Jump to content

Montering av snapp david


Puffen

Recommended Posts

Skal montere snapp david på badeplattformen. Det blir en konflikt med ankervinsjen selvfølgelig.

Vil også prøve å montere disse så langt bak at det blir stor nok åpning mellom jolla og rekka, til at det går an å passere melom når jolla blir lagt maks. bakover.

Mener å huske at Bitteliten hadde en tråd på samme problem. Er interesert i å få oppdateringer på hvordan dette ble løst. Og de vitale mål. F.eks. hvor høy klaring mellom plattform og jolla det måtte til. Hvor på jolla bøylen ble montert. Så et dumt spørsmål; skal bøylen peke inn mot midten av jolla?

Imøteser råd og veiledning. Gjerne bilder.

Link to post
Share on other sites

Skal også til med samme jobben som deg, men har ikke problemet med at jolla kommer i konflikt med vinsj. Har sett ulike løsninger på problemet.

 

En løsning er å bygge seg ut med et par kraftige teakstag som en fester daviterne på. Ofte skal det ikke så mye til, men ulempen er selvsagt at du får noen litt rare utstikkere på badeplattformen. En annen løsninger er å montere stag i syrefast på skinner under badeplattformen som kan trekkes ut når du bruker jolla. Snapdaviterne er montert ytterst på disse. Dette ser litt elegant ut, men sikker litt jobb å få til.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor langt du ev. må ut fra plattformen. Men det leveres en "snap on" løsning for snap daviter, slik at du kan ta av krokene når du ikke benytter dem. Da er det bare 2 små skinner som står igjen på plattformen. Videre leveres det forlengede beslag i ulike varianter, både rett ut, vinklet nedover (for å senke jolla), oppover etc. Disse kan sannsynligvis kombineres med "snap on" løsningen, noe som sikkert er en bedre løsning enn permanent monterte "spyd" som stikker ut fra plattformen. Må du lengre ut fra plattformen enn hva standardløsningene tilbyr er det sikkert mulig å sveise en spesialløsning.

 

Som du sier er det oså skrevet en del om dette tidligere.

 

Link til snap daviter

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg har et par bilder av den løsningen Nidelv pønsket ut på vår Nidelv 300. Her som på mange "for smale" båter kommer snap daviten i konflikt med ankervinsjens rulle.

 

Nidelv har løst dette på følgende måte på vår båt:

På stb side er det montert et spesiallaget beslag som løfter snap daviten opp og ut mer enn en opphøyde varianten som leveres fra snap davit (se link fra KOB). Beslaget kan tas av når den ikke er i bruk. Festet på badeplatformen er brakett for avtagbar snap davit, og selve snap davit beslaget som er brukt er den forlengede varianten. (når hele greia tas av er det er da kun en plate som sitter igjen på badeplatformen)

 

På bb side er det laget et beslag som er skrudd fast i ankerrulla. Dette løfter snap daviten opp og ut slik at ankeret henger frittt. Oppå beslaget er det sveiset fast en flat snap davit (std type). Alt er i syrefast. Lagd av samme leverandør som leverer lanternemast til Nidelv.

Bilde

Bilde

Jeg har ikke flere bilder av dette nå. Kan ta flere bilder om det ønskes når båten settes på vannet.

Også et viktig monent: jeg har ikke selv testet dette på vannet. Men jeg sa til Nidelv at de måtte lage en løsning som fungerte på vannet, og de var fornøyde med det de hadde fått til. Festene på gummibåten sitter ganske langt opp på pontongene fordi snap davitene er så høyt over vannet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har et par bilder av den løsningen Nidelv pønsket ut på vår Nidelv 300. Her som på mange "for smale" båter kommer snap daviten i konflikt med ankervinsjens rulle.

 

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Bitteliten

 

Så det "smekkre" påhengerfeste du har, hvor fikk du tak i det ? :smiley:

Jeg driver også med prosjekt "gummibåt" om dagen. Har valgt daviter, men ønsker ett feste for påhenger på badeplattformen. Til bruk i de tilfellene jeg tar påhengeren av. (grov sjø osv..)

 

Kjempe fint om du eller andre vet noe om dette feste :smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Festet er levert fra Nidelv. Jeg sender en mail til Nidelv for å få tak i navnet på leverandøren

<{POST_SNAPBACK}>

Da har jeg snakket med Nidelv og fått svar på hvem som har lagd snap davit og påhengsbrakett på båten min. En av disse er det

Suntech (leverer visstnok syrefaste topper til vindskjermer

Svenheim og Ødegård (usikker på om navnet er rett) Homborsund

Håper det er til litt hjelp

Link to post
Share on other sites

Da har jeg snakket med Nidelv og fått svar på hvem som har lagd snap davit og påhengsbrakett på båten min. En av disse er det

Suntech (leverer visstnok syrefaste topper til vindskjermer

Svenheim og Ødegård (usikker på om navnet er rett) Homborsund

Håper det er til litt hjelp

<{POST_SNAPBACK}>

Har fått skriftlig svar fra Nidelv nå. Leverandøren er Suntec i Tvedestrand. hjemmeside
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Løfter denne tråden da jeg skal til å montere snap-davitere . Har gjort det en gang før på en Nor Star, men denne gangen tror jeg det må bli snap-davitere med vertikalt feste.

