Jump to content

Tråden for oss med båt på tilhenger


Marwin

Recommended Posts

Denne pollen er ment for å få en oversikt over hvor mange av oss som kjører rundt med båt på tilhenger etter bilen. Antallet har økt mye de siste år. Det gir stor glede og en annen måte å drive vår kjære hobby på, men kan også avstedkomme mange forbannelser hos andre bilister, spes. hvis båten er for tung og bilen for liten (bratte bakker og meget lav hastighet med fare for stor kødanning).  :nono: :discuss

Samtidig setter det store begrensninger til plass ombord (liten båt!) Men for mange er dette kanskje den eneste muligheten til båtliv.

Etter 20 år med "båt på henger" har jeg lært mye om hvordan dette kan gjøres på en utmerket måte.

 

Bilen: Denne MÅ være så stor at den klarer å trekke "ekvipasjen", samt oppfylle kravene myndighetene setter. 4WD er en stor fordel, men ikke et krav.

 

Båten: Denne må helst være av den planende typen (vet at enkelte mindre seilbåter med senkekjøl også er egnet), for at den lett skal kunne settes ut og trekkes opp. Det er to begrensninger med båten: Den skal ikke være tyngre enn henger (og bil) tåler, OG den skal ikke være bredere enn 2,5 meter. Dette resulterer i at båter over ca. 20 - 21 fot er uegnet, med mindre du har STOR bil og "mega"-henger. Og båten må festes til hengeren med kraftige nok stropper (forran og bak, samt en som hindrer at båten "klatrer opp på biltaket" ved kraftig oppbremsing). Påhengsmotor er en fordel, for den er lettere enn inboard + drev.

 

Hengeren: Denne må være stor nok til båten (selvfølgelig!) og ikke ha større total bredde enn 2,5 meter. Det er stor fordel å ha henger med 2 akslinger (tenk deg hva som skjer ved "dekksvikt" i 80 km/t...  :nonod: Dessuten bør hengeren være konstruert slik at tyngdepunktet på ekvipasjen blir så lavt som mulig (minst mulig avstand mellom kjøl og akslinger). I tillegg bør det være mange nok gummiruller, slik at punktbelastningen blir minst mulig mot skroget. Enkelte hengere blir i dag utstyrt med "gangvei" slik at man ikke behøver å ballansere på smale konstruksjoner under utsett og opptak.

 

Sted å sette ut båt: Nesten over alt... Bare det er bratt nok, så du slipper å kjøre akslingene under vann :nono: :nonod:. Støpt sementplatting i båthavn er selvsagt det ideelle, men ikke det eneste stedet. Viktig å passe på at underlaget er fast nok, så du slipper å sette deg fast. (OG: Akslinger og lys skal aldri under vann!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Har en Draco 1700 som jeg trekker med en Pajero. Det fungerer greit, er ikke så veldig sinke i trafikken tror jeg. Har til vanlig tilholdsted på Mjøsa, men i feriene tar vi båten med til Nordnorge (115 mil en vei). Det har vi gjort i alle år, og synes dette går helt greit.

Hvis vi ikke reiser nordover, prøver vi å få til en båttur et annet sted. I fjor sommer dro vi til Dalslands kanal => Kjempeopplevelse !!

 

For tiden ser jeg etter en ny henger. Har vært i kontakt med et Trondhjemsfirma som lager hengere selv. Fant disse på TV2 tekstTV. Er det noen som har erfaring med disse ? Det står ikke navn på firma i annonsen, og de har kun mobilnummer (?). Eller er det noen som har tips om bra hengere for båter på denne størrelsen som veier rundt 1000Kg ?

Link to post
Share on other sites

Båt på henger har mange fordeler.

 

- Man slipper utgifter til båtplass.

- Hengerrampe har båtforeningens medlemmer allerede bygd.

- Parkeringsplass har båtforeningens medlemmer allerede bygd.

