Jump to content

Brann i båt


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Så dere sommeråpent på NRK TV om brann i båt? Skremmende! For førtste gang på 16 år som båteier har jeg opplevd det, dog ikke i vår egen båt.

 

For tre uker siden var det brann i nabobåten kl. 0100 om natten. Vi lå og sov på andre siden av en av flytebryggene på Kommersøy.

 

Det som skjedde var at de skulle fyre opp spritapparatet. Først måtte de fylle opp med mer rødsprit og det flømmet utover uten at de så det. Da så fyrstikken ble tent sa det pooff! Vi våkent av et hyl: FÅ UNGEN UT, REDD UNGEN, FÅ UNGEN UT!!!! "

 

Før vi kom oss ut av dynene hadde heldigvis en i en annen nabobåt som var våken styrtet over bryggen med 2kg pulverslukkeren og fått slukket!

 

Etter at det hadde roet seg litt forlot både "brannbåten" og båten med de som slukket stedet og dro inn til Holmestrand. Den vettskremte unge moren med 1. åringen orket ikke et minutt til i båten.

 

Det gikk bra denne gangen, men det var skremmende!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 5 måneder senere...

Uten at jeg kjenner til det så har jeg sett et system i Maritim-katalogen som ser rimelig greit ut. Ta en kikk på http://www.maritim.no/ og søk på "Brann"

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Tidligere ble gassen Halon eller CO2 benyttet. Firmaene Technor og NOHA har gass-slokkeanlegg som benyttes i bygg og skip. Om de har anlegg for lystbåter vet jeg ikke.

Jeg vet at i begynnelsen av 90 tallet var dette tillatt på militære fartøyer og regner med at de må følge de samme forskrifer for gassutslipp fra båter som sivile måtte. Om lovene har forandret seg siden da vet jeg ikke, men CO2 var meget effiktiv!
Link to post
  • 1 måned senere...

Ekkelt bilde!!

Dette er MIN største skrekk; Brann ombord i åpen sjø. Har vært ombord i div. fritidsbåter, og med gru sett mye hjemmesnekring i el-anlegget! Ved flere tilfeller var det svimerker rundt koblinger og på underlag! Er forundret over at ikke brann oppstår oftere i båt!

 

For ikke å "skremme" noen fra å gjøre noe med det elektriske anlegget, har jeg noen enkle råd:

1   Sørg for at alle tilkoblinger er skrudd / presset skikkelig.

2   Bruk ikke for tynn kabel, helst mangetrådet, og fest den skikkelig til underlag.

3   Bruk sikringer på alle ledninger ut til forbruker. Ikke bruk gammeldagse bilsikringer, men lammel- eller automatsikringer.

Listen kunne sikkert gjøres mye lengre, men dette er hovedsakene etter min mening, for å unngå brann.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Hei.

 

Akkurat som for Marwin er brann i båt min store skrekk. Og siden han allerede har advart mot dårlig elektrisk anlegg, vil jeg minne om at en må omgås brannfarlig væske og åpen flamme med største forsiktighet.

 

Jeg gjenntar et innlegg jeg hadde sist sommer.

 

Brann i nabobåten kl. 0100 om natten! Vi lå og sov på andre siden av en av flytebryggene på Kommersøy.

 

Det som skjedde var at de skulle fyre opp spritapparatet. Først måtte de fylle opp med mer rødsprit og det flømmet utover uten at de så det i halvmørket ombord. Da så fyrstikken ble tent sa det pooff! Vi våkent av et hyl: FÅ UNGEN UT, REDD UNGEN, FÅ UNGEN UT!!!!  

 

Før vi kom oss ut av dynene hadde heldigvis en i en annen nabobåt som var våken styrtet over bryggen med 2kg pulverslukkeren og fått slukket!

 

Etter at det hadde roet seg litt forlot både "brannbåten" og båten med de som slukket stedet og dro inn til Holmestrand. Den vettskremte unge moren med 1. åringen orket ikke et minutt til i båten.

 

Det gikk bra den gangen, men det var skremmende!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Synd for de som mistet båtene sine. :eek:

 

Hva bør man gjøre / ikke gjøre hvis det brenner. Har noen erfaring med brann i båt?

Jeg har heldigvis ikke erfaring med brann i båt, men jobber i oljå og har vært gjennom noen brannøvelser opp gjennom tiden.  ABE klasse III pulverapparat er nok den mest effektive brannlsukkeren.  Et 2kgs apparat er i minste laget.  Skulle vært krav om 5kg.  Dernest er det vann som er best. Dette kjøler og trekker mye energi ut av brannen.  Har alltid et stort ullpledd i båten. Ved å dynke dette i vann, tror jeg det kan gjøre en god jobb.  Dette kan også ettervannes for å holde vannet bedre på plass over brannstedet. Er brannen stor, gå fra borde.  Om så er kast passasjerene på sjøen

 

Et brannteppe er nok å foretrekke i ved mindre branntilløp.  Pulver er noe svineri å gjør rent etterpå.  Mener å ha hørt at ved branner i hus koster det kr 10000 i rengjøring for hver kg pulver brukt.

