Jump to content

Fransk "Feeling"


jada

Recommended Posts

Til seilbåtekspertene blandt oss !!!

For etpar-tre år siden ble importen av Feeling fra Kiriè-verftet i Frankrike gjenopptatt til Norge. I mine øyne er det en båt med flotte linjer, men som motorbåtmann har jeg ikke særlig greie på seilbåter. Har ikke hørt mye om disse båtene, men enkelte har sagt at kvaliteten skal ha blitt bra, og kanskje prisen også. Ca 1,1 for 36 fot og 1,3 for 39 fot. Og da kanskje uten særlig utstyr. I tillegg leverer de 30, 32 og 44 fots utgaver.

 

Grunn til min interesse for dette er at det var et lokalt firma som startet importen igjen, og jeg ser at det ligger en 39-foter ved kaia her. Det var noe skriverier i lokalpressen en gang, men utover dette har det vært stille.

 

Er det noen som kan si noe om disse båtene?

Se www.yachting.no  (jeg har forøvrig ingen ting med firmaet å gjøre)

Se også www.kirie.com  

Link to post
Share on other sites

Noen/alle? av de båtene har 2 egenskaper som jeg liker:

 

1) Det store stuerommet i cockpitbenken er også tilgjengelig gjennom en dør fra toalettrommet. Dette må da være særdeles praktisk!

 

2) de fåes med innvendig ballast og centerboard: du kan gå opp på en sandstrand med disse hvis du vil...

Link to post
Share on other sites

i tillegg har noen av dem dekkshusløsning som gjør det lyst i og oversiktlig fra salongen. Innredningen er også lys og i bra utførelse. Med andre ord en trivelig båt å bo i, i motsetning til de fleste andre som byr på "nede i" følelsen.

Seilmessig er det heller så som så, spesielt den utgaven med kort kjøl. Med kort kjøl er det knapt en seilebåt.

(min erfaring er dog veldig begrenset med denne båtmodellen, og har antakeligvis ingenting med de siste utgavene å gjøre)

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Lå utenpå en nederlender med en Feeling 39 i Strømstad i sommer. Båten ser rask ut (linjer, rigg, utstyr) - men er ikke så kjapp som den gir inntrykk av iflg eieren.

 

Jeg likte den, utseende- og utstyrsmessig. Den ble seilt av et middelaldrende par som ikke så det som noe problem å ta turen fra Nederland til Skandinavia i sommerferien. Så da må den være nokså letthåndterlig - antar jeg-

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Ser på hjemmesidene deres at de skryter av diverse 'årets båt-kåringer', og en kåring som 'messens beste kjøp' i Paris i 2001. Forresten, hvem skryter ikke av sitt eget, men de kan vel ikke lyve på seg slike utmerkelser.

 

Andreas, hva mener du med "innvendig ballast og centerboard". Ser at alle modeller kan leveres med senkekjøl, har det noe med dette å gjøre :yesnod:  når du også skriver at de nærmest kan gå inn på en sandstrand.

Link to post
Share on other sites

Andreas, hva mener du med "innvendig ballast og centerboard". Ser at alle modeller kan leveres med senkekjøl, har det noe med dette å gjøre :yesnod:  når du også skriver at de nærmest kan gå inn på en sandstrand.

Nå heter ikke jeg Andreas... , men centreboard er det engelske ordet for senkekjøl. At du kan gå inn på en strand bare fordi du har senkekjøl er vel litt overdrevet, men du reduserer ialfall dyptgående en del.

 

Lars Herman

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Nå heter ikke jeg Andreas... , men centreboard er det engelske ordet for senkekjøl. At du kan gå inn på en strand bare fordi du har senkekjøl er vel litt overdrevet, men du reduserer ialfall dyptgående en del.

 

Lars Herman

Det kommer an på - med min båt kan jeg det.

 

Jeg er ellers enig: noen båter har bare en sånn halv senkekjøl, men Sotherly og jeg mener også Feeling har slike som forsvinner helt i skroget. Det er i de land som har stor forskjell på tidevann hvor de tar hensyn til at båten plutselig kan ligge på bunnen. Og da er en halv senkekjøl ikke mye bedre enn en vanlig kjøl.

Link to post
Share on other sites

Feeling båtene var en av de første seilbåtene på 80 tallet som begynte med "frontruter" i en litt opphøyet dekkcabin, men de kan ikke kalles for dekkhusseilbåter. Mye vinduer  i kabinen samt lyst teinteriør gjør  det trivlig. Prisene som er på hjemmesiden er vel fra ifjor. Importør har nylig lagt ut 5 annonser på Finn. Finner en del Feeling båter som går i charter i Middelhavet.

