Jump to content

Istandsetting av en Mercury 1100.


Droll

Recommended Posts

Noe spennende lesing der ?? eller er det "bare" delekataloger, er allting på utkikk etter gammelt racing stoff ( Speedmaster, Twister ( I, II, C6, TX-2 ), Quickie, XS modeller ++), har noen gamle delekataloger selv men bare ca 8 cm :smiley: , resten ligger på pcn ( komplett Mercury,Mariner, Force,Chrysler, Mercruiser ++ 1965 > 2004 )

 

Arne Kjetil

 

Har brukt en del tid på å saumfare katalogen, mye interessant av alskens Kiekhaefer Mercury ekstrautstyr av ymse slag, men lite om det du etterspør, gir beskjed hvis jeg finner noe vær sikker! :smiley:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

En normal R6 har "runde" reed ventiler ja, disse er flaskehalsen på disse motorene, denne fronten er ifra en Mercury T2-X twister......har et par ideer jeg skal prøve ut....

 

 

Okey, høres bra ut, gleder meg, hva turtall tåler disse rekke6 før veivene ryker da? Må vel opp en del for å hente mer effekt..??

 

Kjekt du har fått de vanskeligste delene, snart begynner kosearbeidet

Link to post
Share on other sites

Okey, høres bra ut, gleder meg, hva turtall tåler disse rekke6 før veivene ryker da? Må vel opp en del for å hente mer effekt..??

 

Kjekt du har fått de vanskeligste delene, snart begynner kosearbeidet

En 1500 XS har oppgitt WOT på 6800 til 6300, den har de samme reed ventilene som en normal R6, levetiden måles vist i minutter hvis en er over 6800 på disse.

 

Twister II modellen har en anbefalt WOT på 6800 - 7200, gjelder sikkert også for de andre modellene med 7 bærelager.

 

Den vanlige L6 motoren har 2 begrensninger på turtallet:

  • Over et vist turtall blir luft/bensin gjennomstrømningen igjennom reed ventilene for liten til å klare mere + smurningen blir for dårlig ( pga for lite bensin/olje )
  • Over et vist turtall begynner veiva å flekse mere en de 2 senterlagrene kan klare = havari .

Håper på mye bedre luft/bensin tilførsel via bedre/større reedventiler, + en mere stabil veiv pga 7 bærelager istedet for de vanlige 4....

 

 

Har nå bestilt de siste delene som mangler på 1100n, håper de kommer kjapt :smiley:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Fått noen deler? :smiley:

Mangler fremdeles noen deler, men det begynner å ligne noe...

 

Har fått tak i følgende deler :

  • Ei pakke med 4 sett .015 ringer, trenger 2 sett.
  • Ei pakke med 4 STD ringer, 1/16" brede, trenger 3 sett.
  • Et sett med STD 5/64" brede ringer, trenger et sett.
  • Ei pakke med løse lagre ruller ( 200stk ), trenger 192 fordelt på 6 råde lager.

merc_1100_deler.jpg

 

Er ikke første gang denne motoren har vært oppe, derav alle de forskjellige ringene :crazy:

Opp til serienummer 2101742 ble det brukt 5/64" brede ringer, etter 2101743 ble det brukt 1/16" brede ringer.....

Denne motoren har 18*****, så det er tydeligvis ET orginalt stempel, resten er byttet ??+ 2 sylindre er boret .015" ....

Tror ikke det blir noen :drink: før ETTER ringen er montert :lol:

 

Mangler egentlig kun et paknings sett + 2 sett med X-pinne lager før jeg kan starte å montere selve motoren ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til fortsettelsen :smiley: , du kan vel se på den hvite Merc 700´n med direct reversing som står i garasjen min.? når du er ferdig med 1100´n :rolleyes::cheers:

Og hva er problemet med den da, bortsett ifra at den ikke er din... :lol: , håper det ikke har noe med starteren å gjøre, tror den kan være litt tricky å finne deler til ...

 

For de som lurer se her

 

70b5_3.jpg

Et bilde jeg fant på Ebay.....Item 170154417515.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Venter fremdeles på noen deler, men de er nå på vei over dammen.

 

Jobber derfor litt på starteren, tilstanden på den var egentlig meget bra, bar dog litt preg av litt fuktig lagring..

