Jump to content

Dollaren er lav - hvilken nettbutikk i USA bør en satse på nå?


Bergen dørk

Recommended Posts

...scanne inn dette ?

raymarinewwwarrantyus.jpg

Om begrensingen gjelder "Standard Warranty Service", "'On Board' Warranty Service" eller begge vet jeg ikke men jeg tolket det slik at unntaket gjaldt begge.

 

Red.: Den ble helt uleselig her. Skal fikse dette i kveld...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Du har sannsynligvis blandet kortene her.

Det er nok onboard warranty det er snakk om her.

Her et utdrag fra veven:

4.3 Products purchased outside the country of installation will not be covered by onboard warranty.

 

Og det stemmer nok.

Tviler du får noen onboard gratis for å serve utstyret ditt i Norge uansett hvor det er kjøpt. :wink:

Onboard warranty er et US fenomen.

 

 

Link to post

Greier ikke helt å glemme denne Ray E120 til denne prisen, er det noen som vet innbyggingsmålene på denne dingsen... Seatronic skal jo ha 38 lapper for denne, 2500 $ er jo litt billigere selv med frakten og momsen

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Du har sannsynligvis blandet kortene her.

Det er nok onboard warranty det er snakk om her.

Her et utdrag fra veven:

4.3 Products purchased outside the country of installation will not be covered by onboard warranty.

 

Og det stemmer nok.

Her kommer garantilappen i full størrelse, den må ha blitt krympet under opplasting til PB:

RaymarineWWWarrantyUS.JPG

Jeg klarer ikke helt å se at dette unntaket kun gjelder Onboard, det står jo som felles unntak etter både standard og onboard betingelsene. Muligens en må være jurist for å tolke dette anderledes...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

"Remanufactured" er brukt utstyr som de har fått i retur av en eller annen grunn (defekter, garantisaker, inbytte, osv.) og som så har blitt sjekket/reparert/renset/ompakket hos produsenten. Selges ofte med betydelige avslag, men gjerne også med begrenset garanti. Med såpass billige nypriser foretrekker jeg selv å kjøpe helt nytt - tar ikke sjansen på at utstyr som allerede kanskje har feilet en gang ikke skal feile på nytt.

 

Ellers, har importert endel propeller til eget bruk (og solgt videre på http://www.finn.no etterhvert), og får stadig vekk henvendelser om hvordan & hvor man gjør dette. Her er en enkel oppsummering:

 

Turbo og Stiletto får man bl.a. på http://www.boatownersworld.com/propeller_selection.htm

 

I denne butikken har de også mange gode tilbud: http://www.iboats.com/mall/propfinder/

 

På samme sted har de også et flott forum med et par virkelige propell-eksperter: http://forums.iboats.com/ En av disse (Walleyehed el. Kenny) har testet en hel haug propeller på en svært systematisk måte og publisert noen av resultatene her: http://forums.iboats.com/showthread.php?t=218877

 

Originale Mercury-propeller har jeg bl.a. kjøpt her: http://www.deltaprop.com/shopdisplaycategories.asp

 

Ellers kan det være mange bra kjøp å finne på eBay: http://motors.shop.ebay.com/Parts-Accessor...pellers3f472be4 men der er det viktig å se an hvem du kjøper av, og samtidig studere både tekst & bilder ordentlig. Har hatt god erfaring med bl.a. disse eBay butikkene: http://stores.ebay.com/A-Bass-Boat-Parts-Store og http://stores.ebay.com/Shorts-Marine-Discount-Parts . Stort sett yter selgerne kjempeservice, men ikke alltid.

 

Andre butikker som kan ha bra tilbud:

 

http://www.propline.com/

http://www.boatowners.com/props.htm

http://www.acepropeller.com/pricing.asp

 

Men, vær obs på at det også finnes rene scam's på nettet. Her er et eksempel på en butikk du trolig bør styre unna (vet ikke sikkert, men internettsiden deres er ikke særlig tillitvekkende - kanskje fordi den er registrert & laget i IRAN?): http://www.pagmarine.com/

 

 

Ellers, disse: http://www.jetcarrier.com/ er absolutt å anbefale da det gjør importjobben mye enklere, og fordi mange selgere/butikker i USA er usikre på å selge til kunder som ikke er i USA. Har utelukkende positiv erfaring med JetCarrier.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Muligens en må være jurist for å tolke dette anderledes...

:lol:

Jeg klarer ikke lese hva som står der ennå, jurist eller ikke.

Men det virker rart hvis dette er tilfelle.

Jeg forstår at Belamarin Norge ikke vil ta garantiservice på privatimporterte produkter.

Men Raymarine burde ta garantiansvar, hvis en sender produktet selv direkte til Raymarine.

Kanskje lurt å spørre Raymarine pr. email konkret om dette før en kjøper noe "over there" ?

