Jump to content

Om sikkerhet ombord - hva gjør jeg dersom....?

avmønstret5

Recommended Posts

For en liten skjerping mine (og noen andres) julesløve og akkevittbløte små grå, fabulere jeg litt rundt hva gjør jeg og andre ombord dersom uhellet er ut. Jeg kan nevene noe ting som jeg selv og kjente har oppleve på sjøen. Dvs ingen urealistiske opplevelser, men ting som kan skje hvem som helst. Jeg nevner i fleng.

1. Kraftig røykutvikling fra motor - brann i eksosslange (manglende kjøling)

2. Motor stopper utenrfor trang innseiling, betydelig med sjø.

3. Det tar fyr i kokeapparat i byssa (olje) når båten ligger i havn med 8 båter på utsiden.

4. Skipperfar faller overbord utenfor Jomfruland og skippermor har ikke greie på båt.

5. Skipperfar for hjerteinfark på tur rundt Lista og skippermor har heller ikke her grei på båt.

Dette var et lite utvalg. Hva gjør jeg (og skippermor)? - ulike handlingsalternativ, forslag?

äntligen en intressant tråd.......

väljer att svare på 2an först den er lettast :smiley: egen hjärtinfarkt svårast :nonod:

har litt o göra med läget vart diver jag hur lång tid har jag på mig....

hade jag satt segel igen o prövet o slå mig fri.........om det er möjligt....

er havnen stor nog, så hade jag seglat in......

sist gjort klar for nödankring

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Enig, brannteppe er smart å ha. Jeg skal omplassere mitt som er i skapet under ovnen, hmmm :blush:

Ang. hjerteinfark - ikke nødvendigvis helt dau - kanskje funger som "rådgiver"? og hva kan reste av mannskapet gjøre med den syke? Noen leger - sykepleiere -kvakksalvere her som kan gi råd?

De kritiske situasjonene som er nevnt dekker vidt forskjellige forhold og dreier seg om alt fra katastrofal utvikling av de fysiske forholdene ombord (brann) til at skipper faller fra/ får illebefinnende.

Når skipper faller fra hos oss er oppgavene 4 for de andre av mannskapene:

1. Motor i nøytral (ikke skade person involvert i MOB).

2. Trykk på rød knapp VHF (sender ut nødsignal med posisjon).

3. Kast ut nødpeilesender om værforholdene er vanskelige

4. Slipp ut bauganker med full lengde (50 m) slik at grunnstøting forebygges uten personskade.

5. Utløs sikkerhetsflåte om nødvendig (selvoppblåsende, festet til overdekk)

Dersom det oppstår brann ombord har jeg innarbeidet flere rutiner som dekker:

- bruk av vanlig brannslokkere

- bruk av brannhemmende teppe

- utløsning av brannvern i maskinrom

- avkobling av gassbeholder i akterrom

- førstehjelpsrutiner

- utløsning av sikkerhetsflåte

Går ut ifra at du har VHF. Hjerteinfarkt:

Send PAN-PAN på kanal 16 eller direkte på kyststasjonens arbeidskanal (hvem husker det da?). Du ville da kunne bli satt over til et sykehus med en lege på vakt. NB. Minuttene kan bli veldig laaaange.

Da skulle man ha lært seg og husket:

Frie luftveier. Ikke bevist og ikke pust: 30 hjertekompressjoner + 2 innblåsinger osv. osv.

Imellomtiden vil sikkert en redningskøyte være på vei.

Hvis ikke VHF og forhåpentligvis dekning, ring 113 for legehjelp.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Den med hjerteinfarkt, eller annen sykdom/skade ombord:

En klar regel: HA VHF OMBORD

Roper du på VHF om behov for medisinsk hjelp (det er jo greit å få/holde liv i skipperfar og ikke bare i båten) blir du satt over til leger med spesialkompetanse på akutthjelp og formidling av dette til den vanlige mann eller kvinne. Tror det er Haukeland Sykehus som opererer denne tjenesten. Via radioen kan du ellers få råd om det meste, så at alle ombord kan bruke den er viktig. I tillegg til å lære seg det grunnleggende med å starte og kjøre båten.

