Jump to content

TAMD 60 C - skal det være væske i ekspansjonstank ved kald motor?


nordan family 27

Recommended Posts

Ser av instruksjonsboken at det skal fylles et visst væske-nivå i ekspansjontanken når motorene er i ro. Kikket i mine ekspansjonstanker i dag (svære klosser fast på motoren - ikke løse plast tanker) og der var det absolutt ingen ting utover et fuktig svart lag i bunnen. Klarte heller ikke å identifisere om det er rød (som angitt i instruksjonsboken) eller blå kjølevæske heller. Så i morgen tenkte jeg å skru opp lokket på varmeveksleren som iflg boka er steder for vanlig påfylling for å finne ut nivået og type av frostvæske. Hadde ikke så stort verktøy med i dag. Men burde det ha vært væske i ekspansjonstankene i dag? Motorene har stått stille siden søndag og er kalde. (som det skinner igjennom er disse motorene ganske nye for meg...og jeg kjenner lite til historikken av hva som er fylt på og skiftet)

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

Ja, det SKAL være kjølevann i ekspansjonstanken, iflg. boken skal det stå til noen cm under radiatorlokket. Har du ikke vann der, så må du fylle på og forsvinner det så har du et problem ...

 

Pluggen over termostathuset er ikke for "vanlig" påfylling men til bruk ved skifte av kjølevæske (som du sikkert er kandidat for). Dagens visdom er at det skal brukes grønngul Volvo Penta kjølevæske, ikke rød.

 

Ang skifte av kjølevæske så bør det renses opp samtidig -- jeg holder på med den ene motoren just nu; et durabelig arbeid men fy flate hvor mye guffe som kommer ut. Vi har laget til et system med en dunk på akterdekket hvor vi filtrerer kjølevannet i en fille for å få hånd om dritt og rust osv. Tar ut kjølevann fra tilkoblingene for varmeapparatet og opp til/ned fra dunken. Bruker Bar's Leak produkter til rensing, det er meget effektivt. Hu hei hvor det går!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Varmevekslerens lokk er en stor seks-kant bolt som ikke kan åpnes for hånd. Lokket på ekspansjonstanken er det derimot lett å åpne for hånd.

 

Jeg er sikkert kandidat for bytte av kjølevæske, men nå håpet jeg i første runde å etterfylle for å se om det ble borte noe. I den forbindelse lurte jeg på hva slags kjølevæske jeg skulle fylle på, men det var det jo ikke så lett å se når det ikke er noe i ekspansjonstanken. Alternativet er jo å fylle med rent vann - men da er jeg nødt til å gjøre noe med frost-sikringa senere i høst, så da bestiller jeg meg vel nødvendig etter-arbeid.

 

SW: Har du en pumpe til å sirkulere det vannet du renser med? Tatt ut termostat eller lignende? Kan du kort fortelle hvordan dette systemet / sløyfen er bygget opp og hva du har gjort med av/påskruinger på motoren i denne forbindelse?

 

På den ene motoren kan jeg (hvis det blir gjort) ta ut vannet ved varmtvanns-tanken, på den andre motoren har jeg ikke noe eksternt å koble til, men det er vel rikelig med punkter jeg evt kan koble til en sløyfe. Men nå håpet jeg å unngå større prosjekter i år - det er mer enn nok av pågående prosjekter som holder meg sysselsatt en god stund til.

 

Så: skal jeg etterfylle med rent vann, eller åpne lokket på varmeveksleren for å identifisere type væske? Jeg heller til å åpne og helle på riktig med en gang - om det lar seg gjøre å identifisere den, med mindre noe her antyder at det er problematisk å få dette lokket tett igjen...

Link to post

På min Yanmar er det ikke væske i ekspansjonstanken ved kald motor. Når motoren blir varm kommer væsken opp mot maksmerket. Ikke helt etter boka, men nødvendig for å kompensere for bereder, defroster etc. Prøvde en gang å fylle til "min" merket, og da ble det søl!

Burde kanskje satt inn en større ekspansjonstank i stedet, men nå har det jo fungert i årevis. Kan ligge i time etter time på marsjfart uten problemer med kjøling.

Nå vet jeg hvor væskenivået skal være under radiatorlokket, og følger nøye med på dette.

 

Så kanskje du skal sjekke med tidligere eier om det må være slik grunnet for liten ekspansjonstank?

 

Mvh

Christian

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post

Har snakket med tidligere eier - som mener at det skal være omtrent slik Skipper Worse nevner over. Men han har ikke gjort så mye med båten selv, og viser meg til sin mekaniker, som for tiden er på ferie og ikke svarer telefonen (forståelig nok). Tidligere eier trodde dog at det var en grønn frostvæske, men anbefaler å kontakte mekanikeren før jeg fyller på.

