Jump to content

Hvilken polermaskin bør jeg kjøpe ?


Seilersnobben

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

En god maskin koster nok desverre ikke under 2000,- Du bør ha en med god kraft, elektronisk justering og solid kvalitet. Kjøpte selv en Metabo for 3200,- for noen år siden. Verdt hver eneste krone. Har hatt et par billigvarianter, en som rister noe inn i h..... Går max 5 min, så klør hendene mine som bare det, resultatet var også dårlig. Kjøpte så en "dyrere" variant. 400,- kostet den. Den var av "vinkelsliper typen". Problemet var at den ikke var regulert. Så når jeg la trykk på den, så orket den knapt å gå rundt. Økte jeg effekten, så gikk det OK, helt til jeg ikke pusset. Da spannt den opp i astronomiske omdreininger som reulsterte i at alt som lå på skiva sprutet ut over alt. Som bonus fulgte det med ekstra børster...jaja...i bøtta den også.

 

Kjøp heller en ordentelig en med en gang. Finnes mange gode merker, men felles for de aller fleste er vel at de er relativt kostbare. Varer i årevis, så prisen jevner seg ut med årene...

 

Med overnevnte modell, så gjør nok den jobben vel så godt som en dyrere variant. (Den er elektronisk justert). Derimot stiller jeg spørsmålstegn ved levetiden. Poleringsjobb er veldig krevende jobb. Den går med relativt stor belastning i lang tid. Når jeg polerer min båt, så går maskinen kontinuerlig i 4 timer av gangen med høy belastning. Ikke til å sammenligne med en vinkelsliper som skal kutte en liten metallbit der og da.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med Larspo her. Kjøp likegodt en skikkelig en med en gang, for det blir like mye i billigmaskiner. I tillegg blir man lei og kjøper en skikkelig en til slutt likevel, og da blir det dobbelt så dyrt. Flex er vel den jeg har hørt mest skryt om, og den er vel relativt beskjeden i størrelsen også. Har selv en makita(2500,-) jeg er fornøyd med, men den er litt større en flex. Tror jeg hadde gått for flex i dag, men ville forhørt meg litt om muligheter for rabatter gjennom kjente.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor gammel testen i Båtmagasinet er, som det er linket til lenger oppe i tråden. Men der gikk maskinen fra Milwaukee av med seieren. Eneste minuset var vekten:

Milwaukee AP 12 QE, vekt 3,1 kg, 900 - 4700 omdr, pris 2625,-.

 

I ProffPartners brosjyre på nettet fant jeg i dag følgende spesifikasjoner på maskinen:

Milwaukee AP 12 QE, vekt 2,2 kg, 900 - 2500 omdr, pris 2575,-.

 

Altså skal maskinen ha blitt vesentlig lettere. Kan det ha med motoren å gjøre som nå har andre spesifikasjoner på omdreiningstallet. Litt underlig da at maskinen har samme typebetegnelse.

 

Men spørsmålet til slutt må jo bli om denne Milwaukee-maskinen fra ProffPartner er like god som den som ble testet. Er max omdreining på 2500 tilstrekkelig? Når vekten nå også er lavere enn den Flex-maskinen som var med i testen (2,5 kg), så er vel valget kanskje enklere. Pris tatt i betraktning. I testen kostet Flex'en 4500,-.

 

Har ikke funnet noen forhandler som har Flex "lett tilgjengelig". Ringte til importør i dag, og de sa at det var gjennom ProffPartner maskinen kunne skaffes. Men den finnes ikke når jeg søkte i ProffPartners komplette brosjyre.

Link to post
Share on other sites

I disse båtpussetider......

Er det ingen som har noen synspunkter på innlegget over her.... :confused:

Den nevnte maskinen fra Milwaukee har fått andre spesifikasjoner, lettere og lavere topp-omdreiningstall. Men er den like brukelig som den som ble testet. De har jo samme typebetegnelse. Vesentlig mindre vekt er jo en fordel.

 

Satser nemlig på å kjøpe en poleringsmaskin en av de nærmeste dagene. Og da skal jeg ha noe ordentlig :smash:

Link to post
Share on other sites

Milwaukee AP 12 QE er en kombinert polering/slipemaskin. Den finnes både i en 1200 og en 1250W utgave til samme pris.

Jeg har ikke undersøkt om det er vekt forskjell på dem..men det er sikkert den gammle og nye modellen. Min prisliste er fra 2008.

(Vi forhandler Milwaukee fugemasse-pistoler, men har komplett prisliste fra dem)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

nettsidene til Milwaukee fant jeg poleringsmaskinen AP 12 QE med de spesifikasjonene som jeg har nevnt: 1200 W, 2200gr, 900 - 2500 omdr., pris i ProffPartner-katalog 2575,-.

