Jump to content

Sengebunner i båt!


Stein-Erik

Recommended Posts

Hei!

 

Har lenge irritert meg over harde senger i båten! Har nå funnet en løsning som er bra og billig! IKEA selger nå en sengebunn med lett buede laminerte planker som er festet sammen i gummifester med bånd, ganske like de som selges spesielt til båt via andre kanaler for mange tusen kroner! Modellen heter SULTAN LIARED (kr. 175,-), og fås i mange bredder. I akterlugaren brukte jeg en på 80 cm som jeg brukte som den var, og en på 90cm hvor jeg kappet plankene for å følge formen på sengen mot skroget! Resultatet ble kjempebra!

 

Bilde

 

Det løfter madrassen slik at det kommer luft på undersiden, samtidig som det fjærer madrassen! I tillegg la jeg på en overmadrass av modell SULTAN TORSMO. Denne er lett å tilpasse fasongen på sengen, fordi innmaten kan tas ut med glidelås og kappes til!

 

Bilde

 

Nå kan ferieturen starte!!

 

SE

Link to post
Share on other sites

Meget gode råd. Vi er presis ferdig med to og en halv uke i båten, og kan bare konkludere med att ryggen var bedre før ferien.

 

Ska begynne med att kjøpe meg en over madrass for og se hvor bra det blir. Hvis det ikke blir godt nokk blir det samme pakke som du har.

 

Takk for godt tips. :flag:

Link to post
Share on other sites

Vra tidligere plaget med samme problem. Dette forsvant da vi oppsøkte en proff på båtputer.

Hun skiftet ut innmaten av sitteputene med en type skumgummi av rosa farge som du nesten ikke klarer å sitte flat, selv om det er kun 5 cm. tykk. Brukte 8 cm. på "køyeputene". Da var plutselig alle dårlige rygger borte.....

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei!

 

Har lenge irritert meg over harde senger i båten! Har nå funnet en løsning som er bra og billig! IKEA selger nå en sengebunn med lett buede laminerte planker som er festet sammen i gummifester med bånd, ganske like de som selges spesielt til båt via andre kanaler for mange tusen kroner! Modellen heter SULTAN LIARED (kr. 175,-), og fås i mange bredder. I akterlugaren brukte jeg en på 80 cm som jeg brukte som den var, og en på 90cm hvor jeg kappet plankene for å følge formen på sengen mot skroget! Resultatet ble kjempebra!

 

Det løfter madrassen slik at det kommer luft på undersiden, samtidig som det fjærer madrassen! I tillegg la jeg på en overmadrass av modell SULTAN TORSMO. Denne er lett å tilpasse fasongen på sengen, fordi innmaten kan tas ut med glidelås og kappes til!

 

 

 

Nå kan ferieturen starte!!

 

SE

Hm, bra tips. Madrassene i forpiggen på Omegaen har den ulempen at den mer eller mindre er rett på vanntanken. Kunne tenkt meg å prøvd om en luftspalte i mellom kunne hjelpet noe. Dette kan jo være en rimelig løsning...Må se om jeg kan kopiere dette trikset :cheers:

Link to post
Share on other sites

:sad:

Dette er muligens en bra løsning på kondensproblemene under madrassene.

Imidlere gremmes jeg over å lese om senger og planker !

Som kjent heter det køy og ikke seng i båter.

Disse trespilene er langt fra det som heter plank.

Jeg vil anta at plank starter på ca 2" x 6".

Det er bare slik det er blitt på sjøen i dag, var ikke slik før.... :lol:

Jeg har mange år ombord i seilbåt men akkurat hva ting og tang heter ombord bryr jeg meg ikke mye om, prøver heller å konsentrere meg om å finne roen ombord og ikke gjøre dette båtlivet så veldig teknisk som jeg har en hang til.... :flag: Hun truer med å mønstre av når hun fersker meg kl. 06.30 om morgenen med skrujern, målinstrument og ledninger (barer undersøker og finner ut av ting....prøver jeg å ymte ) :lol:

Link to post
Share on other sites

:sad:

Dette er muligens en bra løsning på kondensproblemene under madrassene.