 

Starteren ble derfor demontert og rengjort, eneste feil som ble funnet var litt rust inne i børsteholderene ( børstene satt ), litt rengjøring og de gikk som de skulle.

 

starter_deler.jpg

Bildet viser her alle deler etter rengjøring.

 

starter_2.jpg

Her kan en se hvordan jeg har festet børstene inne i holderne sine, da jeg kun har 5 fingre pr arm...

Grunnet til at børstene ble festet før innføring av rotoren... prøv å hold 4 børster ( med fjør bak ) inne i hvert sitt hus samtidig som en skal føre disse nedover rotoren :nonod:

 

starter_3.jpg

Her er stripsen fjernet ( kunne brukt hyssing, sene +++ ), topp/bunn kan monteres, pass på at de kommer på rett plass ( ble merket under demontering )

Før montering ble alle foringer smurt med et tynt lag med olje, hadde også på et tynt lag på lagerflatene + på avstand skivene )

 

Hullene som en ser på plata der børstene er festet passer inn på tapper i den nedre lokket, U hakket er til de gjennom gående gjenestengene som holder starteren sammen ( 2 stk )

 

starter_4.jpg

Her en topp/bunn montert, benedix drevet + braketter mangler, hadde på et tynt lag med olje på skruen til benedix dreve før montering.

Her kan en også legge merke til den gamle fine Kiekhaefer logoen

 

Kiekhaefer_logo_6.jpg

Større variant her..

 

starter_5.jpg

Starteren er her ferdig montert, klar til å testes.

 

 

OBS før testing av starter... FEST denne godt, jeg festet den i ei skruestikke, hvis en ikke fester den kan en få en stor overraskelse...

 

Som en ser av videoen fungerte starteren perfekt :cool:, den endelige testen vil komme da den skal dra seksern rundt, den kan ha indre feil som gjør at den ikke gir nok moment.... men jeg tror den vil fungere fint.

 

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er endelig de siste delene ankommet, rene jule kvelden :smiley: .

 

Som en kan se av merkingen på dele posene er mesteparten original deler ifra Quicksilver, resten er ifra Sierra.

 

siste_deler.jpg

  • 1 27-37741A3 Gasket Set $72.25 $72.25
  • 2 26-41953 SEAL $12.00 $24.00
  • 1 2629478 SEAL $15.00 $15.00
  • 6 CHA811 L82C Spark Plug $ 2.50 $15.00
  • 2 393-1293A1 Brush Kit $ 4.72 $ 9.44
  • 2 3931283A1 Condenser $ 7.75 $15.50
  • 2 393-1504A11 Points $35.95 $71.90
  • 3 1395-9258A1 Carburetor Rebuild Kit $14.95 $44.85
  • 1 26-55682A1 Seal Kit $74.95 $74.95
  • 1 47-89984K Aftermarket Water Pump Kit $22.95 $22.95
  • 4 10-79953K04 Drain Plug with Gasket $ 3.50 $14.00
  • 1 776964 Sealer $12.95 $12.95
  • + litt til ...........

Litt om hvilke og hvorfor...

  • Pakning sett, sier seg egentlig selv.... inneholder ALLE pakningene + bensinpumpe kit ( membran + pakning )
  • Seal...motoren er ifra 1966...gummien i de er stive, sprukne og utslitt, alder + gangtid.
  • Plugger, en overhaler ikke en motor for så å bruke gamle plugger.
  • På tenningsiden går plugger, stifter, kondensatorer under service deler, kondensatorene kunne kanskje blitt brukt videre, men ...
  • Brush kit...dette er kullstifter til fordeler lokket, alternativet hadde vært nytt lokk.....koster bare $125.95 :eek:
  • Forgasser kit...alltid en god ide, spesielt hvis en ikke kan finne en god forklaring på hvorfor motoren havarerte, forgasserne bar også preg av å ha vært lagret i en kjeller.
  • Ny tann rem til tenning, den gamle var hel, men fryktelig stiv, var også merket KIEKHAEFER noe som kan tyde på at den er den originale reima ifra 1966...
  • Seal kit...service kit til undervannshuset, denne motoren er ifra den tiden Mercury IKKE brukte rustfritt på drivakslingene... den hadde alvorlige rust skader i vannpumpe området, noe som igjen ga vannlekkasje ( var vann i olja ), skaden er utbedret, vil derfor pakke opp igjen hele girhuset.
  • Vann pumpe kit, vel sier seg selv, har ligget i en kjeller i 20 ++år, var sikkert ikke ny da motoren havarerte heller, hører til når en overhaler.

