Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Cordelia


Wolwerine

Recommended Posts

Hei

Eg har kjøpt meg min første trebåt nå og gleder meg veldig til å ta fatt på pussing og oljing av båten.

Eg har sittet her å lest ein del om dette temaet,men blir egentlig veldig lite klok av det.

Håper eg kan få noen råd fra dere eksperter der ute.

Eg har tenkt å pusse båten helt ned til treverket og lakke den fint opp igjen.

Har lyst til å beise den slik att den får den fine gløden i mahognyen igjen.

blir fremmgansmåten slik da?

Pussing

impregnering

beising

oljing

lakk

Hvilke merker er bra å bruke til dei forskjellige opperasjonene?

Håper noen kan hjelpe ein stakkars amatør som verken har bølger i håret eller vann i knea:)

Link to post
Share on other sites

Velkommen i mahognyverdenen, du har mange gledelige timer og dager forann deg med varmepistol, skrape, sandpapir, olje, beis, lakk og sol og sjø!! Jeg er selv midt oppi prosessen med renovering av mahognyen på båten min, ble ferdig med det nienede lakkstrøket i går. Jeg har brukt epifanes olje og lakk, beisen jeg brukte var International Classic Beis. Håper dette kan være til noen hjelp.

 

Fjerning av lakk - tre ren.

Varmluftpistol.

Hardmetallskrape f.eks. 50 mm. "Sandvik". Rund av hjørnene.

Obs! Varm til det begynner å ryke av lakken, - ikke så lakken koker, da kan det bli brennmerker i treet.

 

Nedsliping (tørrsliping) 80 og 120 papir.

Slip nøye med maskin (plane flater), ellers for hand, til overflaten blir helt matt (hvit) 80 og 120 papir. Viktig! Slip ikke ned ved beslag etc. slik at avstanden endres.

Da kommer hengslene lengre fra hverandre og det blir ett "glip" f.eks. mellom dører. Vinduer (ventiler) fjern rammer/lister (ikke vindu), skrap bort silikon

 

Trerent = beisen slipes bort Treet må ikke være flammete av gammel beis, siste slipning med 280-320 for hand med treet.

 

Natningen nærmest lakken skjæres ned jamt med dekket.

Støvsug nøye. Ikke lakk samme dag som pussing!

 

Beising tips fra Vindövarvet

Tørk med rødsprit før beising for å fjerne støv.

Beis direkte på treet 4 ganger.

(Mahognybeis fra International) vær nøye med at all lakk er fjernet før du starter beisingen

Fille, svamp med fille utenpå eller pensel.

Beisen skal ikke blandes i lakken.

Lakk ikke samme dag.

 

2 strøk med olje

Epifanes Easy Flow. Sørg for å tørke av overflødig olje på overflaten

Oljen må tørke et par dager før lakkering

 

Lakkeringstips fra Vindövarvet.

Hollandsk lakk "Epifanes". Fransk terpentin (balsamterpentin)

Vindstille når man lakker. Tørk med ”klibbduk” en meter om gangen ved lakkering.

Støvtørr ca 8-9 timer.

 

Den første påføringen av lakk, strykes fyldig over natingen. (For å unngå å få silikon i lakken ved slipningen)

Lakk ikke direkte fra boksen, slå opp etter omrørning, i f.eks. et syltetøyglass som er godt rengjort, da kan du kaste det om du får støv eller silikon i lakken

 

Lakking 1 = (2 strøk)

 

1 strøk, tørketid: 2 timer.

Slip med 180 papir veldig lett.

Børste og støvsug.

Umiddelbart før lakking, vask med duk og rødsprit, deretter klibbduk.

 

2 strøk, tørketid: noen dager.

Umiddelbart før lakking, vask med duk og rødsprit, deretter klibbduk.

Lakkblanding: 40 % fransk terpentin/ 60 % Epifanes.

Rør om lakken forsiktig. (Luftbobler)

Arbeides inn. (Treet suger inn ulikt)

 

Lakking 2 = (2 strøk)

1 strøk, tørketid: over natten.

 

2 strøk tørketid: over natten. Slip med 180 veldig lett.

Børste og støvsug.

Umiddelbart før lakking, vask med duk og rødsprit, deretter klibbduk.

Lakkblandning: 15 % fransk terpentin/ 85 % Epifanes.

Rør om lakken forsiktig. (Luftbobler)

1 strøk, tørketid: over natten.

Slip med 180 papir veldig lett.

Børste og støvsug.

