Jump to content

Ny 115-140hk, Suzuki, Yamaha eller Verado?


ynroenn

Recommended Posts

Vurderer nå seriøst å bytte motor på min kmv 2000dc. (Holdt på å gjøre det for 2 år siden, men da ble det nytt hus istedenfor...) HAR bestemt meg for at det blir en 4-takter. Synes e-tec virker spennende, men til mitt bruksområde (mye 6knop:) ) så har jeg bestemt meg. Sitter en Yamaha 115 2-t der fra før. Denne motoren passer meget godt, så når jeg nå ser på motorer som er hakket større er det ønsket om lavere turtall /behagelig gange på marsjfart. ALternativene er som følger:

  • Suzuki DF 140 (oslo marineservice)
  • Mercury 135 Verado (Bakken motor?)
  • Yamaha 115 4-t

AKkurat nå heller jeg veldig til Suzukien. Vet mange her på forumet har gode erfaringer med akkurat denne motoren. Gjennomprøvd teknologi, lett vekt, lite stø osv. VEradoen virker også spennende, men er jo litt skeptisk til dette med barnesykdommer. Yamaha er jeg jo godt kjent med, er bare det at Yamaha 115 og Suzuki df140 kommer likt ut i pris.......

Noen synspunkter?

Link to post

Suzuki 140 er et sikkert valg. Tror nok at Yamaha og Honda er like gode motorer, men de to merkene koster noe mer i tilsvarende motorstørrelse. Dessuten er de (i alle fall Honda) noe tyngre. Men ta en ringerunde til forhandlere av disse merkene. Sikkert en del gode "vintertilbud" nå..

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Til det bruket du beskriver med mye putring på 6 knop, så ville jeg valgt Suzukien eller Yamahaen.

Veradoen er sikkert flott motor det også , men hvorfor betale mer for avansert teknologi man ikke har til hensikt å bruke. (Tenker på kompressormating etc.)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Med den bruk du antyder ville jeg gått for Suzukien eller Yamahaen. Dette er begge to veldig gode motorer og valget disse mellom avhenger vel av det pristilbud du får opp mot ytelse etc... samt eventuelle "følelsesmessige" preferanser for motormerke :wink:

 

Men når Ivar sier "putre på 6 knop" er vel ikke det helt riktig for Suzuki DF140. I motsetning til 2-taktere er det her null putring - ikke bare ved 5 - 6 knop, men til og med på tomgang. På tomgang snurrer ikke bare DF140 utrolig jevnt, men også så utrolig stille at noe av det jeg hører tydeligst fra min motor faktisk er kontrollstrålen i det den treffer vannflaten :yesnod:

Link to post
E-tecen har jo injection og klarer seg like godt som 4taktere på lavt turtall, så ser ikke noe problem med og velge den, eller for den saks skyld andre 2-t med injection....

 

Takk for nyttig inspill, og jeg er delvis enig. Har gått mange runder i forhold til dette. I forhold til det jeg har lest av tester (mange) ser det imidlertid ut til at 4-takterne fortsatt har et solid forsprang akkurat når det gjelder området 1000-2000rpm. Her har jeg altså bestemt meg, det BLIR 4-takt. (selv om jeg absolutt ser mange av 2-takternes fordeler, med et annet bruksmønster ville det kanskje blitt e-tec)

Link to post
Men når Ivar sier "putre på 6 knop" er vel ikke det helt riktig for Suzuki DF140. I motsetning til 2-taktere er det her null putring - ikke bare ved 5 - 6 knop, men til og med på tomgang. På tomgang snurrer ikke bare DF140 utrolig jevnt, men også så utrolig stille at noe av det jeg hører tydeligst fra min motor faktisk er kontrollstrålen i det den treffer vannflaten :yesnod:

 

Jeg har hørt denne ytringen fra deg før Helge, og det er bare fint at du gjentar den. Dette er noe av det som frister med Suzukien :wink:

Link to post
På tomgang snurrer ikke bare DF140 utrolig jevnt, men også så utrolig stille at noe av det jeg hører tydeligst fra min motor faktisk er kontrollstrålen i det den treffer vannflaten :yesnod:

 

Kan skrive under på at den går stille på tomgang :yesnod: - ankom brygga til en kamerat, la til, fortøyde, gikk iland. Etter noen minutter spurte kameraten om jeg ikke skulle slå av motoren? Han så at det sprutet vann fra kontrollstrålen men vi hørte ikke at motoren gikk..... Samme gjentok seg ved en annen anledning.

 

På alle vis fornøyde med motoren og kr. 123.000 inkl. montering høres ikke galt ut, regner med det er med full instrumentering. Er kanskje en 2007 modell overligger? Har du nyere kartplotter/ekkolodd så kan du bruke dette til å vise motordata via nmea 2000 interface. Og ja, du bør gå for hydraulisk styring.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Har du nyere kartplotter/ekkolodd så kan du bruke dette til å vise motordata via nmea 2000 interface. Og ja, du bør gå for hydraulisk styring.

 

Takk for svar! Dette hørtes interessant ut. Har en Garmin 276 c(plotter) og Garmin 400c(ekkolod). Begge to har nmea inn/ut. Står imidlertid ikke noe om at det er nmea 2000 interface?

Link to post

På Suzukien får du jo endel gratis hk.