Har også nye X-pinne lager til stemplene, måtte bytte om på noen stempler/råder, bytter derfor på alle, det samme med rådelagrene da det er bytte veiv + 2 råder.

Bære lagrene på veiva ser ut til å være i god stand, kommer derfor til beholde disse, øvre og nedre lager er hyllevare hos den lokale lager pusheren hvis de skulle være for dårlige

( 5206 ( Øvre bærelager) og 6206 ( nedre bærelager )) .

 

Neste punkt på lista blir å gå over alle eksterne deler, rense og pakke om ( forgassere, bensin pumper, fordeler ), disse blir deretter laget ned i plast poser der de kan ligge til det er monterings tid.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Har begynt så smått med noen av de eksterne delen, begynte med den nedre delen av fordeleren.

 

lager_fordeler.jpg

Akslingen på denne fordeleren er 2 delt, på dette bildet kan en se de 2 bærelagrene på denne nedre delen .

Disse lagrene sitter med ca 3mm avstand, burde egentlig vært 100% rent da det skal være forseglet....

 

 

lager_fordeler_2.jpg

Her ligger 2 nye og 2 gamle lager, de gamle ligger med den innestengte siden opp, helt tydelig av lagrene ikke er tette lenger.

Her kan en også se akslingen, lagrene skal sitte på hver sin side av kanten, litt til høyre for lagrene kan en se kammen som styrer stiftene, selve rotoren sitter ned på spissen helt til høyre .

 

Lagrene er mm lager :crazy: , 32 X 15 X 9 eller som Mercury dele nr 30-26379.

 

stift.jpg

Stiftene kommer med egen monterings avvisning :smiley:

 

fordeler_2.jpg

Her er akslingen igjen montert, med nye stifter og kondensatorer, mangler bare å justere stift åpningen .

 

Neste på lista er forgasserne..

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Så var det forgasserene sin tur, de har ligget i bløtt noen dager før de ble demontert, etter demontering ble alle deler vasket separat i white sprite, for så å bli lagt bort en periode.

 

Noen dager senere ble forgasser husene tatt fram igjen, denne gangen fikk de en runde med en stålbørste montert på drillen, dette for å fjerne tilløp til korrosjon ( ligget lagret i kjeller ), ble så lagt bort for en ny periode...

 

Tok fram igjen forgasser delene igjen idag, denne gangen ble alle deler vasket grundig i lynol, selv om de egentlig skulle vært 100% rene ifra forrige vask ble de faktisk enda renere idag, etter vask ble de grundig blåst rene med trykk luft, ble så grundig inspisert for være 100% sikker på at ALLE hull/passasjer var åpne.

 

forgasser_kit.jpg

Her kan en se innholdet i et forgasser kit ifra Mercury ( #1395-9258A1 ), delene med en rød dott er de som jeg skal bruke ( kittet passer flere forgasser modeller )

Innholdet kan variere med modell, noen har mere deler andre har mindre.

 

forgasser_deler.jpg

Her kan en se alle delene som skal monteres, flottør ventil er allerede montert, rød dott markerer deler som må ha litt paknings masse på gjengene .

Legg også merke til at det ligger 2 fjærer på høyre side, en av disse sitter på spjeldet, det er 2 styrker på disse, den sterkeste skal monteres på den ØVERSTE forgasseren.

Legg også merke til messing røret over forgasseren (idle tybe) , viktig å blåse igjennom godt, også de små hullene på siden rett under falsen nære toppen + hullet rett under gjengene .

 

Når en overhaler disse forgasserne er det meget viktig å justere opp igjen flottør nivået, er viktig da det er med ny flottør ventil med ventil sete i forgasser kittet, bør også sjekkes hver gang en har oppe forgasseren .

Har lastet opp instruksjoner i dokument arkivet, kan brukes på de fleste rekkemotorer av X-flow og DC typen, IKKE Loopere (kun Mercury og Mariner motorer da selvsagt :cool: ).