Jeg har vurdert det slik at de ombord lett vil bli belastet om "skipper" faller fra.

Derfor har jeg for flere år siden priorirert å installere VHF med integrert GPS og DSC.

Dermed trykker de på en "rød" knapp" og alarm utløses via VHF med navn på skip og posisjonsangivelse.

Så langt jeg har erfart synes dette nødsignalet å fungere hurtigere enn telefonoppringinger,

med dette vil sikkert bli kommentert på BP.

Viktig at man tenker på hva man skal gjøre dersom... Og forbereder seg. Ofte er forberedelsene veldig enkle.

Nødror: Bore hull i en solid finerplate - f.eks. en dørkplate - til to rørklemmer og ha en solid stang å feste det til - f.eks spinnakerbom i seilbåt. Har man boret hullene på forhånd er det enkelt, skal du hente fram drill når du står der uten styring er det verre.

Koniske treplugger bør være lett tilgjengelig der det er skroggjennomføringer. Dumt å begynne å lete når vannet fosser inn.

Min favorittbok på dette området er

Nødhåndbok for båtfolk av Jon Winge. Opprinnelig fra 1990, men kom i nytt opplag i 1995.

Finnes nå dessverre bare på antikvariat, f.eks. Bjørn Ringstrøms Antikvariat i Oslo for kr NOK 200.00 ordrenr.: 18071 - eller hos Ruds Antikvariat på Mysen.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Viktig at man tenker gjennom hvilke rutiner som skal innledes ombord dersom ulykken er ute.

Jeg har nå i akterrom i båten plassert:

- drivanker

- nødraketter, nødbluss, signalpisoler, nødproviant

- kileplugger

På dekket over ligger redningsflåte med krisekniv.

Jeg forsøker hvert år å orientere barna om prosedyrer ved havari/skader,

og håper at noe forblir i erindringen derom uhellet inntrer.

Det viktigste er imildertid bruk av VHF/DSC

tror dette gäller oss alle, vi borde träna mer på MOB !!!! :smiley:

Kan da ikke være så vanskelig? :confused:

Neste gang dere er på sjøen, så hiver dere konemor uti....sån et passe stykke fra land - hvoretter du og ungene øver på den beste måten å få henne opp i båten igjen på. Når den beste måten er funnet, så repeter denne slik at den sitter - gjerne 10-12 ganger.

Spøk tilside, så bør nok "skipper nr. 2" blir en bedre fører slik at ting kan ivaretas om noe skulle skje med meg på tur...dette kan nok gjelde mange vil jeg tro ??

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Man burde vel strengt tatt ikke gått fra kai uten at flere ombord kan føre båten, men det ryker jo for de fleste av oss når vi er ute alene. Men jeg har en regler for hva jeg gjør ombord når jeg er alene og hvis jeg har med meg folk som ikke er båtkyndig og det er at skippern alltid har på seg sikkerhetsline. Det er nok lettere for oss med seilbåt som jo har slikt utstyr lett tilgjenglig men ingenting er jo i veien for at også motorbåtfolk gjør det.

Når det gjelder brann ombord synes jeg kanskje det er det mest skremmende og her gjelder det også å ha utstyret på plass. Et pulverapparat lett tilgjenglig og helst et brannteppe ved komfyren.

Til andre hendelser er det en fordel at også flere ombord kan bruke VHF på kanal 16.

Ellers må man jo bare prøve å tenke igjennom hva som kan skje og ha nødutstyr lett tilgjenglig

Jeg er enig med Lasse her om at det værste som kan hende er at skipperen faller over bord eller faller fra på et eller annet hvis. For å bote på dette er mor meldt på seilerkurs i april slik at hun er i stand til å føre båten på en sikker måte til og fra kai, reve seil og stoppe skuta samt plukke skipperen opp, hvis hun vil da :rolleyes: .