 

(Slipemaskinen heter AS 12 QE, og har litt andre spesifikasjoner: 1200W, 1800 - 4800 omdr.)

 

Noen som har synspunkter på at poleringsmaskinen nå har topp omdr.tall på 2500 i forhold til 4700 på maskinen som ble testet i båtmagasinet i sin tid. Og at vekten er gått fra 3100 til 2200 gr.

 

 

Hvis jeg ikke får noen sterke frarådninger, så satser jeg nok på poleringsmaskinen fra Milwaukee. Satser eventuelt på at Milwaukee vet hva de har gjort når spesifikasjonene er endret, og vekten er redusert betraktelig, og at maskinen er like god som den omtalte testen viste.

 

KaRsK:

Da er det vel AP12QE du har kjøpt. Er det hos ProffPartner og til hvilken pris ??

Redigert av jada (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som har synspunkter på at poleringsmaskinen nå har topp omdr.tall på 2500 i forhold til 4700 på maskinen som ble testet i båtmagasinet i sin tid. Og at vekten er gått fra 3100 til 2200 gr.

Du har i alle fall ikke noe behov for hastigheter over 2500 til polering. Reduksjonen i vekt derimot er en god sak.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Nå er tekniske spesifikasjoner for poleringsmaskin Milwaukee AP12QE studert litt nærmere:

Nominell inngangseffekt (W) ...........1200

Avgitt effekt (W) ..........................600

Tomgangsturtall (min-1) .................900 - 2500

Tomgangsturtall maks. (min-1) ........4700

Vekt uten nettkabel (kg) ................2,2

 

Her er max tomgangsturtall fortsatt oppgitt til 4700, så da er det vel den samme maskinen som i testen. I testen står det at vekten er målt med underlagsskive og nettkabel. Da kan en vel konkludere at Milwaukee ikke har blitt lettere.

 

I morgen blir det handletur. Sannsynligvis Milwaukee, men skal sjekke om Flex kan være tilgjengelig i området. Vekta har betydning. Og har også forstått, som lippert skriver, at turtallet ikke skal være noe problem. Det er mer enn høyt nok. Ifølge båtmagasintesten bør omdreiningshastigheten ikke overstige 1000 - 1500 omdr. under polering.

Link to post
Share on other sites

KaRsK:

Da er det vel AP12QE du har kjøpt. Er det hos ProffPartner og til hvilken pris ??

 

 

ja det er den jeg har .. kjøpt av min onkel på proffpartner.. så ble under 2 lapper kan du si..

 

testet litt i dag .. klarte ikke å kvele den ved bruk .. virker som den holder det innstillte turtall uansett hvor mye trykk jeg la på den..

 

men har ikke noe sammenligningsgrunnlag ..

Link to post
Share on other sites

.. kjøpt av min onkel på proffpartner.. så ble under 2 lapper kan du si..

 

Fått pris i dag fra ProffPartner:

 

2899,- inkl. mva. og poleringsverktøyet

 

Prisen på 2575,- fra ProffPartners -09 katalog er kanskje kun for selve maskinen. Får sjekke når butikken oppsøkes.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye koster bare maskinen, er du sikker på at det er 2575,- ?

(og hvor fort må du ha maskinen?)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye koster bare maskinen, er du sikker på at det er 2575,- ?

(og hvor fort må du ha maskinen?)

 

Ikke noe er sikkert her nei :rolleyes:

Men jeg har gjort noen nyoppdagelser i ProffPartners nettkatalog for -09:

Pris kr 2575,- inkl. 6m quik-lok ledning, sidehåndtak og polertallerken. Tydeligvis (kanskje) ikke noe ytterligere polerings"duppeditter".

Så har jeg oppdaget nederst på siden: Prisen er selvfølgelig veiledende inkl. miljøgebyr, men eks. mva. Med 25 % mva + muligheter for noe ekstrautstyr blir jo prisen langt over 3000,-.

 

Da er jo tilbudet som jeg har fått på 2899,- inkl mva og det som trenges, ikke så galt likevel. Men ille nok.... :rolleyes:

 

Hadde tenkt å begynne på båtpussen uka etter påske. Har tatt fri, og har bestilt godt vær...... :smash:

Link to post
Share on other sites

Må i alle falll ha minst en rund svamp og en lammeullshette til etterpolering. Prisen din vil jo bli 2500,- med mva, men hvis det ikke er inkl. alt du trenger, så er du nok omtrent på prisen jeg fikk oppgitt. Ser du er fra Lillesand, bibba81. Hvor fikk du tilbudet??? Kanskje vi kan få litt kvantumsrabatt ved kjøp av to..... :rolleyes:

Redigert av jada (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...