Jump to content

Den energiøkonomiske båten


avmønstret5

Recommended Posts

Utgangspunktet her er en båt temmelig lik min, så dette er et tema jeg har tenkt litt igjennom.

 

-40hk motor er er en stor energikilde. Lading de minuttene man bruker motoren betyr mye. Resultatet ved for dårlig lading er at man må kjøre motor kun for å lade. (mens man egentlig hadde ønsket å seile)

 

-For å få til god lading trenger man relativt stor forbruksbank, og stor dynamo. Da utnytter man dieselen maksimalt, ved at motoren også hele tiden mens den går leverer maksimal effekt til batteriene. Å kjøre en 40 hester unødvendig kun for å lade batteriene er både dyrt og bortkastet. Volvo leverer 115A dynamo på seilbåtmotorene, kombiner dette med stor batteribank, og du er et godt stykke nærmere målet om å ikke tenke på strøm når du er på sjøen for å slappe av.

 

-Kombiner dette med etterisolert kjøleboks og led lanterner, så er man i nærheten av bra utnyttelse av dieselen.

Link to post
Det ville vært fint å få noen forbrukstall med i diskusjonen. Er det ingen som vet hvor mye strøm de bruker i døgnet?

 

 

Jeg har alle data ombord og båten er der peppern gror, men selvfølgelig burde en ha oversikt over forbruket. Jeg har foresten kostantert at våre to laptoper suger strøm. Det skal være noen små solcellepanler for lading av PCer ..noen som kjenner til det?

 

Her kommer mange gode innspill - hva med en "strømsparemanual", dvs sett opp alle punkter hvor strøm kan spares uten at det går for mye ut over det behovet en har. Så er det hvor effektivt en kan lade med motor og annet. Helst skulle en vel få med seg data på lading og forbruk/sparing slik at en kan sette opp en balanse som Ole Petter er inne på.

Link to post

Hei Pettersand

Fordelen eller forskjellen mellom vekselstrøm og likestrøm er at likestrøm kan lagres for senere bruk i et batteri. Jeg ville ikke brukt penger på energikilder som var dedikert en spesiell forbruker uten at det kan dokumenteres en vesenlig fordel eller et spesielt formål.

 

Jeg synes det er bedre å lagre fornybar energi i batteribanken for denne er stort sett alltid mottagelig for strøm fra små energikilder. Selv om panelet er lite og spenningen er under det som normalt regnes for ladespenning, så lades batteriene.

 

Energien går da ikke til spille når den dedikerte forbrukeren ikke forbruker strøm.

Link to post

Har satt opp et lite regnakap for min båt.

 

Strømregnskap Bavaria 40AC

Kilde Forbruk Dftstimer Totalt

Kjøleboks -1 24 -24

VHF,GPS,Vind,Log,Dybde -1 24 -24

Autopilot -1 24 -24

PC (plotter), AIS motaker -2 24 -48

Lanterner -2 10 -20

Kabinlys -2 6 -12

Vannpumpe -4 0,15 -0,6

SSB sender -30 0,1 -3

Radar -3 8 -24

Fryseboks -1,5 24 -36

Gassalarm -0,2 24 -4,8

Diverse -1 20 -20

0

Sum forbruk -240,4

 

Solsellepanel 4 14 56

Vindgenerator 5 20 100

Sum lading 156

 

Må etterfylles med moror Tilsvarer ca 4t motorkjøring -84,4

 

Desverre virker vist ikke tabulator her så en får se litt stort på at det ble noe rotete.

Link to post

Kjøleboks,Plotter,tridata,vindinstrument,3x maxview displayer , kontrollpanel til Maxview,Autopilot hydraulisk,Kabinlys,Vannpumpe,Stereo.

 

Det er vel det jeg kommer på som bruker strøm hos meg , på en typisk tur med en overnatting så bruker jeg her rundt 60Ah på 24timer om jeg ikke har regnet meg helt bort.

Regner da med 5-6timer tur og resten overnatting.

 

Har 220Ah forbruks batterier og kjører ofte motor de siste 10minuttene før jeg i havn.

Vet ikke om dette er veldig uvanlig men det er tallene jeg kom fram til

Link to post

Stort eller lite forbruk, der er vi forskjellige.

 

Uansett mener jeg at det ideelle elektriske anlegget er det anlegget der man ikke behøver å kjøre motor fordi man trenger strøm. Selv er jeg i nærheten av dette.....

 

-Når man letter anker, går det gjerne 5-10 minutter før det passer å heise seil. Jeg lader gjerne rundt 25Ah på det første kvarteret, deretter kan jeg seile.

 

-Så finner vi en plass å ligge for kvelden, og det blir igjen 15 minutter for motor, nye 25Ah finner veien ombord.

 

På dette viset går jeg i minus på balansen, men etter 3-4 døgn, er det på tide å oppsøke en gjestehavn for å handle mat/fylle vann, og da fylles batteriene opp til over 90% igjen.