 

Disse instruksjonene var med i kittet, er vel også med i de fleste andre OEM kit ?? ....

 

3_forgassere.jpg

3 stk klare forgassere, mangler kun choke spjeld og filter, blir montert når forgasserne blir montert på motoren .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Har nå gjort ferdig undervanns huset, var egentlig i god stand hadde bare Mercury begynt et par år tidligere med rustfritt i sine driv akslinger :headbang: .

Akslingen hadde store rustskader inne i og under vannpumpa, dette hadde igjen ført til vann i girhuset, men litt flaks skal en ha... eneste som var ødelagt var et vanlig kulelager ( satt under vannpumpa )

Rust skadene på akslingen ble utbedre ved å bygge den opp igjen med sveis for så å dreie dette ned til riktig dimensjon, og før noen begynne å mase om herding.... eneste slitasje i dette området er ifra 2 simringer....

 

lower_unit_1.jpg

Et lite oversikts bilde over innmaten...

 

lower_unit_2.jpg

En kan se at delene bærer preg av alderen, men kun på utsiden, alle lager/tettings flater er 100% .

 

lower_unit_3.jpg

Bildet viser fremover drevet + piniong drevet inne i girhuset, bildet ble tatt under siste prøve montering, ble demontert/rengjort og montert for siste gang.....en kan også se shift kammen inne i hullet på drevet.

 

Årsaken til prøvemonteringene er lagret som ble byttet.... måtte derfor shimse opp igjen høyden på piniong drevet igjen, eneste måten det kan gjøres er å montere... sjekke klaringen imellom drevene...

  • Tykkere shims gir større klaring
  • Tynnere shims gir mindre klaring

Det MÅ være litt klaring, hvis ikke vil drevene slites ut på rekord tid, en bedre med "litt" ekstra klaring men....klaringen finner en i verksteds boka for gjeldene motor.

 

Har IKKE gjort noen forandringer på de andre shimse stedene ( forover/revers drevene ), er 2 årsaker til det... har ikke byttet på drev eller lager i dette området, burde derfor være ok....en annen grunn er også det faktum at mange av shimsene er NLA ifra Mercury = vanskelig å få tak i.

 

 

Girhurset ble montert sammen med nye pakninger/simringer/O-ringer, kommer også til å montere nye påfylling/lufte skruer..... bærer preg av mange års bruk :yesnod:, bytter da til noen nyere skruer med magnet.

 

Som en siste klargjøring vil det byttes olje relativ kjapt på huset, av 2 årsaker..

  1. Sjekke om det et tett .
  2. Få ut eventuelle freme elementer som kunne vært igjen etter overhaling.

 

Neste del av prosjektet blir selve motoren, har såvidt begynt....har montert 2 stempler på sine respektive råder ( med ny lager )

 

power_head_1.jpg

Bildet viser X-pinne lagret montert, rullene er "limt" på plass med et tynt lag med fett ( vill vaskes bort raskt ), holde nålene på plass uten å "lime" vil være et evighets prosjekt......

 

power_head_2.jpg

Her er det første stemplet montert på råden, valgte å ta bildet av det eneste "nye" stemplet... :smiley: ( med nytt menes ubrukt :wink: , er sikkert 35 ++ år gammelt )

 

Arbeid som gjenstår.....

  • Montere de 4 siste stemplen på rådene sine
  • Hone og rengjøre blokka ( vaske den for siste gang, har hatte et par runder før )
  • Montere stemple i blokk, montere veiv ( må ta en siste sjekk på veiv først )
  • Finne opp/ lage meg et spesial verktøy som lar meg trekke til mutterne på rådene med riktig moment ( fast nøkkel bøyd som en C ??? )
  • Montere alle deksler på blokk
  • Gjøre ferdig fordeler ( mangler et lite lager ( er på vei ))
  • Montere sammen motor/stamme/girhus
  • Montere forgassere/fordeler/starter
  • Justere opp alle stag + forgassere + tenning
  • Starte motoren :yesnod:

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

At den ikke skal gå kan ikke jeg forstå :wink:

 

 

Meget imponert over denne jobben du gjør her` Droll`. Tviler ikke på at dette blir vellykket. Interessant og høre sluttresultatet. :flag:

 

Takker :blush:

 

Tror heller ikke at det skal bli noen problemer, eneste jeg gruer meg litt til er monteringa av stemplene..... de er av 2 størrelser med 3 typer ringer...