Imidlere gremmes jeg over å lese om senger og planker !

Som kjent heter det køy og ikke seng i båter.

Disse trespilene er langt fra det som heter plank.

Jeg vil anta at plank starter på ca 2" x 6".

Må innrømme at det var sengebunn, og ikke køyebunn jeg søkte etter... :blush:

Men hadde egentlig tenkt å starte et nytt emne. Er jo det utroligste som har vært oppe tidligere her på baatplassen.

Link to post
Share on other sites

Prøv å få tak i en rest av grunnmursplate som du skjærer til å legger under madrassen, så unngår du kondensproblemer. I tillegg bytt ut den gamle skumplasten med kaldskumsmadrass så ligger du mye bedre i køya. Vi har byttet våre skummadrasser på 7 cm til 13 cm tykke kaldskumsmadrasser og ligger som Jeppe i grevens seng.

 

Forøvrig så kunne jeg også tenkt meg denne Ikea- bunnen men har ikke plass i høyden.

 

Hilsen fra

Fru Charente

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Gammel tråd dette, men jeg vurderer å kjøpe inn ribbebunn til båten foran båtferien med rederinnen. Vi har begge litt dårlig rygg.

 

Bunnen nevnt i det første innlegget her, for 11 år siden, finnes ikke lenger, så på IKEA er det kun to alternativer nå, Lurøy og Lønset - hvorav den siste ser best ut.

 

http://m.ikea.com/no/no/search/?query=Sengebunn+sultan&_=1465302377758

 

Noen som har erfaring med disse, eller andre forslag?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Lönseh" synes jeg minner mest om typen "Bedflex" med de gummikoppene på endene av spilene. Selv om Lönset har ramme ser det (ut fra bildene) ut som det går an å ta spilene med endekopper av ramma og dermed tilpasse lengen på spilene etter formen på køya ombord, gjerne uten at det går alt for mye ut over sengebunnens fjæring siden endekoppene ser ut å fjære litt i seg selv. Køyer i båt har sjelden standardiserte mål, så noe tilpasning må du nok regne med. "Luröy" virker som en langt enklere og dårlig løsning siden spilene sannsynligvis vil få ganske redusert spenst hvis man må kappe mye av dem for smale køyer.

 

Har ikke prøvd noen av variantene selv, så er det sagt. Selv har jeg en slik distansematte under madrassen som ser ut å bestå av rundspunnet fiskesen som er en god cm tykk. Fungerer greit nok, men en spilebunn hadde nok vært hakket bedre :wink:

Link to post
Share on other sites

"Lönseh" synes jeg minner mest om typen "Bedflex" med de gummikoppene på endene av spilene. Selv om Lönset har ramme ser det (ut fra bildene) ut som det går an å ta spilene med endekopper av ramma og dermed tilpasse lengen på spilene etter formen på køya ombord, gjerne uten at det går alt for mye ut over sengebunnens fjæring siden endekoppene ser ut å fjære litt i seg selv. Køyer i båt har sjelden standardiserte mål, så noe tilpasning må du nok regne med. "Luröy" virker som en langt enklere og dårlig løsning siden spilene sannsynligvis vil få ganske redusert spenst hvis man må kappe mye av dem for smale køyer.

 

Har ikke prøvd noen av variantene selv, så er det sagt. Selv har jeg en slik distansematte under madrassen som ser ut å bestå av rundspunnet fiskesen som er en god cm tykk. Fungerer greit nok, men en spilebunn hadde nok vært hakket bedre :wink:

 

Noe av det samme jeg har tenkt. Jeg trenger tre bunner á 70 cm bredde, og det frister ikke å betale over 3000 kroner for Bedflex mot å betale knappe 700 på Ikea. Det er verdt å prøve!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har Ikea type Lurøy i begge dobbelkøyene om bord. Disse gir god lufting under madrassene, men bidrar ikke nevneverdig til liggekomforten.