- Man slipper å være med på dugnader for å vedlikeholde havna.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Utrolig kjekt å kunne ta med seg båten langs veien og sjøsette den midt i et hvilket som helst "smørøye" mht feriested. Jeg har imidlertid også egen båtplass i hjemmehavna. Vet ikke helt om jeg syntes:

- Hengerrampe har båtforeningens medlemmer allerede bygd.

- Parkeringsplass har båtforeningens medlemmer allerede bygd.

- Man slipper å være med på dugnader for å vedlikeholde havna.  

....er så veldig positivt. Jeg skal være forsiktig med å kalle det å "snylte" på andre, men likevel....

Bilde

 

http://home.online.no/~wems/baat2003/hareid01.JPG

Link to post
Share on other sites

Båt på henger har mange fordeler.

 

- Man slipper utgifter til båtplass.

- Hengerrampe har båtforeningens medlemmer allerede bygd.

- Parkeringsplass har båtforeningens medlemmer allerede bygd.

- Man slipper å være med på dugnader for å vedlikeholde havna.

Huffda! :smash: Trodde ikke at det skulle komme negative ytringer om en så positiv beskjeftigelse!

Men for ordens skyld: Jeg HAR båtplass (medlem i over 25 år!), var med på byggingen av havnas utsett-rampe, samt bølgedempere og molo, er med på dugnader, har holdt gratis kurs til båtførerprøven for klubbens medlemmer og deltar i nattlig vaktordning. Har med andre ord GOD samvittighet, Krapyl!

Men en stor og vindfull Trondheimsfjord frister ikke alltid til utstrakt båtliv! (Lokal "Middagsbukt" / skjærgård ligger minst 20 nm unna.) Bl.a. DERFOR er trailing av båt suupert! :rolleyes:

Dessuten: Det er vanlig at det betales for bruk av utsett-rampen! Og ja, gratis parkering har vi, plassen har vi sjøl opparbeidet. Puhhh.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Med ”naust”-plass på egen tomt i indre Østfold, er ”hengerbåt” en meget praktisk løsning for å få slukket en nordlendings sug etter åpne landskap og sjøopplevelser. Komforten hadde selvfølgelig vært bedre med en større båt, men vi synes friheten til å dra nærmest hvor man vil, oppveier mye. Vil vi ha salt sjø setter vi ut i Drøbak, Son, Moss eller Larkollen. Vil vi heller nyte freden og roen i ferskvann, er det bare en times kjøring til de herlige områdene i svenske Dalsland. Vi har levd med denne løsningen på båtliv i 20 år nå, og har ingen planer om å ”utvikle” oss videre.

 

Vår 18 fots Hansvik HT med 60Hk påhenger og fulle tanker pluss diverse ”innbo” veier bortimot 700kg. Totalt, med tilhengeren, blir ekvipasjen på ca 950kg. Som trekkvogn har vi en Volvo 940. Med et dreiemoment på 230Nm, er denne ypperlig til slikt tungarbeide, og bakhjulsdrift er kjekt å ha når man skal opp fra utsettingsrampen med båten på hengeren.

 

Noen tips for andre som vurderer ”hengerbåt”-løsning:

 

* Kjøp heller hengeren et nummer for stor enn knapt passe. Det har du igjen for når det gjelder stivhet og kjøreegenskaper. Husk at båten fort blir et par hundre kilo tyngre når du får på motor, fyller bensintankene og laster inn diverse pikkpakk.

* Muligheter for å justere kjølrullene i høyden er en fordel – ikke alle båter er helt rette/plane i kjølen.

* Tipp på hengeren er greit å ha når du skal ha opp båten og rampen har liten helling. Da slipper du å kjøre hengeren så langt ut i vannet.