Hvordan praktiserer andre produsenter dette ?

 

 

Link to post
:lol:

J

Hvordan praktiserer andre produsenter dette ?

 

Min Garmin kartplotter kuttet ut ca 3 uker før " 12 months world wide warranty" utløp. Glem Belanor...fikk dette skriftlig fra Europakontoret til Garmin i Southampton UK. Men etter noe mail utveksling med Europakontoret fikk jeg et såkalt RMB nummer og tillatelse til å sende plotteren til dem. Sendte plotteren med Posten til Garmin ( NB! husk å merke sendingen med "reparasjon/retur" slik at man ikke får moms på returproduktet) Etter ca en uke, lå en ny plotter på dørterskelen. Men det ble en del mailutveksling med Garmin før jeg fikk lov å sende plotteren til dem. Fikk hjelp fra leverandøren i USA for verifikasjon av kjøpsdato etc..

Link to post

Jeg har , som mange andre Statoil Gull Mastercard,

og der oppdaget jeg dette, forsikring som dekker kjøp på internett:

 

Internettforsikringen gjelder for skade som inntreffer i

forbindelse med kjøp foretatt på internettside med adresse i

den Europeiske Union (EU), Island, Sveits, Liechtenstein,

USA, Australia eller Norge, hvor levering er avtalt til

adresse i Norge.

Aldersbegrensninger

Følgende

Så nå vet jeg det. :smash:

 

Det hjelper å lese det med liten skrift , av og til :lol:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Les følgende utsagn fra Raymarines Customer Support vedrørende garanti. De svarer på et spørsmål om limited warranty som de har hensvisninger til egen nettside.

 

RAYMARINE, INC.U.S. Limited Warranty

 

Limited Warranty

 

Subject to the terms, conditions and limitations set forth in this U.S. Limited Warranty (hereinafter, the “Warranty”), Raymarine warrants that its products, when properly installed and used, will be free from defects in material and workmanship for a period of twenty-four (24) months (with respect to VHF radios thirty-six (36) months) from the date of first purchase (the "Warranty Period").

 

 

Limitations and Exclusions

 

In addition to any other limitations and exclusions set forth herein, Raymarine is not responsible for, and this Warranty does not cover:

 

• failures due to abuse, misuse, accident, unauthorized alteration or repair, improper installation (whether or not by a Raymarine-certified service agent), shipping damage or corrosion;

• differences in material, coloring or size that may exist between actual products and the pictures or descriptions of such products in our advertising, advertising literature or on the Internet;

• products purchased by a customer from a United States dealer via the Internet if such products were not delivered and installed within the United States; :confused:

Link to post

Med andre ord er det gratis å registrere seg og det er kun frakten av varen en betaler for?

 

Er det da slik at en oppgir en postboks adresse i USA og at jet-carrier tar varen direkte herfra? Dvs frakt til denne adressen + de prisene jet-carrier tar fram til meg som kunde? Er det også de som ordner med moms/toll?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Hvorfor det er billigere i USA i forhold til her hjemme??

HMmm.. Momsen må du jo betale åkke som; Frakta like så! Hva er det DAAaahhh som skrur opp prisen?? :rolleyes: :rolleyes:

 

Folk bak disken, kanskje.

At de skal ha opplæring?

At det må være et service-verksted som kan ta garantiene på strak arm? Med dyre instrumenter?

Og at de servicefolka må ha opplæring og etterutdanning? OG blir avkrevd SVAR-tid (gratis) fra knotete kunder?

 

Alt dette koster endel, pluss at "stakkaren" som driver sjappa vil ha litt igjen for dette også?

 

:rolleyes: :rolleyes:

 

Noen bedre??

 

Eller ønsker vi ALT på internetthandel?

H-melk fra afrikansk ku kanskje? DEN er sikkert MYE billigere enn fra Tine?

(Frakta i DET tilfellet kan du glemme, for det lønner seg bedre å sende fisken vår til China for filetéring, og tilbake på Prix-en... Enn å lønne folk i avfolkingstrua fiskevær nordpå; Som staten etterpå må betale trygd til... Men DET er et annet budsjett eller?)

 

Anyway, hvis a´ mor godkjenner det, sender jeg $$$ til "min gode venninde jomfru Kluge" i Seattle for kjøp av Furuno 1725 radar...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Jeg har registrert en konto hos Jet Carrier, men fikk ikke nettbutikken til å godta noen type frakt til den postboksadressen jeg har fått "tildelt". Hvilken frakttype bruker dere å benytte når Jet Carrier skal ta seg av turen fra USA til Norge? Og hos Jet Carrier; benytter dere båt eller flyfrakt?

 

Problemet oppstod i nettbutikken: WMJ Marine

 

Tips?

mvh Bergen Dørk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...