  • 3 stempler er STD med 1/16" brede ringer
  • 1 stempel er STD MEN med 5/64" brede ringer
  • 2 stempler er .015" over med 1/16" brede ringer

Er ikke noe stort problem, gjelder bare å holde tunga rett i munn :lol:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei, flott jobb det her.

Lurer litt på det her med to av seks sylidrer som er borret, er det en ok måte å gjøre det på?

Blir det ikke ubalanse i motoren, vektforskjellen kan greit utlignes, men fyllingen blir noe forskjellig, forskellen bilir liten,men det er jo ømfintlige motorer.

 

Jeg har en 115 og en 140, begge varmskjert på øverste syl. 140'n er orntli stygg i sylindern, den må borres, 115 hestern vet jeg ikke, men regner med det er det samme der. Jeg har grudd meg for å gå i gang med dem,siden jeg regnet med å måtte borre alle syl. 12 stempler i over dim kan jo umulig vere billig. men 2 derimot høres mye trivelgere ut.

 

Så foresten en svenske som solgte sylinder foringer til r6, har du noen erfaring med det?

 

Mvh. Geir

Link to post
Share on other sites

Hei, flott jobb det her.

Lurer litt på det her med to av seks sylidrer som er borret, er det en ok måte å gjøre det på?

Blir det ikke ubalanse i motoren, vektforskjellen kan greit utlignes, men fyllingen blir noe forskjellig, forskellen bilir liten,men det er jo ømfintlige motorer.

Er ingen problemer med å borre bare 1 sylinder, en tar tross alt bare 0.015" ( 0.381 mm ) eventuelt 0.030" ( MAX boring )

Anbefalte stempler

  • Originale Mercury ( dyre )
  • Pro Marine
  • Sierra ( Ifra samme fabrikk som Pro Marine ( Persan )

Wiseco er IKKE anbefalt bruk i disse motorene

 

Jeg har en 115 og en 140, begge varmskjert på øverste syl. 140'n er orntli stygg i sylindern, den må borres,

 

Stygge riper ??, eventuell aluminium fjernes med avløps åpner ( ifra rørlegger ) etser bor aluminiumen på kort tid ( IKKE søl )

 

Skjæring på nr 1 .... for høyt montert motor eller dårlig impeller, kortsagt dårlig kjøling :eek: .

Hvis den 115 motoren er gammel kan den ha fått en dammplås ( tidlig 70 tall ), men det ble eliminert på de senere modellene .

 

12 stempler i over dim kan jo umulig vere billig. men 2 derimot høres mye trivelgere ut.

Kjøpte 6 STD stempler for en tid tilbake......under 2000.- , import ifra statene :cool: , MYE å spare

 

Så foresten en svenske som solgte sylinder foringer til r6, har du noen erfaring med det?

 

Har liggende ei løs foring, men det er ikke et alternativ, blir dyrt ( borre ut gammel...presse inn ny... borre til STD )

 

Har du noe årstall på motorene ??, viktig så du får rett stempel, er et par variabler.

 

 

 

 

Har dessverre ikke fått gjort så mye på den 110hk modellen denne posten omhandler, MEN det vil komme oppdateringer relativt snart .

 

 

Arne Kjetil

 

 

 

 

Mvh. Geir

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Så var det på tide å få sett litt på denna posten igjen, har tatt litt tid.... :smiley:

 

 

Har nå alle delene jeg trenger + har laget meg noe spesial verktøy for innsetting av stempler ( alle 6 settes inn i en operasjon )

tools_1.jpg

Kunne selvsagt har kjøpt disse, men valgte å lage dem selv da de ikke vil bli brukt så mange gangene...

 

Er nå nesten klar til begynne å montere sammen mye av motoren, har derfor begynt å gjøre gjøre klart en del....

 

Første punkt....vask av deler, er tredje gange blokka blir vasket nå, er stort sett bare lagring støv som fjernes i denne omgangen.