* Kjør aldri hengeren lenger ut i vannet enn at det så vidt når opp til felgkanten på hjulene. Da unngår du vann i bremsesystemet med påfølgende rustproblemer og låste bremser, og enda verre – rust i hjullagrene. Dette burde egentlig være en selvfølge, men man ser veldig ofte hengere som dukkes helt under vann slik at båten ligger og flyter oppå.

* Spyl felger, hjuloppheng, støtteruller og motoren, og gjerne også båten, med ferskvann når du kommer hjem fra tur i sjøvann.

* Jekk opp hengeren og la den hvile på klosser slik at den ikke står på hjulene, og dekkene sprekker, under vinteropplaget.

Link to post
Share on other sites

Båt på henger har mange fordeler.

 

- Man slipper utgifter til båtplass.

- Hengerrampe har båtforeningens medlemmer allerede bygd.

- Parkeringsplass har båtforeningens medlemmer allerede bygd.

- Man slipper å være med på dugnader for å vedlikeholde havna.

Aner jeg en sarkasme ? Problemet mange steder er at plasser ikke finnes... Så en tilsalgs på Solvik; 180K for en plass. Ikke rart mange ser på alternativer da ......

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Har en Draco 1700 som jeg trekker med en Pajero. Det fungerer greit, er ikke så veldig sinke i trafikken tror jeg. Har til vanlig tilholdsted på Mjøsa, men i feriene tar vi båten med til Nordnorge (115 mil en vei). Det har vi gjort i alle år, og synes dette går helt greit.

Hvis vi ikke reiser nordover, prøver vi å få til en båttur et annet sted. I fjor sommer dro vi til Dalslands kanal => Kjempeopplevelse !!

 

For tiden ser jeg etter en ny henger. Har vært i kontakt med et Trondhjemsfirma som lager hengere selv. Fant disse på TV2 tekstTV. Er det noen som har erfaring med disse ? Det står ikke navn på firma i annonsen, og de har kun mobilnummer (?). Eller er det noen som har tips om bra hengere for båter på denne størrelsen som veier rundt 1000Kg ?

Går ut fra at du mener Metech på Melhus, sør for Trondheim.

 

En bekjent har en Metech-henger i sin eie, og skryter uhemmet. Jeg har selv lånt den, og den var stødig bak en Cherokee med Bayliner 2150 på.

 

Vær imidlertid obs på at selv om du har førerkort opp til 7500kg, synker tillatt total vogntogsvekt til 3500 straks du hekter på tilhenger. Med mindre du har "E" på sertifikatet da....

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har store planer om å dra båten ned fra Trøndelag og til Oslo i sommer. Til dere som er litt bedre kjent i området: hvor kan man sette ut båten via en slik rampe?

 

En annen ting med det samme: Har tenkt å tilbringe en ukes tid nedover mot sørlandet. Hvor langt kan man i utg punktet håpe på å rekke nedover før en må snu? Vi har en daycruiser som har "nok" fartsressurser, så det skal ikke stå på det  :drink:

 

Ikke bare hva som er praktisk mulig, men også med tanke på at man skal ha ferie og slappe av, også innbefattet en del  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Aner jeg en sarkasme ? Problemet mange steder er at plasser ikke finnes... Så en tilsalgs på Solvik; 180K for en plass. Ikke rart mange ser på alternativer da ......

 

Suzuki

Sarkasme? Tja, jeg var vel noe unyansert. Det var iallefall ikke meningen å drive med kollektiv utskjelling av en gruppe båteiere dersom noen skulle oppfatte det slik. Som vinddreven turist vet jeg alt om den greia.

Der jeg og flytetøyet holder til har vi opparbeidet både rampe og parkeringsplass. Dette benyttes flittig av mange som ikke har noen som helst tilknytning. På utfartshelgene på sommeren er hele plassen full av biler og hengere ingen kjenner noe til. De betaler aldri noen årsavgift og deltar aldri på vedlikehold.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Sarkasme? Tja, jeg var vel noe unyansert. Det var iallefall ikke meningen å drive med kollektiv utskjelling av en gruppe båteiere dersom noen skulle oppfatte det slik. Som vinddreven turist vet jeg alt om den greia.

