forskrifter og være godkjent utstyr for båt.

Det må da være mindre fare med å anskaffe en parafin ovn type Alladin?

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Har en slik liten gassovn ombord jeg , har ikke hatt den så lenge men den varmer bra den . Også som det blir sagt her , kjøper flasker på Biltema 49.90- for 4 flasker .

Reklamen sier den skal varme/brenne i 80 minutter , kjørte min på full gass i 2 timer så satte jeg den ned på min i 1 time til . Og det må være bra på ei flaske , desuten syntes jeg den varmer nesten like bra på halv fart . Og bruker da mye mindre gass .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei !

takk for interresante svar. :cheers: lurer på om det går å koble en slange direkte fra gassutrustninga ombord til denne varmeren. noen som har gjort det?? :confused:

Vi har også denne varmeren ombord og er kjempefornøyd. :yesnod: Men vi anbefaler ikke å lage egne gasskoblinger. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg kom til å tenke på; det finnes noen amerikanske telt-campingvogner som bruker gassvarme fra dunk. Disse er montert i en benk med gitter foran. Litt lenge siden jeg så og prøvde det, men det funker bra. Skal komme tilbake med link -må bare researche litt først.

 

 

 

Redigert: Campingsport.no

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Ask,

 

bare en liten kommentar; jeg har inntrykk av at elektrisitet forårsakere flere ulykker enn gass. Gass er foretrukket kilde til oppvarming og matlaging i store deler av europa - omtent bare i Norge bygger vi husene våre av tre og varmer dem opp med elektrisitet...dårlige-/hobbykoblinger, jordfeil og overledninger.

 

Av samme hensyn du nevner, skal man da unngå å ligge ved siden av bensindrevne båter?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår kommentarer fra Kosmix,

 

likevel er det viktig av hensyn til forsikringsmessige forhold å minne om

 

Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv.

 

http://lovdata.no/cgi-wift/wiztldrens?/usr...41220-1820.html

 

hvor det heter:

 

5.5. Gassapparater

Gassapparater til innenbordsbruk skal være av en type som anvender gass i fordampet form, og skal være konstruert og installert slik at lekkasjer og eksplosjonsrisiko unngås og slik at det er mulig å foreta lekkasjeprøver. Materialene og bestanddelene skal være egnet til den type gass som benyttes, og skal være konstruert for å tåle slitasje og ytre påvirkninger som er typiske for marint miljø.

Hver gassbrenner skal være utstyrt med en tenningssikringsinnretning. Hvert gassapparat skal forsynes via en egen avgrening fra distribusjonssystemet, og hvert apparat skal ha egen lukkeanordning. Det skal være passende ventilasjon eller avtrekk for å hindre risiko som kan oppstå ved lekkasje av uforbrent gass og av forbrenningsprodukter. Lekkasje av gasser som er tyngre enn luft kan danne eksplosjonsfarlige gassansamlinger i lavereliggende områder.

Fartøy som har gassapparater fast installert, skal ha et avlukke beregnet på å romme alle gassflaskene. Avlukket skal være atskilt fra oppholdsområder, bare ha atkomst fra utsiden og være ventilert mot utsiden slik at gass dreneres over bord. Alle fastmonterte gassapparater skal testes etter installasjon.

 

Jeg vet ikke om temaet i denne tråden vil dreie seg om gassapparater som ikke er fastmontert - og derfor faller utenfor kravet om atkomst fra utsiden og ventilasjon mot utsiden for drenering.

 

Dette ville jeg nok ha diskutert med forsikringsselskapet.

 

Noen ganger er det bedre å spørre først, i forhold til å be om tilgivelse i etterkant.

 

Eventuell forsikringsutbetaling krever at man også kjenner til "teksten med liten skrift".

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Kosmix

 

Om du ser etter i mitt tidlegare innlegg så vil du sjå at det står "slike varmarar", ikke gass.

Eg har sjølv gass ombord i min båt, og er fullstendig klar over at eit forskriftsmessig gassanlegg, som blir testa og vedlikehaldt, er svært trygt.

 

Den nevnte gassbrennaren er emm. farleg. Td. så står ikkje gassboksen i eige drenert rom. Er du usamd i dette, og har nevnte brennar ombord, så håpar eg at du ikkje legg deg i nærleiken av vår båt.