 

Meknikeren er visstnok tilbake mandag, så jeg kan jo vente til da før jeg åpner toppen på veksleren - men utålmodigheten river litt i kroppen :sailing:

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

EGENTLIG er dette ganske enkelt. Det SKAL være vann i ekspansjonstanken, det står også i instruksjonsboken. Ikke diskutabelt. Det skal også være grønngul frostvæske, ihht. VP/Bjordal & Madsen. Denne er beregnet på de metaller kjølesystemet er bygget opp av.

 

Mht min renselsesprosess/djevelutdrivning så gjorde vi det slik: Koblet fra slangene som går til varmtvannstanken. Dermed ble hele motoren drenert; sammen med bruk av dreneringskranene bak på venstre side (en horisontal på blokken, en vertikal under eksosmanifolden). Slangen på venstre side av motoren foran (til varmeapparatet) er trykk (ut) og på høyre side er sug (inn). Fra begge dro vi lange slanger opp på akterdekket. Der hadde vi en spesialtilpasset 20-liters plastdunk med et utskåret "vindu" og en skroggjennomføring nederst. Inn-slangen ble satt på skroggjennomføringen og ut-slangen sto inn av "vinduet" med en fille rundt for å samle opp dritten. Fillen/e festet vi med strips. Fillene var for å fange opp og unngå å sirkulere dritten, skjønner? (fylte selvsagt opp i dunken med ferskvann, jeg har spyleslange i maskinrommet så det var enkelt og liketil. Har du det ikke, så er det et meningsfylt prosjekt å sette i gang med. Rene motorer er happye motorer og ferskvann gjør ikke skade noe sted. Spyl i vei.).

 

Vi fylte på med Bar's Leaks NURAL, to små bokser for 24 liter som skulle være akkurat passe. Kostnad 250,- Fyrte i gang motoren og satte den på 1300 rpm. Sirkulerte og byttet filler etter hvert, det var mye dritt som kom ut. (Skrudde ned til tomgang, satte engelskmann på slangen og byttet fille, så opp igjen til 1300). Når det var nesten ingenting igjen av dritt i fillene, la jeg ut-slangen ut over siden og rett i sjøen og lot vannslangen stå og fylle dunken etter hvert som systemet ble spylt gjennom. Når vannet så ut som drikkevannskvalitet sluttet jeg, drenerte motoren helt og koblet til varmeapparatet igjen. (Før det hadde jeg spylt gjennom sløyfen i varmtvannstanken også). Fylte deretter opp med rent vann og kjørte motoren varm. Drenerte på ny. (Ekspansjonstanken hadde ikke sirkulert så den måtte spyles og dreneres for seg. Drittjobb.). Fylte så opp igjen med rent vann og slik står det nå.

 

Neste trinn i prosesen er å fylle på systemrens og ta en helgetur og få kjørt motoren skikkelig driftsvarm i nogle timer og så drenere og fylle opp på ny og da med frostvæske/grønngul. Deretter kobler jeg til et kjølevannsfilter jeg har montert (Fleetguard fra Lekang) som skal holde det rent for fremtiden. Fordelen med dette er at man ser ved skifte hvordan tilstanden er, ulempen er at det er dyrt (2.500 pr motor med holder og alt, filter 850 pr stk, skiftes årlig eller hver 4000 timer, "hvad der enn maatte indtræffe først").

 

Her er noen fotografiske billeder av prosessen:

 

cimg1269.jpg

 

cimg1271.jpg

 

cimg1273.jpg

 

Dette var en av de SISTE klutene. Utrolig mye dritt og uhumskheter i systemet. Har ikke sett verre siden ungene gikk med bleier. Kjekt å ha fått dette swineryet ut!!

 

I tillegg til alt dette har jeg skiftet olje (helsyntetisk, 13-14 liter på hver motor), skiftet alle filtre (15 stk totalt), skiftet alle anoder på kjølesystemet, fjernet givere for turbotrykk og giroljetrykk og satt i plugger i stedet (har ikke instrumentene så trenger ikke giverne), vasket og spylt motorer og her og der, kjørt prøvetur og ettergått turbotrykk, kontrollert turtellere, gått over alt rundt omkring i maskinrommet, ryddet opp etter en liten diesellekkasje, skiftet en lensepumpe, fjernet ekspansjonstanken på trykkvannssystemet, skiftet en lader (Ctek 14000 sa takk for seg), skiftet glass i en turteller +++.

 

Det var båtlivet hittil i år!! :flag:

 

Lagt til: Legg merke til at det står "vi". Jeg suger ikke alt dette fra eget bryst. Jeg er swine-heldig som har en bekjent som er et unikum med båtmotorer og løser alle og ethvert problem jeg kan klare å skape.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Før helgens tur helte jeg på 1.5 liter rent vann i hver ekspansjonstank og håpet på at det da skulle være noe der når motorene ble varme. Det ble i alle fall nok til at det gikk an å heve en liten soup - på den ene motoren ser det ut til å være relatiuvt tydelig gul-grønn væske, på den andre motoren er det litt mer uklart.... Den ser i alle fall ikke rød ut, og har heller ikke noe særlig blått preg, så jeg regner med den er den samme. Av noe kvitteringer jeg har fått av forrige eier ser det ut som kjøle-rør-satsen på den ene motoren hvar vært skiftet for ikke så lenge siden - den motoren med den klareste væsken.