Der jeg og flytetøyet holder til har vi opparbeidet både rampe og parkeringsplass. Dette benyttes flittig av mange som ikke har noen som helst tilknytning. På utfartshelgene på sommeren er hele plassen full av biler og hengere ingen kjenner noe til. De betaler aldri noen årsavgift og deltar aldri på vedlikehold.

Vi spente en kjetting over nedkjøringa, og når det er betalt, åpnes kjettingen.Etter 3 mndr. var problemet borte. Nå står det en "betalingskasse" ved nedkjøringa, og nåde den som ikke betaler... :yesnod:

Dessuten: Ukjente tilhengere blir "tatt hånd om" hvis vi ikke kjenner dem... Men så er ikke havna større enn 70-80 båter heller.

Ellers var innlegget til Arvid A en fin info til de som ønsker å starte med dette.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

* Kjøp heller hengeren et nummer for stor enn knapt passe. Det har du igjen for når det gjelder stivhet og kjøreegenskaper. Husk at båten fort blir et par hundre kilo tyngre når du får på motor, fyller bensintankene og laster inn diverse pikkpakk.

* Muligheter for å justere kjølrullene i høyden er en fordel – ikke alle båter er helt rette/plane i kjølen.

* Tipp på hengeren er greit å ha når du skal ha opp båten og rampen har liten helling. Da slipper du å kjøre hengeren så langt ut i vannet.

* Kjør aldri hengeren lenger ut i vannet enn at det så vidt når opp til felgkanten på hjulene. Da unngår du vann i bremsesystemet med påfølgende rustproblemer og låste bremser, og enda verre – rust i hjullagrene. Dette burde egentlig være en selvfølge, men man ser veldig ofte hengere som dukkes helt under vann slik at båten ligger og flyter oppå.

* Spyl felger, hjuloppheng, støtteruller og motoren, og gjerne også båten, med ferskvann når du kommer hjem fra tur i sjøvann.

* Jekk opp hengeren og la den hvile på klosser slik at den ikke står på hjulene, og dekkene sprekker, under vinteropplaget.

Arvid_A's "tips" er alle gode og jeg har selv mange ganger stusset over de som kjører hengeren langt ut i vannet. Maks til kanten av felgen og knapt nok det er tingen. Selv da kan du få mer vann over hengeren enn du ønsker. Jeg sto sommeren 2002 og sjøsatte båt fra rampen i Nidelva gjennom Trondheim (nedenfor jernbanebrua). Vannet var bare drøyt halvveis opp på gummien på hengerdekkene. Der kommer en TULLING i en god del mer en 5 knop (8 - 12) og lager skikkelig med bølger :yesnod:  Høflig det når det står noen å sjøsetter båt noen titalls meter unna :yesnod:  Vel ikke så mye salt i vannet der da :yesnod: og en spyling av hengeren etterpå ser ut til å ha berget det hele. Det er til stor hjelp å ha vugge eller tipp på hengeren slik at det letter sjøsettingen selv om en ikke kjører hengeren så langt ut i vannet!

 

Ellers vil jeg kommentere at selv om det er trygt og godt med en stor og stødig henger så hender det at en må se litt på egenvekt på hengeren kontra last og nyttelast også og ta dette med i vurderingen også. Det er en av årsakene til at jeg har en henger som er godkjent for maks 22 fot båt når båten er 21,5 fot. Båt + motor og annet utstyr er selvsagt godt under nyttelasten til hengeren. Men både 50 liter vann og 150 liter bensin kan jeg ikke ha uten at de godkjente vekter overskrides - så vannet og ofte også mye av bensinen fyller jeg etter at kjøreturene er unnagjort. Har kjørt flere hundre mil med båten på slep nå og det går veldig greit. Trekkvognen, en Citroen med konstant fjæring/bakkeklaring har 260Nm og 200 Hk så det holder i massevis til å dra med.

