Jump to content

Lage instrumenter på PC

Sabrina

Recommended Posts

Kjenner noen til om det finnes et program for å lage motorinstrumenter mm. på PC?

Det slår meg at det må kunne gå an å konvertere de analoge signalene fra sensorer inn på en PC og på den måten få et enkelt og oversiktlig instrumentpanel.  For eksempel noe a la Microsofts Flightsimulator.  Dermed kunne en få brytere, instrumentlys etc inn på en skjerm.

Jeg bygger båt, og instrumentene koster som kjent en del, - om en skal kjøpe alle separat.

For å spare penger, er dette ingen god ide. Motorer kommer gjerne med et sett motorinstrumenter. I tillegg trenger du noen flere. Bruker du en PC, trenger du et eller flere analogadaptere som konverterer spenning, puls eller strøm . Du trenger sw som behandler signalene og presenterer dem. Dette krever også at du har giverdelen for de ting du ønsker å måle.

Du sparer med andre ord inn selve instrumentene. Spenning, strøm, trykk, temperatur, osv. Selve instrumentet fra VDO, Wema eller andre koster gjerne mellom 200 og 300 kroner. Så hvis målet er å spare penger, burde du kikke etter bedre kandidater.

Lotus

Og hvis PC'en din kræsjer eller kortslutter?

Hei Sabrina

Dette er en tanke jeg selv har syslet litt med. I mine øyne synes fordelene å være åpnbare, ettersom man får muligheter for trending og historikk.  Dette er verktøy som kan være til stor hjelp.  Som eksempel kan du logge/trende differansetryket over dieselfilteret for å gi deg en pekepinn på når det er iferd med å gå tett.  Alarm kan enkelt legges inn også, slik at det ikke blir oversett, eller behøver å ligge fremme på skjermen hele tiden. Både nyttig og smart.

Andre åpenbart nyttige områder er differansetrykk over sjøvannsfilter for å bekrefte strømning og for indikasjon på gjentetting, eksostemperatur på hver sylinder for å fange opp en unormal utvilkling tidlig, oljetrykk og oljetemperatur, sjøvannstemperatur, strømningsmåling i ferskvannskrets evt. diff.trykksmåling over sirkulasjonspumpen, ladeluftstrykk for å gi indikasjoner på en sliten turbo, voltmeter, amperemeter, osv. osv.

Det er vel igrunn bare fantasien som begrenser, men at det både kan være nyttig og morsomt er jeg ikke itvil om.

Jeg tror vel også at dette vil bli mer og mer vanlig fremover ettersom utviklingen går og flere og flere leverer motorer som Volvos EDC-motorer (Volvo har vel forresten noe av dette som ekstra på sine EDC'er?)

Etter min mening er det ikke nødvendig å erstatte de orginale analoge instrumenetene, som kan fungere som en backup og en bekrefetelse på riktige verdier.

Det er et firma i Porsgrunn som jeg mener kaller seg for Navigo og såvidt jeg vet er iferd med å levere noe slikt til Steyr.  Synes å huske det var omtalt i ett av de siste nummerene av Båtmagasinet.

Hos meg er målet å få alt inn på PC'en, både navaids og motorinstrumenter.  Vi får se :puke:

Dette er ikke et direkte svar på ditt spørsmål, men kan være av interesse om man "må" ha PC tilkopling.

I min forrige båt installerte jeg nye instrumenter. Det var ett instrument. Det viste turtall analogt + masse andre innganger som ble vist digitalt. Suverent instrument, fordi man kunne sette varsling både for høye og lave verdier. (f. eks om motortemperaturen ble for lav.) Prisen var ca. NOK4.500 uten givere.

Tilvirker var VDO. Jeg husker at det var mulig å kjøpe software til dette og kople det til en PC. Dermed fikk man alt opp på PC og dette ble lagret fortløpende.

Pris aner jeg ikke, men sikkert dyrt når det er VDO som produsent

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Mulig du finner det du er på jakt etter på http://www.nereides.biz. Ikke spesielt godt egnet til å spare penger på men absolutt "kjekt å ha" :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...