Jump to content

Teakdørkprosjektet nærmer seg slutten


Whistler

Recommended Posts

Hadde noen innlegg i en tidligere tråd om teakdørk i en Nidelv. Her er bilder fra mitt dørkprosjekt.

Dekket er lagt med Epoxy som "lim" og natemasse. Rammene er lagt i Sikaflex (mindre griseri).

 

Legging av ramme.

Bilde

 

Legging av motorromsluke.

Bilde

 

Etternating av motorromsluke.

Bilde

 

Sliping av cockpitdørk.

Bilde

 

Sinnsykt mye støv!!!!

Bilde

 

Etter noe kosting ser det slik ut.

Bilde

 

Litt mer pussing, vask etc og et par runder med teakolje blir det slik.

 

Cockpit.

Bilde

 

Motorromsluke.

Bilde

 

Badeplatform.

Bilde

 

Nå er det "bare" noen stigtrinn igjen så er prosjektet sluttført.

Bilde

 

Totalkostnad er ca 8-9000,- og ca 50 timer.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fin og beskrivende bilde serie. Slike ønsker jeg flere av.

 

Et spørsmål. ser at du bruker skruen mellom listene. Ble de skrudd ned i plast dekket?

Antar ar det var for å få rett avstand mellom listene og for å holde de på plass under herde prosessen.

Vurderte du noen gang å bruke annen form for avtansstykker og vekter for å holde listene ned?

Link to post
Share on other sites

Fint dekk det der, for andre som gjør det samme kan jeg anbefale å leie en pussemaskin som de bruker langs veggene når de sliper ned parkett. Den maskinene vi har heter Sideboy og har pose for motak av støv som fungerer skikkelig effektivt. Posen blåser seg opp under bruk så den blåser vel inn støvet så å si.(støvsuger montert inni maskinen)Den er og veldig effektiv

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det ble jo riktig lækkert dette. Jeg er selv bare i startgropen på mitt teakdekk. Har begynt å kutte stavene til. Kikket litt i West system sin brosjyre om teakdekk og stoppet litt opp ved natingen. Der var metoden du har benyttet, epoxy med fargepigment beskrevet samt nating med elsatisk natemasse. Det ble frarådet å benytte enkompinet her noe som jeg tolker som at sikaflex sin 290 masse ikke er anbefalt. De anbefaler å benytteThiokol produkter hva nå en det er for noe. Er det noen som har erfaring med dette og vet hvor man kan kjøpe det.

 

Litt tilbake til natingen som du har gjort her med epoxy tilsatt farge. Hvordan er dette å jobbe med, og hvordan var slipejobben etterpå. Ser for meg en formidabel slipejobb av overflødig expoxy etter at det er herdet.

 

Jeg bruker forøvrig epoxy fra Svas kjemi men fargepigmentene blir vel innkjøpt fra West tenker jeg siden tilgjengeligheten her er bedre.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei. Skal også igang med teak prosjekt nå. Har juksa litt å kjøpt ferdig teakdørk oppe og nede i cockpit(Yacht Decking). Men badeplattformen skal jeg legge selv, da de ikke hadde mal som passet og ikke tid før i slutten av mai. Planen er å støpe ei glassfiberplate som teakstavene limes på. Har kjøpt teak i 2 * 5 tommer som jeg fikk en lokal bedrift til å klyve og høvle. Total kostnad ble ca 350 kr pr kvm. Dimensjonen er da 5 * 41 mm. Skal bruke ett produkt fra Kent som heter Rotabond 2000. Dette er ett MS polymer lim som de garanterer skal hefte på nær sagt allt. Også på fuktige flater. Flere gode referanser.

 

Hva anbefaler dere å bruke til kapping og tilpassing av ramtre og staver. Er det best med overfres.

 

Håvar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fin og beskrivende bilde serie. Slike ønsker jeg flere av.

 

Et spørsmål. ser at du bruker skruen mellom listene. Ble de skrudd ned i plast dekket?

Antar ar det var for å få rett avstand mellom listene og for å holde de på plass under herde prosessen.

Vurderte du noen gang å bruke annen form for avtansstykker og vekter for å holde listene ned?

<{POST_SNAPBACK}>

Skruene med skiver ble som du sier brukt til å holde dekket på plass under herdeprosessen. Avstandsklosser bør benyttes for riktig avstand, men i dette tilfellet hadde teakstavene natespor for riktig avstand. Hull for skruene ble boret gjennom natesporet og ned i plastdekket. Skruene tas ut før epoxyen er fullherdet og hullene fylles med epoxy. Unngå å bore helt gjennom dekket så slipper du at epoxyen siger inn i kabinen, eller tett med tape på undersiden.

 

Vurderte å bruke vekter for å holde dekket ned, men etter å ha sett "overskuddsepoxy" tyte opp mellom natene ble skruer minste motstands vei.

 

 

 

Litt tilbake til natingen som du har gjort her med epoxy tilsatt farge. Hvordan er dette å jobbe med, og hvordan var slipejobben etterpå. Ser for meg en formidabel slipejobb av overflødig expoxy etter at det er herdet.

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

Epoxy med pigment er også brukt for å "lime" dekket ned. Når skruene settes ned tyter massen opp mellom stavene.

Etternating med samme blanding som "limet" eller litt tynnere. Brukte 50ml engangssprøyter til å suge massen opp av bøtta og til å nate med. Superenkelt.

 

Slipingen tok ca 4 timer. Du blir skikkelig lei av støy, støv og vibrasjoner...

Link to post
Share on other sites

Vinterprosjektet vinteren 05/06 på min gamle Saga blir ny dørk, det er ingen tvil om det. Dette var jo rett og slett pent. Har fra før fått noen forslag fra Sigurd for muligheter til utforming av roser m.m.

 

Et lite appropos på Mjøsa går det en båt som er omtrent makan med din (samme merke) og den bærer navnet "No Teak." Prata med eieren forrige sommer og han hadde til og med fjærnet en teakimitasjon i dæsj`n på den for å slippe å se treverk eller noe som lignet... Vi mennesker er herlig forskjellig...

 

Liker slike grundige beskrivelser som dette, det er gøy å se at slike ting er mulig å få til med et godt resultat...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Har du brukt skruer på rammene også for deretter å plugge dem eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Rammene ble skrudd ned. Hullene ble fyllt med epoxy. Vurderer å bore opp og sette i teakplugger. Du ser hullene som svarte "prikker" på bildet av motorromsluka. I første rekke var det viktig at ikke vann kan trenge ned i plywooden som er innbakt i plastdekket.

Sannelig begynnte det å regne her i dag også. Hadde tenkt meg innom båtmessa i Tønsberg i dag, men været satte en stopper for det. Tjømeværet

Tønsbergværet.

Link to post
Share on other sites

Dette ble bare nydelig, men du verden for en jobb.

Neste prosjekt blir vel da å holde det like fint som nå  :smiley:

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Takk så mye.

Neste prosjekt blir å rive teppet ut av kabinen. Har ikke helt bestemt meg for hva som skal erstatte det enda.

Har noen erfraringer med Merbau skipsgulv?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...