Jump to content

QL-trim vs. trad. el/hydr. trim, hva fungerer best?


Bonus

Recommended Posts

Bare som en liten presisering (Bitteliten ...):

Utstyrslisten til vår nye Nidelv 300 Sport er ikke så hinsides lang.

 

Mitt "ydmyke" 52 punkters regneark er i stor grad en grunndig gjennomgang av båten; utstyr - farger/materialer og teknisk montasje.

 

Noen eksempler:

  • Valg av propell – fart / akselrasjon
    Stoffer og farger på alle puter
  • Vurdering av Power trim assist
  • Defroster og Varmeapparat, funksjon og plassering av uttak.
  • Landstrøm, plassering av kontakter, optimal beskyttelse mot elektrolytisk- eller galvanisk- tæring, optimal batterikomfort/lading (lange diskusjoner)
  • All belysning, type lamper og plassering. Dimming?
  • Instrumentering og dashbord lay-out. Sammenkobling (integrasjon) av instrumenter og motor-elektronikk
  • Valg av VHF –løsning og plassering
  • Trimplan type og montasje (denne tråden)
  • Radio / Stereo og høyttalere, type og plassering
  • Gjennomgang og detaljspesifisering av toalettløsning
  • Kjøleskap, type - tilkobling - 220V mating ved landstrøm
  • Kalesje, farge – stoff - vinduer
  • Pantry – funksjonalitet og enkel bruk
    Plassering og sikring av alle skroggjennomføringer og kabling

Denne gjennomgangen er foretatt i flere møter, telefondiskusjoner og mailutveksling. Alt er dokumentert skriftlig. Videre har vi definert milepæler der jeg skal inn og verifisere. Eksempelvis etter detalj-design av Dashbord lay-out.

 

Veldig mye av de forhold som vi har tatt opp for fordypning / presisering (eller endringer) kommer fra kunnskap tilegnet fra Båtplassen.

Dette gjør vi selvfølgelig for å få en så optimal båt som mulig. Min kone (sjefen over alle sjefer ...) har Parkinson, og alle ting ikke er like enkelt for henne som for mange andre. Eks. fortøyning, påsetting av fendere, kommandoen "hopp kjerring ..", gå iland på de lekreste svaberg ...

Men, hun elsker båtlivet og er med i hele prosessen. Faktisk er flere av de løsningene vi har valgt kommet fra hennes nitide søkning på Internett :yesnod: Og, vi har det veldig gøy sammen i denne prosessen.

 

Vi er blitt mye flinkere til å leve i nuet, igjen: "Vi lever bare en gang!"

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post

To tips på veien:

Landstøm/batterilader og kjøleskap som går på 12V gjør at batteriene belastes ganske mye når kjøleskapet går over lang tid (kjøleskapet drar strøm fra batteriene, batteriladeren lader batterien). Vi har en 12V/220V switcher på det største kjøleskapet vårt ombord som gjør at når vi har på landstrømmen går dette på 220V kretsen. Kostet 1800 Windy kroner. koster antakelig mindre fra Nidelv om jeg kjenner de to rett.

 

Velg dimmere på all spot belysning ombord. Vi hadde ikke det på vår N300 og er glade vi har det nå

 

Årsaken til at jeg skrev at noen lærer av andres feil og andre ikke var en sleivete spøk med innslag av selvkritikk. Vi hadde også et ganske så realt regneark over endringer på vår N300 og vi ble advart mot det. Båten ble fin etter at vi solgte den videre, dvs den vinteren den lå i opplag og ventet på at ny eier skulle ta den i bruk - da fikset Nidelv de siste detaljer - ett år etter at båten ble levert. Det stemmer vel ikke helt det heller for ny eier måtte selv finne ut at båten hadde feil propell.

 

Etter min mening var ikke Nidelv i stand til å holde det de lovet ved levering, og det tok mye energi for oss (les irritasjon og tid) å få alle detaljer på plass. Jeg vet om andre N300 eiere har det på samme måten. Erfaringen min er at jo mer man legger til fra standard jo vanskeligere blir det å få det kommunisert fra selger til produksjonssjef til han som setter sammen båten. Og noen ganger er heller ikke standardutstyret i orden, feks at Nidelv hadde mistet en kabelsko inni septikpumpa, og de hadde ikke testen den før levering. Tok meg 2 dager inkl 1 dag med rørlegger å få orden på.

 

Det har vært småting på båten vi har i dag også. Men ikke mange, og de er meget profesjonel utbedret uten behov for mye energi fra vår side, og Windy er ikke veldig villige til å sette inn ting de ikke har i sin egen utstyrsliste. Jeg skal ikke underslå at våre erfaringer med 2 Nidelver gjorde at de ikke var aktuelle da vi bestemte oss for å bytte ut når N300.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Det er nok denne erfaringen jeg har tatt hensyn til ved ikke kun å møte selgeren, men leddene bakover også. Eksempelvis diskuterte jeg alt som har med elektro / landstrøm ++ med Nidelvs elektroingeniør.

