Jump to content

Bio-Protect 2, noen som har erfaring?


pantzatt

Recommended Posts

12 år er hva jeg vil kalle erfaring ja.

 

Har holdt på i 2 dager med rengjøring av dieseltankene mine etter et heftig angrep av dyr.

Nesten som en botanisk hade i drivstffsystemet.

Nå er jeg bestemt på å aldri ende opp med en slik jobb igjen, og vil derfor gjøre alle mulige tiltak for at det ikke skal skje igjen.

 

omtalen av produktet på produsentens hjemmeside virket lovende, kanskje for god til å være sann, derfor ville jeg forhøre meg om andre kan bekrefte eller avkrefte om det er bra....?

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg benytter plantegift selv også, etter at jeg oppdaget dieseldyr i min tank (som jeg fikk renset sånn nogenlunde....monterer manhull til høsten og får renset skikkelig da). Men jeg leste noe som Jon Winge har skrevet om at man helst ikke bør bruke slike midler da det kan føre til resistente bakterier. Noen som har erfaring ift dette?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei.

Har vert innom mange forskellige kjemikalier til bekjempelse av dyr. Men som det er med all levende organismer blir dei resistente etter ca. 1 år.

Det man då gjør er at ein skifter på kjemikale typen så om det er bare for nokre måneder er det nok til å snu veksten. Da kan ein gå tilbake til ein type brukt tidlegere.

Link to post
Share on other sites

I min tid i supply'en, for snart 20 år siden, benyttet vi Bioprotect-2 til forbygging og bekjempelse av dieseldyr.

Og det fungerte!!!

 

For å sjekke tilstanden benyttet vi Dipstick Combi. Dette er små gjennomsiktige plastsylindrer som inneholder en stick. Sticken dypper du i dieselen og deretter plasserer den tilbake i plastsylinderen som så plasseres en temperert omgivelse for dyrking.

Hvis dieselen er befengt med dieseldyr så vil dette bli påvist ved at det gror frem noen "dotter" på stikken i løpet av en dag eller to.

Den ene siden på sticken indikerer sopp og alger, den andre bakterier og virus.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jøss virus også ?

Er det vanlig å få problemer med virus i dieseltanken ?

 

Sitat fra Maritim Consultants PDF produktfil om Bioprotect-2

 

Mikroorganismer i denne sammenheng omfatter bakterier, virus, sopp og alger, som i forbindelse med diesel populært blir kalt Dieseldyr.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har brukt Bioprotect 2 et par år nå, og har ikke hatt problemer.

Det er jo ikke store "skvetten" som skal til hver gang.

1:5000 normalt eller 1:2500 ved behandling.

 

Stoffet er jo relativt dyrt på fyllestasjoner, men mye rimeligere i større kvanta.

Vi gikk sammen "en gjeng" i havna og kjøpte 20 l. Det varer noen år :smiley:

Test av sigantur.....

Link to post
Share on other sites

Hei,

................ Men jeg leste noe som Jon Winge har skrevet om at man helst ikke bør bruke slike midler da det kan føre til resistente bakterier. Noen som har erfaring ift dette?

 

Såvidt jeg vet inneholder BioProtect formaldehyd. Tror neppe noen bakterier utvikler resistens mot det. De drepes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...