 

Firehjulsdrift og lavgirserie er selvsagt det beste for å trekke opp båt med fra ramper. Jeg har nok bare forhjulsdrift, men det har gått veldig greit. Lavgirserie savner jeg mer enn firehjulsdrift faktisk. Når det gjelder bakhjulsdrift kontra forhjulsdrift er jeg ikke helt enig i det som ble skrevet i et innlegg her. Jeg faktisk ved flere tilfeller vært glad for at jeg har forhjulsdrift. Når det ikke er flo eller nære flo når en skal trekke opp båten kan det være ganske sleipt på rampen ved bakhjulene!

Link to post
Share on other sites

Har også en følelse av at bil bygd på ramme er en fordel i forbindelse med trekking av henger. Da får man jo som oftest 4x4 og lavserie på kjøpet.

 

Trakk litt rundt på en 16 fots skjærgårdsjeep en sommer og erfaringene var stort sett veldig gode. Bilen var en 1995 Chevrolet Blazer. Kan se for meg et utmerket båtliv i en 20 foter med to køyer som man frakter rundtomkring på henger. Tenk alle fjordene, vannene og kanalene man kan nå!

 

Desverre er veier og bilavgifter problemer for et slikt båtliv i Norge. Man skulle nesten tro avgiftene på biler var rettet inn for å gjøre hengertrekking vanskelig.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

På utfartshelgene på sommeren er hele plassen full av biler og hengere ingen kjenner noe til. De betaler aldri noen årsavgift og deltar aldri på vedlikehold.

Sett opp bom, og krev 50 kr i utsettingsavgift. Lag evt. en selbetjeningskasse med konvolutter til litt pengeinnkreving. Så dyrt som et anlegg er, skulle det bare mangle om ikke "farende fant" bidro litt til vedlikehold. 50 kr er kanskje ikke all verden, men symbolverdien er stor ( jeg går ut ifra at alle brukere som ikke er medlemmer betaler. Dette med an noen ikke gjør det går jeg elegant forbi, for jeg kjenner ingen slike slubberter...)

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vi har nettopp anskaffet både båt og ny Gaupenhenger (2000 kilo). Båten kommer til å veie 16-1700 kilo, så det er akkurat det hengeren klarer. Foreløpig har vi kun slept båt/henger fra Ise i Østfold og hjem til gårdsplassen på Hamar. Det gikk fint! Brukte en Toyota Hiace 4x4, lånt på jobben.

Etterhvert (neste år) blir det nok turer til sjøen. Enten nå blir sørover eller nordover. Kommer til å bruke båten mye til dykking. Regner med at sjøsetting går greit rett fra henger, men at vi må til med kran for å få den opp igjen...

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg drar frem dette emnet igjen. Her er en link med nyttig info for "hengerbåt"-folk.http://www.marinemechanic.com/site/page178.html

En mengde "selvfølgeligheter" på en av de mest uleselige sider jeg har sett på lenge

(mårkeblå skrift på sort bakgrunn).

Det som kanskje IKKE er nevnt der, er viktigheten av å feste (surre) båten på hengeren.

Bruker sjøl 2 stk 5-tonns jekk-strammeband (+ en sikring fremover). Dette er med på å stive

av hengeren også.

Stor feil som gjøres når folk lager henger sjøl eller kjøper standard henger, er  HØYDEN! Det er

viktig å få kjølen så lavt som mulig for å få lavest mulig tyngdepunkt på "redskapen". jeg snakker

her om større båter på henger.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nok en gang trenger jeg noen praktiske råd.

Jeg skal over fjellet fra Bergen til Drammen i morgen og hente nyebåten min.

Tilhenger har jeg leid og i forbindelse med transporten trenger jeg litt info om hvordan dere erfarne gjør dette.