Umiddelbart før lakking, vask med duk og rødsprit, deretter klibbduk.

2 strøk tørketid: over natten.

 

Lakking 3 Slip med 180. (fyller ut treet).

Maskinslipning: Slip ½ m. Nytt papir.

Slip ½ m ferdig, så neste ½ m. Nytt papir. Slip ferdig o.s.v.

Handslip all rundinger.

Børst og støvsug.

Umiddelbart før lakking, vask med duk og rødsprit, deretter klibbduk

Lakkblanding: Epifanes, (10 % fransk terpentin bare ved lav temperatur, ellers risk for renning) Tørketid minst en uke.

 

Lakking 4 og 5

Slip med 180. Hand og maskin som ovenfor.

Børst og støvsug.

Umiddelbart før lakking, vask med duk og rødsprit, deretter klibbduk

Lakkblanding: Epifanes

Tørketid minst en uke.

Lakking 5. Slip med 180. Hand og maskin som ovenfor.

Treet jevnt, lakken har fylt ut, blankskinnet forsvinner, blir helt hvitt ved slipingen.

Børst og støvsug.

Umiddelbart før lakking, vask med duk og rødsprit, deretter klibbduk

Lakkblanding: Epifanes

Tørketid minst en uke.

 

Lakking 6 Slip med 240. Hand og maskin som ovenfor.

Børst og støvsug. Umiddelbart før lakking, vask med duk og rødsprit, deretter klibbduk.

Lakkblanding: Epifanes

Tørketid minst en uke.

 

Lakking 7

Slip med 248 - 320. Hand og maskin som ovenfor.

Børst og støvsug.

Umiddelbart før lakking, vask med duk og rødsprit, deretter klibbduk.

Lakkblanding: Epifanes

Tørketid minst en uke.

 

Lakking 8 Tørketid minst en uke.

Slip med 248 - 320. Hand og maskin som ovenfor.

Børst og støvsug.

Umiddelbart før lakking, vask med duk og rødsprit, deretter klibbduk.

Lakkblanding: Epifanes

Lakking 9 Slip med 248 - 320. Hand og maskin som ovenfor.

Børst og støvsug.

Umiddelbart før lakking, vask med duk og rødsprit, deretter klibbduk

Lakkblanding: Epifanes

Tørketid minst en uke.

 

Årlig vedlikehold

Om overflaten er fin, slip med 320 svært lett.

Børst og støvsug.

Umiddelbart før lakking, vask med duk og rødsprit, deretter klibbduk.

Lakkblanding: Epifanes

 

Klibbduk = takrag, en klebrig fille som fjerner siste rest av støv før lakkering. Fikk tips fra en fagmann om at han selv brukte microfiberkluter, har selv sett at de funker like bra.

I tillegg til slipepapir har jeg brukt uttallige "pussematter" kjøpt på Clas O. Pensler jeg bruker er lakkpensel natur fra Biltema, samt skumfordrivere fra samme sted. Kaster bare penslene etter bruk.

 

Lykke til!!

Mvh

Haber

 

Medlem i Præsidentskapet for Østsiden Mahogny Selskab

Redigert av Haber (see edit history)

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Velkommen Wolverline til dette forumet.

 

Haber har gitt et meget godt svar, på det du etterlyser. Nesten uansett produkt du velger å handle inn, er disse fremgangsmåter som er anført de samme.

 

Utfra det jeg kan se, er det vel kun èn ting Haber har glemt å svare på, og det er impregneringen. Til det fungerer det helt greit med Impex (fåes hos fargehandler).

 

Skal du ta huden på skroget også ? Hva er innsiden behandlet med ? Er innsiden tett, bør der olje på utsiden, er innsiden "åpen", bør du ha lakk etter mitt syn.

 

Når det gjelder produkter, vil du etterhvert få mange og varme anbefalinger om alt som fåes tak i. Der vil jeg rett og slett oppfordre deg til å ta kontakt med båteiere i ditt nærområde, se på hvilken finish de har på båtene, og spørre om hva det er de bruker.........

 

Det som imidlertid er viktig å huske på, er at på ikke-bevegelige områder (kahyttvegg eksempelvis) kan hard-lakk velges, mens det på dollbord/dekk er viktig å bruke myke lakker. Ikke myke i den grad de svetter eller lignende, men at de ikke krakkelerer så mye i natesporene alt ettersom fuktigheten beveger trevirket.

