Jump to content

Montere ekstra styreposisjon Sabb 2GZ


jupan

Recommended Posts

Har lenge tenkt å montere ekstra styreposisjon ute.

 

Er det noen som vet hvordan man gjør dette? Har lest på SABB.no om to styreposisjoner og har også hørt at de ikke har delene lengre og at de i tillegg koster 10.000 eller noe sånt.

 

Finnes det alternativer? Roret tror jeg man kan ordne med ekstra hydraulikkslanger og koble på en styresnekke ute, uten videre problem. Er vel bare snakk om riktige kobliner og en universal styresnekke og et ratt. Eller?

 

Så var det omstyring og gassregulator? Her vet jeg ikke om man kan bruke universalting eller hvordan man gjør dette. Det eneste jeg vet er at styreposisjonen ute skal være koblet nærmest motoren, og den inne i styrhuset skal være koblet "etter" den ute.

 

Håper noen der ute har en løsning i sin båt som kan fungere i min båt, og som ikke koster all verden.

Link to post
Share on other sites

Dette er et spennende tema. Jeg driver nemlig selv og funderer på dette da jeg har planer om dette i min nye sjark. Mitt system vil bestå av en rorkult ute og styresnekke inne med teleflex kabel. Derimot håper jeg også og få lagt til noe slikt at jeg kan både justere vingene og regulatoren ved den innvendige styreposisjonen. Dette har jeg tenkt og prøve og få til ved bruk av en 2spaks teleflex kontroll. Dette burde la seg gjøre da jeg har 90graders omstyring.

 

Jeg håper du legger ut bilder og forklaring om du får til ett system så kan jeg muligens få noen tips og råd derifra! :wink:

Link to post
Share on other sites

Da er vi hvertfall to om saken, om ikke annet! Jeg har egentlig mer peil på biler enn på båter så dette er litt nytt for meg, men jeg kan ikke forstå annet enn at man kobler en wire fra omstyring til utvendig spak, og videre med wire til innvendig spak, osv...

 

Det er jo ikke akkurat romferger som skal lages ;)

 

Artig om det er noen som faktisk har et slikt system i sin båt med 2 komplette styreposisjoner så man kan få noen bilder og forklaringer hvordan dette er koblet.

Link to post
Share on other sites

...Det er jo ikke akkurat romferger som skal lages ;)

:lol: Godt sagt, JRO!

 

Sant nok, problemet er at "vanlige" kabler som går i strømpe ikke klarer presset til en Sabb-omstyring - ihvertfall ikke på "skyv" - på "dra" går det bra. Det må kraftige saker til, skal du få rikket den når motoren går på vanlig marsj-turtall. Alternativet er selvfølgelig å slå ned farten før du vrir på den.

 

:o)

Mangler dette selv og har - i mangel av noe bedre - foreløpig ordnet det slik at reguleringshedlene stikker ut av motorkassa mi.

 

t23_kobleinnfremdriftbp.jpg

 

Har sett en del mikk-makk-løsninger med lange stenger og sykkekjede-kranser, men det blir så lite elegant!

:rolleyes:

 

t23_motorkassa13.jpg

Slik så det ut før jeg malte: Gasshendelen til venstre og omstyringa (den blå stanga) i midten. Koblingen til høyre.

 

Nå er vi TRE om denne saken!

:lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har sett an enkelte bruker styresnekke og kabel type Teleflex/Ultraflex til omstyringen. Gasswiren er enkel, det er mulig å kople to gasswirer på håndtaket på motoren. Styringen burde også være grei, i alle fall hvis du har hydraulisk. Finn ut hvilken type styring du har, og kjøp deg en ekstra styresnekke, slanger og koplinger.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvorfor går det ikke an og bruke teleflex/ultraflex. Det må vel finnes en størrelse av dem så er kraftige nok?

 

Det går nok på en måte, men så har du jo ikke en sveiv lenger, men et ratt da, med 3,6 fulle omdreininger fra 'helt ut' til 'helt inn' - litt vanskelig å huske eller forestille akkurat hvor i bevegelsen du er. Ikke sant?

 

 

...Gasswiren er enkel, det er mulig å kople to gasswirer på håndtaket på motoren.

Ja, og der har jeg et problem, index! Nettopp fordi gassviren jeg har inne i styrhuset først går innom den gasshendelen på håndtaket ved motoren, så fungerer den omvendt av den ute i betjeningsretning!! :headbang:

 

Når jeg "dytter" inne så "drar" spaken ute i veieren som går til regulatoren - så jeg må tenke meg MEGET godt om når jeg står inne hhv ute, hvilken vei gasshendlen skal betjenes for å f.eks. slå ned på farten.

 

Litt dumt å gjøre feil, når du f.eks. ligger midt inne i et yrende, overfyllt havnebasseng i Stømstad i fellesferien i juli.... :crazy:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvor får du tak i spak da?

 

Hvis du tenker på en slik kombi gass / gear-spak som bl.a. Maritim selger, så tror jeg ikke det er nok vandring / utslag på den for å få omstyring fra full-forover til full-akterover og omvendt.

 

Håper at du har rett, Sleipner, så kan jeg kopiere ditt system bare.

:cool:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jasså så jeg er ikke alene om å "plages" med slike utfordringer. :smiley: Holder på med en Viksund og en Sabb. Har nettopp brukt mange timer på nett og i telefonen for å finne kontrollbokser og kabler for fjernstyring av reverseringa.

Foreløbig uten å lykkes med å finne noe som holder.

 

@ pernod kan du fortelle litt mer om bruken av styresnekke? Du har hurtigomstyring på motoren din? Hvor langt må du bevege sveiva på snekka for å få fullt utslag fra forrover til akter?

 

Jeg har selv tenkt at det nok blir den enkleste og rimeligste løsninga. Men i og med at jeg har motoren under dekk så trenger jeg fjernstyring med to styreposisjoner, en ute på dekk og en i rorhus.

 

Et alternativ til styresnekke og kabler er jo å bygge noe hydraulisk mikmakk, men hadde ikke så lyst til det. Et poeng med SABBen er jo at det skal være enkelt

Link to post
Share on other sites

det går veldig fint og bruke omstyringshendel når jeg står bak motor og skal manøvrere.lite motstand i styresnekka.bruker en veldig tynn grease i

selve styresnekka.mener det er en styrekabel med ca.20 cm slaglengde.1 1/2 omdreining fra full forover til full bakk.skal man ha to styrkabler

må vel kanskje disse stå 180 grader på hverandre for og få minst mulig motstand?første gang jeg prøvde,hadde jeg for kort arm mellom omstyringshendel

og styrkabel.da ble det litt for tungt.lagde ny arm (maks lengde i forhold til slaglengde på kabel),da gikk det kjempefint og fikk nesten ingen

motstand.lykke til............

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...