 

1) Ser for meg at det beste er å ha kalesjen på båten under transport, men er litt urolig for kalesjen. Tåler den vindpresset eller bør jeg kjøre uten kalesje?

 

2) Er det nok å feste båten med wiren framme eller skal det også være transportstropper rundt båten?

 

Båten er 20 fot og veier 600 kg.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Nok en gang trenger jeg noen praktiske råd.

Jeg skal over fjellet fra Bergen til Drammen i morgen og hente nyebåten min.

Tilhenger har jeg leid og i forbindelse med transporten trenger jeg litt info om hvordan dere erfarne gjør dette.

 

 

1) Ser for meg at det beste er å ha kalesjen på båten under transport, men er litt urolig for kalesjen. Tåler den vindpresset eller bør jeg kjøre uten kalesje?

 

Jeg tror det bør gå bra med kalesjen oppe om den er i god stand, uten at jeg kan garantere deg det.

 

2) Er det nok å feste båten med wiren framme eller skal det også være transportstropper rundt båten?

Nei, dette har jeg prøvd med dårlig resultat.  Heldigvis satte vi akkurat igang fra full stopp da båten skled av hengeren.  Du må feste båten med stropper/tau foran og bak, slik at den "blir en del av hengeren"Båten er 20 fot og veier 600 kg.

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Kalesjen skal vel tåle en del vind også når båten er i bruk eller ligger i opplag, så den tåler vel den vinden som blir så lenge du har tenkt å holde fartsgrensene?

 

Når jeg frakter min 16-foting på henger så bruker jeg minst ett sett med kraftige jekkestropper over midten av båten. På hengeren, ved siden av hjulene er det som oftest fester til krokene på jekkestroppene. Pass på at strammeren på stroppene ikke ligger og knager inntil båtsiden. I tillegg så fester jeg påhengsmotoren sideveis med stropper slik at den ikke danser frem og tilbake.

 

Hvis du får festet jekkestroppene med kalesjen på så behold den på, hvis ikke så ta den av.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt en del i Trøndelag og nedover til Oslo med en Skibsplast 655 på en enkeltakslet henger. Totaltvekt på dette slepet er rundt 1600 kg. Til Skibsplasten var det med en egen, kraftig, transportpresenning som jeg bruker. Men jeg vet om flere som kjører med den vanlige kalesjen oppe. Hvis været er godt, og du ikke har transportpresenning, ville jeg ha kjørt uten.

 

Båten fester jeg med 2 jekkestropper ned fra pullertene akter, samt en kraftig stropp over fordekket og skrått bakover. Den siste for å hindre å få båten på "nakken" ved kraftig oppbremsing. Totalt gir dette mer enn nok støtte og stabilitet til båten. Tro meg, har vært ned i grøfta en gang på hytteveien :headbang::headbang: Båten din veier 600 kg, så denne oppskriften burde holde i masse vis.

 

Lykke til :drink:

Link to post
Share on other sites

Du bør ha to kraftige jekkestropper - en rett bak hengerhjulene og en som går over baugen på båten og under hengerdraget. I tillegg til å sikre at båten er fast på hengerene, gir dette også en avstivning av hengeren slik at ekvipasjen får bedre kjøreegenskaper.

 

Jeg har gjennom årene alltid transportert båten med med kalesjen på, og aldri hatt noen skader på kalesjen av den grunn. Så lenge du holder deg innenfor lovlige hastigheter, og sjekker at glidelåsene ikke sklir opp, bør dette gå bra også i ditt tilfelle.

 

Siden du har en leid henger og ikke har hatt båten på denne tidligere, så sjekk at kjølrullene og støtterullene på hengeren er riktig innstilt, slik at de alle får sin del av belastningen. Dessuten er det viktig få båten plassert slik på hengeren at vekten på hengerkula blir korrekt (60-80kg). Hvis ikke blr ekvipasjen uregjerlig og vinglete.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...