 

Ja, eg freistar å halda meg unna båtar med innanbords bensinmotor.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvordan Ask forholder seg til og ligge på siden av båter som har gasskomfyr ombord disse har ofte en til 2 flasker på 11 kg gass ombord .Gass blir og brukt i campingvogner og bobiler og er den mest vanlige energikilden som blir brukt til koking og oppvarming i store deler av verden .

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvordan Ask forholder seg til og ligge på siden av båter som har gasskomfyr ombord disse har ofte en til 2 flasker på 11 kg gass ombord .Gass blir og brukt i campingvogner og bobiler og er den mest vanlige energikilden som blir brukt til koking og oppvarming i store deler av verden .

 

Tror du her glemmer en vesentlig ting. Nemlig at gass er tyngre enn luft. Båter er jo i de fleste tilfeller tette i bunn. Derfor absolutt ingen utlufting ved lekkasje inne. Dette er viktige saker å tenke på :smash:

Link to post
Share on other sites

Sitat: (Inter Tc @ 01.03.07)

Lurer på hvordan Ask forholder seg til og ligge på siden av båter som har gasskomfyr ombord disse har ofte en til 2 flasker på 11 kg gass ombord .Gass blir og brukt i campingvogner og bobiler og er den mest vanlige energikilden som blir brukt til koking og oppvarming i store deler av verden .

 

Det har eg gjort mange ganger, og har sove godt.

At gass er den mest vanlege energikjelda til koking og oppvarming i store deler av verden og blir brukt i campingvogner og bubilar er ikkje intressant i denne samanhengen, sjølv om det sikkert er korrekt.

 

Eg tvilar sterkt på at det er mange som har dei nevnte gassflaskene nede i båten, og ikkje i rom med drenering.

 

Slik eg ser det er dette ein diskusjon om en konkret brennar til bruk/ ikkje bruk i båt (som er eit lukka rom utan drenering.) Eg gjentek at emm så er denne brennaren livsfarleg i båt. Årsaken er openbar.

 

Med dette er denne diskusjonen avslutta for mitt vedkommande.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Ask.

 

ser visst ut til at jeg misforstod. Jeg støtter selvfølgelig opp om at gassen skal være innstallert etter forskriftene.

 

Når det gjelder den vesle bærbare ovnen bruker den de små boksene, men jeg vet ikke åssen de festes på ovnen. I samme serien (småboks-gass-apparater) finnes også kokeapparat. Det som har vært markedsført i båtutstyrbutikker til nå er ikke godkjent for bruk inne i båten, men det har kommet en ny marineutgave. Denne er godkjent, men hva som skiller den "gamle" og den nye vet jeg ikke.

 

Her er link til versjonen som ikke er godkjent for bruk i båt: www.nettbaat.no/....Minikjøkken

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvorfor Ask sover så mye bedre ved siden av en båt som har en 11kg gassflaske ombord som står tilkoblet en gasskomfyr som kansje er i dårlig stand gassflasken kan jo og stå open i nabobåten hele natten og dette i sammen med gamle morkne slanger. vilken tilstand gassannlegget i nabobåten er i kan en jo aldri vite. Så til den lille gassvarme ovnen som jeg annser som ufarlig ved riktig bruk denne har løse refill flasker som en oppbevarer utvendig i foreksempel i rom med drenering bak på badeplattform når en er ferdig med og bruke varmeovnen tar en ganske enkelt ut flasken og bringer denne ut til drenert boks på badeplattformen i sammen med øvrige refillflasker en måtte ha husk og merke flasken som er brukt.

Link to post
Share on other sites

Enig med Ask.

Dette utstyret dere diskuterer her har ingenting i båt å gjøre. :nonod:

Gassvarmere for bruk i båt skal være CE merket og godkjent for bruk i båt.

Det skal bla. være lukket forbrenningskammer, skorstein overbord, automatisk avstengning ved feiltenning, slukking etc.

Det er skremmende at Båtutstyrsforhandlere selger og annonserer slikt utstyr uten å opplyse at det ikke må brukes i båt

når det tydeligvis kryr av idioter som gjør nettopp det.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...