Jump to content

Black Varnish spørsmål

M/S Bastard

Recommended Posts

Har aldri vært borti det produktet, men står der ikke noe på baksiden ?

Hør eventuelt med leverandøren. Jeg ringer rett som det er til de forskjellige produsenter/importører for å komme med tilleggspørsmål om deres produkter istedet for å spørre butikkbetjeninger.....

Den bør nok bare brukes til grunning. Uten noen form for tildekking i form av bunnstoff så vil den bli fort vasket vekk.

Fant følgende info om stoffet. Ble i gamle dager mye brukt til behandling av takplater i metall.

Våre stavkirker bruker jo også en variant av dette stoffet til konservering.

Som EU nå vil forby.....................det er jo fali

Produkt/tjeneste:

Black varnish

Produktgruppe: Tjæreprodukter

Nøkkelord: vedlikehold maling grunningsmaling sort

Produktbeskrivelse

Black Varnish er en svart maling basert på steinkulltjære, til grunning av undervannsskrog på trefartøyer, grunning av ståldeler osv.

Tror jeg leste noe om det på trebåtsakuten denne uka, og om jeg ikke husker feil var konklusonen at det virket greit i brakkvann men heller tvilsomt i sjøvann... ?? tatt ut av et heller rødspritsløvet hode nå i disse lakketider...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Har ikke noe erfaring med stoffet, men fant dette hos Trebåten:

Black varnish: primer til trebåter, under vannlinjen. Kun velegnet for båter som skal bruke tradisjonelt kobberstoff. Giftig og miljøfarlig. Kan gi kreft ved hudkontakt. 1 liter: kr 124 5 liter: kr 320

Prisen du har fått er det ikke noe å si på. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg lurte også på det samme!

Tjærelakk står det på boksen, gir en vannavisende hinne!

Billig er det også (tror jeg da) 89 kr for en liter!

Skulle kanskje kjøpt en 3 liters boks med en gang, men pytt pytt

<{POST_SNAPBACK}>

Dette stoffet Black Varnish har jeg en meget stor mistanke om vil være borte fra markedet om ikke alt for lenge. Samme vei som det gikk med stoffene Xylamon og Karbolineum.

Alle stoffer som er elsket av trebåteiere.

Ser noen disse stoffene i butikkhyllene så LØP OG KJØP. Dette blir gull verdt snart.

Før i tiden brukte vi mye Black Varnish. Jeg har aldri vært med å bruke det som bunnstoff, men har derimot brukt det både utvendig og innvendig ellers. Når man bruker det utvendig, altså som grunning under bunnstoffet er det viktig å ikke komme for høyt opp. For hvis man skal ha hvit "sulterand" så kommer den til å bli fullstendig gul av Black Varnish som slår gjennom. Aluminiumsmaling vil til en viss grad dempe gjennomslaget, men det beste er å unngå å male på Black Varnish.

Det ble også mye brukt på stålflater, vi smurte f.eks hele fagverket i utliggeren i kullkranen hjemme i Kopervik med stoffet - noe som var en forferdelig drittjobb.....

Som andre har vært inne på; det er så pass bra stoff - at det sikkert kommer til å forsvinne snart :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hvis dette stoffet er basert på steinkulltjære, skal du være forsiktig! Det stiller da sansynligvis i samme kategori som kreosot. Samme stoffet som har blitt brukt på jernbanesviller og telefonstolper. Effektivt som bare det, men fryktelig giftig og farlig. Er nok ikke uten grunn at det vil forsvinne. Har jobbet i telefonbransjen i mange år, og har drevet med klatring i stolper som har vært impregnert med kreosot. Hvis du har fått dette stoffet på klærne, skal de behandles som spesialavfall! Dette er ekstremt kreftfremkallende!!! Bare en liten advarsel, slik at dere vet hva dette stoffet er i stand til!

• 11 år senere...
Guest Avmønstret#

Fikk boksen med Shipfix for iblanding i bunnstoffet til våren i posten i dag. 

Kikket og luktet og tenkte egentlig noe tjærebaserte greier. Ser at innholdsfortegnelsen sier "Alkalisk ekstrakt. Farge mørk/brun, flytende". 

Virker oljeaktig i konsistens. 

Får prøve å ikke få for mye på meg når båten skal smøres. 

Guest Avmønstret#

Black Varnish eller steinkulltjære var mye brut på sjekter hernede før i tida. Det var billig. Det ble som regel ikke malt over, det holder fint en sesong for ei snekke. 

Snaisent at du hadde funnet frem til det idag, har ikke sett det på lange tider.

Jeg tror du misforstod meg. Den boksen jeg fikk i posten er Shipfix, luriumet som skal i bunnstoff og holde båten fri for groe i all evighet ;-)

Så leste jeg innholdsfortegnelsen og googlet litt og endte vel egentlig på noe i nærheten av steinkulltjære. Så åpnet jeg boksen og fant et brunt/sort oljeaktig stoff (har ikke ristet boksen) som så veldig ut som noe tjærebaserte greier, men luktet ikke veldig mye. 

Så jeg lurte rett og slett på om dette luriumet er steinkulltjære, blandet med noe fiksfakseri. 

Sånn jeg forstår det er det relativt sterkt basisk, og kan jo hende det gjør susen ifht groe?

Guest Avmønstret#

Tviler sterkt på at Shipfix har så mye med steinkulltjære å gjøre, Shipfix skal ikke være giftig. I en artikkel hos båtbladet Båtliv smaker oppfinneren Jan Helgesen på Shipfix (han sier det ikke smaker særlig godt, men viser i alle fall at det ikke er giftig, så langt vi kan se :giggle: ).

Nja... tipper vi er i steinkulltjære/kreosot ish land. Det ser sånn ut rent visuellt, og det er oljete, og det har vel i grunnen sammen virkiningen ifht groe. 

Men det er jo hemmelig så vi får vel aldri vite. :-)

Nja... tipper vi er i steinkulltjære/kreosot ish land. Det ser sånn ut rent visuellt, og det er oljete, og det har vel i grunnen sammen virkiningen ifht groe.

Spørs om han hadde fått lov til å markedsføre det som ikke giftig hvis det inneholdt steinkulltjære :wink: I følge artikkelen smaker det jordaktig. Steinkulltjære smaker ikke jordaktig (har fått sprut fra penselen i kjeften, smakte som svidd olje lukter).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...