 

Først bade stampen......med rikelig vaske middel .

p7270589.jpg

 

Etterpå sol tørking, veiv og sylindere er hånd tørret og påført et tynt lag med CRC 5-56 .

dele_vask_1.jpg

 

Veiva med en tynn dusj 5-56, klar til montering av lager ( beholder øvre bære lager + de 2 senter bærelagrene, nedre bærelager + råde lagre byttes ).

dele_vask_2.jpg

 

Fortsettelse følger.....

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Fikk plutselig en anfall av arbeidslyst :eek: , men får prøve å utnytte det maksimalt, er jo tros alt ferie......

 

Siden alt skal monteres på veiva har Mercury et spesialverktøy som kan monteres i skruestikka, jeg har ikke noe slikt, jeg har bare festet en drivaksling i skruestikka.....

 

montering_1.jpg

Her er veiva tred nedpå akslingen, klar til montering.

 

Første jobb blir å legge på plass rullene til bære lagrene ( er 2 lager med doble rader 4 x 56 ruller ), eneste mulighet for å holde disse på plass er å "lime" dem på plass med fett ( er nesten så fettet smeltet, men det gikk :yesnod: )

montering_2.jpg

 

Neste del av jobben blir å sette på den ytre hylsa, for å få en perfekt flate er hylsa kjølt ned å knekt i 2 deler.

montering_3.jpg

De 2 delene holdes sammen av en fjær ring, kommer en større lager bukk utenpå, denne har da olje kanaler for smurning.

 

Når begge bære lagrene var klare kom turen til nedre bærelager, dette er et vanlig kule lager som presses inn på veiva ( jeg ga det en lett oppvarming, var da bare å dytte det på plass med fingrene ) .

 

 

Neste jobb var da å montere stemplene til veiva, disse var klargjort ved en tidligere anledning, har ligget pakket i tette plast poser.

Her var det også bare å begynne å "lime" på plass nålene (32 pr råde ).

montering_4.jpg

 

Neste trinn var en tørrmontering av hele sullamitten, siden dette er en god blanding av deler ifra flere motorer, gammel og nytt, std og overdim stempler.

montering_5.jpg

 

:cheers: alt passet, alle stempler kom i rett hull, alt roterte fint uten å hekte noe sted.

 

 

Det som står for tur nå er å trekke til rådeboltene med rett moment, montere ringer

3 typer ring på DENNE motoren :

  • 3 stempler er STD med 1/16" brede ringer
  • 1 stempel er STD MEN med 5/64" brede ringer
  • 2 stempler er .015" over med 1/16" brede ringer

 

OGSÅ sette på mine DIY ring klemmer og dytte hele stasen ned i blokka for siste gang.

 

 

Fortsettes.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei Mercsjef!

Du er i gang igjen med et spennende prosjekt (var det for en bekjent?), hvordan går det med den andre værstingmotoren? :smiley:

 

Tok litt tid, men ja er i gang igjen :smiley: , og nei startet med en telefon for et år side, hadde åpnet kjeften litt mye i forbindelse med at naboen kjøpe en delemotor, og selgeren av denne ble vist imponert :blush: noe som igjen ledet til at jeg fikk en telefon ifra en som hadde kontakte denne forut nevnte selger .....

 

Prosjekt motoren min ja....... har jobbet mye med div ideer, der noen har ledet til litt fysisk arbeid, er fremdeles mye igjen.

Har jobbet med innsugsiden, har stort sett løsninger på det meste, på papiret..... noe er også laget ( prototype ).

reed_plate_4.jpg

Har gjort noen små forandringer på denne, skal prøve å få gjort denne delen ferdig i løpet av ferien...

 

Har også funnet meg et innsug som skal være utenpå reedplata, neste prosjekt blir selve luft reguleringen ( erstatning for forgasser ), tenker da EFI ...

 

Er dog et par andre utfordringer, den største er veiva....

 

Skulle hatt ei slik veiv

d668_1.jpg

 

Men må antagelig bruke ei standard veiv, dog med litt modifisering.

crankshaft_1.jpg

Du ser forskjellen ?? , noen gode ideer ??

 

Er bare et hobby prosjekt, må ha noe å bryne nøtta på :lol:, se hvor mye en kan klare å få ut av noe.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...