Terje Startet 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2006 Er det noen der ute som har erfaring/vitende om å bytte propell i fra Aluminium til stål på et Volvo dp drev. Båten er ca 7 tonn, med 2 x TAMD 41, og med A4 propeller, går på fullt 28 knop. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Bitteliten Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 Hvilke erfaringer er du ute etter? forbruk støy vibrasjoner aksellerasjon toppfart ?? Jeg har ikke erfaring fra VP motorer, men jeg byttet fra alu til stål på en Mercruiser 120 hk diesel med hekkagratet med single prop. Fikk kanskje en knop ekstra på toppen, 50 omdreininger lavere marsjturtall. Skuffende egenglig så jeg ville ikke gjort det samme igjen. Men dette er en liten motor med lavt dreimoment. Kan godt være at du får mer effekt på de store motorene dine. det jeg syntes var best var å ha en stålpropell som kunne tåle et lite uhell uten å måtta byttes slik alu propeller ofte må Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 Jeg har nettopp byttet begge mine B7 sett til C7. Tidligere gikk båten 41,7 GPS knopp, nå ca 40 Har ikke fått testet dette helt nøyaktig da maksimal toppfart varierer litt med last, vid strøm etc. ( turtallet er omtrent identisk ) Jeg byttet fordi aluminiumspropellene mine ikke tålte dreiemomentet på KAD motorene. Hadde ikke noen spesielle forhåpninger om at toppfarten skulle øke men at den skulle reduseres overasket meg litt. Så langt er jeg i tvil om invisteringen på ca 30 K var verd det Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 Det har vært skrevet "bittelitt" om dette på BP tidligere, bla. her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...propeller&st=20 Det er utrolig mye synsing ute og går mhp. hvilke magiske egenskaper stålpropellene har. Har som nevnt i innlegget under linken skiftet fra B7 til C7 selv, og erfart akkurat det som VP beskriver, nemlig marginalt lavere toppfart. Jeg skiftet enkelt og greit fordi jeg var lei av at alu-propellene ble til kjeks på ikke alt for mange år. Lakken forsvant etter å ha tatt båten i plan en gang eller to (KAD-motor...). Ellers høres det fantastisk dyrt ut med 30k for bytte? Trodde pris i Norge lå på 14-16k, på postordre fra USA 8-9k (har kjøpt selv fra USA et par ganger) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 Ellers høres det fantastisk dyrt ut med 30k for bytte? Trodde pris i Norge lå på 14-16k, på postordre fra USA 8-9k (har kjøpt selv fra USA et par ganger)to motorer tenker jeg Komplett sats til mine drev koster ca 16000 kr/stk har ingen planer om å bytte så veldig kjapt - og de er lagd av nikkel-aluminium-bronse. Så ingen slitasje på Bitteliten III etter 85 timers bruk Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 Jeezz. Det sto jo vitterlig "begge mine sett"... Jeg tok treg-i-nøtta prisen i dag mao Til Terje: Som Bitteliten nevner bør du nok gjøre deg opp en mening om hvorfor du vurderer skifte, og hva du forventer å oppnå. Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 29.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 Tenkte i samme slengen å gå opp en størrelse, da jeg oppnår 3900 RPM med 13 ersoner ombord + opp-pakning, og om jeg gjerne fikk en knop meller to på marsjturtall mer, med C5 kontra A5. Ellers fungerer nok alu. propellene fint, men har 4 sett som eventuelt kan selges, og da er det ikke så langt til noen USA impoterte propeller. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Fantino Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 Høres ut som om det er realistisk å gå til C5, men jeg ville tatt en telefon til Morten Persbråten hos VP Norge og diskutert saken med han. Han sitter såvidt jeg har forstått på alle tester som VP har foretatt i Norge. Alternativt er det mange som nevner Winrace/Terjesen i Arendal. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 Hei Du kan også ta med i betraktningen at stålpropeller vil fremskynne tæringen på sinken. Den er vel ikke akkurat gratis på VP drevene.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.