Den begynner jo også å få et rimelig godt rykte :smiley:

 

Derfor er vel også annenhåndsverdien ivaretatt skulle man tro.

Mulig Yamahaen er litt tryggere i henhold til akkurat dette enda :confused:

 

Og ja gå for hydraulikkstyring

det vil gi deg mye glede og gjøre båten mer atraktiv når 3 fot syken en gang melder seg.

Den kan muligens bli noe tyngre på roret, men du får helt presis styring og kan slippe roret uten å bekymre deg for å endre kurs.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Har akkurat kjøpt meg en suzuki DF 140 2008 mod.Skulle egentlig ikkje ha motor før til våren,

men fekk en meget hyggeig pris på Lundamo Auto i Trondheim som jeg måtte slå til på.

LØP Å KJØP :smiley:

 

Gratulerer med ny Suzuki DF 140 2008 mod. Velkommen til BP også. :flag: Kan jeg spørre deg hva som er hyggelig pris på denne motoren på denne tiden av året ?

Link to post

Jeg ville nok kjøpe lokalt. Enklere med oppfølging av service og eventuelle reklamasjoner.. Kontakt Rønsdal i Asker også, og be om et tilbud på Verado og Yamaha også.... - Og sjekk at det tilbudet du får faktisk er på en 2008 modell, og ikke en 2006-2007 lageroppbevart....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

En "lagerligger" kan jo fås billigere :wink: og på en 10-15 år betyr ikke dette mye i annenhåndsverdi for deg. Det som bør undersøkes, er NMEA- kompabilitet på en "overligger" hvis dette er av betydning for deg...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
En "lagerligger" kan jo fås billigere :wink: og på en 10-15 år betyr ikke dette mye i annenhåndsverdi for deg. Det som bør undersøkes, er NMEA- kompabilitet på en "overligger" hvis dette er av betydning for deg...

 

Handlet min 06 modell som "lagerligger" i jan 07. Den er nmea 2000 kompatibel. Var heller ikke noen forskjell på 06-07 modellen sa forhandler. Ser ikke ut som det er noen store endringer på 08 modellene heller.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Hvorfor ikke satse på en ny Mercury efi 115hk? Den "gamle" firetakteren var jo identisk med Yamahas firetakter, men den nye (ifra 2007) er jo en helt ny konstruksjon. Motoren er jo bygget på den samme blokka som Veradoen (1731 cc), uten kompressor og intercooler så den burde jo være solid nok.Den er utrolig stillegående og bensingjerrig, pluss at du i tillegg får den med Smart-craft innstrumenteringen.Der leser du av masse av informasjon om motoren.

Link to post

Helt klart et alternativ. Nå vet jeg ikke hvordan denne ligger i pris, men antar at den tilsvarer Yamaha 115? Slik ståa er nå(ut i fra de tilbudene jeg har motatt), kan jeg få suzuki df140 for nøyaktig samme pris som yamaha 115. Tror de 25 ekstra gampene kler båten godt :cool:

 

Ps. leste akkurat i et amerikansk båtforum, der de diskuterte hvorvidt df140 ytte 140 hester eller ei( enkelte motstandere mente den ytte mindre....) Der ble det til slutt vist til en test der df140 ble kjørt i "benken"-resultat : 146 hester på propellakselen!

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post

Hadde absolutt foretrukket suzuki eller yamaha. Har jobbet masse med Mercury, og det er helt greie motorer så lenge de går, men generelt forholdsvis store og bensintørste, spesielt veradoen, som bruker bensin til kjøling. Det gjorde i hvertfall de største 6-erne husker jeg. Hadde absolutt gått for yamaha eller suzuki, men styrt unna både mercury og evinrude hvis det lar seg gjøre.

Link to post
Det som bør undersøkes, er NMEA- kompabilitet på en "overligger" hvis dette er av betydning for deg...
En ting er jo hva det er i dag. En annen er kanskje om 3 år?

 

 

Hvorfor ikke satse på en ny Mercury efi 115hk? Den "gamle" firetakteren var jo identisk med Yamahas firetakter, men den nye (ifra 2007) er jo en helt ny konstruksjon.
Her forklarte du vel hvorfor selv?

Suzuki er en motor som har vært på markedet en stund og bevist hvor bra den er.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Handlet min 06 modell som "lagerligger" i jan 07. Den er nmea 2000 kompatibel. Var heller ikke noen forskjell på 06-07 modellen sa forhandler. Ser ikke ut som det er noen store endringer på 08 modellene heller.

 

Vet du når Suzukiene ble NMEA 2000 kompatible? Har sett motstridende info på nettet, har sett fra og med både 2004, 2005 og 2006 modeller. I følge Erling Sande støttes dette først med 2008 modellene, men dette er jo selvsagt bare tull. Jeg kjøpte ei båtpakke i 2006 og fant først senere ut at jeg hadde fått en 2005 modell motor (DF115). Har veldig lyst på å få motordata på plotter, men det hadde jo vært kjekt å vite om motoren min støtter dette før jeg kjøper interface og kabler.

 

Har vært i kontakt med Erling Sande, Navy (Lowrance importøren i Norge) og Lowrance i USA uten at noen kan gi meg et svar på om motoren min støtter NMEA 2000. Lowrance henviser til Suzuki og Suzuki til Lowrance.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...