Jump to content

Skjøting av VHF kabel?


Geir

Recommended Posts

Det er fullt mulig å skjøte en coax, men for så høye frekvenser som VHF vil det gå utover signalet og jeg ville nok heller vurdere å skifte hele kabelen.

 

Men hvis du av en eller annen årsak allikevel foretrekker å skjøte vil det beste være å sette på to kontakter av typen PL259 og så skru disse inn mot et tilhørende skjøtestykke.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er fult mulig å skjøte kabelen som det er nevnt over, men du må huske at du mister 3 db i hver skjøt. Bruker du et skjøtestykke så mister du 6 db. 3 db tap halverer signalstyrken.

 

Det jeg prøver å si er at det lønner seg sjelden å skjøte, bytt ut kabelen med fersk kabel og du vil få en super VHF.

:seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Er uenig at du må miste 3db i hver skjøt, du kan fint lage en mye bedre skjøt en det.

Velg kvalitets plugger ikke slike jalla jalla Pl259 plugger som selges overalt. Bruk feks Huber suner N Kontakter og bruk plugger med gullbelagte senterkontakter, press pluggen med egnet pressverktøy og du har en skjøt på under 1db i tap, hvis usikker sjekk sjøten feks med en spektrumanalysator

Disse pluggene med gullebelagte senterkontaker koster ikke skjorta, men kanskje en 50-75 kroner pr plugg :smash:

Link to post
Share on other sites

Er uenig at du må miste 3db i hver skjøt, du kan fint lage en mye bedre skjøt en det.

Velg kvalitets plugger ikke slike jalla jalla Pl259 plugger som selges overalt. Bruk feks Huber suner N Kontakter og bruk plugger med gullbelagte senterkontakter, press pluggen med egnet pressverktøy og du har en skjøt på under 1db i tap, hvis usikker sjekk sjøten feks med en spektrumanalysator

Disse pluggene med gullebelagte senterkontaker koster ikke skjorta, men kanskje en 50-75 kroner pr plugg   :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

Uansett skjøt så taper du 3 db i en signal/antennekabel. Dette sier de lærde. :yesnod:

 

La oss si at du taper "bare" 1 db og du har kostet på kabelen en dyr skjøt, disse kronene kunne du ha brukt til ny kabel og da med 0 db i tap. :smash:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke enig, det går fint ann å lage en skjøt under 1db :smash::smash::smash::smash:

Vi utførte noen lab tester på dette i min ungdom på FFI på Kjeller og målte dengang i frekvensområde rundt 150Mhz og fikk ca 0,8 til 0,9 Db tap.

Men det viktige er å IKKE bruke PL259 eller Jalla jalla kontakter, men N plugg, BNC eller TNC plugger er mye bedere plugger og skjøte med.

 

Men det koster mindre og bytte kabelen.

 

 

Link til kabelplugger av ordentlig kvalitet. Huber+Suhner

Redigert av Finn Cato (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke enig, det går fint ann å lage en skjøt under 1db  :smash:  :smash:  :smash:  :smash:

Vi utførte noen lab tester på dette i min ungdom på FFI på Kjeller og målte dengang i frekvensområde rundt 150Mhz og fikk ca 0,8 til 0,9 Db tap.

Men det viktige er å IKKE bruke PL259 eller Jalla jalla kontakter, men N plugg, BNC eller TNC plugger er mye bedere plugger og skjøte med.

 

Men det koster mindre og bytte kabelen.

Link til kabelplugger av ordentlig kvalitet.  Huber+Suhner

<{POST_SNAPBACK}>

Vi sporer vel av litt ift trådstart, men jeg kan til dels være enig at det går an med riktig utstyr å få en skjøt til å bli mindre en 3 db tap, men med det utstyret vi har tilgjengelig og vanlig handelsvarer så vil ikke skjøtene bli vitenskaplig. Dvs at når noen står kanskje med en PL259 eller en BNC plugg og skal lodde med en gammel sotete loddebolt med brillene på snei så trur jeg kanskje tapet blir rundt 3 db.

 

Uansett skjøt så er min drøye påstand at det er bedre med hel kabel fra VHF til antennen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Uansett skjøt så taper du 3 db i en signal/antennekabel. Dette sier de lærde. :yesnod:

Følsomheten på en moderne VHF ligger på -100 dBm eller mer.