Jeg har også none tanker om å sette dette ut praksis til sommeren, kan jo være greit å sjekke at det fungerer under øvelse. Når det gjelder brann ombord så regner jeg med at jeg er i stand til å ta meg av dette utfra de brannkurs jeg har fra offshore kurset fon noen år siden. Mor kan styre skuta.

Ellers så inngår VHF opplæring av nødprossedyrer

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er mye alene i båten på tur. Det som skremmer MEG mest, er BRANN! (IKKE fotballklubben alså...)

Opplevd for noen år siden i Trondheimsleia en stille sommerdag, vi var 5-600 meter unna:

30-fots seilbåt fikk brann i byssa og den spredde seg FORT; Først så vi litt røyk, og like etter tok seilet fyr; To mann i 30-40-åra hoppet i sjøen. Vi brukte VHF-en mot Ørlandet Radio og fikk varslet, en båt som var nærmere plukket opp mannskapet. Ingen fikk fysiske skader, men seilbåten var tapt! De klarte ikke å slukke og rakk ikke å bruke egen VHF... Og slett ikke ikke å ta på evt. redningsutstyr.

Hvis dette hadde skjedd lengre ute, i dårligere vær med lav temp. i sjøen, er det ikke sikkert at utfallet hadde blitt SÅ bra. Det tok "evigheter" før Seaking-en var på stedet, selv med kort avstand til basen på Ørlandet.

Nei, BRANN skremmer MEG mest! :smash:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

De klarte ikke å slukke og rakk ikke å bruke egen VHF... Og slett ikke ikke å ta på evt. redningsutstyr. Nei, BRANN skremmer MEG mest!

Hadde de hatt DSC VHF ombord, så hadde jo aktivering av dette ført til at brannen stoppet og SeaKingen var på pletten på halve transporttiden ?

Spøk tilside, helt enig i at brann er mareritt no 1. Forsøker å sikre meg så langt det er mulig, ha tilgjengelig brannteppe ( behøver ikke være brann, ekte ulltepper duger helt fint, de brenner ikke ) og slukkeutstyr,men som vanlig er det et kompromiss, mellom tilgjengelighet og at sakene er i veien. Kan liksom ikke ligge i senga med brannslukkeren klar, ( kona er ikke SÅ heit .. ) eller sitte i cockpiten med brannteppet klar til innsats.

Dessverre er det sånn, at det meste er forbundet med en risiko av noe slag. Jeg gjør mitt aller beste for å minimere denne,og for resten må jeg bare satse på at det går bra.

Forøvrig var det to svært alvorlige trafikkulykker på veien nedenfor meg forleden. Den ene var dødsulykke, i den andre var det "bare" tre stykken som satt fastklemt i en tid. Det hindrer ikke meg,og svært mange andre i å benytte samme veien dagen etterpå.

Suzuki

No boat needed..

Hjerteinfarktet kan være så mangt, fra full stopp uten spesielle forvarsler, til små"skrubbsår" som ikke behøver å være spesiellt farlige. Smertefulle, javisst. Men en kan aldri vite hva det kan bli. Ved plutselig innsettende brystsmerter er ro viktig, unngå fysisk belastning som øker belastningen på hjertemuskelen. Den syke finner sitt beste leie selv, sittende eller liggende.

Mannskapet må ta båten mot land. De må da kunne motorkontrollene, og på seilbåt må de vite å ta ned seilene. Dette kan de bare lære på forhånd.

Radio Medico er nevnt, kall opp kystradiostasjonen så får du kontakt med legene på Haukeland. Om du ikke har VHF er mobilen nevnt som hjelpemiddel, medisinsk nødmeldesentral, AMK ( 113) vil gi deg kvalifisert veiledning, og ha mulighet til å iverksette ambulansetransport.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...