Jump to content

Katta i sekken


berg79

Recommended Posts

hei

Har kjøpt en Larson 195 Cuddy 1997 mod med en Volvo Penta 5,7 v8. Båten er kjøpt av forhandler med garanti ut sesongen. Desverre så ikke båten ut innvendig, så jeg har trekkt om alle putene og lagt nye tepper. Etter ca 7 timers bruk var jeg en kort tur på sjøen, slo av tenningen, men båten forsatte å svive heilt lavt. Fikk litt panikk derfor tennte jeg en gang med nøkkelen slik at motoren stoppet. Etter dette var motoren død. Leverte båten hos forhandleren, som ved kun å kikke på olje pinnen mente at jeg hadde kjørt båten tom for olje. Oljen var blank, så de mener jeg har byttet.

Jeg mener den er varme skjært seg. Kan dette stemme?

Forhandleren er ikke villig til å betale for en objektiv vurdering, heller ikke å heve kjøpet.

Båten er kjøpt med full service, men på drevet er det ikke en sink anode.

Fender listen har de byttet den er punkt skrudd rundt båten uten noe form for lim, skruene stikker 2 cm inn i cabinen. ( Sort fenderlist med hvit stramme tråd i) er dette riktig?

Denne forhandleren er en av de største i norge og lager båter.

Hva slags rettigheter har jeg som kunde her?

Håper på å få hevet kjøpet.

Link to post
Share on other sites

Har du garanti så har du garanti, ikke gi deg.

 

Antar de prøver seg siden dette ikke er eneste båten denne forhandleren har måtte ta tilbake pga "katta i sekken" salg.

 

Har holdt på å kjøpe båt der selv engang men avsto, han som kjøpte fikk ferien ødelagt pga skjært topp.

Link to post
Share on other sites

Her må du stå på krava. Hva mener de med at du har kjørt motoren tom for olje. De har etter hva jeg forstår levert båten i fra seg klar for bruk. Dersom motoren har gått tom for olje på syv driftstimer var det noe galt med den uansett.

 

Det er ikke du som har bevisbyrden her. Forlang heving av kjøpet, send dette kravet skriftlig.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei

Blank olje?

Etter olje skift på min Yanmar HJTE 55 HK er oljen like blank som da den kom fra kannen ivertfall de 20 første timene etter olje og filter skift.

Så å se på pinnen om det er blank olje påfylt etter motor stopp syns jeg er for drøyt.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

på "alle" GM motorer - skulle også tro volvo sine mariniserte GM motorer - i hvertfall de med injection - er sikret mot å kjøre tom for olje fordi hvis oljetrykket faller stoppes bensinpumpen/motoren før skade oppstår.

vet ikke om det er det samme på nyere forgassermotorer men jeg tror det.

Link to post
Share on other sites

hvis det er forgassermotor og tennpluggene er litt (for) varme eller at forgassenren ikke har elektrisk "cut offvalve" på tomgangen kan motoren selvtenne nok til at den kan honke rundt - i allefall en stund men dette er noemalt ikke farlig og relativt uskadelig for motoren men neppe riktig.

 

vil selvfølgelig oppstå lettere med overopphetede motorer - sjekket du kjølevannstempereturen når dette skjedde?

Link to post
Share on other sites

Etter ca 7 timers bruk var jeg en kort tur på sjøen, slo av tenningen, men båten forsatte å svive heilt lavt. Fikk litt panikk derfor tennte jeg en gang med nøkkelen slik at motoren stoppet. Etter dette var motoren død.

 

Fortsatte å svive helt lavt? Du mener litt ettertenning eller at motoren fortsatte å gå? At en motor humper litt etter at man har skrudd av tenningen kan forekomme selv om det ikke er noe direkte galt med motoren. Alderdom, litt rikt justert tenning og en smule varme kan dreie den en turn eller to.

 

Jeg mener den er varme skjært seg. Kan dette stemme?

 

Hva skjer når du vrir om tenningen? Har den skåret seg pleier man normalt ikke å få dreid akselen rundt i det hele tatt, og man vil bare høre ulyder fra en starter som ikke klarer å gjøre jobben sin. For man kjørt den rundt, men ikke får tenning er det mest sannsynlig noe annet som har skjedd.

 

Fender listen har de byttet den er punkt skrudd rundt båten uten noe form for lim, skruene stikker 2 cm inn i cabinen. ( Sort fenderlist med hvit stramme tråd i) er dette riktig?

 

Fenderlister skrus ikke på, de legges på ved at de varmes og strekkes på. En festeskrue eller to i hver ende. Ikke mer. Kan skruene komme fra noe annet?

 

Litt vanskelig å si mer uten mer detaljer, og helst også bilder av hva det dreier seg om.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Fenderlister skrus ikke på, de legges på ved at de varmes og strekkes på. En festeskrue eller to i hver ende. Ikke mer.

 

Å jo da, - ligger stadig ved siden av en Marex Dogger. Der er fenderlisten festet med skruer, la meg gjette litt, for hver 15. centimeter! Men hadde de stukket 2 centimeter inn i salongen, hadde nok skipperen ombord der reagert!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

stemmer det ca for hver 15 cm. amatør å la dem stikke ut. pluss at der den er skrudd bølger den. blir jo strammere der. Ser ikke bra ut.

Det er liten tvil om at motoren har skjært seg. starteren drar ikke rundt og veiven sitter dønn. Så det er årsaken til dette vi krangler om. Er umulig å si uten å åpne motoren mener jeg.

Link to post
Share on other sites

Bare for min egen nysgjerrighet: Du har kjøpt båten hos Scand Boats på Haslatangen og det er deres mekaniker som har uttalt seg?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

hvordan skulle det høres ut? båten sveiv greit før jeg tok av tenningen. Er det ikke litt rart at de sier den har skjært seg dersom det bare er starteren? Det var ingen alarm som gikk, og jeg tenkte ikke på å se på temperaturen... vet ikke hvem som har sett på båten. fikk bare beskjed om at de mente den var skjært pga kjørt tom for olje og at jeg hadde etterfylt siden oljen var blank. Det var også for mye olje på motoren sa de, men jeg tror vi ser vekk ifra hvem jeg har kjøpt av og hvem hos dem som har sett på motoren. Er ikke noe poeng i å sverte noen enda..

Redigert av berg79 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

henger starteren på bør det være en kraftig hvinelyd veldig uvanlig og du burde ha lagt merke til den.

 

kan du definere at oljen er blank?

 

1) som ny - lett gyllen-gul?

2) melhehvit/grå?

 

i hht (1) kan motoren umulig ha skåret seg pga for lite olje og oljetrykksfall er det alarm på - helt sikkert.

Link to post
Share on other sites

Bare for og avklare litt..

Hva skjer når du prøver og starte?

Ingenting,et kraftig klikk eller går motoren rundt som den gjorde før problemet?

Skjer det ingenting kan feilen ligge i tenningslåsen evt strømmtilførsel/jording.

Hører du et klikk slår startreleet inn,kan være defekt starter eller treghet i motor.

Drar motor normalt rundt på ved start?

Kjip service uansett av selger.. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...