Jump to content

Tips om påhengsmotor til Zodiac 285s

BårdK

Recommended Posts

Hei BårdK.

Jeg har hatt en Zodiac 260 Zoom, og det er en av de letteste gummibåtene du kan få tak i.

På hekken hadde vi en Jonhson 3,5 hk(totakter), og da gikk den akkurat i plan med en voksen person.

Denne 3,5 hk er også en av de letteste på markedet, og den har innebygget tank.

Nå har vi byttet 3,5 hk med en 5 hk (totakter), og da får vi mye mer fart på den.

Så til din Zodiac, som er større (vet ikke hvor mye din veier?) og at du vil ha en 3,5 hk på den, tror jeg ikke du kommer opp i plan.

Da tror jeg du ikke klarer å komme i plan med en voksen om bord, men 5 hk Mercury (totakter) tror jeg vil holde til at den går i plan med en voksen.

Det er i allefall mine erfaringer! :smiley:

Redigert av Til Sjøs Sondre (see edit history)
Vekta på Mercurye 5 HK er så vidt jeg husker 25 kg., og det skal vel være mulig å ta av og på uten å slite seg ut eller miste motoren i vannet.

Det er sant.

Mercury 5 hk totakt er en kurrant motor på en gummibåt for både store og små :smiley:

Lykke til med valget.

Redigert av Til Sjøs Sondre (see edit history)

har selv en Suzuki 2 takt 6 hester 23 kg? på en 285 jolle.. den planer og går greit med meg på 0,1T + pluss unga på 15 og 26 kg.. prøvde den på ei 230 jolle.. den ble for kort slik at den slet med og komme ut av vannet... men når den kom.... huffamei ustyrlig :lol: 6 hesteren er lett og ikke noe problem og bære.. hadde en 3,5 mercury 2 takt ( nesten like lett som en kneip :lol: )også som jeg lånte bort på ei 285 jolle .. den måtte vi slepe opp i plan med min jolle :lol: med 1 voksen ombord

Tomt for Diesel nå igjen!!

På en Zodiac 285s ville jeg ikke hatt noe mindre enn 5 Hk - i alle fall om man skal ha jolla i plan med en voksen ombord.

Om man klarer å få tak i en liten 2-takter (det er vel kanskje bare bruktmarkedet det er mulig i nå? ...ingen "nye" overliggere igjen?) så er vel Mercury, Tohatsu og Mariner 5 Hk på bare 19-20 kg og går man opp til 8 eller 9,8 Hk så er Tohatsu sin 2-takter på bare 25-26 kg. Dette var vel de små 2-takterne (mellom 4 og 10 Hk) med lavest vekt i forhold til Hk fram til de ikke lenger var lov å ta inn for salg i Norge. Jeg har selv både Tohatsu 8, Tohatsu 5 og Mercury 5 og er godt fornøyd med disse. Lette motorer i forhold til kraften i dem. Vekt/Hk for de små 4-takterne har jeg ikke skaffet meg noe god oversikt over enda.

Redigert av Helge (see edit history)

Har 4.seasonsjolle på 2,75, med honda 2,3 planer den kun med en 10.åring. Med 4 hk 2t. yamaha (85mod) planer den akkurat med en 90kilos. Med 5 hk Yamaha T2 (08) planer den greit med 1 voksen + 1 13 åring når vi har gått ned en propellstørrelse. Med en helt ny parsun 5 hk 4t. planer den ikke med mer lass enn ca. 50 kg. Vil tro at disse erfaringer omtrent vil samstemme med tilsvarende av andre typiske gummibåter med oppblåsbar kjøl.

Tror dette blir helt passende hvis behovet er plan med maks 2 "normatjukke" personer. En 6 hk. 4t vil vel sånn ca. tilsvare en 5 hk 2t, sansynlig noe mer dreimoment, men kanskje litt mindre "sprut"???

Jeg for min del er slett ikke sikker på om en 6 Hk 4T får en Zodiac 285s i plan med 2 voksne ombord. En voksen - JA, men 2... njaaaa :lol:

Tror du kan glemme to.. Min 6 hester 2 takt suzuki som er samme som 8 hestern i kubikk og ellers drar IKKE 2 voksne opp i plan med en 265 jolle.. to stk 75 kg går men ikke en 20 kilo dregg i tilegg.. (det er prøvd av to spirer av noen venner når dem skulle hente nytt anker til pinnebåten)

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Takk for tips og svar fra alle sammen! Jeg går for Suzuki 6 HK, kampanjepris i februar blir ca. 8.700. Den må ikke plane med to voksne, men med en (har ikke veid meg på en stund, men jeg tror da jeg ligger under 80 kg....). Den kommer vel mest til å brukt til en fisktur av og til og for å kjøpe is til barna uten å være nødt til å flytte på "moderskipet".

• 4 måneder senere...

har selv en Suzuki 2 takt 6 hester 23 kg? på en 285 jolle.. den planer og går greit med meg på 0,1T + pluss unga på 15 og 26 kg.. prøvde den på ei 230 jolle.. den ble for kort slik at den slet med og komme ut av vannet... men når den kom.... huffamei ustyrlig :lol: 6 hesteren er lett og ikke noe problem og bære.. hadde en 3,5 mercury 2 takt ( nesten like lett som en kneip :lol: )også som jeg lånte bort på ei 285 jolle .. den måtte vi slepe opp i plan med min jolle :lol: med 1 voksen ombord

Noen som vet nøyaktig hvor mye denne "kneipen" veier?? Altså en Mercury 3.5 hk to takter.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...