Tap på 0,9 til 3 dB blir egentlig flisespikking.

 

Har du en grunn til å skjøte coaxen, så gjør det.

Men jeg er enig med dem som anbefaler bruk av N- eller BNC-connectorer.

N connectorne er tettere men mer klumpete om du har RG-58 coax kabel.

BNC er smekkrere, men åpnere og mer åpne for korrosjon.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Et tap på 3dB tilsvarer en halvering av signalstyrken.

<{POST_SNAPBACK}>

Har drevet med vedlikehold/service av VHF antenner og utstyr i flere år,

og mener jeg har belegg for følgende påstand:

 

Måleteknisk er 3 dB demning - en halvering av signalstyrke, men ikke i praksis.

Ett signal på -100 dBm vil ha lett sus i høyttaler.

Ett signal på -103 dBm (som resultat av dempning) vil ha litt mer sus, men vil fortsatt være OK.

Det vil ikke oppleves som "dobbelt" så svakt.

 

På sender siden vil det ikke bety noe som helst.

Forsøk gjerne å kople til ett wattmeter mellom VHF og antennen og mål hvilken effekt du får ut.

Legg gjerne til en ekstra bete med coax med skjøt før watt meteret.

Dersom man da mener at det er 3 dB tap i alle plugger/overganger,

skulle man da måle 25W delt på to eller lavere på watt meteret ?

 

NOPE !

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

:flag: Hei, dette er et høyst relevant spørsmål for oss som seiler, og som også tar ned masta i vinter opplag. Det har vært mange interessante innspill. Men konklusjonen er vel at dersom en er avhengig av å ha en skjøte kontakt på antenne kabelen, så gir det bedre motaks signal til radioen dersom en har en skjøt av god kvalitet, og som er utført på en faglig måte.

Er det noen som kan foreskrive konkret kontakt og faglig utførelse for en slik løsning?.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

En kommentar til skjøting av kabel og dempning. Det er ikke riktig at signalet dempes med 3dB (dvs. halvering av effekten) i en kontakt. Ved frekvenser rundt 150 - 160 MHz er dempningen ubetydelig, dersom kabelen er koblet korrekt til pluggen. Den beste type plugg til dette bruk er type N, men både plugger og mellomledd blir fort dyrt. Denne type plugg gir best mekanisk kontakt, og med riktig impedans (50 ohm). Men den mere vanlige "UHF" typen er grei nok ved disse frekvenser.

 

Jeg anbefaler imidlertid å heller legge ny kabel da flere plugger med tiden kan gi problemer med dårlig kontakt, spesielt i et maritim miljø.

 

Kommentar til Sirdalsrypa:

 

Jeg koblet en signalgenerator til min VHF for å måle hvor svakt signal jeg kan høre. Ved ca -125dBm forsvant signalet.

 

 

-battello

-battello

Link to post
Share on other sites

På min båt ville det være omtrent umulig å få til VHF antenn i toppen av masta uten en skjøt ved mastefoten. Jeg har ikke målt, men opplever ikke VHF'en min som svak. Det er vel nokså vanlig på seilbåter å ha en skjøt ved mastefoten regner jeg med.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Lasse,

 

Ja det stemmer selvfølgelig og i praksis vil jeg tro at det du 'taper' i en god skjøt - det får du mangedobbelt tilbake ved den ekstra antennehøyden som masten gir deg. Men uansett kunne det nok være greit å sjekke at kabel og kontakter virkelig er OK av og til, for coax har tendens til å suge vann som veken i et stearinlys.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Her ser det ut til at -råe dyr er gode-

 

Jeg lodder mine skjøter coaxialt uten plugger, det ser ut til å være absolutt best om det gjøres riktig og isoleres på samme måte som kabelen og med et godt isolasjonsmateriale.

 

Når det gjelder skjøt i forbindelse med seilbåtmast, så finnes det her en dekkskontakt (type N) som er det beste valget siden N-kontakter har minst tap og har pakkning, kabelen man bruker MÅ også være av typen RG-213 eller bedre! Tapet vil ellers bli så stort ved en slik lengde og ved 150Mhz at det ikke spiller noen rolle om man bruker plugger i skjøtene av dårlig kvalitet eller ikke, dette gjelder dersom man for eks bruker kabel av typen RG-58 som er uegnet ved 150Mhz.