Vi har avtalt å følge dette opp videre i spesifikasjons - engineerings - bygge og ferdigstillelsesprosessen. De punkter som er spesifisert (kan også være del av standardløsning), vil bli fulgt opp, flere kommer sikkert til gjennom prosessen.

Jeg har samordnet mitt regneark med Nidelvs oppfølgingsdokumentasjon.

 

Regner ikke med at alle feil (og slurv?) blir luket ut, men en del bør kunne taes. Og du blir jo veldig kjent med båten på denne måten.

 

Og så er det jo litt gøy også da :yesnod:

 

PS: Vi har dimmere på all Cabin / Cocpit belysning, og landstrømdrift av begge kjøleskap (når landstrøm tilkoblet selvfølgelig)

Link to post
Vi har avtalt å følge dette opp videre i spesifikasjons - engineerings - bygge og ferdigstillelsesprosessen.

Regner med at du har fått en saftig rabatt når du må legge så mye tid på å få båten bra :wink: Det er litt alvor i dette også. Når man kjøper båt til nesten 2 millioner skal det ikke være nødvendig å bo på fabrikken for å sikre kvaliteten

Link to post
Regner med at du har fått en saftig rabatt når du må legge så mye tid på å få båten bra :wink: Det er litt alvor i dette også. Når man kjøper båt til nesten 2 millioner skal det ikke være nødvendig å bo på fabrikken for å sikre kvaliteten
Jada, vi har fått en meget god pris!

Jeg er (profesjonelt) helt enig i det du sier om kvalitetsikring, men (privat) prøver vi å vri det til "en del av hobbyen" å følge opp. Det er jo til og med morsomt og spennende!

Så ser vi ikke så nøye på omfanget av vår egen (ekstra) innsats, men fokuserer på den enda større gleden ved et bra sluttprodukt :yesnod::yesnod::yesnod:

Link to post

Et par småting i kommentaren/rådet fra Bitteliten:

 

1. 12v /220v vender for kjøleskap. Hva slags type vender er dette?

 

2. Dimmer for belysning: er dette en felles dimmer, eller er det dimmer for hvert lyspunkt? Under alle omstendigheter: Hvilken type?

 

Ellers en generell kommentar til Svenning:

 

Jeg deler ditt synspunkt om at båtkjøpet er en del av hobbien.

 

Det er alltid lurt å følge opp alle detaljer nøye under produksjonen. Før jeg overtok siste båt hadde jeg flere tusen bilder av detaljer fra tilsvarende båt. Dette innebærer at jeg i dag kjenner den relativt godt, swelv om jeg bare har hatt den 7 måneder.

 

 

Vel hjemme har jeg kunnet studere detaljene i ro og mak: alt fra montering av skvalpeskott inne i dieseltank til trekking av kabler og slanger.

 

Jeg vet ikke hvor spesifisert tegning du får av elektrisk opplegg, men mange produsenter benytter egne firmaer som lager underlagstegninger av elektriske kabler - disse er ofte på pdf-format el.lignende, og det kan være greit å få kopi av disse.

 

Jeg tar også bilder av alle skott og forsterkninger under produksjonen, dette er kjekt å vite mht senere opplagspunkter.

 

Jeg har også laget inngående beskrivelse av alt utstyr ombord med spesifikasjon av produsent - dette er greit ved senere utbedringer.

 

Når vi har båt er det bare spørsmål om tid før enkelte deler må erstattes eller utbedres. Dette gjelder alt fra vindusviskermotor til releer.

Link to post

1. 12v /220v vender for kjøleskap. Hva slags type vender er dette?

Ikke en vender, men en egen 220V forsyning som gjør at du ikke trenger å mate dette fra Batteriladeren. Omkobling fra batteridrift til drift via denne enheten skjer automatisk når du plugger inn landstrømmen. Waeco og Isotherm leverer dette.

 

2. Dimmer for belysning: er dette en felles dimmer, eller er det dimmer for hvert lyspunkt? Under alle omstendigheter: Hvilken type?

Standard 12VDC dimmer. Kan f.eks. fåes hos Maritim. Jeg har en til hele Cabinbelysningen, og en til spotlights i Targabøylen.

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
To tips på veien:

Landstøm/batterilader og kjøleskap som går på 12V gjør at batteriene belastes ganske mye når kjøleskapet går over lang tid (kjøleskapet drar strøm fra batteriene, batteriladeren lader batterien). Vi har en 12V/220V switcher på det største kjøleskapet vårt ombord som gjør at når vi har på landstrømmen går dette på 220V kretsen. Kostet 1800 Windy kroner. koster antakelig mindre fra Nidelv om jeg kjenner de to rett.