 

Er det vond rygg som er utfordringen er det en ting som hjelper: Overmadrass, jo tykkere jo bedre.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tenkte jeg skulle oppdatere denne tråden (som jeg startet i 2005!). Ny båt er på plass, og IKEA har endret på sortimentet sitt. Så da måtte jeg teste de sengebunnene IKEA har i sortimentet nå. Det er to modeller som er aktuelle - og jeg testet begge.

 

- IKEA Luröy (135,- for 70x200)

- IKEA Lönset (275,- for 70x200)

 

Begge finnes i 70, 80 og 90 cm bredde. Jeg brukte en på 70 og en på 80 (som ble kappet)

 

Lurøy kan kappes til direkte, og båndet kan flyttes og stiftes på på nytt. På Lønset må gummidemperne skjøres løs fra dragerne - går på 5 min med en tapetkniv. Ellers er det bare å kappe til. Lønset er den som ligner mest på den gamle Sultan Liared som jeg brukte i 2005 på gamlebåten.

 

Slik ble ene lugaren med Lurøy (jada - kappet den ene 10 cm for kort - shit happens):

IMG_5400.JPG.2fc9bc7d3c703465b2fb524077fc91aa.JPG

 

Så egentlig greit ut, men ikke spesielt elegant. Ble aldri testet - dro på IKEA i dag og kjøpte Lønset. Litt kapping:

IMG_5407.JPG.653773322fdf297c1d6ee47a1ffa9738.JPG

 

Og så var det bare å montere:

IMG_5403.JPG.bddf4695626c90da149dc2d7da65b54b.JPG

 

Og sånn ble det (Lønset har forskjellige soner med forskjellig stivhet for å tilpasse bedre til kroppen):

IMG_5404.JPG.0e4ce88fa7fb95f181f93b991d9c7aa9.JPG

IMG_5405.JPG.85b41bfb3e67773a155d52b406b2ee3f.JPG

 

Spent på å teste til helgen! Rapport kommer (og de som er i Dragsund kan komme innom for en test :-)

 

Link to post
Share on other sites

Hvor mye bygger Lønset i høyden? Jeg kunne godt tenke meg å teste dette hos oss. I de to akterlugarene i vår seilbåt er ikke høyden så kritisk, men foran har vi allerede en 5 cm overmadrass på en seng som er ganske høy fra fabrikken. Hvis spilebunnen bygger mye kan det rett og slett bli for høyt.

 

Og hva med lagringsplassen under madrassene? Hvor vanskelig er det å løfte/fjerne spilebunnen når man skal ned i et oppbevaringsrom? Hvis det blir tungvint gidder jeg nok rett og slett ikke å se på spilebunn...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 4 timer siden:

... Hvor vanskelig er det å løfte/fjerne spilebunnen når man skal ned i et oppbevaringsrom? Hvis det blir tungvint gidder jeg nok rett og slett ikke å se på spilebunn...

Du kan evt legge en plate vannfast finer under spilene slik at du løfter "hele sullamitten".

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Ikeas modell Lurøy i begge køyene om bord. Dette funker i og for seg greit. Men spilebunnene knirker. Det høres ut som om man ligger i en eldgammel seng. 

 

Hvordan er det med knirking på den modellen som har gummidempere på enden av spilene?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On Thursday, July 27, 2017 at 6.54:

Venter spent på resultatet av testen! Bed-Flex er svindyrt, og noe slikt som dette er adskillig mer aktuelt for en gammel Nidelv-snekke...

Legg ut putene i lugaren og legg en overmadrass oppå. Og fram med dynene?God seng enkelt og greit?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...