På Feeling sine hjemmesider sees en av de store seilbåtene kjørt langt opp på sandstranden. Slipper å ligge på svai og bruke lettbåten inn.

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=425...680&pos=3&rub=7

Link to post
Share on other sites

Godt spørsmål - har ikke svar på alt når det gjelder de andre båtene. Hos min med UB-motor kan alt vippes opp. Antar at roret kan tas opp også hos Feeling og Southerly. Propell, ja  :yesnod: :yesnod:.

 

Mener å huske at ballasten hos Feeling med centerboard-løsning ligger i 2 små mini-kjøl på begge sider av skroget som også støtter båten opp når den tørrfaller. Hos Southerly er det vekt i både kjøl- og skroget

 

Forøvrig - hvis jeg er rett informert:

 

Senkekjøl = swing keel, her ligger ballasten i kjølen

Centerboard = ? på norsk: inneholder ikke/minimal ballast

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei, hadde gleden av å seile en Feeling 326 noen dager i fjor i middelhavet. Det var en

nydelig båt; Flotte linjer, god plass til å være 32-33 fot, og ikke minst, den seilte

flott. Fin høyde på kryssen og nydelig fart i unnavind. Vår båt hadde vanlig dyp kjøl.

Fikk generelt et kvalitetsinntrykk av hele båten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hva gjelder senkekjølvarianter..

 

Southerly har doble ror, og senkekjøl av typen som ikke ligger under skroget i oppe-stilling, kan gå helt inn på stranda, men rorene er ikke til å felle opp tror jeg..

Det ligger bilder på hjemmesiden av båt som har gått helt opp på stranda..

 

Alubat Ovni har enkelt ror, og senterboard (kjølen utgjør altså null ballast!), disse tar også boardet helt opp inn i båten, og kan også gå helt opp på stranda.. (Som Lange viste på messa i fjor..)

 

Ulempen med en slik løsning er selvsagt at man må ha ei kasse innvendig som kjølen passer i.. På enkelte av Southerly-modellene gjør dette at innredningen blir noe klønete etter mitt syn..

 

På båter som min Guyline er det en helt annen løsning, der kjølen er leddet under båten, og bare legger seg på plass under skroget, kan altså ikke kjøres rett opp på stranda, men man kan godt gå inn på steder der det er kun 1,30 meter dypt, og bruke kjølen som kaffedregg!

Fordelen med at kjølen blir liggende under båten er selvsagt innvendig plass, ulempen er noe større dypgående (ca 1,30 for båten min, 0,7 meter omtrent for noen modeller av både Southerly og Ovni..)

Link to post
Share on other sites

Southerly har doble ror, og senkekjøl av typen som ikke ligger under skroget i oppe-stilling, kan gå helt inn på stranda, men rorene er ikke til å felle opp tror jeg.

Det er mulig at de 2 rorene sammen med skrogets laveste "punkt" utgjør de tre punktene som båten står på når den tørfaller. Det meste av belastningen ligger jo på skroget, men rorene sørger for at båten står stabilt - med bare 3 bein står ethvert bord stabilt nesten overalt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Det kommer an på - med min båt kan jeg det.

 

Jeg er ellers enig: noen båter har bare en sånn halv senkekjøl, men Sotherly og jeg mener også Feeling har slike som forsvinner helt i skroget. Det er i de land som har stor forskjell på tidevann hvor de tar hensyn til at båten plutselig kan ligge på bunnen. Og da er en halv senkekjøl ikke mye bedre enn en vanlig kjøl.

 

Spør PetterSand, han har "forgjengeren", en Kelt 39. Nederste delen av skroget er i stål slik at den hviler på rorstussene (doble ror) og et punkt foran når den står på bunn.

 

I praksis er det bare å sveive opp kjølen så er båten klar for å stå på bunnen. Også greit når båten skal i opplag på land, bare å legge tre klosser oppunder så står den av seg selv.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
RM-Yachts har også to kjølfinner, men de vipper ikke (tror jeg).