 

Mener å huske at man vinner 3db ved å øke høyden antennen står til det dobbelte, og dette vil man merke svært godt på en seilbåt som gjerne har en mast på 10-15meter.

 

RG-58/U Har 5db tap i kabelen ved 30 meters lengde og ved 100Mhz, enda høyere ved 150Mhz hvor Maritim VHF-båndet starter.

 

RG-213/U Har 2.5db tap pr 30 meters lengde og ved 100Mhz.

 

Belden-9913 og 9914 er kanskje et bedre valg om man vil bytte kabelen, de har et tap på 1,4db og 1,5db pr 30 meters lengde.

 

:cheers:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at man vinner 3db ved å øke høyden antennen står til det dobbelte, og dette vil man merke svært godt på en seilbåt som gjerne har en mast på 10-15meter.

:cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje vanskelig å måle i dB, men rekkevidden økes betraktelig med høyden på antenna. Man kan som tommelfinger regel si at signalene følger fri sikt. Så hvis du er under jordkrumningen, så tar du ikke imot noe. Men ingen regel uten unntak, om sommeren med dis over havoverflaten kan ofte rekkevidden bli mangedoblet pga "ducting". Men her er en kalkulator for fri sikt beregnet for VHF/UHF Fri sikt kalkulator Obs! pass på å endre til meter og kilometer, engelskmenn regner fortsatt i fot og miles!

Link to post
Share on other sites

Det er fult mulig å skjøte kabelen som det er nevnt over, men du må huske at du mister 3 db i hver skjøt. Bruker du et skjøtestykke så mister du 6 db. 3 db tap halverer signalstyrken.

<{POST_SNAPBACK}>

No way! At du halverer utgangseffekten med to skjøter, er jeg ikke enig i!! Har hekta på Watt/SWR-meter og sjekka DET!! Forøvrig må du (teoretisk) firedobel effekten for å dobble rekkevidden.

 

Det jeg prøver å si er at det lønner seg sjelden å skjøte, bytt ut kabelen med fersk kabel og du vil få en super VHF.

<{POST_SNAPBACK}>

DEN uttalelsen er jeg derimot litt enig i! Men for mange (seilbåter o.l.) er skjøt et nødvendig "onde".

 

Min måte å gjøre den vanntett: Skru koblingene godt sammen, Vikle på Scotch selvvulkaniserende tape, smør på neoprene-lim og legg på et lag Scotch 88 tape. (Holdt til skjøtte gummikabler på 120 meters dyp i Nordsjøen!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Forsøker meg på en oppsummering av tråden "Skjøting av VHF kabel":

 

Det beste er selvfølgelig å unngå skjøting av kabel p.g.a. fare for dårlig kontakt og lekkasje. Men siden tråden heter "Skjøting av VHF kabel", vil jeg liste to alternativer:

 

Alternativ 1 er N-plugger. Bruk f. eks. hun-han eller to han med mellomstykke. Ved korrekt kobling av kabelen til pluggene gir denne løsningen i praksis ingen dempning, og impedansen holdes konstant på 50 ohm. N-plugger er dessuten konstruert for å være tette og gi god mekanisk/elektrisk kontakt.

 

Alternativ 2 er UHF (PL259) plugger, enten hun-han eller to han med mellomstykke. I følge målinger med nettverksanalysator gjort av VK3JEG (se linken i innlegg nr. 19), gir en kobling med to han og mellomstykke et tap på ca 0.2 dB ved en frekvens på 146 MHz (som ligger like ved frekvensene til VHF kanalene). Ved en effekt på 25 watt tilsvarer tapet 1 watt. Dette tapet på 0.2 dB er så lite at det vil ikke merkes i praksis, verken ved sending eller mottakning.

 

Bruk kabel av god kvalitet, for eksempel RG213 eller bedre ved lengder over ca 10 meter. Bruk selvvulkaniserende tape, neoprene-lim og Scotch 88 tape (se innlegg nr. 22).

 

-battello

-battello

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Jeg skal bytte kabel til VHF antenna. Hvor får jeg tak i en god coax i Askerområdet. Skal vel være an 50 ohm?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...