 

Hovedregel er også som følger : Du skriver du er relativt uerfaren. Da er den viktigste jobben din å spørre om ALT du lurer på, slik at du slipper å gå i de fellene vi har vært :wink:

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Dette var en god "oppskrift" Haber. Skal nok følge den selv i mai. Hvis det er greit at jeg låner tråden til et oppfølgingsspørsmål hadde det vært flott.... Jeg har nemlig både mahogny og oregon pine på dekket. Hva kan brukes under Epifanes på oregon pine? Jeg tenker da på å få til et "oljet" utseende under lakken.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og tusen takk for raske og gode svar.

Setter stor pris på hjelp fra dere sjøulker der ute

Eg er faktisk usikker på hva den er behandla med på innsiden,skal sjekke det ut når båten kommer hjem med lastebil i morgen:)

Under vannlinja er det vist brukt oregon pine.Dette har vist forige eiger pussa helt ned og prima og bunnsmurt opp igjen.

Bør dette gjøres på nytt eller er det nokk å bare smøre på nytt bunnstoff?

Noen som har prøvt å bruke malingsfjerner og høyttrykksvasker for å fjerne gammel lakk?Funker det eller blir treet matt og stygt av det?

Gleder meg til mange timer i hallen med pussing og lakking:)

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor mye du har lest her, men jeg har et par favorittlinker om trebåt: http://www.trabatsakuten.nu/ (tips og trix) og http://home.c2i.net/cmotorba/FAQ.htm. Inneholder litt ufyllende opplysninger til det som allerde er skrevet her. Les avsnittet om Impregnering och renskrapning på Träbåtsakuten før du bestemmer deg for å skrape ned til bart treverk. (Ikke meningen å ta fra deg arbeidslyst. :smiley: )

 

Høytrykkspyler og treverk bør du være forsiktig med. Har lett for å gjøre mer ugang en nytte ved å flise opp treverket. Til fjerning av lakk er varmepistol eller malingsfjerner og skrape å foretrekke. Jeg foretrekker varmepistol da malingsfjerner kan ødelegge gummimassen i nater på dekk.

 

I bunn skraper jeg bort løs bunnstoff og primer bare over de flekkene hvor det har løsnet helt inn til treverket.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet og gratulerer med ny båt :smiley:

 

Holder selv på med skraping/pussing av diverse deler til skøyta vår. Jeg synes at etter jeg har tørket av nypussede deler med rødsprit så er det fortsatt pussestøv igjen. Går da over med en JIF tørrmoppeklut som er beregnet til bruk på gulver og skal trekke til seg alt støv. Synes den får med seg resten av støvet.

 

Angående bunnstoffet er jeg enig med Jens P med at du kan spare den jobben med å pusse helt ned til senere en gang. (Så lenge du ikke ser noe som gir grunn til mistanke.) Skrap av det som er løst og der du eventuelt kommer inn til bart treverk primer du. Så en ny runde med nytt bunnstoff. Det burde være nok hvis forrige eier nylig har hatt jobben med full nedpussing.

 

Du vil kanskje få noen kommentarer om at du har "kjøpt deg arbeid" når du har kjøpt trebåt. Hvis den skal pusses opp så er det jo sant, men underveis lærer du mye, kommer i kontakt med folk som stopper og ser på hva du gjør og har det stort sett trivelig for det er koselig å jobbe med treverk. Du går kanskje glipp av endel TV kvelder, men du får kvalitetstid i stedet :wink: Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Fjern all gammel olje og lakk, puss med sandpapir korning 80, fjern pussestøvet.

Deretter grunner du 2 strøk med Coelan båtgrunner for Mahogny (beis)

Følg deretter anvisningen og behandle mahognyen med Coelan båtbelegg (ca. 5-6 strøk)

Du er ferdig med vedlikehold av mahognyen for en 10 års tid cirka.

Hvis du derimot er glad i å pusse og lakke med jevne mellomrom så kan du bruke noe annet.

(Nå vet jeg at jeg har trødd i salaten men.. :rolleyes: )

Det er nå 7 år siden jeg behandlet en av mine båter med Coelan, når båten er shinet på våren så er det ofte folk spør meg. "hvor mange strøk har du lakket med i år?"

Da er det greit og svare at jeg har vasket og polert :smiley:

 

NB! båten MÅ være tørr før behandling!

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Coelan hørtes jo helt supert ut.Men er det så godt som det sies her på forumet og på nettsiden deres?

Får man ein like fin finish med colean som med olje og lakk?