 

Jeg har 280Ah disponibelt i forbruksbanken (560Ah som utlades inntil 50%, 115A dynamo)

 

 

Skulle jeg med mitt strømforbruk og båtens originale elektriske anlegg feriert, måtte jeg vært i gjestehavn hver natt, eller kjørt motor i flere timer hver dag. (140Ah-60A dynamo).

Link to post

På ferietur langs kysten trenger ikke jeg heller og kjøre motoren for og lade regnestykket blir da slik.

Strømregnskap Bavaria 40AC

Kilde Forbruk Driftstimer Totalt

Kjøleboks -1 24 -24

VHF,GPS,Vind,Log,Dybde -1 10 -10

Autopilot -1 8 -8

PC (plotter), AIS motaker -2 10 -20

Anker Lanterne 0,5 8 4

Kabinlys -2 6 -12

Vannpumpe -4 0,15 -0,6

SSB sender -30 0,1 -3

Radar -3 1 -3

Fryseboks -1,5 24 -36

Gassalarm -0,2 24 -4,8

Diverse -1 20 -20

TV 3 3 9

Sum forbruk -128,4

 

Solsellepanel 4 14 56

Vindgenerator 5 10 50

Sum lading 106

 

Må etterfylles med moror tilsvarer 1/2 t kjøring. -22,4

Link to post
De fleste rimelige seilbåter hadde nytt godt av bedre isolasjon i kjøleboksen. Noen som har gjort dette? Min er iallefall latterlig/unødvendig dyp.

 

 

Helt enig. Min kjøleboks er for dålig isolert og dette kommer jeg til å gjøre noe med iløpet av "vinterdvalen". Har ellers byttet til LED pærer i alle spotter og byttet fra skillediode til relè (for litt bedre/hurtigere lading). Nå er det helt klart boksen som trekker mest strøm. Min kjøleboks er også veldig dyp og det er således god plass til et tykt lag isolasjon i bunn. Muligens vil jeg også legge isolasjon på innsiden av boksens vegger. Har vurdert å isolere fra utsiden, men dette virker mer komlipsert. Da må jeg antagelig rive en del av innredningen. Event. kan jeg sprøyte inn byggeskum, men dette syntes jeg er litt risikabelt.

 

Hvor langt har du kommet i planleggingen, Sun Flyer? Har du bestemt deg for hva slags isolasjonsmateriale du skal bruke. Bør jo være noe glatt (hygienisk) som er lett å holde rent.

 

Forøvrig har jeg kjøpt inn BEP batterimonitor som skal monteres med det første. Med dette apparatet kan jeg følge med på strømforbruket ombord :yesnod: .

Link to post

BMP, hvordan klarer du å få så mye strøm utav vindmølla di?

I det ene eksemplet gir den 5A i 20 timer i døgnet. I det andre eksemplet gir den 5A i 10 timer i døgnet.

 

Det første eksempelet må vel være helt galt? Det blåser jo ikke frisk bris 20 timer hver dag?

De vanlige vindmøllene med en snau meter stor propell krever en vind på 10m/s for å gi 5-6A netto ladestrøm.

 

Har du en veldig stor vindmølle kanskje?

Link to post
Hei Pettersand

Fordelen eller forskjellen mellom vekselstrøm og likestrøm er at likestrøm kan lagres for senere bruk i et batteri. Jeg ville ikke brukt penger på energikilder som var dedikert en spesiell forbruker uten at det kan dokumenteres en vesenlig fordel eller et spesielt formål.

 

Jeg synes det er bedre å lagre fornybar energi i batteribanken for denne er stort sett alltid mottagelig for strøm fra små energikilder. Selv om panelet er lite og spenningen er under det som normalt regnes for ladespenning, så lades batteriene.

 

Energien går da ikke til spille når den dedikerte forbrukeren ikke forbruker strøm.

 

Her blir det sikkert noen parallelle diskusjoner men det gå vel bra :santa:

Når du nevner vekselstrøm - jeg leste at Yanmar har utviklet et 220 V aggregat i form av en modul, montert mellom motor og gear, og som bare bygger noen cm. En langt mere effektiv måte utnytte motoren som el.energikilde på skulle en tro.

 

Jeg tenker også på at kulde kan lagres, og hvor en vel dimensjonert kjølekompressor tilkoblet motor, og med sjøvannskjølt kondesator kan produsere kulde for lenger tid med relativt lite motorkjøring.

Link to post
For å lade 25 Ah på 15 min. trenger du en ladestrøm på 100 A. Jeg synes det høres mye ut.

 

Mulig tallet faktisk er noe høyere dersom banken er helt nede i 50%. Jeg er ikke så ofte der nede, men var en gang nede i 53%, og da ladet dynamo 117A i starten, og falt gradvis nedover. Vanligvis er ikke banken såpass utladet, og man kan nok da heller regne et snitt på 85-90A. Men når jeg trenger det som mest, lader nok dynamoen rundt 100A i snitt det første kvarteret. Velger jeg da å fortsette ytterligere et kvarter, er ladestrømmen nede på 90 tallet en plass. Uansett lader jeg nok 50Ah på 2x15 minutter dersom det er noen timers seilas mellom disse ladingene.

