Jump to content

Instrumentene virker ikke


roesok

Recommended Posts

ratt.jpg

 

I går kveld/natt opplevde jeg noe merkelig. Det var mørkt da vi staret hjemturen og oppdaget at instrumentbelysningen ikke virket. Og så noe annet merkelig; da jeg hadde på lanternebelysning ble alle instrumentene satt ut av funksjon, altså viste ingen utslag. Når jeg skrudde av igjen lanternene virket alle instrumentene, dog uten belysning. Kan det være noen sikringer som er gåen og forårsaker dette? Hadde en reparasjon med skifte av styresnekke for litt siden og da ble det mye romstering blandt ledningene i dashbordet. Håper det er en enkel forklaring/løsning.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Villt forslag: Dårlig kontakt i minus et eller annet sted... :rolleyes:

Hvis du "rotet" i ledningene "baki der", KAN det hende at en kobling er blitt ustabil...

Er det sikringer "baki der"?

Har du skjema på anlegget ditt??

HVIS det er en dårlig kobling, KAN du få varmgang i denne...

 

(Redigert underveis.)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ja nesten hundre prosent dårlig jording,mulig ikke lett og finne feil men lettere hvis du måler deg frem til dette.Jeg hålt på i to dager jeg ble helt svimmel av dette,fikk heldigvis hjelp av cat ute på her.Jeg trykket på panelet mitt en knapp to knapp helt i orden trykket på flere da lyste hel dritten opp var jordingsfeil som ble målt fram til .MvhBjørn :cheers:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Ja nesten hundre prosent dårlig jording...

Men er det slik at instrumentbelysning har felles jording og at instrumentene kan fungere selv om belysningen ikke virker. Og så dette med lanternene; hviken sammenheng kan det ha at når bryteren for lanterner blir slått på så nullstiller alle instrumenter seg?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Antageligvis beror problemet på en bagatell, som at en jordledning har falt av en kontakt.

 

Men, det kan ta lang tid å måle seg frem til feilen.

 

Det forholdet du beskriver kan tyde på at det er koblet opp et ganske "sinnrikt" system mellom de forskjellige bryterne.

 

Jeg har vært borti noe tilsvaende for mange år siden, og det endte opp med at jeg måtte legge opp endel nye kabler for å løse forholdet.

 

Det kan være lurt å be om bistand fra en kyndig båtmann når du skal måle deg frem til hvor årsaken ligger.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antageligvis beror problemet på en bagatell, som at en jordingsledning har falt av en kontakt.

 

Men, det kan ta lang tid å måle seg frem til feilen.

 

Men det kan vel også være noe så enkelt som at når jeg ser bak dashbordet så er det en jordingsledning som er løsnet?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Hva om en eller annen har tatt strøm til lanternene i fra kabelstokken som går til instrumentene? Dette vil jo kunne føre til at forbruket i kabelstokken blir for stort og instrumentene ikke vil virke med tente lanterner.

At lys i instrumenene ikke virker er tegn på at enten pluss eller minus, eller begge er fraværende.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Problemet delvis løst. Fant et ledningsbrudd så nå fungerer instrumentene og lanterner. MEN, instrumentbelysning er og blir borte. Nå er lyset til disse instrumentene koblet sammen og jeg fant at det ikke var spenning på plusskabelen. Fant heller ikke hvor feilen ligger. Vurderer derfor å kappe felles plussledning og lage en ny kobling til pluss. Problemet er at de fleste punktene har konstant spenning og lysene bør skrues av og på sammen med tenningen. Fant et 12v. punkt i tenningslåsen som fungere slik. Spørsmål: Kan jeg koble instrumentbelysning direkte til 12v der, eller blir det for høy spenning for pærene, dvs. bør det være en motstand på ledningen.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

(Låner denne strengen i stedet for å lage en ny!) :yesnod:

 

Fikk litt trøbbel i går gitt :puke:

Endelig fått "begeret" på vannet etter omfattende ettermontasje...