Ser att båten min er malt på innsiden.Bør eg Olje den i plassen for å lakke den da?

Får men like fin glans i båten med olje som med lakk?

Link to post
Share on other sites

:discuss:

Coelan hørtes jo helt supert ut.Men er det så godt som det sies her på forumet og på nettsiden deres?

Får man ein like fin finish med colean som med olje og lakk?

Det blir akkurat like blankt og med en fin dybde, men det krever en litt annen påføring en ved bruk av trad. olje og lakk.

 

Bilde

 

Behandlet med Coelan men helt akter er det kun 2 strøk, med andre ord ikke ferdig (må bli ferdig i år. :rolleyes: ..),

behandlet min teak ytterdør for 5 år siden den er som ny. (kun 2 strøk)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Hei!

Nå skrev jeg en hel avhandling og så konket maskinen :headbang::sad:

Orker ikke begynne på an igjen, nesten vel kort: Skumgummirulle og skumgummifordriver er ypperlig, behandle uten stopp dvs. ikke stopp midt på et bord f.eks (som ved beising) hele bordet

Prisen er en del høyere men holdbarheten er utrolig etter 7 år så er båten min fremdeles pen, det er i tillegg meget slitesterkt, jeg kan faktisk ikke se for meg når jeg blir nødt å behandle båten på nytt.

Sjekk prisene hos importøren Galeas Trading

 

Hvis det er din nye båt den på avataren, så gratulerer den er flott :yesnod:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.Her kommer mere mas fra meg hehe

Har sjekka pris på Colean nå.Det koster vist ca 700kr på kvm.Hvordan er dette i forhold til olje og lakk?Noen som har peiling?

Vurdere Colean seriøst.Men det sies jo att treet må vere så veldig tørt før behandling

Noen som har noen formeininger om hvor lenge båten må tørke før det kan påføres?Båten har stått ute på land i 1,5 år nå.Men nå står den inne i ein hall mens eg jobber på den

Har komt godt i gang med skraping og pussing nå.Har tatt nesten halve båten utvendig

Eg ser att det blir noen små ujavnheter etter slipinga.Forige eiger må ha vert litt ivrig med eksentersliperen.Vill disse vise mer eller mindre når olja og lakken kommer på?

Bør eg pusse dei helt vekk?Er litt redd for å pusse formye vekk av treet

Fikk også ein litt kjip overaskelse når eg skulle dra i gang motoren for første gang.Det ser ut som att det kommer trykk fra motoren i kjølevannet så toppakningen er nokk godt på den.

Men det var vell å rekne med siden det er ein Md21 som står i båten hehe.

Jaja det er ikkje så stor krise å bytte toppakning

Link to post
Share on other sites

Fikk også ein litt kjip overaskelse når eg skulle dra i gang motoren for første gang.Det ser ut som att det kommer trykk fra motoren i kjølevannet så toppakningen er nokk godt på den.

Man bør vel helst ikke starte motoren i en trebåt som ligger på land, da vibrasjonene i kombinasjon med tørt trevirke kan skape lekkasjer etter hva jeg har forstått. Det anbefales faktisk at båten får ligge på sjøen noen dager og trutne etter sjøsetting, før motoren startes. Så dette hørtes ikke helt bra ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Inex er inne på noe viktig her. Jeg skal avtale sleping fra slipp-plass til bryggeplass til våren/sommeren slik at jeg ikke bør starte motoren før båten har ligget på vannet en snau uke. Båten min har ligget på land i flere år og er tørr som en pinne. Tør ikke starte noe motor i den med det første...

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Nå har eg fått tatt noen bilder av båten min slik att dere kan se hva eg holder på med.

Eg har pussa ned det meste utvendig på båten nå.

Eg ser att materialen på skroget et mye lysere enn den mørke materialen på hytta og dekket.

Eg fikk opplyst av selger att båten var bygd av oregon pine og mahogny.

Kan det vere att det som er på skroget er Orgeon pine?

Går det å beise orgeon pine med mahogny beis og få nesten samme farge som på hytta på båten?

Når eg fikk båten så var skroget bare lakka uten olje og beis og da syns eg fargen var for gul.

Noe eg kan gjøre for å få ein finere farge på skroget?