 

Kelt 39 har ikke to kjølfinner men to ror. Her er et bilde av en Kelt 39 på stranda:

 

http://www.vaton-design.com/vat_site_3/serie_kelt.htm

 

Tipper Feeling fra perioden etter Kelt har samme løsningen i bunn (?) men en helt annen, mer tradisjonell, innredning.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Feeling 486, 48 fot fra 93". Den har vært i charter helt frem til i fjor høst. Triptelleren på kartplotteren som er 2 sesonger gammel har passert 19000 nautiske mil, og båten ble solgt fordi eldre båter ikke lengre er så populære i utleie. Denne båten gikk visstnok ikke fulltid i charter de siste to sesongene pga. populariteten, men nesten 10000 mil er i året er uansett mye i utleie. Vet ikke hvor mange turer denne båten har seilt rundt jorda, men den utstråler i hvertfall en helt annen kvalitet enn det man finner i dagens båter. Da vi så på båter i Kroatia så vi på mye forskjellig, jeg prøvde å være positiv og objektiv, selv til nyere serieproduserte båter av frank, tysk og slovensk opprinnelse. Flesteparten av disse båtene var mindre enn 5 år gamle og kostet kun litt mer enn den jeg endte opp med, men ingen av de kunne sammenliknes. Når en slik båt har vært i charter i 5 år er den mer eller mindre ferdig i utleie pga slitasje. Gjengangeren på disse båtene var at samtlige luker og vinduer var så fulle av klakeleringer at det ikke var mulig å se ut av de. Det var MYE slark i rorsystemene, laminatdørkene innvendig hadde begynt å smuldre opp i nesten alle båtene (det trodde jeg ikke var mulig med så hardt laminat), teaken i cockpitene hadde begynt å løsne, dørlåser, hengsler osv. var utslitt.

 

Ingenting av dette var å finne på feelingen som hadde gått over dobbelt så lenge i charter. Lukene begynner å bli krakelerte, men ikke mer en at de blir her i mange år til, styringen er MYE tightere osv. Jeg kjenner ikke til dagens båter fra Feeling, men vet at Lars, høvdingen på LP-yachts har bestilt seg en ny feeling, og han har GOD greie på båt og MYE å sammenlikne med når han sier at det er en båt av helt annen kvalitet enn de fleste volumselgerne som selges i dag. Hadde forresten gleden av å jobbe hos han et par uker.

 

Noe av det jeg likte med båten min var først og fremst at hele båten er bygget for å seiles, dvs. skikkelig dimensjonerte og riktig plasserte vinsjer, cockpit som er utformet for seilas, med gode, store cockpitkarmer (her sitter man behagelig og avslappet uansett hvor mye det krenger uten å måtte holde seg fast, mange behagelige sittestillinger, både under seilas og i havn, egen garasje bak til redningsflåte, verdens beste og kanskje mest sjøvennlige pantry. Flott håndtverk innvendig i lys alm, hvor alle slitasjeutsatte punkter er hel ved (utenom kjøkkenbenk), veldig sjøvennlig. Den var forøvrig en av de peneste båtene innvendig, ikke bare håndtverkmessig, men også slitasjemessig blant båtene vi så på der nede.

 

Jeg har seilt båten fra tyskland og hadde 5 uker ferie i båten og bodd her i snart tre måneder og ikke hatt noe som helst av problemer utenom at girkassa trenger overhaling, til tross for at båten er brukt så vanvittig mye. Det eneste jeg kunne tenkt meg å hatt annerledes er at jeg synes det er mye motorstøy, men mesteparten kommer fra giret, så jeg regner med at det blir bedre når kassa er overhalt. Synes også at den grunne (1,7 m), men forholdsvis lange kjølen gjør at båten ruller mer enn en 48 foter bør gjøre. Under seilas er det ikke noe problem, men synes ofte det ruller litt i overkant når jeg går for motor. Uansett har jeg hatt masse glede av det lave dyptgående og ligget i mange flotte naturhavner denne ferien som jeg ikke hadde kunne gått inn hvis den stakk over 2 meter (men innerst inne ville jeg nok fortsatt hatt en dyp kjøl hvis jeg kunne velge)

 

Min mening er i hvertfall at det er en gjennomtenkt båt som utstråler en helt annen kvalitet enn mange andre. Håndtverkmessig og byggmessig var de gamle (før beneteau kjøpte verftet i 97) på samme nivå som orustbåtene, men mye mer forut for sin tid mtp. skrogdesign (på godt og vondt, jeg ville gjerne hatt et gammeldags skrog, med dyp V-bunn osv. istedetfor dagens flatbunnede. Denne båten er ganske flatbunnet, men ikke så mye som dagens). Lars på LP-yachts mente også at standarden på Feelingbåtene ble merkbart svekket, spesielt håndtverkmessig etter at beneteau kjøpte de opp, men det er fortsatt en båt av svært høy kvalitet over dagens snitt. Anbefales på det sterkeste

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...