osa Startet 1.Mai.2009 Del på Facebook Startet 1.Mai.2009 Har pusset ned hele skroget på min 80-talls trebåt. En del svarte flekker, særlig rundt noen av naglene, er behandlet med "Ferro.bet rustvask" for å fjerne /lysne disse flekkene. Så er skroget behandlet med benar olje. (tre strøk så langt) MEN der treet er behandlet med Ferro-bet herder ikke oljen. Den er klissete og kan forholdsvis lett vaskes vekk med white-spirit eller skrapes av............ Hva gjør jeg? Noen som har erfaringer? Er ovatrol eller Clipper bedre enn Benar? Skal jeg forbehandle med noe ? Hjelp..!! Sitér dette innlegget Link to post
Reserfjord Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Dette ver et interresangt spørsmål, skal nemlig snart gyve fatt på samme jobben selv.. Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 (redigert) Vi bruker Ferro-bet på treskrog og har brukt Gjøco, International eller Owatrol uten dette problemet. Gammelt råd er å vaske over med eddik. Prøv og tynn første strøk med Benarolje 15-20% slik at den trenger inn i veden. Benarolje brukes ikke på større båter 40-80 fot som jeg jobber med pga. dårlig slitestyrke og vedheft. Les hva leverandør skriver: Fjerning av blåmann på treverk er en meget enkel prosess. Spray på områdene med soppdannelse og bare la Rustvasken trekke inn av seg selv. Det som kan skje i noen tilfeller er at Rustvasken trekker ut kvaestoffet, og du vil få et rosaskjær i trevirket. Dette vil trekke seg til bake, men tidsaspektet på dette kan variere (fuktighet i trevirke, alder på plank, tresort osv.). Er du redd for å få misfarging. Gjør en test og se reaksjonen. Bedre med flere mindre påføringer over en lengre tid. Skal du lakkere/male trevirket etterpå, er det viktig å la Rustvasken få god tid på å trekke inn, slik at du ikke får koking i lakken. Om du påfører lakk/maling før syra er fordampet, vil ikke malingen tørke. Bleking av trevirke gjøres på samme måte som med fjerning av blåmann. Spray Ferro-Bet Rustvask på trevirket og la den trekke inn. Ikke mett trevirket med for mye Rustvask, bedre med små doser over en lengre tid. Det som kan skje i noen tilfeller er at Rustvasken trekker ut kvaestoffet, og du vil få et rosaskjær i trevirket. Dette vil trekke seg tilbake, men tidsaspektet på dette kan variere (fuktighet i trevirke, alder på plank, tresort osv.). Er du redd for å få missfarging. Gjør en test og se reaksjonen. Skal du lakkere/male trevirket etterpå, er det viktig å la Rustvasken få god tid på å trekke inn, slik at du ikke får koking i lakken. Om du påfører lakk/maling før syra er fordampet, vil ikke malingen tørke. Redigert 2.Mai.2009 av kgt (see edit history) Sitér dette innlegget kgt Link to post
Reserfjord Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Dette Ferro-bet høres jo ut som et meget interresant middel. Hvor lenge skal dette stoffet vanligvis stå på for å fjerne blåmann i treet, 1 time, 1 dag eller en uke? Hvor mye koster en flaske/boks/enhet? Og en siste ting, når det står at en skal la vente til middelet "trekker seg tilbake" hvor lenge er det? Beklager mange spørsmål i innlegget mitt nå, men jeg har lite peiling på trebåt Osa, kan du legge ut bilder? Har veldig lyst å se båten din. Ut i fra profilbildet ditt ligner den på min båt. Jeg har og samme motor som deg. Anders Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Har nå skrapt bort all ikke-herdet olje og vasket med rødsprit, whitespirit og aseton -lot det tørke over natta og har lagt på to veldig uttynnet lag med Benarolje m/ Whitespirit Det er ikke det helt store tørkeværet på Møre i dag ( i motsetning til hele siste uke!!) men det ser bedre ut, lovende......!!??! Morgendagen vil gi svaret.. Sitér dette innlegget Link to post
Ferro-Bet Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 Ferro-Bet har nå lansert et nytt produkt for å bekjempe blåmann. Les mer på Seilas og Seilas: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2170707 Båtliv: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2170707 Ferro-Bet sin hjemmeside: http://www.Ferro-bet.no/prod_bat.asp#blaved Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen A/S Ferro-Bet Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.