 

Jeg ser det derfor som en fordel med en stor batteribank, fordi en liten bank raskt stiger i spenning, med det resultat at ladestrømmen synker raskt. Mange er kjempefornøyde når spenningen stiger, fordi de tror det betyr at dynamoen leverer bra.

 

På tur ligger jeg med en fyllingsgrad fra 50-80%, fordi det er her jeg får mest strøm for pengene. Er banken oppe i 80% når vi letter anker, heiser jeg seil med en gang, og dropper hele 15 minutters ladingen.

 

Banken lades kun til 100% på landstrøm.

Link to post
De siste 20% på en batteribank vil aldrig kunne hurtiglades uten og ødelegge batteriene.

Det er derfor jeg tenker på en elektronisk lader som regulerer ladestrømen f.eks Ladak (feil skrevet?) og ander.

 

Ang. vindror Gungan Din, Jeg tror nok de fleste i dag foretrekker el.autopilot (gjerne med reserve) og satser på tilstrekkelig strømforsyninge med mølle eller/og panel.

Link to post

Vindroret kommet først til sin rett under lengre havstrekk. Bruker IKKE strøm og har rask respons og kraft.

Har en liten video her da vi seilte Skagerak-Arendal i kuling og stor sjø.

 

Jo, skal du akterfortøye er vindroret i veien.

Måten vindroret er montert på vår Bavaria 32, er det faktisk mulig å bade og bruke badeleideren også.

Det er veldig enkelt å ta av og stue bort hele greia. Det er festet med kun 4 bolter.

 

Ellers er vel hemmligheten å ha så lavt forbruk på el. som mulig.

Som ellers i verden, man må betale for (u)vaner og den levestandard man legger opp til.

Jo flere duppeditter, jo mer forbruk.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Flott video av vindroret GeirT

 

Jeg har tenkt litt på dette med etterisolering av kjøleskap, og er litt i tvil om effekten er så stor. Når man regner ut strømforbruket på en kjøleboks, så måler man strømforbruk, ganger forbruket med 24 som er antall timer i døgnet. Men så er det jo slik at motoren i kjøleskapet slår seg av og på med termostaten, og dette kalles duty cykle.

 

Normalt sviver motoren mellom 25 og 50 % av tiden, og forbedringen med mer isolasjon vil jo bare i beste fall forbedre denne ”duty cykelen” noe.

 

På gamle kjøleskaper vil man få et bedre resultat enn på nye kjøleskap som nesten ikke bruker strøm. Jeg antar man har mer igjen for å gjøre slik som Lars, å passe på at det som står i kjøleskapet befinner seg i kjøleskapet også når man sitter og spiser.

Link to post
Normalt sviver motoren mellom 25 og 50 % av tiden

Dette må gjelde enten et svært gammelt skap med spesielt dårlig isolasjon, eller et skap som stadig åpnes og lukkes pluss at det settes matvarer inn som er varme, enten fra butikk eller fra frokostbordet. Feilaktig plassering av skapet med dårlig ventilasjon til kjøleribbene bak på skapet kan også gi stor gangtid.

 

Jeg har et gammelt 42 liters Frigo-skap fra -86 med Danfoss kompressor. Dette skapet tok jeg med meg hjem en vinter for noen år siden og eksperimenterte litt med. I løpet av et døgn forsøkte jeg å bruke det som jeg ville gjort i båten. Skapet sto på "gutterommet" mitt der temperaturen var mellom 20oC og 25oC hele døgnet. Jeg logget hele tiden temperaturen og gangtid i skapet (via AD inngangen til en gammel BBC Microcomputer med et selvskrevet Basic program!). Og Skapet gikk faktisk ikke mer enn 20% av tiden! Dette altså mye mindre enn 25 - 50% som Ole Petter antyder.

 

Dette gamle skapet trekker hele 5amp når det går, så et normalt døgnforbruk blir derfor ca. 24Ah. Kompressoren i nyere skap trekker imidlertid mindre strøm når den går. Og så er isolasjonen forbedret på disse over 20 årene. Så, etter hva jeg har hørt av andre med tilsvarende skapstørrelse, men med skap av dagens modeller, kommer en faktisk helt ned i 16Ah pr. døgn.

 

Etterisolering av gamle skap er det nok noen som har foretatt, men jeg har ikke hørt om noen som har tatt relevante målinger før og etter etterisoleringen. Men det skader i hvert fall ikke. Selv har jeg mange ganger tenkt å bytte ut skapet mitt, men det er blitt med tanken. Jeg klarer meg imidlertid godt med min 345Ah batteribank, 160watt solcellepanel og 70A generator med Ladac regulator. Da klarer jeg meg godt i langhelger (snaue to timer gangtid hver vei) fra torsdag til søndag, selv i oktober med mye bruk av varmeapparat (Eberspächer) og lys, dog hovedsakelig halogenpærer. Jeg har også 30amp Ladac landstrømlader som jeg bruker i gjestehavner i ferien. Da har jeg gjene PC'n stående på døgnkontinuerlig. I uthavner slår jeg den av når jeg ikke sitter fremfor den og bruker den.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...