 

Tilslutt vil jeg nevne at en gummibåt/jolle/flåte kan være god å ha i tilfelle alle må gå fra borde i åpen sjø.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
  • 4 måneder senere...

Vet nesten ikke om jeg tør å skrive om dette,går mye på min egen dumhet :headbang:Men saken er den at jeg gikk til innkjøp av en 12volts kaffetrakter er jo uuuutrolig kjekt å ha da,og feriepengene bare" brenner" i lomma til nok en liten duppedings..visste jo at den dro endel strøm,men tenkte jeg :har den på når jeg kjører..Vi pakka sammen og skulle på tur tidlig,starta opp,samtidig fyra jeg opp trakteren,måtte jo prøve kokeren :lol:..stappa bare pluggen inn i det nærmeste strømutaket(uten tanke på dimensjoner)..Vi hadde vel kjørt en 10 min tid da jeg plutslig oppdaga røyk fra cabinen,å fyyy fa..... storma inn og reiv opp skapdøra der røyken kom fra,der var det flammer..heldigvis var brannslukningsapperatet en armlengdes avstand..flammen var slukt  umiddelbart..skadens omfang ble bare den ledningen+ noe småtterier rundt..takket vært ett pulverapperat!!..Den største jobben nå er å få reingjort alt,er jo pokker meg pulver i hele båten :lol:...Så moralen er vel:litt ubetenksomhet kan fort få katastrofale følger..

 

mvh..jan  fortsatt med båt :lol:

Link to post

Hei.

 

Men hvorfor tok det fyr? Her må det ha vært en kombinasjon med alt for tynne ledninger i forhold til en stor sikring (eller ingen sikring) på kursen. Hvordan er resten av lednings/sikringsanlegget?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei.

 

Men hvorfor tok det fyr? Her må det ha vært en kombinasjon med alt for tynne ledninger i forhold til en stor sikring (eller ingen sikring) på kursen. Hvordan er resten av lednings/sikringsanlegget?

 

Lars H.

 

 

 

Kikka på årsaken,her var det lagt en kjapp direkteforbindelse(tidligere eiere)med en liten tynn "pingleledning"uten noen som helst sikring imellom..tipper det var til en pc.eller noe..resten av anlegget er sikret med sikringer og ledninger deretter så langt jeg kan se..Skulle hatt sjekka det før jeg belasta det med noe som drar så sinnsykt mye strøm..

 

mvh.jan..som har tatt mesteparten av rengjøringa nå :lol:

Link to post
  • 5 måneder senere...

Var ute i båten (ligger på vannet) for å se at alt var gått vel etter gårsdagens uvær. (Var der fra 09 til 16 for å passe på, når jeg gikk hjem kl 16 var alt vel) men i dag var ikke alt vel!!! :cryin:

Kjente en rar lukt og så røyk på hyttetaket ved ventilene. Åpnet luka og fikk et realt sjokk, det så ut som en sothaug der nede, hele båten var nedsota og noe var brent. Etter en kjapp runde fant jeg brannårsaken: Noen nødrakketter hadde selvutløst seg i aktercabinen. ER DET MULIG????? :eek:

Jeg er kjempebevist på brannfarlige ting ombord og har ikke 220v stående på når jeg ikke er der og passer på kjemikalier ol. så det har ikke falt meg inn at det kan brenne i båten :headbang::headbang:

 

Har noen hørt om nødraketter som har selvutløst seg før??

 

Noen erfaringer med forsikringsoppgjør ved brannskader i opplag, har Pantaenius og fullkasko

 

Hilsen en deppa Morten :cryin::nonod:

Link to post

Dette høres helt forferdelig ut. :headbang:

 

Jeg kjenner en del til nødraketter og annen tilsvarende pyroteknisk utstyr. De skal ikke selvantenne dersom de er pakket inn i sin originale innpaktning.

Det var det jeg også trodde, dette var raketter og bluss som var oppbevart i sin orgialembalasje i ei plasbalje på dørken i aktercabinen. Rakettene var kjøpt i år 2000 så de var ikke så veldig gamle heller. :eek:

 

Morten

Link to post

Etter en kjapp runde fant jeg brannårsaken: Noen nødrakketter hadde selvutløst seg i aktercabinen. ER DET MULIG????? :eek:

Hvordan vet man det ? Kan det ikke være en annen brann (varme) først som utløser rakettene. OK, uten landstrøm, batteri frakoblet (?), lenge siden det ble brukt annen varme ombord (?), så er det kanskje ikke så mange andre muligheter. Påsatt ? Var båten låst ? (når du kom tilbake)

 

Gerhard

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...