Jump to content

olje herder ikke etter blåmann-behandling

osa

Recommended Posts

Har pusset ned hele skroget på min 80-talls trebåt. En del svarte flekker, særlig rundt noen av naglene, er behandlet med "Ferro.bet rustvask" for å fjerne /lysne disse flekkene. Så er skroget behandlet med benar olje. (tre strøk så langt) MEN der treet er behandlet med Ferro-bet herder ikke oljen. Den er klissete og kan forholdsvis lett vaskes vekk med white-spirit eller skrapes av............

Hva gjør jeg? Noen som har erfaringer?

Er ovatrol eller Clipper bedre enn Benar?

Skal jeg forbehandle med noe ?

Hjelp..!! :blush:

Vi bruker Ferro-bet på treskrog og har brukt Gjøco, International eller Owatrol uten dette problemet. Gammelt råd er å vaske over med eddik.

Prøv og tynn første strøk med Benarolje 15-20% slik at den trenger inn i veden.

Benarolje brukes ikke på større båter 40-80 fot som jeg jobber med pga. dårlig slitestyrke og vedheft.

Les hva leverandør skriver:

Fjerning av blåmann på treverk er en meget enkel prosess. Spray på områdene med soppdannelse og bare la Rustvasken trekke inn av seg selv. Det som kan skje i noen tilfeller er at Rustvasken trekker ut kvaestoffet, og du vil få et rosaskjær i trevirket. Dette vil trekke seg til bake, men tidsaspektet på dette kan variere (fuktighet i trevirke, alder på plank, tresort osv.). Er du redd for å få misfarging. Gjør en test og se reaksjonen. Bedre med flere mindre påføringer over en lengre tid.

Skal du lakkere/male trevirket etterpå, er det viktig å la Rustvasken få god tid på å trekke inn, slik at du ikke får koking i lakken. Om du påfører lakk/maling før syra er fordampet, vil ikke malingen tørke.

Bleking av trevirke gjøres på samme måte som med fjerning av blåmann. Spray Ferro-Bet Rustvask på trevirket og la den trekke inn. Ikke mett trevirket med for mye Rustvask, bedre med små doser over en lengre tid. Det som kan skje i noen tilfeller er at Rustvasken trekker ut kvaestoffet, og du vil få et rosaskjær i trevirket. Dette vil trekke seg tilbake, men tidsaspektet på dette kan variere (fuktighet i trevirke, alder på plank, tresort osv.). Er du redd for å få missfarging. Gjør en test og se reaksjonen.

Skal du lakkere/male trevirket etterpå, er det viktig å la Rustvasken få god tid på å trekke inn, slik at du ikke får koking i lakken. Om du påfører lakk/maling før syra er fordampet, vil ikke malingen tørke.

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Dette Ferro-bet høres jo ut som et meget interresant middel. Hvor lenge skal dette stoffet vanligvis stå på for å fjerne blåmann i treet, 1 time, 1 dag eller en uke? Hvor mye koster en flaske/boks/enhet? Og en siste ting, når det står at en skal la vente til middelet "trekker seg tilbake" hvor lenge er det?

Beklager mange spørsmål i innlegget mitt nå, men jeg har lite peiling på trebåt :crazy:

Osa, kan du legge ut bilder? Har veldig lyst å se båten din. Ut i fra profilbildet ditt ligner den på min båt. Jeg har og samme motor som deg.

Anders

blaamann.1.jpg

Har nå skrapt bort all ikke-herdet olje og vasket med rødsprit, whitespirit og aseton :yesnod::yesnod::yesnod: -lot det tørke over natta og har lagt på to veldig uttynnet lag med Benarolje m/ Whitespirit Det er ikke det helt store tørkeværet på Møre i dag ( i motsetning til hele siste uke!!) men det ser bedre ut, lovende......!!??!

Morgendagen vil gi svaret.. :sweat:

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...