Bortkasta penger etter min mening. Legg heller 1800.- mer i større lader. Laderen forsyner greit kjøleskapet ved landstrøm.

 

 

Link to post

Nå har vi fått en ny interessant diskusjon:

 

Hva tærer på batteriene?

 

Noen av oss ligger ofte på landstrøm hvor mye av aktiviteten ombors drives av 12 volt (VHF, TV, radio, varmere, lys, lanterner)

hvor kapasiteten tas fra batteriene, som igjen lades kontinuerlig av 220 volts lader.

 

Jeg har ikke tidligere blitt gjort oppmerksom på at dette kan slite ut batteriene mer enn om jeg har en form for transformator som omformer 220 v til 12 volt uten at batteriene belastes?

Link to post

Da kaster vi oss inn i en batteriladerdiskusjon!

Jeg tenkte litt mens jeg var ute og gikk tur i ettermiddag.

 

Moderne batteriladere er mer eller mindre optimalisert for å holde batteriene godt oppladet med best mulig levetid. Flere trinn (dyplading, float, vedlikehold ++) samt funksjoner for desulfatering osv. Vi monterer egen temperatursensor på batteri(ene) for å kompensere for variasjoner i temperaturen.

 

Alt dette for å få laderen til å oppfatte batteriets status best mulig. Hva skjer da når vi kobler annen last paralelt med batteriet? Har vi en lader med mange uavhengige utganger, og kobler en av dem dedikert til kjøleskap (ene), er det kanskje greit. Men hvis vi kobler andre forbrukere direkte på samme tilkobling som et batteri, og denne forbruker trekker f.eks. 3-4A, hva tror da laderen om batteristatus? Laderen vet jo ikke at det er et kjøleskap som trekker den ekstra strømmen. Den kan f.eks. tro at dette batteriet er nesten utladet, og løfter spenningen til de foreskrevne 14,4V? Mens det skulle egentlig bare ha en mild vedlikeholdslading og rundt 13,5V spenning. Tror ikke dette er optimalt?

 

Hva sier ekspertene (eller synserne ....)?

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
  • 4 måneder senere...

Siden jeg dro igang denne tråden for å skaffe meg et beslutningsgrunnlag, er det kanskje på sin plass å gi tilbake litt erfaringer. Vi valgte altså QL Trimplan i største utførelse (450mm) på vår Nye Nidelv 300. Vi har VP D6-350 motor, båten er ganske tung i "sessen". Hentet båten hos Nidelv i påsken, og har hatt noen turer etter det.

 

Vi har dog ikke erfaring med denne båten og flere typer trimplan.

 

Funksjon:

Kraften er helt klart tilstrekkelig, også ved litt lavere hastighet (15-20 knop) og også rett under planing. Baugen presses klart ned. Trimflapsene er temmelig raske, effekten kommer raskt. For trimming av uønsket krenging (pga. skjev vekt ombord eller vær/strømforhold) skal du være litt varsom. Effekten kommer raskt, og er du ikke påpasselig, er det lett for å "overtrimme". Trimmes lett tilbake, men poenget er at du må være litt varsom. Ikke noe problem når du vet det og er kjent med systemet dog. Antar også at dette skyldes at denne båten har kraftigere V-bunn enn min tidligere referanse, Nidelv 690.

 

Betjening:

Enkelt med en knapp ned, en opp. Design identisk med VP's EVC panel er OK. Fordel at Trimplanene "0-stilles" når du stopper motoren, da behøver du ikke tenke på dette neste gang du starter. En liten ulempe kan være at ved sideveis trim kan du ikke trimme en side opp igjen. Du må trimme begge sider opp og/eller andre siden ned. Går greit når du vender deg til det.

 

Generelt er vi fornøyd med våre QL-Trimplan, og ville ha valgt det samme idag. :yesnod:

Link to post
Antar også at dette skyldes at denne båten har kraftigere V-bunn enn min tidligere referanse, Nidelv 690.

N300 er etter min erfaring ganske var på trimming - og den trenger en del trimming for å ligge stabilt.

 

En liten ulempe kan være at ved sideveis trim kan du ikke trimme en side opp igjen. Du må trimme begge sider opp og/eller andre siden ned. Går greit når du vender deg til det.

Får se om jeg forstår deg rett: Om du kjører mot vinden slik at båten legger seg mot styrbord - og du så endrer kurs så du får vinden inn fra andre siden - da må du altså gå tilbake til start på trimmen og trimme helt på nytt? Hva om du da trimmer ene siden for mye? Må du da gå helt tilbake med begge for å finne rett posisjon på den ene igjen?