(Kortvesrsjon: Byttet radar og monterte inn forbruksinstrument (NAVMAN 3100 SINGLE ENGINE FUEL COMPUTE til 200 pund), noe som førte til nødvendig montasje av NMEA-router og ut/inn med autopiloten (ST 5000) +++ = Masse kabel=fløtting)

Mente jeg var flink til å merke ledningene før jeg demonterte, la opp nye ledninger (= j@vlig kronglete i så liten båt!!) monterte sammen OG sjøsatte stasen.

 

To feil i dag (foreløpig!!)

1: Atopiloten klasker fullt ror straks jeg aktiverer den :cryin: :cryin:

2: Forbruksinstrumentet gir ikke visning på Nm/Litre, OG viser "litt" tullete angivelse av litre/hour...

(Tullete i den forstand at den viser 2-5 litre/hour LANG tid etter at motoren er stoppet!! :eek: (eTec påhenger))

 

Noen som har hint/kommentar??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Her var det ikke mye hjelp å få! :lol:

Brøt meg på trøbbelet med DF (=DødsForakt!) og noe instrumenter + bruksanvisninger... :fishing:

Her er hva jeg fant, OG som KAN være til hjelp for andre (håper jeg!) :yesnod:

 

Autopiloten: Under inst. av ny radar, forbruksinstrument++++ ble det masse ledninger som måtter trekkes om. Tross nitidig notering av koblinger og kabelfarger før demontasje MÅ det ha sneket seg inn en feil, slik at ledningene til den hydrauliske rorpumpen ble snudd. Feilsøkingstabellen i bruksanvisningen antydet dette. Løsning: Snudde ledningene til pumpen og alt var Ok! :flag:

 

Forbruksinstrumentet: HER var jeg uskyldig! :smash: :smash: Jeg hadde fulgt bruksanvisningen til prikk og punkte og kontrollerte nøye under montasjen av dette nye instrumentet... Det var tydelig at NMEA-signalet IKKE ble oppfattet av instrumentet. Årsak: Det var TRØKKLEIF i anvisningen. Både i den engelske og svenske teksten!! Nederst / bakerst i anvisningen var det listet opp tekniske data med små skrift, og DER sto det at gul leder var input NMEA pluss, mens det i montasje-rettledningen stod klart og tydelig at NMEA pluss input var den KVITE lederen. (Som er NMEA UTgang). Instrumentene jeg hengte på viste at det gikk NMEA-signaler i begge to :puke: ved å koble om, åpenbarte det seg en ny verden innen brennstofføkonomi! :flag:

OG: De ville tallene jeg hadde sett tidligere, skyldtes at jeg hadde for kort samplingstid (5 sec). Øket denne til 30 sekunder, og alt roet seg.

 

Som et hint:

Det var feil i ledningsfarene på den nye radaren også... Det viser seg at Furuno konsekvent bruker GUL leder som NMEA pluss input! KAN det være at dette er en standard tro?? (Denne feilen ble påpekt av stedlig forhandler av Furuno, Argon Elektro i Tr.heim...)

 

(NUuhh kan det etterhvert bli mulig å rapportere VIRKELIG forbruk på eTec-en :yesnod: :yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha kjørt gjennom 40 liter bensin til to motorer (75 Hk eTec og 15 Hk 4T Honda)ser jeg at instrumentet virker dårlig ved lave forbruk! Først ved over halv fart på eTec-en viser det nogenlunde korrekt. Under det og med Honda-en blir bensinmengden så liten at instrumentet ikke oppfatter all bensinen :cryin: :cryin:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tok kontakt med Pronav, men de kunne ikke gi noe teknisk info... Ferie?

Ikke ville de oppgi telefon til fabrikk eller andre forretninger heller.

 

På egen hånd fikk vi tak i fabrikken i NZ og ledet til hovedkontoret for Europa, i London.( Ukristelig tid for telefon pga tidssonene)

Skal ta kontakt der, med kåp om å få det elektriske skjema på giver / sammenkobling mot selve instrumentet.

Vi vil prøve en annen giver (annet fabrikat). Dette SKAL vi få til å funke.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...