 

Noen som har gjort dette på Bavaria 29 sport, eller sett det?

 

Tror løsningen må være å feste dem på enden av badeplattformen. Problemet er imidlertid at denne er avrundet og ikke rett. I tillegg går fendrelisten omtrent midt på slik at det er ca 6 cm under og 10 cm over fenderlisten der daviteren kan festes. Det jeg lurer på er om jeg kan feste de slik at 90gr vinkelen på daviter-braketten går over fenderlisten på følgende måte (beklager begrensede tegneferdigheter :lol: ):

 

illustrasjon_daviter.jpg

 

Tenker meg et beslag på innsiden til å fordele belastningen fra de fire gjennomgående boltene. Hva tror dere om dette?

 

Har fanget opp at det finnes tre andre måter å gjøre det på også :

 

1) Få laget et beslag i form av en trekant som "retter opp" vinkelen fra badeplattformen slik at daviterne kan monteres i 90 gr på disse. Selvsagt greit, men er det nødvendig med mer å snuble i?

2) Få laget et beslag/skinne som festes på undersiden av badeplattformen og som daviterne festes på ytterst. Greit, men for meg virker det som belastningen og press fra jolla som da presser nedover blir ganske stort. Vil det holde?

3) Kjøpe denne :

offsetdavitheadliten.jpg

..men de er jo styggdyre (4900,-)!

Link to post
Share on other sites

Ett spørsmål til i slengen: jolla blir oppreist stående slik at gummipaddene står verktikalt. Vekta av jolla presser altså på paddene nedover i stedet for at jolla hviler på paddene. Ser av monteringsanvisningen til Tender at de monteres slik. Men blir ikke dette mye belastning på de limte paddene?? Den blir nærmeste hengende i paddene i stedet for å hvile oppå dem??

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal til å kjøpe snap-davaitere for hekkmontering, men ble plutselig i tvil. Det er jo to typer; for gummi og for PVC. Aquaquick er PVC står det på deres nettsider og da er det disse hvite "paddene" daviter__maritim.jpg

- ikke de grå -som skal brukes. Men jeg hadde da vitterlig grå på den gamle Quicksilveren og de satt som "heia" på jolla de. Er ikke også Quicksilver PVC da?? Noen som bekrefte at det er hvite "padder" for PVC som skal limes på Aquaquick joller? (butikkene kan utrolig nok ikke gi noe godt svar på dette).

 

Kjøp den dyre - sammen med det avtagbare festet. da blir det bra. Det er store krefter bakpå der i sjø. Jeg ville valgt en skikkelig løsning på dette.

Enig - innfestingen av daviter på båten er viktig. Har tenkt å bruke syrefast plate på innsiden for å fordle trykket. Akkurat hvilke daviterløsning handler mer om å treffe riktig når jolla skal opp i forhold til anker osv.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finnes det ikke to versjoner av snap davit da? En original og en billig løsning - den du viser i bildet er billig løsningen. Mine daviter er helt i syrefast. Gummien på festene på gummibåten er grå

Stemmer, det finnes to versjoner. Jeg vil heller si en dyr og en rådyr løsning. Den rimeligste er også syrefast selvsagt. Har gode erfaringer med denne selv og vet om folk som har hatt denne i årevis uten trøbbel, så jeg har ingen problemer med å kjøpe denne. Tror det er på den rimeligste løsningen at det er fargen på "paddene"er forskjellig etter om de skal limes på jolle av PVC eller gummi. Har funnet ut at hvite padder er for PVC mens grå er for gummi. De fleste joller i handelen er visst av PVC.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bare ta å sveise en sjakkel på en plate og skru fast på båten. På jolla fester man to øyeskruer som man kapper ut en liten åpning i. Da vipper man disse opp i bøylene som står på båten :yesnod: Og vips så har man båten festet. Det enkle er ofte det beste :flag:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bare ta å sveise en sjakkel på en plate og skru fast på båten. På jolla fester man to øyeskruer som man kapper ut en liten åpning i. Da vipper man disse opp i bøylene som står på båten :yesnod: Og vips så har man båten festet. Det enkle er ofte det beste :flag:

Dette må du forklare litt grundigere. Skal du sveise noe i syrefast skal det ikke mye til før det blir en tusenlapp og to og da du på samme pris som ferdige snapdavitere, men nysgjerrig om du kan si litt mer om løsningen din.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...