 

02082009001.jpg

Link to post

Heisann!!

På mine to TAMD60C motorer bruker jeg fosfatfri frostvæske kjøpt hos Felleskjøpet (MTU G48). Denne var oppgitt å være for universal bruk, dvs. Bensin, Diesel, med og uten Aluminiums legeringer i kjølesystemet.

Og den er BLÅ!!

 

Jeg mener den har de samme egenskapene som Valvolines G48 som også er fosfatfri og godkjent til bruk hos de mest kjente motormerker, deriblant Volvo. Denne er også BLÅ!

 

Kanskje på tide og avlive denne myten om rød og blå frostvæske??

 

Jeg har iallefall ikke tenkt tanken på å bytte til noe annet!!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

mateco, var det ikke den myten VP avlivet da de kom med den grønngule, da? :smiley:

 

Nordan, her sliter du litt. Smak på det uklare/brune vannet. Smaker det det minste hint av salt så har du en røket varmeveksler. Uansett vil den motoren ha meget godt av en god rens.

 

At det forsvinner kjølevann, kan bero på at du har radiatorlokk på ekspansjontanken som ikke holder trykket. Det er faktisk nok til å tømme ut en god del kjølevann.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
kontrollert turtellere,

 

Hvordan gjør man det? Ser at på den ene motoren viser de to styreposisjonene vel 100 omdreininger forskjellig på samme motor. Og den ene motoren slurper mye mer suppe enn den andre - så selvom jeg tror jeg har likt pådrag har jeg nok ikke det. Fylte 220 på den ene tanken og 290 på den andre i dag - og utlignings-koblingen er lukket, varmer og aggregat har såvidt vært i bruk, men maks et par timer :confused:

Link to post
Hvordan gjør man det? Ser at på den ene motoren viser de to styreposisjonene vel 100 omdreininger forskjellig på samme motor. Og den ene motoren slurper mye mer suppe enn den andre - så selvom jeg tror jeg har likt pådrag har jeg nok ikke det. Fylte 220 på den ene tanken og 290 på den andre i dag - og utlignings-koblingen er lukket, varmer og aggregat har såvidt vært i bruk, men maks et par timer :confused:

 

 

Hei,

 

Foran på remhjulet ditt ut av motor. Pleier det å sitte reflekser som man bruker et turtallsinstrument på. Hvis ikke det er reflekser der bruker du litt korrektur lakk og setter et hvitt merke.

 

Start motorer og sjekk turtellere mot hva instrumentet viser. Lag en tabell som du bruker for å sjekke turtall senere.

 

MVH

 

Jolla

Link to post

Turtallsinstrument, ja. Takker.

 

Et raskt sveip på biltema.no så bør dette la seg gjøre uten at lommeboken blir helt ødelagt - drøye 400,- så har de et slikt instrument ser jeg - art 15-282 "universell turtallsteller"

 

Når det gjelder den grumsete kjølevæsken så la bunnslammet seg etter et døgn, og væsken skimtes til lys gul/grønn, men veldig mye tynnere/lysere farge enn den andre. Har ikke smakt på den ennå. Lysere farge kan vel skyldes annen serie eller produsent - eller tynnere blanding ? Minnes på den blåe væsken at det var stor forskjell på hvor lys eller mørk fargen var selv i konserntrert form.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...

Båten har vært satt bort for diverse arbeider i det siste. De fikk også oppdraget med å skifte kjølevæsken - og få med seg så mye gørr som mulig ut. Jeg så ikke hvordan de gjorde det - men de hadde visstnok koblet på slanger og kjørt igjennom vann i en halv time etter avtapping av den gamle væsken i en stil som nok må ha vært ganske lik Skipper Worse sin over. Det hadde kommet EKSTREMT mye skitt ut. Så da var det gjort - så håper jeg det varer noen år før neste gang det blir nødvendig.

 

Når de først holdt på skiftet de olje på girkassene også. Det var på høy tid: etter å ha tappet av den gamle var det så mye gjørme igjen at de satt kassene et døgn med renseolje før de tappet på endelig olje. Iflg boka er det 1200 timers intervaller på dette - men det spørs om ikke det hadde vært slurvet litt med det, ja. Med litt justering av kassene samtidig ble de som en drøm å bruke i havn. Forskjellen var veeeeeldig merkbar. Nå smyger de inn og ut av gir som en ren drøm.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...