 

Jeg hadde jo samme vekt i hekken på min N300. Tror jeg klarte å holde den i plan ned til ca 14 knop med flaps og drev tilt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Får se om jeg forstår deg rett: Om du kjører mot vinden slik at båten legger seg mot styrbord - og du så endrer kurs så du får vinden inn fra andre siden - da må du altså gå tilbake til start på trimmen og trimme helt på nytt? Hva om du da trimmer ene siden for mye? Må du da gå helt tilbake med begge for å finne rett posisjon på den ene igjen?
Nei, du behøver ikke gå tilbake til "0" trim, for så å starte på nytt.

Men, andre trimsystemer har individuelle knapper for BB og SB trimplan. Hver knapp har mulighet til å kjøre den aktuelle flaps ned hhv opp. Med QL sitt system har du ikke "opp pr. flaps". Men hvis du endrer kurs, og trenger å trimme omvendt av det du hadde tidligere, gjør du dette med noen trykk på vekselvis "Andre side ned" og "Baug opp".

Når du kjenner det er det ikke noe problem, kanskje litt uvandt.

 

Håper dette bildet forklarer litt:

qltrim.jpg

Link to post
Men hvis du endrer kurs, og trenger å trimme omvendt av det du hadde tidligere, gjør du dette med noen trykk på vekselvis "Andre side ned" og "Baug opp".

OK - så da forstår datamaskinen selv at "hun" da må dra ene flapset inn og andre ut - eller senker den baugen mer når du bytter side?

 

VP har jo også lansert denne sw der man kan programmere drevtilten til ulike turtall. Har du erfaring med den?

Link to post
Svart (redigert)
OK - så da forstår datamaskinen selv at "hun" da må dra ene flapset inn og andre ut - eller senker den baugen mer når du bytter side?

Ikke helt. Med mindre du mener at du er datamaskinen :wink:

Slik gjør du:

Forutsetter at strøm/vind og kurs gjør at du må trimme ned BB side for å få båten til å ligge rett.

Du skifter kurs og trenger "omvendt" trim. Du må da trykke noen ganger ned SB / opp begge for å endre trim. Du trimmer ned motsatt side, og kompenserer "for mye totalt ned" ved å trimme "alt opp" noe. Så, når du sier at baugen senkes mer når du bytter side, så er vel det riktig. Og det kompenserer du får med "alt opp" trykkene. Vet dette ble litt vanskelig formulering, men ...

 

VP har jo også lansert denne sw der man kan programmere drevtilten til ulike turtall. Har du erfaring med den?

Jeg har denne SW installert (Power Trim Assist), men har ikke fått testet den enda. Skal komme tilbake når jeg har fått gjort det.

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post

Hei!

 

Jeg hentet min nye NB 820 Sport i slutten av april, på denne fikk jeg installert QL trimflaps. Har ikke sammenlignings-grunnlag med 820 Sport med "vanlige" trimflaps. Men på min forrige båt Nord Star 24, var det "vanlige" trimflaps. Jeg synes QL trimflapsene er mye mer betjeningsvennlige, og de reagerer veldig raskt. Vente meg veldig fort til måten å betjene de på med at den ene siden går ned og den andre opp. Så langt (55 timer, bl a fra Herdla til Harstad) er jeg meget godt fornøyd med disse.

Link to post

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet er at i alle fall en motorbåt produsent, Beneteau, på noen av sine modeller benytter flaps og på andre interceptorer.

 

 

Hittil har jeg ikke fått noen konkrete og tillitsvekkende svar på når/hvorfor man bruker interceptorer og når man velger mer "tradisjonelle" flaps for fritidsbåter.

 

Flapsene har "som kjent" ingen effekt i forhold til lengderetningen før man overstiger skrogfarten. Men, flaps kan ha betydning for sideinnstillingen under fartsområde for skrogfart (la oss si under 7 - 9 knop).

 

Det har relativt langt tilbake vært benyttet interceptorer på hurtiggående krigs/marine fartøy, så interceptorene er ikke en "ny" oppfinnelse.

Link to post

Hei!

Slenger meg på.

Jeg har en Windy 8000 med cad.42 diselmotor. Det står ikke noe trimplan på. Jeg skal montere, men hva skal jeg velge? Fordeler /ulemper Jeg hadde trimplan på den forrige båten jeg hadde for 17 år siden. Jeg må si at jeg savner det på denne. Er det noen merker som er å foretrekke/ skiller seg ut når det gjelder kvalitet.

Hva koster et sett med det ene og hva koster et sett med det andre (Volvo sitt QL)?

Som dere skjønner dette er ting jeg ikke har peiling på.

Er det en enkel jobb for en som er litt sån over middels dyktig med hendene ( Ref Windyklubben.com dørkprosjekt)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...