Håper ikkje eg driter meg formye ut med spørsmåla mine nå hehe.Har ikkje peiling på trebåt så eg må nesten spørre meg frem på det meste :smiley:BildeBildeBilde

Link to post
Share on other sites

Håper ikkje eg driter meg formye ut med spørsmåla mine nå hehe.Har ikkje peiling på trebåt så eg må nesten spørre meg frem på det meste

 

Hehe...da er det folk før deg som har driti seg kraftigere og mer loddrett ut enn deg tidligere... :lol: Blant annet har undertegnede i et halvt år, stilt de rareste og, for noen, mest banale spørsmål. Men man må lære underveis. Gjetting er litt risikabelt når man er avhengig av at farkosten skal flyte når du er ferdig... :wink: Jeg tror ikke det er noen som har noe imot spørsmål. Hvis de har det, lar de bare være å svare tror jeg.

 

Tilbake til spørsmålet ditt: Om det er oregon pine, og om den kan mahognybeises. Jeg synes det ser slik ut, men skal ikke banne på det. Siden selger har opplyst at den er bygd av oregon pine og mahogny, er det mest sannsynlig OP. Selv om det ikke blir helt likt mahognyen, vil jeg tro at du kommer ganske nært ved å bruke mahognybeis. Personlig tror jeg at jeg ville beholdt oregon pinen uten mahognybeis, men det er bare et personlig synspunkt. Når du spør om "finere farge på skroget", mener du da hvis du ikke skulle beiset med mahognybeis?

 

Forresten: KJEMPEFIN BÅT! Lykke til videre med prosjektet. Masse bilder håper jeg på.

 

PS: Du har enda større plass under tak enn meg ser det ut til. Bastard kommer til å bli kjempemisunnelig... :wink:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det hadde vært så dumt med en omgang mahognybeis nei. Oregonpinen har lett for å bli litt flammete i fargen når den er lakket. Vet om flere båter i oregonpine som har fått skroget malt hvitt for å skjule dette. Mahognyen bør forøvrig også beises med mahognybeis, ellers blir den med tiden gul den også.

 

For å se hvordan fargen på trevirket vil bli med lakk på, vasker du over et felt av det ubehandlede virket med en fille dynket med rødsprit. Men det visste du kanskje...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

PS: Du har enda større plass under tak enn meg ser det ut til. Bastard kommer til å bli kjempemisunnelig... :wink:

Det har du helt rett i :yesnod:

Men jeg er på leit etter egnet sted, gjerne leie et sted sammen med flere.

Det hadde vært hyggelig.

 

Tilbake til spm. om behandling er jeg usikker, men tror jeg ville beholdt treverket orginalt.

Fin båt da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Flott båt, da gitt. :yesnod:

 

Gi skrog og overbygg et godt strøk med mahogny så blir den sikkert like fin som min Furuholmen skal bli. Jeg skal snart igang med akkurat samme jobben (beise lyst skrog og mahogny overbygg), og har stor tro på at dette blir supert.

 

Har hørt at det beste er å pusse rent, vaske godt med rødsprit, la tørke godt, beise med mahognybeis og deretter pøs på med olje og finish med lakk (eller olje med hinne vil noen hevde).

 

Mer bilder...???

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Takk for det.

Eg har ikkje så mange bilder av båten men kan legge ut eit par til.

Eg leste ein plass att det var lurt å sause på så mye olje som mulig første dagen og så beise dagen etter og fortsette med oljinga etter det.

Beisen skulle vist bli jamnere da.Vett ikkje om det er noe i det.

BildeBilde

Link to post
Share on other sites

.....Eg leste ein plass att det var lurt å sause på så mye olje som mulig første dagen og så beise dagen etter og fortsette med oljinga etter det. Beisen skulle vist bli jamnere da.

Tja, hva slags beis? Vannbeis, spritbeis, oljebeis?

 

Det som er sikkert, er at å beise på knusktørr ved er meget vanskelig. Treet suger momentant og det er vanskelig å unngå skjolder (dobbelbeising). Bruker du oljebeis, vil jeg tro at på en - fra før oljet overflate - vil være enklere å få til et jevnt resultat.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Oki

Her er plassen eg fant det med beising etter oljing:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...9B?OpenDocument

 

Dette er det han skriver om det:

Hvis du synes at fargen på mahognyen er litt for lys etter at du har begynt å stryke olje, kan du beise den ned litt ved å bruke for eksempel mahognybeis fra Hempel eller Internasjonal. Det er viktig at du har strøket så mye Owatrol på flaten at treverket suger jevnt. Da blir resultatet av beisingen din mye finere. Du kan beise etter den første dagen med oljing. La besien tørke en times tid før du fortsetter å olje under avsnittet om dag 2.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...