Jump to content

Impregnering av kalesje (dårlig resultat)


Joda 7500

Recommended Posts

Hei

 

Impregnerte kalesjen min for over en uke siden med Hempel kalesje impregnering, jeg smørte den utover mens den sto på båten (fevik 21), kalesjen var så tørr at når jeg pensla den på kunne jeg se at kalesja trakk impregneringe skikkelig inn, jeg var forsiktig med sømmer og vinduer, penslet nesten inntil sømmene slik at jeg kunne se at impregneringen trakk seg inn i kalesjen og utover sømmene, det gikk en uke uten at det regne så på fredag regnte det og jeg var spent når jeg kom hjem fra jobb.

Kalesja var helt vass trukket og den var tydeligvis ikke tett. Trodde jeg var raus når jeg smørte den inn, skal jeg bare smøre på et lag til (brukte 1,5l, fikk beskjed om at 2 liter holdt) eller skal jeg prøve et annet merke?

Link to post
Share on other sites

Hei kairoger. Som du sier,har ikke regnet på en uke. Nå kom regnet og nå vil den bli tett snart. Trenger å trutne den også. Hatt samme problem i alle år. Hjelper ikke å impregnere to ganger. Like mye lekk. Samme hva du bruker. I år gjorde jeg noe nytt. Min kalesje fra 1994 er vasket på høsten, lagret inne på vinteren, impregnert på våren på båten eller verandaen. Den tørker i sømmer og alt. I år etter impregneringen som var en gang, tørket en tre dager eller mer, rullet jeg den sammen og la den i bade karet som en pølse i kalt vann 1-2 timer og tørket den igjen. Resultatet er ingen lekasje i år når regnet kom. Tidligere måtte jeg legge plast på benken i min marex 77.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte seajet sin impregnering og rullet på med langhåret rulle slik at hele kalesjen og sømmer ble gjennomvått (hvorfor skal ikke sømmer smøres inn?)

Resultatet var meget bra etter første regnvær, vannet bare prellet av, men den var litt våt langs kanten der kalesjen kommer i kontakt med pulpitrør.

Kommer til å rulle på et strøk til når den tørker, etter tips fra andre.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Ja!!! Hvorfor ikke sømmene??

<{POST_SNAPBACK}>

I en tidligere tråd fant jeg et svar. Det er vel så enkelt og så umulig at det er forskjell på materialene som er brukt i kalesjene.

 

Jeg skal ut på båten nå, og skal rulle på Jens Sagens Cognac-prisede impregnering. Jeg tar med en lysestump til sømmer og glidelåser. Burkaen skal få sitte på til jeg er trygg på vanntettheten.

 

Mange somre i CombiCamp har gjort meg kresen på tett tak! Det får være nok med vann under båten.

 

Bjaas

Redigert av bjaas (see edit history)

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...